pátek 8. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Pražské jaro 1968 a české postoje obecněji:
  • "Stydíme se ne za Pražské jaro, ale za pozdější kapitulaci." (rozhovor s Petrem Pithartem pro deník Gazeta Wyborcza, Aleksander Kaczorowski)
  • "Nesnáším (hokejovou) euforii. Končí vždycky, když začne o něco jít." (rozhovor s Pavlem Kohoutem pro deník Gazeta Wyborcza, Aleksander Kaczorowski) Novoroční projev českého prezidenta:
  • Václav Havel aneb Podzim patriarchy (Ivan Vágner)
  • Poznámka ke článku Novoroční kopání do presidenta aneb Zbabělci českého tisku (Jiří Jírovec) Názor:
  • O netransparentnosti místní politiky (Vít Novotný) Signatářům petice proti platnosti tzv. protidrogového zákona:
  • Pláčete nejen na nesprávném hrobě, ale i špatně (Jaroslav Štemberk) Ještě jednou k Pinochetovi:
  • Český rozhlas selhal (Jaroslav Štemberk, plus poznámka JČ) Cestování a imigrace:
  • Přísné kontroly na česko-německé hranici? (Matthas Roeser) Dvojí ceny:
  • V Americe běžné, ale když dva dělají totéž, není to totéž (Vratislav Kuška)
  • K poznámce JČ ke dvojím cenám (Petr Paleta)
  • Dvojí ceny jsou oprávněné (Pavel Holba) Oznámení:
  • Výzva pro příspěvky na konferenci o Leoši Janáčkovi na London University (Geoffrey Chew)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • O neprůhlednosti místní politiky

    Vít Novotný

    (Vít Novotný je postgraduální student na Strathclyde University v Glasgow. Analyzuje regionální politiku v České republice. Tento článek byl zaslán do Lidových novin.)

    Casto se dnes objevuje tvrzeni, ze mistni politika je pruhlednejsi nez politika na celostatni urovni, a ze volici mohou take lepe kontrolovat konani komunalnich politiku. Domnivam se, ze tato tvrzeni maji sve slabiny, a pokusim se to zde ukazat. Muj komentar se tyka prevazne situace ve vetsich mestech.

    Na tvrzeni, ze lide v obcich se lepe znaji, a proto jsou lepe schopni vybrat si sve zastupce, jiste neco bude. Ale jen nekteri obcane jsou ochotni promenit tuto znalost v cin a zucastnit se volby svych zastupcu v mistnim zastupitelstvu. Znalost konkretnich kandidatu tedy nikterak nezvysuje volebni ucast. Naopak, nezajem o politiku postihuje komunalni scenu vice nez tu celostatni. To potvrzuje trvale nizsi zajem volicu o komunalni volby ve srovnani s volbami do Poslanecke snemovny. Komunalnich voleb se letos zucastnilo 47,8 procenta obcanu, coz je nizsi pocet nez u kterychkoliv voleb do Poslanecke snemovny, ci do parlamentu pred rokem 1992. Vezmeme-li tedy kriterium volebni ucasti, zajem o mistni politiku je mensi nez o politiku na narodni urovni.

    Tvrzeni, ze lide se lepe znaji, je take mozno modifikovat tak, ze jen nekteri se lepe znaji. Zvlaste ve vetsich mestech mohou vznikat nepruhledne a vzajemne souperici kliky politiku a podnikatelu, jejichz aktivity jsou pro nezucastneneho stejne nepruhledne jako u nekterych zajmovych skupin na narodni urovni. V principu jsou zajmove skupiny prispevkem k dobremu fungovani politickeho systemu. Problem pro volice vsak vznika v okamziku, kdy neni informovan o existenci a cilech techto skupin.

    Media take hraji svou roli v mire informovani volicu. Protoze jen malo obcanu se osobne ucastni jednani mistnich zastupitelstev, kde by si mohli udelat obrazek o mistni politice, jsou odkazani na noviny, rozhlas, televizi a Internet. Konkurence mezi mistnimi a regionalnimi medii je vsak mnohem mensi, nez je na narodni urovni. Prestoze celostatni media se do urcite miry venuji mistni politice, nejsou mistni politici pod neustalym dohledem novinaru, jako je tomu napriklad u clenu narodni vlady. A kritizuje-li se casto, ze cesti novinari jsou ve vleku politiku, neni duvod se domnivat, ze u mistnich a regionalnich medii by tomu melo byt lepe. Zda se, ze situace je mnohdy jeste horsi. Kriticnost mistnich novinaru ve vztahu k politikum se totiz casto blizi nule, coz neni ve vsech pripadech zpusobeno jen pretrvavanim zvyku z dob totality. Nasadi-li napriklad obecni rada firme sefredaktora mistnich novin vskutku vyhodny najem, lze jen tezko ocekavat kriticke mistni zpravodajstvi.

    Fakt, ze lide se lepe znaji, take nikterak nezvysuje jejich moznost ovlivnit, kdo bude ve meste ci obci vladnout. Je to presne naopak. V dusledku volebniho systemu je slozeni mistni koalice pro volice tak predvidatelne, asi jako pro hrace vyhra v hracim automatu. A to mluvim o okamziku, kdy uz jsou po volbach znamy pocty odevzdanych hlasu. Jak se stalo pred ctyrmi lety v Hradci Kralove ci letos v Olomouci a Ceskych Budejovicich, nekolik stran se slabsim volebnim vysledkem utvorilo koalici bez nejsilnejsi strany, a primatorem se stal nekdo jiny nez volebni lidr nejsilnejsi strany. Na mistni urovni totiz neexistuje obdoba prezidenta, ktery po volbach do Snemovny poveri nekoho sestavenim vlady, a poskytuje tak aspon urcity stupen jistoty, ze nejsilnejsi strana dostane sanci pokusit se o sestaveni vlady. Dusledkem je, ze vaha osobnich sympatii a antipatii mistnich politiku prevazuje nad jejich prislusnosti k politickym stranam. A prestoze povolebni koalice mohou byt dohodnuty uz pred volbami, mistni politici nerespektuji volice natolik, aby mu to oznamili. Povolebni koalicni jednani take probihaji zasadne za zavrenymi dvermi. Mozna by proto bylo dobre zacit diskutovat o prime volbe primatoru, kteri by si po zvoleni vybrali ze zvolenych poslancu svuj tym do rady mesta. Prima volba by tak zvysila moznost volicu ovlivnit, kdo bude vladnout v jejich meste.

    Z duvodu, ktere jsem uvedl, se proto domnivam, ze bychom meli byt opatrnejsi v hodnocenich mistni politiky jako primejsi, pruhlednejsi a vubec celkove zdravejsi nez je 'spinava' politika celostatni.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|