Reakce na poslední článek Petra Palety
Vážený pane Paleto,
já se domnívám, že jakkoli je v dnešní České republice slovo ideologie
zdiskreditováno ( ideologie je nakonec odvozena od slova idea), naše
rozpory v pohledu na evropský a americký přístup k ekonomické prosperitě
mají kořeny právě v ideologii. Vaše odmítnutí se tímto aspektem zabývat
(ideologické "poučky" v mých tvrzeních), je jenom úhybný tah před
existencí odpozorované reality, že masivní státní aparát stojí v cestě
komerční aktivitě. Důvod, proč nechcete tuto realitu přiznat je ten, že
Vám ideologicky vyhovuje cesta, kterou se Evropa ubírá, a věříte, že to
bude fungovat. A v tom je celý problém našich postojů. Já tomu nevěřím.
Já mám jako konzervativec důvěru v lidský potenciál, který může být
nejlépe rozvinut za podmínek existence svobody, svobody od governmentu a
jeho zásahů. Svoboda je riskantní propozice, protože předpokládá, že
jedinec vezme odpovědnost za svůj život a život své rodiny do vlastních
rukou. V takovém případě je skutečně méně času na "život, smích a
milování" (odpověd zaměstnanců formy Volkswagen, když odmítli návrh
na zvýšení počtu pracovních hodin).Vám evropská ekonomická politika se
svými sociálními přednostmi imponuje. Otázka je, jak dlouho může
soukromý produktivní sektor podporovat neproduktivní část populace a
sociální vymoženosti welfare state. A je-li možný ekonomický růst za
existence tak vysokých daní jako například v Německu. Vznikají za
takových podmínek rychle nové, pružně operující businessy, vytvářejí se
pracovní příležitosti? Německá nedělní odpoledne "on the Town" vypadají
jistě malebně. Otázka je, jak dlouho to vydrží.
Vaše tvrzení, že zasahování do ekonomiky v západní Evropě je nižší než
se domnívám a Váš příklad deregulace telekomunikací v roce 1998 (bratru
od včerejška) mě skutečně nepřesvědčil. Váš postoj k nezaměstnanosti mě
připadá krátkozraký. Samozřejmě že jestliže v Německu musí zaměstnavatel
zaplatit za pracovní sílu takové peníze, tak si dvakrát rozmyslí
vytvářet pracovní příležitosti. Na první pohled se zdá, že pro
nezaměstnaného jednotlivce je výhodné nic nedělat a brát peníze. Ve
skutečnosti je to slepá ulička, která vede k morálnímu a sociálnímu
rozkladu. V první řadě se muži stanou naprosto zbytečnými pro fungování
rodiny (ženy dostávají peníze od státu). Volný čas vyplňují kriminální
aktivitou, nebo jim to leze na mozek. Stačí vzpomenout černošské čtvrti
v amerických velkoměstech.Černoši tomu říkají "welferová past."
Závislost ekonomické úrovně země na imigraci samozřejmě existuje. Sám
mluvíte o tom, že Němci mají problémy s Turky. Jsou Turci připuštěni k
plnému užívání německého sociálního systému, který je podporován vysokým
zdaněním? Jestliže nejsou, pak se pro Němce a Turky stane dříve nebo
později situace neudržitelnou a systém bude muset být této víceméně
nekvalifikované síle otevřen. Samozřejmě, že bude pro Němce výhodná
levná a notabene kvalifikovaná pracovní síla, kterou mají za humny v
Čechách. Amerika, která má vyšší hrubý národní produkt než Evropa, na
druhe straně poskytuje imigrantům po krátké době plný přístup k
sociálnímu systému a pokud nemá imigrant problém se zákonem, může se po
pěti letech stát americkým občanem. Jediné snahy k omezení přístupu k
sociálnímu americkému systému se dotýkají ILEGÁLNÍCH imigrantů. Sociální
systém v Německu pohltí víc než polovinu GDP (Josef Joffe, Suddeutsche
Zeitung). Otevření sociálního systému imigrantům vždy vyžaduje zvýšení
výdajů, nemyslíte?
