Poezie ostrovana Ivana Jelínka
(Článek, který vyšel v exilovém časopise Studie v roce 1982)
"V jeho dnesni situaci neni skoro nikdo, kdo by mu chtel
naslouchat. Konsumenti jeho umeni se pocitaji na prstech
jedne ruky, ktera ztratila nekolik prstu. I tito jsou nuceni,
rozvati na vsechny strany, nebo jako zalarnici, pouzivat stale
mene materstiny, at uz prostonarodni nebo spisovne. A
nakonec basnik chape, ze cim je jeho umeni lepsi -
jestlize je tomu takto - tim mene je zadan... Jeho hlas zazniva
v pustine. Zpev se zda byt zcela k nicemu..."
(Ivan Jelinek, Ztrata a zisk, PROMENY, Společnost pro vědy a umění, č.4. 1975)
Je tomu skutecne tak? Muze zpev, rozumime-li jim onu
sifrou pisma konkretne vyjadrenou hodnotu organicky
vznikajici pri putovani basnika k absolutnu, byt k nicemu,
byt se i tak v poust a ve hluchou krajinu zakletemu tvurci
casto zdalo?
Domnivam se, ze nikoli. Navic se domnivam, ze naopak umerne
s tim, jak se snizuje pocet ctenaru ci posluchacu, vyznam
zpevu vzrusta. Tvurci, ktery at z donuceni,at vlastni volbou
jako tvurce existuje dale i potom, co byl odtrzen od publika
a ctenarske obce a tim i od uzivu skytajicich mechanizmu
literarni produkce a trhu, se otevira perspektiva existence,
v niz doslova o nic nejde. Nejde o tvorbu, ktera by byla
trhove zuzitkovatelna. Nejde o roli a kult osobnosti, ktera
trhove zuzitkovatelnosti tvorby za normalnich okolnosti
do jiste miry slouzi. Nejde doslova a totalne vubec o nic.
A tedy, paradoxne, o vsehcno, ale jen takovemu tvurci, ktery
dokaze cenu teto az na samu kost redukovane tvurci existence
rozeznat, s ni se - jakymkoli zpusobem- vyrovnat, a posleze ji
prijmout jako vychodisko pro tvorbu dalsi.
Tvorba, jako detska hra, ktera se plnocenne odviji nezavisle
na tom, ma-li ci nema-li divaky, se stava ocistenou, ryzi
tvorbou pro tvorbu, svobodnou cinnosti bez ohlizeni se
pres rameno, absolutne svobodnym vybojem. Paradox vsak
ani zde neprestava pusobit.
Basnikl ktery dospel k maximalnimu bodu sve zdanlive
lidske a tvurci vyrazenosti, aniz teto vyrazenosti podlehl,
aniz se - ne jako clovek, ale jako tvurce - nechal ubit
privalem dlouhotrvajici, vsepohlcujici hluchoty, se nutne
dostava na zpatecni cestu do lidskeho spolecenstvi, do
sfery mezilidskeho pusobeni.
Dilo v Anglii zijiciho ceskeho basnika IVANA JELINKA
(nar. 1909), neni z tech del, jimz by se snadno a automaticky
otviraly cesty k ceskemu ctenari zijicimu at doma, at v zahranici.
Jelinek, ktery odesel do exilu v dobe Unora, s vyjimkou
Svedectvi, Promen SVU a dnes nedostupne Archy v exilu
temer nepublikuje (ze neni publikovan doma, je samozrejme).
Je, pokud se pisatelce zatim podarilo zjistit, autorem
trinacti knih, z nichz pet vyslo v Ceskoslovensku,
osm v zahranici. Sbirky "V sobe letohrad", "Ody",
"Posel"(1975) a "Kolova stavba" (1980) vydal v Rime
autor vlastnim nakladem, kniha zahrnujici cykly
"Sochy" a "Sedm castek" vysla tamtez v roce 1970 pod
zastitou SVU. Ctenarum, kterym se tri v podtitulu
vyjmenovane sbirky dostanou do ruky, bude po jejich
precteni tezko pochopitelne, jak se mohlo stat, ze basnikovi
Jelinkova formatu byla dosud nejen doma, coz se da omluvit,
ale i v exilu, coz jest omluvitelne hure, venovana
temer nizadna pozornost.
