České vysoké školy jsou pro Čechy
Máme málo univerzitních kapacit a nejsou místa pro cizince
Pane Čulíku,
přečetl jsem si právě Vaše podotknutí k článku Martina Snopka v Britských listech z 6.6.01, a nezdržím se komentáře. Cituji v plném znění:
Poznámka JČ: Proč by měl být student z Brna při získávání ubytování na koleji upřednostňován před studentem z Bratislavy? (Nebo že by bylo nejlepší ubytovávat na kolejích v Praze třeba jen bělochy, kteří se prokážou árijským českým původem do pátého kolena? Aby se mezi nimi nevyskytl třeba Rom!)
1. Věta před závorkou implikuje komplement: Proč by měl být student z Bratislavy při získávání ubytování na koleji upřednostňován před studentem z Brna? Z této reformulace je, doufám, zřejmé, že jde o nekvalifikovaný (a krapet teatrální) nesmysl, jak v případě kadlubu, tak odlitku. Ani Vy ani já neznáme konkrétní kontext natolik, abychom měli šanci vyřknout v téhle věci jakýkoli relevantní soud.
2. Kritérium, jež snad lze na danou situaci aplikovat, je účel instituce ke kolejím příslušné. Karel IV. nezakládal almu mater za účelem pozdvižení intelektuálního niveau gotického Podunají. Soudím, že ani dnešní preambule staroslavné university se neštítí elementárního požadavku péče o vzdělání občanů této země, dnes ČR. Z tohoto hlediska by brněnská adresa záměru odpovídala dokonce víc než bratislavská.
3. Při zkoumání ekonomické podstaty problému s překvapením a odporem narazíte na dýmající sopouch etatistickorasistickonacionalistní urputnosti: je to pobuřující, je to strašlivé, ale je tomu tak a nedá se to obejít ani ututlat. Představte si - naše školství je placeno převážně z daní občanů České republiky! Není snad nejvyšší čas ke svolání demonstrace těch, kteří se nesmíří s touto potupnou skutečností? Jinak se přece nemáme co cpát do internacionalistické Evropy (ostatně u Vás v Británii to určitě dělají úplně jinak a nebetyčně líp).
4. Ještě bodíček a už té Vaší první věty nechám: dovedu si představit formulaci typu: …bývalý režim se snažil vyloučit disidenty a jejich potomky ze systému našeho vysokého školství; zároveň pak hostil na našich vysokých školách kdejaké synáčky soudruhů ze zemí, kterým jsme tehdy museli říkat spřátelené a rozvojové…
Popisuje to - zdůrazňuji: výhradně systémově - analogickou situaci. Pouze systémově analogickou, tento extrémní konstrukt uvádím jen pro reflexi našeho - i Vašeho - podvědomého zaujímání postojů; občas je dobré některé situace alespoň do jisté míry typově porovnávat, abychom na své urputné cestě vzhůru jen tak mimochodem nespadli do sklepa.
5. K textu Vaší rasové závorky: Mnoho ďáblů si vytvořili sami paranoičtí inkvisitoři v rámci boje s peklem, dílem aby bylo co dělat, dílem z diagnosy, dílem ve svaté snaze o lepší příští. Pokud je mi známo, v celém zde diskutovaném sporu nejde o Romy, Slováky a Čechy, ale o občany SR a ČR. Je patrně chvályhodné ustavičně myslet na boj proti rasismu, ale proboha, nechtějte se podobat tomu, kdo s rozžatou pochodní v ruce šátrá ve stohu, aby konečně našel potenciální zdroj požárního nebezpečí!
Ještě poznámka k meritu, z odstupu:
Problému byl - bez problémů - nasazen chomout antirasistického harašení. Postrádám však kritické hlasy o zoufalé situaci v našem vysokém školství (kolejí včetně). Pokud lze věřit tisku, ke studiu na UK se letos hlásí přes 40.000 studentů (z ČR), a z kapacitních důvodů lze přijmout méně než 10.000. O kolejích nemluvě.
Vaše cíle, obecně, jsou mi v podstatě velmi sympatické, ale ve způsobech jejich dosahování nenalézám přespříliš společných cest.