Volby 98 - dopis pozorovatelům OBSE
V patek 29. kvetna 1989 prijal predstavitele Demokraticke unie vedouci  pozorovatelske mise OBSE (OSCE/ODIHR) pan Mark Power-Stevens a volebni  analyticka Nathalie Renaud. 
Predstavitele DEU jim predali nize uvedeny otevreny dopis a v hodinove  diskusi jim objasnili hlavni problemy souteze politickych stran v Ceske  republice. 
 
Vsem pozorovatelum OBSE, delegovanym do CR pro volby 1998
Praha 29. kvetna 1998
Vazene damy, vazeni panove,
        uvodem mi dovolte, abych Vas co nejsrdecneji pozdravil a podekoval  Vam za Vasi praci. Pokladam vsak za svoji povinnost Vas upozornit, ze byste  mohli snadno dospet k zavadejicim     a zjednodusenym zaverum. 
        Maji-li byt  volby posouzeny objektivne, nelze se soustredit pouze  na jejich bezprostredni pripravu a prubeh. Volbam totiz predchazi dlouhodobe  vytvareni nazoru volicu, ktere lze v zaverecne volebni kampani ovlivnit jen  minimalne. Vlastni volby se mohou jevit jako svobodne a odpovidajici  evropskym standardum. Bohuzel  to, co volbam predchazi a vyznamne je  ovlivnuje - tedy dlouhodoba prezentace politickych stran ve sdelovacich  prostredcich, v Ceske republice svobodne neni. Toto tvrzeni lze snadno  prokazat monitorovanim ceskych medii. Vysledky tohoto dlouhodobeho  monitorovani jednoznacne ukazuji na diskriminaci tzv. mimoparlamentnich  stran. O techto stranach media vytrvale mlci, jejich stanoviska a vystupy  tiskovych konferenci konci v redakcnich kosich. Media (vcetne  verejnopravnich!)  tak vytvareji dlouhodobe dojem, ze zde jsou pouze strany  parlamentni a ze si tedy volic muze vybirat pouze ze stran, ktere jiz v  Parlamentu jsou.  O ostatnich stranach se cesky volic ze sdelovacich  prostredku v prubehu roku nedozvi nic nebo jen velmi malo. Tuto celorocni  medialni diskriminaci jiz v zadnem pripade nenahradi nekolik volebnich  spotu, ktere kandidujici strany mohou odvysilat tesne pred volbami na  principu rovneho rozdeleni 14 hodin vysilaciho casu. Zatimco predstavitele  vyvolenych politickych stran mohou cely rok sdelovat sve nazory               v pravidelnych televiznich diskusnich poradech (Sedmicka, Arena, Debata,  Karantena), predstavitele mimoparlamentnich stran do techto poradu v prubehu  roku zvani nejsou a volic tudiz nema moznost se dukladne seznamit s jejich  programem, nazory a postoji.  
        Parlamentni strany jsou navic narozdil od mimoparlamentnich  financovany statem. Volebni zakon pritom zavadi do procesu voleb kauci ve  vysi 1.600.000Kc, kterou parlamentni strany uhradi ze statnich penez,  zatimco strany mimoparlamentni museji tuto castku slozit z vlastnich zdroju.  Jedna se opet o jasnou diskriminaci mimoparlamentnich stran, tentokrat na  urovni ekonomicke. 
        Samostatnou kapitolou je petiprocentni omezovaci klauzule ve  volebnim zakone. Tato klauzule nema oporu v Ustave CR a v jejim dusledku je  porusovana rovnost hlasu ve volbach.   V roce 1996 pripadlo na 1 mandat cca  30.000 hlasu. Demokraticka unie ziskala 170.000 hlasu, presto ji nebyl  pridelen zadny mandat. Hlas volice DEU mel tak 5.6 x mensi vahu nez hlas  volicu jinych stran. 
        Petiprocentni klauzule je obratne vyuzivana k psychologicke  manipulaci volicu. Volici jsou denne ovlivnovani zverejnovanim vysledku  ruznych pruzkumu volebnich preferenci. Volic se pak v prislusne casti  politickeho spektra nerozhoduje podle volebniho programu, nybrz podle  pruzkumu verejneho mineni. Tyto pruzkumy zneuzivaji rovnez media. Tvrdi  totiz, ze o te ci one strane neinformuji, protoze ma male preference.  Prislusna strana ma ovsem male preference prave proto, ze se o ni volic  nedozvi z medii. To uz ale nase media slyset nechteji.
        V neposledni rade je treba upozornit, ze v Ceske republice jsou  zcela beztrestne pouzivany nekterymi politickymi stranami penize nejasneho  puvodu, navic  penize nezdanene (viz napr. forenzni audit hospodareni ODS).  Mimoparlamentni politicka strana, ktera se nehodla uchylit k nezakonnym  metodam financovani, pak bohuzel nema dostatek penez, kterymi by mohla  pripadne kompenzovat medialni diskriminaci (tisk a distribuce vlastnich   materialu). Tim, ze pouzivani nezakonnych metod financovani politickych  stran neni v Ceske republice postihovano, jsou opet diskriminovany ty  strany, ktere se k nemu uchylit nehodlaji.
        Zaverem si Vas tedy dovoluji pozadat, abyste vedle samotneho   prubehu voleb posoudili i to, co Ustava CR nazyva "soutezi politickych  stran" a co podle nasich ctyrletych zkusenosti v Ceske republice rozhodne  svobodne neni. Volici v Ceske republice se mohou ve vlastnich  volbach  nepochybne svobodne rozhodovat, informace, ktere pro toto rozhodovani  dostavaji, vsak svobodne nejsou, nebot ani verejnopravni media neposkytuji           v obdobi mezi volbami vyvazeny a objektivni informacni servis, ve kterem by  se obcan - volic dozvedel stejnou merou o vsech potencialne kandidujicich  stranach.
S pozdravem a podekovanim za spolupraci
 
Ratibor Majzlik
predseda Demokraticke unie