Na rozdil od prevazne vetsiny dnesni jak domaci, tak exilove
ceske poezie, ktera svou naplni inklinuje ke konkretni
casovosti, vyslovuje se k dnesnim problemum (nemineno
ani politicky, ani filosoficky, lec vyhradne poeticky) a
otazkam a je jimi zpetne vyrazne ovlivnovana, a to i
ve svych nejvrcholnejsich zjevech jakymi jsou napriklad
Jaroslav Seifertna te a Ivan Divis na one strane hranice,
dilo Ivana Jelinka jakoby si na mlhou prikrytych ostrovech
Anglie z nutnosti vytvorilo svuj vlastni, sverazny, dnesku
naprosto nepoplatny, a presto k dnesku se nalehave obracejici
casoprostor.
Zatimco v Seifertove dile je basnicke zoufalstvi z marneho
hledani ztraceneho raje na teto zemi heroicky znovu a znovu
prekonavano nehou k zemi, laskou k jejimu diteti-cloveku
a posleze vzdy znovu se obnovujici zavrati z krasy, ktera
tohoto cloveka-dite na kazdem kroku jeho zivota obklopuje,
zatimco ze zeme k nebi zalujici vertikala Divisova gigantskeho
svaru s lupici ztraceneho raje znovu a znovu napaji sve koreny
v horkych vyhnich nejkrutejsiho utrpeni a osudu tri, ctyr
poslednich generaci rodu, aby je posleze simultannim tlakem
drticiho zoufalstvi a zasmrtne vysostneho odhodlani
nepodlehnout neuchylne prinutila k vydani tezkych,
v antihmotu zhustenych kvadru poezie, jakych do Divise
v ceske reci nebylo, poezie ostrovana Jelinka, okolnostmi
exilu zakleteho do mlhy a opustenosti po cele tri dekady,
jakoby - jedna z nemnohych - dokazala nalezt nejen pro
sebe samu, ale pro nas vsechny, ztraceny raj.
Tvari v tvar totalni nemote, hluchote a opustenosti
dokazala Jelinkova poezie temer nemozne. Nejprve poprela
samu sebe jakozto prostredek sdelny a sdelovaci,
a na tomto novem, do same podstaty oprostenem zaklade znovu
vybudovala sebe samu uz ne jako poezii, ale jako zpev.
Jako pouhy zpev poutnika ztroskotaneho na ztracenem ostrove,
daleko od zeme, do niz se nelze vratit, ba co vic, kam ani nelze
poslat poselstvi v lahni a doufat, jakkoli beznadejne,
v nejakou sebenepravdepodobnejsi odpoved.
Jelinkova poezie dokazala zregenerovat jako zpev temer naprosto
resignujici na nadeji, ze by mohl byt nekde nekym zaznamenan,
jako Zpev plynule prechazejici v dokonale soustredene
pohlizeni do tvare Krasy, jen a jedine pro Krasu samu.
Ne uz proto, ze jeji tvar prostredkuje dorozumeni s druhymi.
Ne proto, ze Krasa, byt jako,pouhy zastupny znak, vubec
neco znamena. Ale pouze a vyhradne proto, ze Krasa, jako
takova, Jest.
A jako vsem vyse jmenovanym i jemu bylo doprano vyvazat se
z pout casu a vstoupit za hranici bezcasi, prolamat se,
palivcovsky receno, do rise Poezie, v niz kazdy krok je
uzasny, zarivy vhled do zazraku byti. Jelinkova poezie
je vysostnou poezii okamziku, jeho hruzy, prchavosti,
zavrati i slavy. Ale zaroven je tajemnym zpusobem zakotvena
do vecnosti, tak jako kazdy jednotlivy intenzivne prozity
lidsky okamzik je vklinen do radu nadrazenemu nasi
lidske casnosti a docasnosti.
Jakymi tvurcimi zakonitostmi, jakymi formalnimi
postupy dospiva Jelinkova poezie sveho jedinecneho
vyrazu, neni prave lehke vystopovat. Ale
srovnanim Jelinkovych versu s versi basnika, ktery
basnicky charakterove stoji na pozicich zcela jinych nez
Jelinek sam, muze v tomto smeru hodne napomoci.
