pátek 6. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby České politické názory:
  • Otevřený dopis Václavu Bendovi mj. o Pinochetovi: Zradil jste vznešené hodnoty české antikomunistické opozice (Steven Saxonberg, pozn. JČ)
  • An Open Letter to Václav Benda about Augusto Pinochet (Steven Saxonberg) Podnikání při České televizi:
  • Jak je to s podnikatelským vztahem Centra Českého videa k ČT? Jakub Puchalský vysvětluje prostřednictvím svého tajemníka Finanční podvodnictví, které odhalila kanadská televize:
  • Varování bohatým (Jiří Jírovec) Ideologie volného trhu:
  • Američané jsou individualisté, svobodní lidé a chtějí vydělat dolar: Reakce na poslední článek Petra Palety (Táňa Zajícová) Děti Země:
  • Dnešek bez aut
  • Výstava ke dnu bez aut v Ostravě Pocta Václavu Klausovi:
  • "Myslíme jinak" (Václav Pinkava) Oznámení:
  • Vyšel časopis Hurontaria č. 16 Ekologie:
  • Přehled práce subkomise pro PRTR v ČR (ale novináři v ní nesmějí zasedat!) Literatura:
  • Poezie ostrovana Ivana Jelínka (Jiřina Fuchsová)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Výstava ke dni bez aut v Ostravě

    Děti Země

    Vramci pateho DNE BEZ AUT, vyhlasovaneho kazdorocne ekologickym sdruzenim Deti Zeme, porada ostravska pobocka Deti Zeme vystavu s nazvem "Krajina ohrozena dalnici". Hlavni casti vystavy jsou fotografie prirodnich kras z planovane trasy dalnice D47, doplnene informacnimi panely o vlivech silnicni dopravy na prirodu a zdravi lidi a o alternativnim reseni rozvoje silnicni site CR (viz priloha). Vystava je pristupna ve dnech 9.-11.11.1998, vzdy od 10.00 do 18.00 hodin ve vstupnich prostorach Antikvariatu FIDUCIA v Mlynske ulici v centru Ostravy. Od 13.11.1998 do konce roku bude vystava umistena v prostorach vlakoveho nadrazi Ostrava hl.n.

    "Dosavadni zvyhodnovani silnicni dopravy v CR na ukor zeleznicni ma mimoradne negativni ucinky na zivotni prostredi a zdravi lidi, predevsim ve velkych mestech," rika Vlastimil Karlik z Deti Zeme Ostrava. "Nasi vystavou bychom chteli pripomenout prirodni krasy, ktere mozna zanedlouho zmizi, a ukazat, ze k rozsahle vystavbe dalnicnich a rychlostnich silnic v CR existuje setrnejsi alternativa."

    PRILOHA

    Informace o "Alternativni koncepci rozvoje dopravnich siti CR do roku 2010

    Koncepci zpracoval Cesky a Slovensky dopravni klub, sdruzujici zastupce obcanskych sdruzeni a jednotlivce, kteri se zabyvaji vlivem dopravy na zivotni prostredi. Tento koncepce je v letosnim roce posuzovana jako varianta B spolu s navrhem MSD CR z hlediska vlivu na zivotni prostredi (dle par. 244/1992 Sb.). Uz tento fakt je vyznamnym uspechem ekologickeho hnuti.

    Alternativni navrh vychazi ze Statni politiky zivotniho prostredi CR z roku 1995, z rady odbornych podkladu, z materialu zemi Evropske unie a z nejnovejsich mezinarodnich dokumentu (Deklarace k udrzitelnym zpusobum dopravy v zemich Stredoevropske iniciativy, podepsana v cervnu 1997 v New Yorku, Zaverecne prohlaseni a Program spolecnych akci zemi EHK OSN, prijate na Regionalni konferenci o doprave a zivotnim prostredi v listopadu 1997 ve Vidni). Jejich zakladem je uplatneni principu environmentalne udrzitelne dopravy, ktere byly doporuceny na Konferenci zemi OECD ve Vancouveru v breznu 1996.

