Návštěvníci z MMF jsou zhnuseni pražskými "erotickými" billboardy
(Článek F. Wilsona vyšel v týdeníku Prague Post.)
Stála na čtyřech a byla téměř nahá, zobala muži z ruky. Velikostí byla skoro jako malý automobil a vévodila Praze asi týden.
Byla to mladá dívka na reklamě na časopis Esquire.
Její přítelkyně, reklama na jiný časopis, Quo, na pražských billboardech vydržela déle. Má ruce dané do rozkroku a sedí rozkročmo na velké sklenici piva. Cover story časopisu Quo má titulek "Pivo pro novou generaci".
Sex a reklama se spolu v České republice vyskytují často, zejména v časopisech pro muže. Ale Mezinárodní měnový fond a Světová banka přivedly do Prahy nové oči -a většina příchozích byla sexuálními reklamami otřesena.
"Jsem tím šokován," řekl Eddy Nix, jednatřicetiletý tvůrce dokumentárních filmů z Wisconsinu, který uvedl, že ho udeřily provokativní záběry jako kladivem do hlavy. Nix je odpůrcem globalizace, vyučuje na střední škole historii a vyjádřil názor, že drzá reklamní kampaň, využívající sexuálního ponižování, je důsledkem "hyperkapitalismu".
Dokazuje to, že zadavatelé reklamy se sníží k nejnižšímu společnému jmenovateli, jen aby mohli prodávat svůj výrobek," řekl Nix, který byl otřesen tím, co charakterizoval jako "rozhraní mezi technologií a sexem".
Nixovy názory sice představovaly názory protiglobalizačních aktivistů, ale stejně šokováni byli i zaměstnanci banky. Kathleen Whitová, Američanka, která pracuje v oddělení pro zahraniční styky v Mezinárodním měnovém fondu, byla těmito inzeráty tak šokována, že nenacházela slov. "Je to absolutně odporné," byla její reakce.
Editor české verze časopisu Esquire, který billboard schválil jako součást hlavního článku ze srpnového čísla "Jak přimět ženu, aby vám žrala z ruky", se odmítl jakkoliv omlouvat. "To je úroveň, kterou tady naši čtenáři dobře znají a přijímají," dodal. Česká verze časopisu Esquire je franchise a nemá žádnou redakční souvislost s americkou verzí časopisu.
Hájit se česká verze časopisu Esquire nemusí, číslo je vyprodáno. "Na dobrou reklamu," odpovídá šéfredaktor René Decastelo spatra "reaguje veřejnost v České republice záporným způsobem. Hodnoty a měřítka české veřejnosti jsou jaksi syrová a atavistická."
Decastelo neučinil s časopisem Esquire zas nic tak novátorského. I obří multinacionální firma jako Nescafé, jejíž reklamy jsou na Západě většinou krotké a dokonce orientované na rodinný život, tiskne v časopise Esquire reklamu s kreslenou postavičkou muže, který se dívá na řadu žen s velkým poprsím. "Co máš doma, máš," zní český text.
Reklama je na cappucino.
Ale po zemi lezoucí žena velikosti automobilu přece jen vyvolala pozornost české Rady pro reklamu. Rada konstatovala, že reklama, která byla odstraněna už několik dní poté, co byla zveřejněna, porušila předpisy pro reklamu, které konstatují, že "reklama nesmí obsahovat prvky, které brutálním způsobem ponižují lidskou důstojnost."
Náměstek šéfredaktora časopisu Esquire Jan Dvořák řekl, že je to všechno nesmysl. "Je to kontroverzní, vyvolává to pozornost, což je celým účelem reklamy," uvedl. "Kdyby četly americké ženy náš časopis Esquire, stěžovali by si, že je sexistický, ale nemyslíme, že by se tím české ženy nějak zabývaly. Můžou se nad tím zasmát."
Ale ono to tak není.
"Nevím, jestli se mám smát nebo brečet," řekla Barbora Pěchotová (22), členka české ženské organizace ProFem.
Uráží to i některé české muže. Viktor, který odmítl zveřejnit své příjmení, konstatoval, že jsou ty reklamy nechutné a ponižující. "Je strašné ukazovat českou ženu, jak sedí nahá na pivu. Navozuje to dojem, že muži mají jen dvě potřeby - pivo a sex."