MYSLÍME JINAK - JEN NE HLAVOU
Historie se prý opakuje. Asi ne, ale zato se dost kopíruje - výše uvedené heslo MYSLÍME JINAK je totiž téměř doslovným překladem applovského THINK DIFFERENT, snad jen ten pátý pád je zaměněn za pád první (a doufejme i poslední).
Jenže ani to THINK DIFFERENT není vlastně první - většina z nás ještě dobře pamatuje heslo THINK, které razila IBM a možná že tohle už dávno říkal Pythagoras svým žákům. Ono totiž nejde ani tak o originalitu, jako o spíše význam toho hesla. Zatímco THINK nabádá lidi, aby nedělali věci jen tak bez přemýšlení, THINK DIFFERENT je více tajnosnubné: ono neříká Think Differently nebo Think Difference, ono dává důraz na odlišnost: hele, my to děláme jinak! Je te tedy hlavně sales pitch, tedy nákupní slogan.
Podobně MYSLÍME JINAK je nákupní heslo politiků a jako takové je ovšem dost neúčinné, snad proto, že se snaží říci vše a přitom neříká skoro nic: každý přece myslíme jinak. Dovoluji si proto tady navrhnout hesla jiná, podle mého názoru určitě přitažlivější. Posuďte sami:
MYSLÍME - NĚKDY I HLAVOU.
Všimněte si, že je to zaměřené na daleko širší sféru - tedy nejen na voliče, kteří myslí hlavou, ale i na ty, co myslí jinak, případně vůbec nemyslí.
MYSLÍME, TUDÍŽ JSME CHYTŘEJŠÍ
Tady jsem (jedním slovem navíc) vylepšil pana Descartese, což by mělo nalákat akademicky vzdělané, i když jinak naivní voliče. Přitom se tu víceméně nenápadně naznačuje, že naše konkurence nemyslí.
PŘEMÝŠLÍME JAKO PŘEMYSL
Zaměřeno na české vlastence, na ty, co mají rádi naše kořeny. Navíc se s Přemyslem rýmuje nejen Nezamysl a Křesomysl, ale i Nesmysl.
MYSLÍME - ALESPO- SI TO MYSLÍME
Toto heslo svou skromností jistě přitáhne ty, co ještě váhají. Navíc nic neslibuje - člověk se přece může mýlit, ne?
MYSLÍME JINAK, ALE VÝSLEDKY JSOU STEJNÉ
Tohle musí zabrat i na ty nejkonzervativnější voliče. Pokud výsledky nebudou stejné, budou přinejmenším ještě horší a to samotné už za to stojí.
JINAK SI MYSLÍME, JINAK DĚLÁME
Rafinovaný způsob, jak přilákat oportunisty. Nikdo přece není takový, jaký se dělá. Rafinovanost je tady v tom, že se to přizná předem - to tady ještě v politice nebylo.
Všechny tyto návrhy podávám zcela zdarma a za výsledky jako obvykle neručím. Pokud přesto chcete mermomocí poslat nějaké peníze někam, zašlete je na Fond pro propadlé politiky v Praze.
Jan Hurych,
hurychj@hurontel.on.ca