    Jednim z hlavnich cilu moderni dopravni politiky je podpora setrnych druhu dopravy (v CR se jedna o zeleznici, kombinovanou nakladni a verejnou osobni dopravu) a omezovani silnicni dopravy tam, kde je ve velkych intenzitach nezadouci (vnitrni casti mest, obytne zony, ekologicky citlive oblasti). Dosavadni podminky vytvarene v resortech MF a MDS CR vsak u nas dosud zvyhodnuji silnicni dopravu pred setrnymi druhy dopravy. Jde o velmi nizkou silnicni dan, nedostatecne poplatky za uzivani dalnic i za prujezd zahranicnich nakladnich vozidel pres nase uzemi, nizkou spotrebni dan z pohonnych hmot, nedostatecne zpoplatneni negativnich ucinku silnicni dopravy, o nadmerny rozsah a zbytecne vysoke technicke parametry novych tras pro silnicni dopravu.

    Pro silnicni dopravu se uskutecnuje grandiozni program vystavby dalnic a rychlostnich silnic, zatim s plnou uhradou ze statniho rozpoctu, kdezto pro zeleznicni dopravu probiha jen rekonstrukce nekolika stavajicich trati (tranzitnich tahu), ktera je hrazena ze statniho rozpoctu jen zcasti. Mezinarodni dohody pro dopravni infrastrukturu naplnuje CR v oblasti rozvoje silnicni site nad povinny ramec (staci vystavba nebo rekonstrukce dvoupruhovych silnic na min. rychlost 80 km/h, ale stavi se radeji dalnice), zatimco zavazky pro zeleznicni dopravu, zahrnujici postupnou vystavbu novych vysokorychlostnich trati nebo modernizaci stavajicich trati pro rychlosti nad 160 km/h, CR programove neplni (tranzitni zeleznicni tahy - tzv. "koridory" se modernizuji pro rychlosti jen 80-160 km/h). Pro severomoravsky region Alternativni koncepce doporucuje:

    Nestavet tyto useky rychlostnich silnicnich komunikaci:

    D47 Hulin - Lipnik nad Becvou, ktery je duplicitni ke stavajicim silnicim I/55 a I/47, jejichz nedostatky lze resit modernizaci dilcich useku; D47 Belotin - Ostrava - hranice Polska, ktery je duplicitni k R48, napojeni ostravske aglomerace reseny modernizaci silnice I/58 Pribor - Ostrava; Dale Alternativni koncepce uvadi:

    dalnice D47 Chropyne - Hranice na Morave - Ostrava ma krome useku Lipnik - Hranice na Morave naddimenzovanou kapacitu, vede soubezne s celou R48 (+I/58) a I/47 na Ostravsku, ohrozuje luzni lesy u Chropyne na Kromerizsku a u Prerova huste osidlenou oblast, prochazi Ostravou, ktera je vysoce zatizena emisemi a na polske strane je velmi problematicka navaznost (poklesy poddolovanych uzemi).

    u silnice R48 chybi u vladniho navrhu rozsireni na normovy profil (jedna se o silnici E462 na Krakow), problematicka je jizni poloha planovaneho jizniho obchvatu Frydku-Mistku, z polskeho Cieszyna je vyhodne spojeni do Krakowa i Katowic.

    z hlediska ucelnosti tras navrhuje:

    u dalnice D47 postavit jen usek 4704 (Lipnik - Belotin), avsak usek Lipnik - Hranice oznacit jako R35 a usek Hranice - Belotin jako R48 v Ostrave eventualne vybudovat jen takove useky v trase D47, ktere by slouzily pro potrebu vnitromestske dopravy u silnice R48 provest rekonstrukci stavajiciho useku Belotin - Rychvaltice na normovy profil, postavit podle planu s vyjimkou obchvatu Frydku - Mistku, zde pouzit severni variantu obchvatu, ktera umoznuje urychlit celou vystavbu o 4 roky , provest prislusne zmeny ve VUC ostravske aglomerace a Frydku-Mistku.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|