Pořad Kotel televize Nova - výhodný propagandistický nástroj pro politiky
Jan Čulík
(Zasláno do deníku Slovo.)
Slyšel jsem několik šokovaných komentářů, týkajících se pořadu televize Nova Kotel. Že je to nejextrémnější vrchol primitivismu, agresivity a vulgárnosti. Divil jsem se tedy, proč politikové do Kotle chodí a nechávají se zostuzovat. Mají to zapotřebí?
Shlédl jsem nyní pořad Kotel s Milošem Zemanem, který se vysílal ve středu 27.5. 1998. Myslím, že čeští politikové mají velmi dobré důvody, proč  se nechávají zvát do Kotle.
V pořadu Kotel se projevuje typický novácký rukopis: Vladimír Železný je dobře informován o tom, co se vysílá na nejrůznějších světových televizních stanicích. Jeho televize přebírá podněty ze zahraničí, ovšem přejatá česká verze zahraničních pořadů je obvykle hrubší a primitivnější než zahraniční originál. 
Bylo by zajímavé vědět, do jaké míry je to záměr (protože Železný a kolegové usuzují, že právě neumělá verze zahraničních televizních pořadů bude pro české televizní diváky nejatraktivnější) a do jaké míry  nutnost, protože pracovníci televize Nova zahraniční formát realizovat inteligentněji neumějí.
Pořad Kotel má velmi slabou tematickou strukturu a minimum logických argumentů. Od diváků se vůči zpovídanému politikovi ozývá vlastně jen neartikulované vytí. Skoro stejně  nízkou úroveň jako obecenstvo  ve studiu má i moderátorka, Michaela Jílková. Není schopna sledovat,  co se v pořadu děje. V zájmu rychlosti přerušuje Jílková projev tazatelů i odpovídajícího politika necitlivě na těch nejnevhodnějších místech. Je jistě správné přerušovat mlžící politiky, ale musí se to umět.
Jílková, stejně jako většina diváckých tazatelů, má pozoruhodně  nekultivovaný projev. Publikum i moderátorka budí přesvědčivý, tristní dojem zotročeného, ubohého, vulgárního a  zproletarizovaného národa. Jestlipak vybírá  produkce televize Nova záměrně  pro pořad Kotel  jen ty  nejhrubší a nejhloupější diváky?  Dosud uvedl Vladimír Železný, že si prý vybírají jen lidi, kteří k pozvaným politikům zastávají "neutrální postoj". Pokud by v Kotli šlo o reprezentativní vzorek národa, pak by měl  pořad Kotel určitou demokratickou legitimitu. O drasticky nízké úrovni národa by se měla v tom případě zahájit veřejná diskuse.
Pro politiky je ovšem pořad Kotel nesmírně výhodný. Funguje totiž na dvou rovinách, iracionální a intelektuální. Politikové mohou využívat primitivní emocionality diváků ve studiu k vytvoření falešného dojmu, že dokáží odvážně a přesvědčivě odpovídat na ostře kritické otázky. Přitom však intelektuální úroveň jejich argumentů není  analyzována. Tak mohou politikové Kotle dobře využívat  ke svým politickým cílům. 
Základní úroveň pořadu Kotel je emocionální. Diváci agresívně řvou. Ptají se na hlouposti, většinou neumějí ani zformulovat otázku.  Pro primitivy je takové protržení emocionálních hrází  očistnou katarzí. Televize Nova také dává veřejnosti za její hrubost a neomalenost rozhřešení. Říká jí:  vy máte demokratické právo být primitivní, nevzdělaní a ubozí. Buďte na to hrdi. 
Obecenstvo bylo minulý týden v pořadu Kotel proti Miloši Zemanovi většinou předem  zaujato. Byli to lidé, kteří nejsou schopni vnímat věcné  argumenty. Zemanovi však nešlo o tyto osoby, reagující jen na iracionální, vegetativní úrovni. Jsou pro politika před volbami  nezajímaví, protože jsou nepřístupní logickým argumentům. Distancoval se od nich svým projevem. Mluvil kultivovaně, výmluvně, logicky, věcně, zdvořile, racionálně a přesvědčivě, skoro úplně jako profesionální západní politik.
Zeman záměrně hovořil   přes  hlavy primitivů ve studiu  k národu u televizních obrazovek,  k voličům, kteří  jsou racionálním argumentům  schopni porozumět.
Pro diváka, který umí logicky uvažovat a vnímat fakta, muselo být  Zemanovo vystoupení v Kotli na první pohled velmi přesvědčivé. V důsledku chabosti  oponentů byl  Zeman  v pořadu jasný vítěz. 
Povšiml jsem si drobných nesrovnalostí v Zemanově projevu, když hovořil o britské Labour party. Nikdo v pořadu Kotel nevěděl, že jsou to nepřesnosti. Bezpochyby obsahovala Zemanova argumentace i jiná sporná tvrzení. Ve studiu pořadu Kotel nebyl však nikdo, kdo by byl schopen Zemanovy výroky  logickou a věcnou argumentací  zpochybnit. 
Kotel s Milošem Zemanem byla  jedna dlouhá, vysoce efektivní reklama pro sociálně demokratickou stranu. Televize Nova ji poskytla ČSSD zcela zadarmo. Taková reklama měla zjevně hodnotu mnoha miliónů korun. Jen zdánlivě byl Zeman vystaven ostré argumentaci oponentů. V důsledku falešného zdání, že se zpovídaný politik  musí bránit proti ostře kritickým otázkám, má pořad  Kotel  na rozdíl od normálních předvolebních reklam zajištěnu obrovskou sledovanost.
Není divu, že čeští politikové  chodí a budou i dále chodit rádi  do pořadu Kotel. Vědí, že jeho ubohost jim zadarmo a při vynaložení minimálního úsilí  umožní před voliči vyniknout jako inteligentní a profesionální osobnosti.