Výzva:
Hlasujme v listopadu ve volbách do krajských zastupitelstev jen pro kandidáty, kteří přislíbí, že se nechají voliči   kontrolovat
Deklarace o volebních kapitulacích
kandidátů na krajské zastupitele
	Dne 12. listopadu 2000 budou  v České republice zvolena první krajská zastupitelstva -  nejvyšší reprezentace  nově vznikajících samosprávných krajů. 
Krajská samospráva v naší zemi se teprve rodí. Od počátku příštího roku se stane součástí našeho veřejného života, podobně jako po r.1990 samospráva obecní a městská. Krajská samospráva  znamená, že krajské územní společenství občanů řeší určité regionální  záležitosti  samostatně a relativně nezávisle na státu. Krajská samospráva jako princip není všemocná, ale z hlediska právního, sociologického, ekonomického, kulturního a v neposlední řadě i politického  je mocná. Krajská samospráva však je a zůstane pouze  nástrojem, kterým budou jedni více či méně zasahovat do životů jiných.  A o tom, kdo tímto nástrojem povládne, se rozhodne právě v nadcházejících volbách.
Každých  voleb v každé zemi se účastní dvě skupiny lidí - první jsou voleni  a druzí volí. Stává se přitom, že ta druhá skupina je ve volební kampani manipulována a různými prostředky vedena, aby svůj hlas "odevzdala" tomu, kdo nejvíce slibuje, povykuje a křičí. Co se děje s tímto hlasem, s projevem důvěry občanů jejich budoucí reprezentaci hned po volbách, je ve vztahu k voličům záležitostí zcela jinou: obvykle tichou a hlavně neveřejnou. Podle toho vypadá  fungování zvoleného sboru - s odkazem na délku volebního období, stabilitu politické situace apod.  je veřejností v zásadě prakticky neovlivnitelné. Zdá se tak, že  posvátný institut voleb - posvátný proto, že jedině od něho se odvozuje respekt jedince vůči státu a státní moci -   je formální procedurou:  po jejím vykonání je jedinec degradován na  pouhý objekt dalšího rozhodování a je až do dalších voleb vyloučen z politického dění.
Takový stav  může být  odůvodněn na úrovni celostátní, ale v měřítku krajském  působí zhoubně:  vždyť kraje jsou od toho, aby se v nich lidé starali sami o sebe a sami o sobě rozhodovali ! To je ten hlavní rozdíl mezi státem a samosprávou.  Volební zákon pro volby  do krajských zastupitelstev však uvedený rozdíl  pomíjí:  podávat kandidátní listiny mohou jen politické strany a hnutí. Vzhledem k současnému stranickopolitickému systému                        a dlouhodobé politické situaci v naší zemi a vzhledem k použitému volebnímu systému to znamená, že až na výjimky budou krajská zastupitelstva tvořit zástupci  stávajících stran parlamentních. V České republice tedy vznikne 13 krajských parlamentů (Prahy  jako kraje se tyto volby netýkají), které budou více či méně kopírovat situaci v parlamentu celostátním, a to se všemi jeho nezdary a nešvary.
Tento jev se ale příčí samotnému duchu samosprávy:  je-li celá politická strana řízena z jednoho centra, bude i hlasování jejích členů v jednotlivých krajských zastupitelstvech podléhat témuž místu. Pak ovšem zůstane  samospráva jen na papíře - byť nazvaném "ústava republiky"  -  i když se to bude v Čechách, na Moravě a ve Slezsku krajskými hejtmany         a krajskými zastupiteli jen hemžit.
