Trpělivost růže přináší?
Nejsme sice jediní, kdo čekali na odpověď generálního ředitele ČT Jiřího Balvína, nicméně jsme jím byli v souvislosti s naším dopisem „Dvanácti umělců“ alespoň požádáni o strpení. Na Otevřený dopis, který jsme mu odeslali 28.3. 2001, totiž hned reagoval: „V současné době pracujeme na odpovědi a věřte, že jsem mu věnoval patřičnou pozornost. Děkuji za strpení“. Když avizovaná odpověď z ČT nepřicházela, poslal jsem náš dopis ještě jednou. Pro změnu nás zase pozdravil Šéfproducent publicistiky a dokumentaristiky Damián Kaušitz, a to e-mailem 18. 5. 2001: „Pan ředitel Balvín mne požádal o zpracování podkladových materiálů pro odpověď na váš otevřený dopis. Buďte prosím tak laskav a zašlete mi opakovaně text dopisu na moji emailovou adresu. Bohužel nemohu přílohu ve Vašem mailu nalézt, zřejmě došlo k nějakému technickému nedopatření na cestě nebo uvnitř ČT.“
Hm, řekl jsem si, může se to stát, pan ředitel v horečné pozornosti zapomněl, o co vlastně šlo, a dopis jsem panu Kaušitzovi poslal 20. 5. 2001.
Nyní si připadám jako kostlivec v rakvi, na jehož bělostné hrudi září červené růže. Trpělivost je přece přináší, nebo ne?
Přílohy:
Vážený pane Paule,
pan ředitel Balvín mne požádal o zpracování podkladových materiálů pro
odpověď na váš otevřený dopis.
Buďte prosím tak laskav a zašlete mi opakovaně text dopisu na moji emailovou
adresu.
Bohužel nemohu přílohu ve Vašem mailu nalézt, zřejmě došlo k nějakému
technickému nedopatření na cestě nebo uvnitř ČT.
Omlouvám se za komplikace a děkuji Vám předem za přeposlání textu.
S pozdravem
Damián Kaušitz
Šéfproducent publicistiky a dokumentaristiky
-----Original Message-----
From: Jan Paul
Sent: Wednesday, March 28, 2001 3:30 PM
To: Jiří Balvín, generální ředitel
Subject: Otevřený dopis "dvanácti" umělců J.Balvínovi
Vážený pane generální řediteli,
dovolujeme si Vám zaslat v příloze Otevřený dopis a budeme
rádi, když mu budete věnovat jakoukoliv pozornost.
S pozdravem v.z. Jan Paul
Vážený pane Paule,
Váš dopis jsem dostal již podruhé - teď nevím zda to bylo přímo od Vás, či od jiného ze spoluautorů. V současné době pracujeme na odpovědi a věřte, že jsem mu věnoval patřičnou pozornost.
Děkuji za strpení.
S pozdravem
Jiří Balvín
Podporujte ve veřejnoprávní televizi umění, nikoliv nekvalitní "střední proud"
Otevřený dopis Jiřímu Balvínovi
Vážený pan Jiří Balvín, generální ředitel
Česká televize, Kavčí Hory, Praha 4
V Praze 25.března 2001
Vážený pane řediteli,
považujeme za velmi nepatřičná a nešťastná rozhodnutí, zařazovat do nejsledovanější hlavní zpravodajské relace Události anonce takového typu, jako se to stalo 25.3.2001, v případě pětiminutové upoutávky na regionální výstavu malujícího herce Jana Kanyzy. V době rozjitřených diskusí na téma veřejnoprávnosti koncesionářského média tím Česká televize dává jasně najevo své představy o prezentaci kultury a výtvarného umění ve společnosti. Opět jsou to tedy vedle zpěváků a kabaretních umělců hlavně herci, kteří vytvářejí ty nejlepší kulturní společenské hodnoty, protože jsou oficiálně adorováni v nejlepších vysílacích časech.
To samé se týká v bulvárních médiích protěžovaných výtvarníků jako je třeba Jan Kristofori, Kristián Kodet a nebo Zdeněk Hajný, jimž se ve veřejnoprávní televizi dostává pozornosti, která neodpovídá hodnotě jejich uplatnění na soudobé výtvarné scéně. Taková to dramaturgie České televize pak pomáhá vytvářet dojem, že tito výtvarníci zastupují ty nejlepší hodnoty českého výtvarného umění, zatímco skutečné representanty kvalitní tvorby jako je třeba Václav Boštík, Karel Malich, Adriena Šimotová a mnohé další laická veřejnost vůbec nezná. V očích diváků je tak i prostřednictvím České televize manipulován a zkreslován obraz kvalitního současného výtvarného umění.
Můžeme totiž vyjmenovat mnoho významných a prestižních výstav které probíhaly či probíhají v České republice a které se do exklusivního vysílacího času Událostí nedostaly. Místo toho jsou Českou televizí stále propagováni a zviditelňováni mediálně známí jedinci. Tento způsob vnímání a podávání informací z oblasti kultury, které mají mít z hlediska „služby občanům“ nějakou závaznou vypovídací hodnotu, je fackou i výsměchem celé seriozní umělecké obci. Ohrazujeme se proto i jako koncesionáři České televize proti naprosté neodbornosti kompetentních redaktorů, neboť v principu považujeme podobné praktiky za velmi škodlivé, pro mediální presentaci české kultury vůbec.
S vědomím podpory mnoha českých umělců se podepisují :
Aleš Ogoun, malíř,
Jan Paul, malíř
Miloslav Navrátil, galerista,
Jiří David, malíř
Jiří Beránek, sochař
Petr Pokorný, nezávislý kurátor
Josef Hampl, malíř,
Josef Hnízdil, malíř
Ivan Komárek, malíř
Josef Žáček, malíř
Martin Mainer,malíř
Jana Kremanová, malířka