čtvrtek 18. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Tabákový průmysl v ČR:
  • Agresívní kuřácké reklamy se zaměřují na děti (Aleš Kastner, Brno) Češi v zahraničí a restituce:
  • Helsinský výbor USA dnes jedná o českých restitucích
  • Americká exilová organizace žaluje českou vládu Sdělovací prostředky:
  • Puchalský v pořadu Frekvence 1 nepřesvědčil (Tomáš Horyna) Internetové časopisy:
  • Na čem závisí úspěch na Internetu? (Jan Martinek) Slovensko a NATO:
  • Slováci ruší raketovou smlouvu s Ruskem (Die Welt) Německá okupace:
  • Němečtí obyvatelé Sudet německou okupaci pěkně odnesli (František Roček) Reakce:
  • Katastrofální scénáře pana Ročka (Bohdana Marvalová)
  • Jan Martinek a internetová žurnalistika (Jindřich Pařík) K postavení žen:
  • O rovnoprávnosti žen panu Paříkovi (Dan Šedivý)
  • Heitlinger a Trnka: Ženy z Prahy (Vítězslav)
  • Postavení žen - příspěvek k diskusi pánů Paříka, Vojta, Vagnera a Čulíka (Vratislav Kuška) Upozornění:
  • Podvodné prokazování Shody podle zákona číslo 22/1997 a nařízení vlády 169/1997 o elektromagnetické kompatibilitě (Jaromír Křepelka) Děti Země:
  • Kam jde odpad z malešické spalovny?



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Agresívní kuřácké reklamy se zaměřují na děti

    Aleš Kastner

    Často jezdím po asi kilometru výpadovky, lemované takovými těmi obrovskými tabulemi s reklamou. Když to počítám, tak z jedenácti rozmístěných 7 až 8 (jak je postupně inovují) propaguje cigarety různých značek a 4-5 všechno ostatní. Výstraha ministerstva zdravotnictví tam sice je, ale z auta zcela neviditelná, na dolním často něčím zakrytém okraji a relativně malými písmeny.

    Nejsem fanatik nekuřáctví. Když si někdo ničí zdraví a ještě za to draze platí, je to z větší části jeho věc.

    Ale VADÍ MI agresivní reklamy cíleně zaměřené na děti a mládež.

    Příkladem takové reklamy je "Moje parta - moje Petra" (Petra-cigarety) s fotografií rozesmátých kouřících kluků a holek. Ještě hnusnější mi připadá "Rozjeď noc", kde je vyobrazen tak 15-16 letý kluk s jakousi neonovou svatozáří, kterou zřejmě získá kouřením cigaret té značky.

    Zajímalo by mne, kdo a proč povolil umisťování takového svinstva na reklamní tabule. Jednu dobu to bylo zcela zakázáno, ale teď mají tabákové firmy zelenou.

    Co udělá takové intensivní budování image mladého kuřáka, je jistě dobře známo:

  • do 10 let velký nárůst nákladů na zdravotnictví, které se už teď potácí v agonii,
  • otevřená cesta k narkomanii přes kouření obyčejných a pak marihuanových cigaret,
  • prenatální nikotinismus a celkové zhoršení zdravotního stavu mladých generací,
  • odstranění protikuřáckých zákonů (protože kuřáků bude naprostá většina) a otravování nekuřácké menšiny kouřem (tyto zákony se stejně nedodržují, aspoň na dráze - zkuste vyhodit kuřáka z nekuřáckého kupé).

    Již dnes, když se postavím před jakoukoli školu a sleduji vycházející žáky, jsou v převaze ti, kteří si hned zapálí.

    Nejhorší je, že všem včetně lékařů je to zřejmě jedno. Mají asi jiné starosti. Často doporučuje nekouřit lékař kuřák.

    Proto bych se rád dozvěděl:

  • Jak je to s povolováním reklamy na cigarety ve Velké Británii, v ostatní západní Evropě, v USA a jinde?
  • Jaké zákony má v tomto směru Velká Británie? Jaká existuje osvěta pro děti a dospívající?

  • Co mohu já sám udělat pro to, aby byla reklama na tabákové výrobky trochu regulována, aspoň tak, aby nebyla systematicky zaměřena na děti a dospívající? Je ve V.B. nějaká organizace zaměřená proti kouření? Jak působí?

  • Proč mám ve formě povinného pojištění resp. daní platit léčení lidem, kteří si svoje zdraví sami kouřením zničili?

    Díky za jakoukoli odpověď.

    Aleš Kastner, Brno, ČR

    Poznámka JČ: K otázkám pana Kastnera se vrátíme s kompletnější odpovědí, a byli bychom zároveň vděčni, kdyby se k této závažné záležitosti vyjádřily i odpovědná místa v ČR.

    Zatím jen stručně:

    Zaprvé, na dálnicích ani na výjezdech na ně nejsou v Británii a tuším že ani ne v Německu umisťovány billboardy, neboť je známo, že to řidiče rozptyluje a přispívá k růstu dopravních nehod.

    Vzhledem k tomu, že kuřáctví vede k předčasné smrti ve středních letech, tabákový průmysl si musí neustále verbovat nové zákazníky - oběti. Dělá to systematicky a zaměřeně mezi mladistvými.

    V Británii je reklama na tabákové výrobky velmi omezená, už jen na billboardech a s velmi výrazným varováním ministerstva zdravotnictví, tkeré zaujímá asi pětinu billboardu, a nejsou to mlhavé věty jako "kouření škodí zdraví, ale" "Kouříte-li, ničíte zdraví svému dítěti", "Kouření způsobuje smrt", atd. Tuším, že v Británii byl nedávno zaveden zákon, že se billboardy propagující cigarety nesmějí umisťovat do určité vzdálenosti od škol. Ve Spojených státech se ve veřejném povědomí velmi ostře bojuje proti kouření a kuřáci jsou víceméně vyhošťováni ze společnosti od té doby, co vyšlo najevo, že kuřáci poškozují kouřením zdraví i osobám nekouřícím, které jsou nuceny vdechovat jejich kouř. Považuje se to za omezování osobní svobody. Velmi významné jsou v poslední době ve Spojených státech procesy jednotivců proti tabákovým společnostem, že jim prodejem cigaret nenávratně poškodily zdraví.

    Nebude pravděpodobně dlouho trvat, než bude inzerce tabákových výrobků v zemích Evropské unie úplně zakázána.

    Zdá se tedy, že bude problém vyřešen automaticky: vstoupí-li Česká republika do Evropské unie, bude muset respektovat i její stále se zpřísňující protikuřácké zákony. Možná, že se tabákové firmy snaží ve východní Evropě získat co největší množství mladých lidí závislých na nikotinu, než jim bude tato reklama alespoň v ČR vstupem do EU znemožněna.



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|