Chtějí čeští policisté zavést policejní stát?
V úterý 5. června se mi dostalo do ruky vydání Večerníku Praha,
kde jsem na třetí straně nalezl rozhovor, který vedla
Jana Havlicová s kapitánem Jiřím Kopečným, šéfem
protiextremistického oddělení Správy policie hl. m. Prahy.
Kapitán Kopečný nechává čtenáře nahlédnout do své
každodení práce.
Některé výroky jsou podle mého názoru hodné
pozornosti, například: "Byli předvedeni k vysvětlení, vyslechnou
se, provedeme zadokumentování, vyfotografujeme si je."
Pro
případné pochybující čtenáře dodávám, že cituji naprosto přesně
to, co bylo ve Večerníku Praha otištěno, "provedeme
zadokumentování" , toť krásná ukazka policejní mluvy.
Pominu-li
skutečnost, ze existuje rozdíl mezi podáním vysvětlení a
výslechem, tak se vnucuje otázka, zda se nejedná o přiznání
porušení Zákona o Policii ČR.
Pokud se budu domnívat, že policie
provádí popsané úkony v pořadí, jak je kpt. Kopečný popsal (a
nemám důvod myslet si že ne, sam jsem je, byť okořeněné bitím,
kopaním a ponižováním, v tomto pořadí zažil) tak je zřejmé, že
po předvedení za účelem podání vysvětlení a po samotném podání
vysvětlení, je toto vysvětlení zadokumentováno, o zjištování
totožnosti se nezmiňuje.
Předpokládám, že jestliže je toto
vysvětleni zadokumentováno, tak policisté znají (a také
zadokumentují) totožnost osoby, která vysvětlení podává.
Opět
mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, ze totožnost předvedené osoby
je věc, které policisty zajímá, dlužno dodat, že celkem
pochopitelně, jako první.
Pokud ale policie zná totožnost
předvedené osoby, není oprávněna tuto osobu fotografovat. V
paragrafu 13, v odstavci 7 Zákona o Policii ČR se praví: Nemůže-
li policista totožnost osoby předvedené podle odstavce 5 zjistit
na základě sdělených údajů ani v evidencích obyvatel, je oprávněn
vyzvat tuto osobu, aby strpěla provedení nezbytných služebních
úkonů, jako je snímání daktyloskopických otisků, pořizování
obrazových záznamů, zevní měření těla a zjišťování zvláštních
tělesných znamení; měření těla a zjišťování zvláštních tělesných
znamení provádí osoba stejného pohlaví nebo lékař.
Opět z vlastní
zkušenosti potvrzuji, že policisté fotografují a snímají otisky
osobám, jejichž totožnost znají a kterým nebylo sděleno obvinění,
a tím se dopouštějí porušení zákona. Slova kapitána Kopečného to
nepřímo potvrzují.
Pokračování pasáže o předvedení a fotografování je taktéž hodné
pozornosti: "V době MMF šli od výslechu někteří polonazí ( )."
Znamená to, že policie zabavovala zadrženým odpůrcům politiky MMF
a SB oblecení?? Jinak si tuto větu totiž neumím vysvětlit.
Rozhovor ale obsahuje i jiné zajímavé pasáže, například
cíle anarchistů představuje čtenářům kapitán Kopečný následovně:
"Žádná společnost" (tohle snad ani nepotřebuje komentář), "žádný
systém" (co si asi pod slovem "systém" kpt. Kopečný
představuje?), "žádný řád, společnost bez správy" (tady už si protiřečí, před chvílí tvrdil, že cílem
anarchistů je "žádná společnost"),"chtějí výmený obchod" (bůhví,
jak k tomu dospěl), "žádná ekonomika" (i kdyby se nejednalo o
nesmysl, tak je to v rozporu s předchozím tvrzení o výměnném
obchodu, protože kde je obchod, je zákonitě i ekonomika).
Naskýtá
se otázka, proč kpt. Kopečný lže. Jakožto člověk, jehož náplň
práce se zajisté skládá i z četby anarchistických materiálů, je
jistě s cíly anarchistů dobře obeznámen. Předpokládám, že lže z
velmi prostého důvodu.
Kdyby vyjmenoval skutečné cíle anarchistů -
vybudování svobodné, samosprávné, bezstátní společnosti založené
na dobrovolnosti, vzájemné solidaritě a sociální spravedlnosti -
chtě-nechtě by se tak veřejně postavil na stranu bojovníků s
těmito hodnotami, na stranu, kam skutečně patří.
To, že o kousek dál tvrdí, ze anarchisté "bojují proti státu a
vycházejí při tom z trockistických a marxistických myšlenek" se
vedle toho jeví jako pouhá maličkost.
Anarchisté vskutku bojují
proti státu, ale tvrdit, že při tom vycházejí z trockistických a
marxistických myšlenek, je něco podobného jako tvrdit, že KDU-ČSL
vychází z ideologického odkazu markýze de Sade. Myšlenka, že by
anarchisté vycházeli z odkazu Trockého, člověka, který
reprezentuje jednu z nejzvrácenějších podob totality a člověka,
který má na svědomí životy stovek ruských anarchistů, si zaslouží
čestné místo v panoptiku absurdit.
Hned vedle by mohla být
vytesána teze kolegy kapitána Kopečného, majora Dusila, který na
konferenci o rasismu a xenofobii ve Štiřínském zámečku ponesl
památnou větu: "Anarchisté chtějí vybudovat anarchistický stát."