Očité svědectví - jak se učí česká literatura na středních školách
"Tato slavna ceska myslenkova literarne kulturni tradice se prece studuje i na ceskych
univerzitach, a pevne doufam, ze i na ceskych strednich skolach, a ne pouze formou
biflovani telefonnich seznamu jmen autoru a nazvu titulu jejich del."
(Viz http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/Kundera.html
)
Vazeny pane Culiku,
toto je moje reakce na vas podotek na vyse zminene strance. Mam
za to, ze podobny nazor jste vyslovil opakovane a ze jste byl za nej
i kritizovan. Spolu s Vami se domnivam, ze humanitni predmety jako
takove a ceska literatura predevsim jsou ostudou jinak celkem
kvalitniho ceskeho stredniho skolstvi a ze tato situace zasluhuje
verejnou diskusi.
Na ceskych gymnaziich jsem pobyval v letech 1993-95. Nejdrive
rok na soukromem Moravskem gymnaziu, pote kratsi dobu (asi
mesic) na Gymnaziu Elgartova a nakonec na Gymnaziu na tr. Kpt.
Jarose, vsechny v Brne. A mohu zodpovedne prohlasit, ze hodiny
ceske literatury na _vsech_ patri k mym nejhorsim zazitkum z
ceskych strednich skol, ackoli nemohu uprit snahu pi. prof.
Odehnalove z tr. Kpt. Jarose, pred par lety oznacene pruzkumem
MSMT za nejlepsi stredni skolu v Ceske republice. Vinen je tedy
system, nikoli jednotlivi ucitele, ale skutecnost je nesporna:
memorovani telefonnich seznamu _je_ hlavni naplni hodin
literatury. Ctenim autoru je traveno mene nez 5% casu, a to
nemluvim o rozboru dila ci o jakekoli forme diskuse o nem.
(Nemohu ale posoudit, jak moc se situace (ne)zmenila po r.1995.
Par veci se v Cechach posledni dobou prece jenom meni k
lepsimu.)
Po svem prichodu na anglickou stredni skolu (Stamford School,
Lincs., jedna z Independent Schools) jsem byl sokovan, jakym
zpusobem se probira anglicka literatura na teto instituci, ktera
byla jinak po akademicke strance nejmene o jednu tridu pod
'Jaroskou', jak je v Brne G na tr. Kpt. Jarose nazyvano. Centrem
vyuky _je_ cteni autoru, i puvodniho Chaucera, jakkoli je jeho
jazyk rozdilny od soucasne anglictiny, a vetsina casu ve tridach
_je_ travena diskusi nad dilem.
Nevim, jako prirodovedne orientovany clovek to mozna nedokazu
plne posoudit, ale zda se mi, ze hlavnim cilem stredoskolskeho
predmetu 'cesky jazyk a literatura' je odratit studenty od cteni
cehokoli, co je napsane v cestine. Pokud je tomu tak, v mem
pripade se to plne podarilo: ceskou knihu jsem, castecne z
protestu, od r.1995 necetl.
S uctou,
Martin Madera
Trinity College,
Cambridge
P.S.
Dal jsem si tu praci a nasel jsem si na disku zpracovane maturitni
otazky, tak, jak jsem si je v roce 1995 stahl na Jarosce. 'Vami
proklamovani' autori Skvorecky, Kundera, Hrabal, Vaculik a Havel
zaujimaji necelou jednu ctvrtinu 28. otazky 'Tematicka ruznorodost
ceske a slovenske literatury po r.1945', z celkoveho poctu 29 otazek.
PEVNE DOUFAM, ze tento predmet se od roku 1995 posunul
nekam dale, nebot jako cloveku, ktery se hlasi k ceske narodnosti,
je mi na Cambridgi trapne, ze jsem zadneho z techto autoru necetl.
Mel bych si jit koupit anglicky preklad.... ;-)