pondělí 22. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Školství a společnost: spor Uličný - Hausenblas a jeho širší význam:
  • Osobními spory můžeme hezky zastřít podstatu elitářství a rasismu? (Ondřej Hausenblas) Výzva "Děkujeme, odejděte":
  • Nová generace jepic deset let poté: Pravda a láska nemusí vždy zvítězit nad lží a nenávistí (Štěpán Kotrba)
  • Výzva, která by neměla zapadnout (Dana Cihelková) Česká politika a ekologie:
  • Politická krize a uhynulé ryby (Ivan Hoffman) Lidové noviny:
  • Jak působí Pole problémů někoho jiného (Juliana) Dokumentaristika v České televizi:
  • Tenkrát aneb Profesionálové v ČT? (tp) Reakce - Matiční ulice:
  • Virtuální realita v Matiční ulici (Ivo Vala)
  • Romský problém: Před rokem 1918 se Češi nechovali vůči Rakousku asociálně (Mike Jarolím)
  • Totální převrácení pojmů (Vítězslav Novák)
  • Zase ta zeď (Petr Partyk) Komunismus a postkomunismus:
  • Polemika s Janem Kellerem (Bohumil Štěpánek) Darwinismus:
  • Reakce na článek "Vznik a vývoj života" (Ondřej Zajíček)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Reakce na článek "Vznik a vývoj života"

    Ondřej Zajíček

    Ma reakce se tyka nekterych myslenek z clanku 'Vznik a vyvoj zivota. Dva vzkazy z debaty'. Autor v tomto clanku poukazuje na dva vzkazy, ktere, dle meho nazoru, stavi do protikladu. Ja si ale myslim, ze si oba dva vzkazy nemuseji protirecit, protoze obecne nemusi platit predpoklad 'vedecky pristup =materialismus =evolucni teorie'.

    IMHO vetsina racionalne zamerenych lidi uznavajicich evolucni teorii ji uznava ne proto, ze by odpovidala materialistickemu pojeti sveta, ale proste proto, ze standardnimi metodami vedecke prace se k ni doslo jako k teorii, ktera z potencialnich teorii nejlepe vysvetlovala zjisteny stav sveta a zaroven mela nejjednodussi predpoklady.

    A tady se dostavam k vnitrnimu rozporu textu a/nebo autorovu nepochopeni principu vedecke prace.

    Velka cast rozporu mezi striktne racionalne uvazujicimi lidmi (napr. vedci) a okolnim svetem se da ukazat na nasledujicich 3 citatech z textu:

    Vzkaz prvni: "To, co je z hlediska vedy nejpravdepodobnejsi, muzeme brat za nezpochybnitelnou pravdu."

    Vzkaz druhy: "Neberme evolucni teorii jako jedine mozne vysvetleni vzniku a nasledneho rozvoje zivot na Zemi, ...", uvod: "jeste jsem nepotkal mysliciho cloveka, ktery by na otazku Kde jsme se tu vzali? odpovedel ... nebo Nevim, cemu verit (resp. co je pravda)".

    Pokud bezny clovek uvidi vetu z 1. citatu, muze mu to pripadat jako dogmatismus, ale pritom ta veta (prekvapive) neni v rozporu s vetou z 2. citatu, nebot z vicera moznych ruznych vysvetleni je za normalnich okolnosti meximalne jedine pravdive.

    Vedci premysleli nad mnoha teoriemi a za soucasneho stavu znalosti se az na vyjimky shodli na evolucni teorii jako nejpravdepodobnejsi. A protoze, jako v 3. citatu, nechteji rikat 'Nevim, co je pravda,' museji se pro nekterou vetu rozhodnout. A je pomerne logicke, ze si vyberou teorii, ktera je nejvice pravdepodobna.

    Z tohoto je zrejme, ze pro striktne logicky uvazujici ateisticke jedince neni jina alternativa nez pouzit vedu, coz vlastne znamena jit na vec striktne logicky a racionalne na zaklade urcitych predpokladu.

    Nabozensky zalozeni jedinci zase pouziji nabozenstvi, coz se od vedy lisi pouze v jinych predpokladech. Pro ne je to samozrejme taky racionalni postup.

    Takze takova rozumna diskuse o vzniku a vyvoji zivota se v jistou chvili musi premenit na diskusi o zakladnich predpokladech, tedy na diskusi o vire a ateismu. Tady ovsem se dostavam k nasledujicimu problemu: Sadu vnitrne bezespornych zakladnich predpokladu neni mozne zmenit na zaklade racionalni diskuse, nebot sama ze sebe vzdy vyplyva.

    Abych to tedy shrnul, pokud se sejde striktne racionalni verici se striktne racionalnim ateistou (nebo jinym vericim) a oba zustanou striktne racionalni, jejich teorie jsou z pohledu jejich zakladnich predpokladu a logickych postupu spravne a jejich zakladni predpoklady neobsahuji logicke trhliny, pak IMHO neni mozne, aby se pri diskusi cokoli na jejich nazoru zmenilo.

    Pokud by nebyli striktne racionalni, pak pro kazdou osobu je zmena teorie podminena zmenou zakladnich predpokladu.

    Neni duchovni a racionalni dimenze zivota, ale jen rozdilne sady zakladnich predpokladu, pricemz jeden clovek nemuze zastavat vicero navzajem si odporujicich sad zakladnich predpokladu, aniz by se to negativne projevilo na jeho psychickem stavu.

    Ondřej Zajíček


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|