Váš argument, že "z ekonomického hlediska není svobodný, tedy bezcelný
obchod nutně nejlepší řešení ..." je mylný. Zahraniční obchod není
ekvivalentní nákupu v supermárketu, kdy se zboží pohybuje jedním směrem
a peníze druhým. Zahraniční obchod lze dlouhodobě udržet jedině, když
jedním směrem proudí stejná hodnota zboží a služeb jako druhým. Každý
stát si svoje výrobky a služby zdaní a nevýhoda spotřebitelů ve druhém
státě, kteří nemohou těžit z daně na importované výrobky, se vyruší.
Spotřebitelé totiž těží z daně na exportované výrobky. Fakt, že se platí
na obou stranách clo, tuto výměnu pouze zpomalí a připravuje zákazníka o
výběr a nižší ceny. Bariéry vedou k přežívání neefektivních výrobců a to
je mrhání omezenými zdroji společnosti.
Vaše odpověď na moje argumenty jasně potvrzuje rozdíl v evropském a
americkém chápání svobody. Americký temperament a individualismus
(individualismus jako takový) je v evropském myšlení paralelní s
egoismem. Váš příklad postoje k automobilismu je přesná ukázka toho, jak
rozdílný máme pohled na úlohu governmentu. Mě připadá naprosto
pobuřující, aby se mi government regulacemi, daněmi, vysokými cenami
benzínu snažil zabránit si pořídit cokoli, co uznám za vhodné. Nemám nic
proti veřejné dopravě, naopak se domnívám, že pražská veřejná doprava
například je náramná věc, nicméně snaha státu mě všemožně bránit
vlastnit a používat auto, je zásah do mé svobodné volby žít stylem
života, pro který jsem se rozhodla. S něčím podobným jsem se setkala při
návštěvě domova před dvěma lety, kdy mi můj švagr nabídl historku (nevím
jestli faktickou), že ten kdo chce vlastnit Ferrari musí podstoupit
psychologické testy. Můj švagr s tím neměl žádný problém. Pro mě to je
nepředstavitelný zásah státu do mého soukromého rozhodování (pokud
pravdivé). Jestliže na to mám finanční prostředky a nesnažím se o nic
nelegálního, pak si mohu zakoupit cokoli. Musím dodržovat silniční
předpisy jako kdokoli jiný a nikdo nemá právo se mi dívat do hlavy. ("My", government budeme urážet ty, kteří si chtějí zakoupit Ferrari
psychologickým testem, protože oni si dovolují urážet nás tím, že na
Ferarri mají). Skutečně si myslíte pane Paleto, že mezi lidmi v Evropě
převažuje názor, že je nutné upřednostnit hromadnou dopravu? Kdyby
takový názor skutečně převažoval, pak by stát přece nemusel vynakládat
takové úsilí automobilismus potlačit. Vůle lidu, nebo státní moc? A pane
Paleto, Vaší poznámkou, že " přestože se v Německu mluví o pěti
markách za litr benzínu, nejedná se o to, že by německá vláda
potřebovala výnos z této daně" si ze mě utahujete, že ano?
Podobné snahy rozhodovat za občany jak se budou chovat a co budou řídit
například, jsou tady jistě taky. Po té, co ze zcela legálních tabákových
výrobků vytvořila Amerika společenského nepřítele číslo jedna (tabákový
průmysl je šťavnatým finančním soustem pro nekonečný počet amerických
advokátů) pustili se naši domácí sociální inženýři do Sport Utility
Vehicles (SUV), neboť uvážili, že šance na smrt při srážce automibilů
(SUV je větší a bezpečnější) by měla být naprosto férová.
A samozřejmě že výška ceny benzínu má vliv na ekonomickou aktivitu a
prosperitu. V Americe, kde je odkudkoli kamkoli daleko, malí
businessmeni jsou zcela závislí na vlastních autech k přepravě
materiálu, strojů, nářadí. Vysoké ceny benzínu by snížily jejich profit
a ohrozili jejich schopnost profesionálně uspět.