Tento jev dále bude  - a to je mnohem závažnější - v rozporu se svobodou jednotlivce jako takovou. Jak už bylo naznačeno, politickou moc ve volbách  dostane uzavřená skupina lidí, která - a to bez ohledu na stranickou příslušnost  svých členů a na předvolební sliby - si bude touto mocí jista a která bude sledovat nejprve přirozený cíl každé moci: tuto moc udržet a rozšířit.  A tomu je třeba předcházet  a  účinně se bránit.  A proto
MY, OBČANÉ ČESKÉ REPUBLIKY, 
NA JEDNÉ STRANĚ S PŘÁNÍM TOHO, ABY SPRÁVA  VĚCÍ VEŘEJNÝCH FORMOU VÝKONU KRAJSKÉ SAMOSPRÁVY BYLA SKUTEČNĚ  SAMOSPRÁVNOU -  SVOBODNOU A NEZÁVISLOU, 
NA DRUHÉ STRANĚ S PŘÁNÍM TOHO, ABY REPREZENTANTY TAKOVÉ KRAJSKÉ SAMOSPRÁVY BYLI PŘEDNĚ NEJLEPŠÍ ZÁSTUPCI DANÉHO ÚZEMNÍHO SPOLEČENSTVÍ, A AŽ POTOM ZÁSTUPCI   JINÝCH SKUPIN A ZÁJMŮ,
VŽDY  PAK S POŽADAVKEM VEŘEJNÉ KONTROLY VEŘEJNÉ MOCI JAKO JEDNÉ Z PODSTAT DEMOKRACIE, V NÍŽ VEŘEJNÁ MOC NEPANUJE, ALE SLOUŽÍ, 
 S ÚCTOU  K  ZÁKONŮM ZEMĚ, S VÍROU VE SVOBODU A S VĚČNOU NADĚJÍ VE SPRAVEDLNOST A ŘÁD NA SVĚTĚ,  PROHLAŠUJEME :
V LISTOPADOVÝCH PRVNÍCH VOLBÁCH DO KRAJSKÝCH ZASTUPITELSTEV V ČESKÉ REPUBLICE BUDEME PODPOROVAT TY, KTEŘÍ SVÝM PODPISEM  PŘEDEM STVRDÍ NÁSLEDUJÍCÍ BODY -
 VOLEBNÍ KAPITULACE KANDIDÁTŮ NA KRAJSKÉ ZASTUPITELE .
VOLEBNÍ KAPITULACE ZAHRNUJÍ:
  
Garance krajské samosprávy a nezávislosti výkonu mandátu 
 Samospráva krajů  - jedna z forem účasti občanů na správě věcí veřejných podle čl. 21 Listiny základních práv a svobod - je projevem lidské a občanské svobody jednotlivce             i společenství, a jako takovou je třeba ji ctít a zachovávat.
 Výkon mandátu krajského zastupitele a zejména hlasování v krajském zastupitelstvu je záležitostí svědomí, jména, cti a osobní zodpovědnosti zastupitele a nikoli záležitostí politického subjektu, za který do krajského zastupitelstva kandidoval. 
II.  Garance  dodržování zákonů  nad jejich rámec
 Imunita (právní nepostižitelnost) u krajských zastupitelů se bude vztahovat pouze na jejich hlasování v krajském zastupitelstvu. 
 Inkompatibilita (neslučitelnost funkcí) u krajských zastupitelů se bude vztahovat i na funkce poslance a senátora.
Krajský zastupitel bude při výkonu svého mandátu respektovat poslání  Veřejného  ochránce práv (ombudsmana) podle zákona č.349/1999 Sb.
Krajský zastupitel bude při výkonu svého mandátu respektovat zákon o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb.
Na krajského zastupitele se bude přiměřeně vztahovat zákon o střetu zájmů č. 238/1992 Sb., a to až do přijetí zákona o střetu zájmů pro krajské zastupitele.
III. Garance složení mandátu
Krajský zastupitel odstoupí z funkce člena zastupitelstva kraje podle § 48 odst. 2)  písm. c/ zákona o volbách do krajských zastupitelstev č. 130/2000 Sb, bude-li o to požádán 3/5  počtu oprávněných voličů daného kraje. Žádost musí mít formu petice podle zákona o právu petičním č. 85/1990 Sb.; krajský zastupitel odstoupí ve lhůtě 30 dnů od doručení petice           a petičních archů petičním výborem krajskému zastupitelstvu.
BEZ   DŮVĚRY OBČANŮ V  KRAJSKÁ ZASTUPITELSTVA A BEZ JEJICH ZÁJMU O
 KRAJE  NEBUDE  ROZVOJE KRAJŮ .  
BEZ  ROZVOJE  KRAJŮ NEBUDE  ROZVOJE  ZEMĚ .  
AŤ  ŽIJE  KRAJSKÁ SAMOSPRÁVA !!! SAMOSPRÁVY KRAJŮ LIDEM !!!