19. 5. 2005
Tokijské metro, Nagojské metro - lidé jezdí na kole!Vycházím-li z výroku Jana Faltýska v článku "Tokijské metro je soukromé -- a chodí lidé pěšky?": "Vagóny jsou sice v dopravní špičce přeplněné, až to praská, ale takový obrázek je normální kdekoli jinde.", pak mohu snad svoji zkušenost s nagojským metrem vzít jako analogii k metru tokijskému. V dopravní špičce je nagojské metro přeplněné, až to praská, a skutečně se nejedná o žádnou prozaickou nadsázku. |
Nulový osobní prostor v dopravní špičce je zcela běžný jev. Například ženy se mohou bavit tím, že když zvednou nohy z podlahy, těsná blízkost dalších lidských těl je zcela jistě udrží ve stavu ne nepodobném levitaci. V Japonsku je to možná běžné, ale zcela jistě není mnoho cestujících, snad kromě tzv. frotérů, s tímto stavem spokojeno. Když je souprava příliš přeplněná, tak ji bezpečnostní systém nedovolí se rozjet. To se však stane jen jednou za čas, kdy "elegantně oblečený pán v bílých rukavičkách s decentním vystupováním" je příliš aktivní a ze všech svých sil natlačí do soupravy víc lidí, než je schopna uvézt. Bílé rukavičky jsou doplňkem jeho oděvu proto, aby nezašpinil oděvy cestujících, které "decentně" skládá do vagónů. V duchu japonské tradice umělé zaměstnanosti je v každém podniku více zaměstnanců, než je zapotřebí - například nacpávači, vítači, ukláněči, děkovači nebo hlídači v metru. A to není vše. Skutečně jsou v Nagoji některé vagóny metra přístupné pouze pro ženy, ale nestalo se tak nedávno (představuje-li si člověk pod pojmem Jana Foltýska měsíce nebo rok zpět) a jejich jediná výjimečnost spočívá v tom, že je na nich cedulka "pouze pro ženy do 9:00 ráno". (Je to proto, protože muži ženy v tlačenici ve vagónech osahávají, pozn. red.) Jistě užitečná poznámka pro vedení pražského metra, její realizace je však jen o nápadu, vůli a poznání, že v Nagoji je to na rozdíl od Prahy nutnost. Pokud bych měl volit mezi pražským a nagojským metrem, pak neváhám. A proto jezdím po Nagoji na kole jako ostatní domorodci. Několik čísel z PrahyNěkolik čísel z NagojeNevýhody pro cestujícího nagojského metra ve srovnání s pražským metremVýhody pro cestujícího nagojského metra ve srovnání s pražským metremNeutrální poznámkyPoznámky1) Můj odhad 60Kč/hodina je pravděpodobně příliš nízký pro brigádu v regionu Praha. 2) Pro přepočet použit měnový kurz z května 2005, který se pohyboval přibližně okolo hranice 100JPY=22,222Kč (4,5JPY=1Kč). 3) Celodenní jízdenka na nagojské metro stojí 740JPY. 4) V důsledku teroristického útoku v tokijském metru v roce 1995 byly z japonského metra preventivně odstraněny odpadkové koše. Autor je v současné době na půlroční pracovní stáži v Japonsku. |