Je nedele. Mam volno
pacienti ocekavaji sve navstevniky
Chodim mezi budovou nemocnice a farmou
snad budu mit take nejakou navstevu
snad mne najdou
snad se na ceste objevi Brusak
nebo Listopad
anebo Dresler
jsou tady v cizine leta a jeste jsem je nevidel
mam pripraveny basne
budeme mluvit o literature
svet bude zase plny zivota.
(Ivan Blatny, "Nedele", ze sbirky "Stara bydliste",
68 Publishers, Toronto 1979)
Nevim, jak zcinat ten opetovny vecer touhy.
Vim sice, jak mam pecen casu nacinat,
jak si mam pocinat, abych jej skrojil,
abych podlouhly pecen casu zdvojil
a prec jej objal v tvoji jedninu.
V zbozneni, v lasce zrodu, jedinou pevninu
a tu obydlil hady, zveri, ptactvem,
posleze zmeril clovekem. A az v Bozi zal.
Bez toho totiz bych se jenom ptal.
Jen strohost skal bych rikal v zpevu
pokraj sloje Pacholatka.
Znameni vse bych zmaril. Ztratil.
Neotevrel vratka sloje, sva vratka slova.
Sam vecnem zraneny bych tam mrel nevylecen.
To samou casnosti, ac neusvedcen, bych pak byl ztecen.
Takze ne tvrz bych byl, leda jen sutiny
a zkazou tou bych nebyl nevinny.
Marsyas byl bych, Bohem z kuze pevec svlecen.
Tak bych ti nevyuzil, co je nam v chvili vecne;
vyrecne mlceni bych zkazil, neme sve recneni zmaril,
to jez je skoncene, jsouc nam vzdy nekonecne.
A to te hodno neni v mem sneni pozornem
vterinou bedlivou co vcelou nad vecnem.
(Ivan Jelinek, "Vecer ve Frascati", I. cast, ze sbirky
"Posel", Rim 1975)
Jak basen Ivana Blatneho, tak basen Jelinkova prostredkuje
ctenari basnicky prozitek urciteho casoveho useku vymezeneho
nazvem, u Blatneho se jedna o casovy zaber jednoho dne,
u Jelinka jednoho vecera, a jsou tedy, da se rici, tyto
dva zabery vnejskovym zamerem soumeritelne. A prece i bez
dalsiho rozboru ma ctenar po prvnim precteni jasny pocit,
jako by kazda basen prichazela z jineho sveta.
Blatneho vypoved "je nedele Mam volno/pacienti ocekavaji
sve navstevniky/ chodim mezi budovou nemocnice a farmou"
atd je rodove spriznena s kolarovskym poetickym
denikovym zaznamem bezprostredni kazdodenni zkusenosti,
jak jej Kolar uvedl do sveho dila ve ctyricatych letech.
(Tato "kolarovska" metoda, ktera sama o sobe je podtridou
sirsiho surrealistickeho principu vice ci mene
volniho razeni asociaci, byla od padesatych let prejimana a
mnoha zpusoby integrovana do dila cele rady generacne
mldsich basniku, coz se ostatne deje as do nasich dnu.)
Blatneho basen dokonale zachovava vnitrni dejovou, sireji
by se dalo rici "casovou" posloupnost basnickeho deje.
Postupne zvysovani emotivniho napeti, vyvolane touhou
po navsteve, je formalne vyjadreno prostym razenim
asociacnich prvku: konkretni casove a situacni zakotvenosti
"Je nedele Mam volno", konkretniho prani a touhy "snad budu
mit take nejakou navstevu/ snad me najdou", dalsiho uzsiho
vymezeni tohoto prani a touhy "jsou tady v cizine leta
a jeste jsem je nevidel", a posleze kulminuje
v nejkonkretnejsim vyjadreni teto stupnovane touhy:
"budeme mluvit o literature/ svet bude zase plny zivota."
Jednota mista, casu a deje je ve vnitrnim prostoru
lyrickeho minidramtu Blatneho basne dokonale zachovana.
Taktez v Jelinkove basni hraje roli touha.
"Nevim, jak zacinat ten opetovny vecer touhy."