Vaše další poznámka, že jsem se neměla ani zmiňovat o návrhu The
Heritage Foundation jen naznačuje, že Váš postoj k celé diskusi spíše
vychází z premise "kdo dál dohodí". Já s Vámi pane Paleto nesoutěžím. Já
jsem Vám předložila ukázku amerického postoje k vývoji ve východní
Evropě po rozpadu Ruska. Nikdo Vás ani Čechy neobvinil z toho, že jste
nekompetentní a že Česká republika nic nevyváží. Domnívám se, že Váš
postoj k pohledu Ameriky na Evropu je krátkozraký a v cestě Vám nestojí
jenom vlastní pobouření nad Amíky, kteří na Vás "dělají" ramena (nikdy
nepochopím proč úspěch lidi tak dráždí). Pane Paleto, američtí
podnikatelé nepředpokládají, že neumíte číst, psát a programovat,
Američané chtějí vydělat dolar.
Podívejte se, musíte vycházet z toho, že Amerika potřebuje Evropu jako
spojence a jako obchodního partnera. Evropa však má tendence se stát se
vším svým anti-amerikanismem, americkým rivalem a ne spojencem, jak ve
sféře trhu, tak ve sféře mezinárodní politiky. Transatlantická
ekonomická aliance by z pohledu Američanů takovému vývoji mohla
zabránit. Dost těžko můžete argumentovat proti americkým ekonomickým
snahám na světových trzích, jestliže přijmete ideu globální ekonomie. Já
jako zákazník chci mít dostatečný výběr a mít možnost si vybrat
dlaždičky od výrobců počínaje Mexikem a konče Belgií a platit co
nejnižší cenu. Když to někde jinde dokáží vyrobit lépe a levněji, pak
bude pro mě vždy výhodné, pokud trhy země, ve které žiji, budou otevřené
pro zboží z celého světa.
Na závěr musím přiznat, že mě zarazil konec Vaší odpovědi. Nemyslíte, že
byl drobet zlomyslný? Eventuální krach na Wall Street a finanční ztráty
amerických investorů je pro Vás zdá se radostná představa a potvrzuje
evropský postoj k Americe vyjádřený M. Gérardem (Banque de France),
který napsal, že evropská jednotná měna by mohla posloužit k odtažení
kapitálu z Ameriky do Evropy, způsobit vzrůst amerických úroků, vytvořit
nezaměstnanost a donutit pokořenou Ameriku k vyjednávání.
Jinými slovy, jedině když se Evropa dostane do pozice Ameriku vážně
poškodit, pak Američané zacouvají se svým Anglo-Saxonským světovým
tržním systémem.
Pane Paleto, investoři nejsou hlupáci. Investovat dlouhodobě do stock
márketu není ztrátová záležitost. Historicky se růst pohyboval vždy na
hranici 7%. Vydržet nebo prodat záleží na individuálním rozhodnutí se
všemi riziky, které to přináší a to většina lidí přece moc dobře ví. A k
tomu Newsweeku (Crash'99), kde se o Evropě "jaksi nemluvilo". Za prvé
evropská ekonomie je vázaná na dolar a krach na Wall Street zamává
Evropou, ať si myslíte o tom cokoli. Za druhé chování márketu nelze
předpovědět. Za třetí, skutečně se domníváte, že kdyby měl Newsweek na
obálce "Všechno je v pořádku", že by prodal hodně výtisků?
Dodatek: Kdy se zbavíte vlastního auta ve prospěch veřejné dopravy?
A drobný, protidemokratický dodatek Jana Čulíka, spíše otázka: A jestliže se všichni lidé rozhodnou všude pořád jezdit autem, protože je to pohodlné a mají na to, a zničí tím životní prostředí této země, neměli by aktivisté a odborníci, kteří si toto nebezpečí uvědomují, v této věci lidi varovat, a neměla by jim vláda naslouchat? V Londýně i v Glasgowě je zcela nesnesitelné jezdit během všedního dne do města autem. Konec konců, podobné to začíná být i ve vnitřní Praze. Britská vláda začíná drasticky omezovat vstup automobilů do měst, plánuje se zřízení efektivní veřejné dopravy a poplatek pro vstup automobilu do města až 5 liber. Myslíte, že to dělá špatně?