Ale ihned pote vpada in medias res nejsvebytnejsi prvek
jelinkovske poetiky, okamzik jakehosi rozlamovani sten lidskeho,
konkretniho casu: "Vim sice, jak mam pecen casu nacinat,/
jak si mam pocinat, abych jej skrojil,/ abych podlouhly
pecen casu zdvojil/ a prec jej objal v tvoji jedninu."
Jelinek, a v tom se jevi hlavni teziste jeho hlubokeho
vyznamu pro soucasnost ceske poezie, systematicky
a dusledne ve svem dile rozbiji steny konkretniho lidskeho
casu, at tohoto naseho, soucasneho, ay onoho, jenz byl
soucasny starym klasickym kulturam, a dopina se prostoru,
'v nichz "podlouhly pecen casu" je zazracne umocnen,
zdvojen statecnym, neuhybnym a absolutne vernym pohledem
do vecnosti. Formalni "oprostenost" a vnitrni "slozitost" -
ktere si, aby mohly byt blize definovany, zaslouzi
samostatnou studii - Jelinkovy poezie vzajemnym
a duslednym spolupusobenim vytvareji poetickou syntezu
nemajici v zadnem (pisatelce dostupnem) soucasne
pusobicim tvurci ceske poezie obdoby.
Tato synteza by se snad dala nejlepe nazvat poetickou
teologii, kdyby nebyla - pres vsechno svoje formalni
i vnitrni tihnuti k abstrakci - tak nevyvratne, a
da se rici v urcitem smyslu i paradoxne, zaroven priklonena
k zemi. K cloveku. K utrpeni.
"Bez toho totiz bych se jenom ptal./ Jen strohost skal
bych rikal v zpevu/pokraj sloje Pacholatka./
Znameni vse bych zmaril. Ztratil./ Neotevrel vratka sloje,
zva vratka slova./ Sam vecnem zraneny bych tam mrel
nevylecen./ To samou casnosti, ac neusvedcen, bych pak
byl ztecen./ Takze ne tvrz bych byl, leda jen sutiny/
a zkazou tou bych nebyl nevinny."
Jen odtud pak muze skutecnem vzdy zranovana kalvarijska
cesta vest k nadeji, k neustale obnovovanemu nalezani,
k radosti, k jasotu. K tomu, co slovy basnika
"...je skoncene, jsouc nam vzdy nekonecne."
V uhrnu tri v titulu uvedenych Jelinkovych knih je
mnoho basni v nichz Jelinkova poetika formy je
posunuta - v intencich v predeslem obrysove vyznacenych -
bud k polu zachovavani logiky casove posloupnosti ve
vnitrnim prostoru basne, bud k polu naprosteho a totalniho
rozmetani jak casove, tak dejove asociacni posloupnosti.
V obojim pripade vsak jelinkovske "casorozbijecstvi"
zustava tak ci onak zucastneno jako zakladni,
esencialni ubeznik jeho poetiky.
Existence poezie Ivana Jelinka v nasi pritomnosti je dnes
nepochybna, i kdzy jeste ne zcela docenena skutecnost.
Mnohe aspekty jeho poetiky jako filosoficke premisy,
jazyk, formalni postupy, strukturalita vnitrniho
prostoru basne, relativita jeho poetickeho casu, geneze
jeho tvorby a jine budou muset byt drive ci pozdeji
zkoumany, ma-li byt neprehlednutelny monolit dila
vynorujiciho se z mlh Albionu pochopen, uchopen a
vtelen do radu ceske poezie. Prozatim budiz
receno, ze neni-li dnesni tvar ceske poezie myslitelna
bez zivotodarneho, krehkeho, laskou do nejzazsich
poloh rozechveleho seifertovskeho uzasu a zavrati z
krasy byti, neni-li dnes uz myslitelna bez kosmickymi
jiskrami srsiciho zazracna divisovskych horoucich,
sopecnoskelnych kvadru, nebude napriste uz nikdy
myslitelna bez jelinkovskeho neuchylne soustredeneho
pohledu do horiciho kere.
časopis STUDIE, I/1982, číslo 79.
PS. Jan Čulík natočil v roce 1990 s Ivanem Jelínkem pro Československý rozhlas delší rozhovor, ve zkrácené verzi vyšel v časopise Obrys pod titulem "Poezie je zbožná". Přineseme časem v Britských listech.