BBC bude čelit digitální revoluci vytvořením tematických televizních okruhů
Máme-li přežít, musíme vyrábět vysoce kvalitní pořady
Na výročním kulturním festivalu v Edinburku (při němž se kromě divadelního festivalu, hudebního festivalu, festivalu tisíců malých scén a filmové festivalu koná i televizní festival, který navštěvují čelní odborníci z Británie i ze zahraničí) nastínil nový šéf veřejnoprávní BBC Greg Dyke v pátek v projevu svou vizi, jak bude podle něho BBC čelit digitální revoluci, které hrozí zcela rozbít tradiční struktury rozhlasového a televizního vysílání. BBC bude digitální revoluci čelit KVALITOU, posílením spolehlivé značky, kterou bude veřejnost v budoucnosti v chaosu nových sdělovacích prostředků (ať už budou mít jakoukoliv formu) vždycky identifikovat jako spolehlivého tvůrce autoritativních televizních pořadů. - Tento informační blok předkládáme k úvaze českým čtenářům proto, že zdaleka není vyloučeno, že nejen veřejnoprávní Česká televize, ale i české komerční televizní stanice v budoucnosti pohltí vznikající chaotické digitální televizní moře.
V pátek večer ve svém projevu Greg Dyke konstatoval, že BBC bude mít v následujících třech letech a o 500 milionů liber (o cca 27,5 miliard Kč) ročně více na výrobu pořadů. Odmítl kritiku, že dochází k "zprimitivnění" vysílání BBC, protože se rozhodl přesunout hlavní večerní zprávy na okruhu BBC 1 z 21 hodin na 22 hodin. Dyke je přesvědčen, že půlhodinový zpravodajský bulletin na BBC 1 bude mít ve 22 hodin větší sledovanost než dosavadní zprávy v 21 hodin.
Přes třicet let vysílala půlhodinové zpravodajství ve 22 hodin komerční televize ITV, ale před nedávnem jí bylo kontroverzně povoleno ho zrušit, aby tato komerční stanice mohla večer nerušeně vysílat celovečerní filmy. Ozývají se časté hlasy, které chtějí ITV donutit, aby zprávy ve 22 hodin obnovila. Debata o tom, kdy by se měly vysílat na kterých hlavních terestických stanicích jaké zprávy, zaměstnává většinu britského tisku.
Škrty zejména v byrokratických výdajích uvnitř BBC po odchodu předchozího, kontroverzního šéfa BBC Johna Birta, a zvýšení televizního poplatku povedou k tomu, že BBC bude mít v následujících třech letech k dispozici pro výrobu pořadů dalších 500 milionů liber. BBC 1 dostane příští rok dalších 95 milionů liber (cca 5 miliard Kč).
"Máme-li uspět v novém digitálním věku, musíme začít investovat nyní," uvedl Dyke.
Přesunutí zpravodajství z 21 hodin na 22 hodin má tento populární okruh uvolnit pro zábavu a televizní drama pro dospělé.
Dyke se rozhodl vytvořit kromě už existujících okruhů, populární BBC 1 a spíše kulturní BBC 2 a zpravodajského okruhu News 24 další dva nové, tematické digitální televizní okruhy. Celkem chce BBC vysílat zanedlouho na pěti televizních okruzích, se sedmi tematickými programy.
Nový okruh BBC 3 bude televizní kanál, zaměřující se na mladé lidi, a nový okruh BBC 4 bude "bezostyšně intelektuální" kulturní a politické vysílání.
Budoucí struktura vysílacích okruhů televize BBC
BBC 1
BBC argumentuje, že dosavadní populární okruh BBC 1 (se smíšenou tematikou) se nestane pouze zábavným okruhem. Bude se však více zaměřovat na televizní drama pro masového diváka, na zábavu a na populární faktografické pořady. Změny jsou nutné proto, že v domácnostech, které už nyní mají přístup k digitálnímu televiznímu vysílání, drasticky klesá sledovanost tradičních terestrických televizních kanálů.
Dyke konstatoval: "Naším cílem je učinit BBC 1 zlatým standardem mainstreamové televize".
BBC 2
Druhý okruh BBC má být i nadále místem pro seriózní pořady pro inteligentní lidi, ale ještě více než dosud. Budou se vysílat "inteligentní, specializované faktografické pořady, klíčové pořady o životním stylu, inteligentní analýzy, tvůrčím způsobem ambiciózní inscenace a komedie a specializovaný sport." Přeměna BBC 2 bude dokončena, až budou všichni lidé v Británii sledovat digitální televizi, tedy asi v roce 2010.
BBC 3
se má stát okruhem pořadů pro mladé lidi, specializující se na domácí britské komediální pořady a na hudbu. Vyvine se z nynějšího digitálního okruhu BBC Choice. Okruh bude vysílat zpravodajství, speciálně zaměřené na mladé lidi, a kulturní, vzdělávací pořady a programy podporující společenskou aktivitu, zaměřené na mladé lidi.
Důvodem pro vznik tohoto okruhu je to, že právě mladí lidé v největších počtech přestávají sledovat tradiční terestrické televizní okruhy. Dyke se k tomuto okruhu vyjádřil takto: "Zdá se mi, že BBC 3 bude muset porušovat obrovské množství pravidel."
BBC 4
bude televizní směsicí nynějších rozhlasových stanic BBC Radio 3 (která vysílá klasickou hudbu a vážné literární a dramatické pořady) a Radio 4 (vysílající především politické pořady a publicistiku). BBC 4 bude vysílat i přenosy koncertů vážné hudby a intelektuální debaty. Okruh začne vysílat příští rok v létě. Dyke se k tomu vyjádřil: "BBC 4 bude bezostyšně intelektuální, seriózní co do cílů, ale nebude nudný a bude moderní."
BBC 5
bude specializovaný okruh pro předškolní děti, vysílající během dne na okruhu BBC 3 nebo BBC 4. Dyke se bezpochyby setká s velkým odporem od komerčních televizních stanic, které už takové okruhy vysílají, zejména Nickelodeon.
BBC 6
bude specializovaný okruh pro děti od šesti do třinácti let, který se má vysílat během dne na okruhu BBC 3 nebo 4. I zde se Dyke zřejmě setká s velkým odporem a otázkami, proč vysílat během dne pořady pro děti od 6 do 13 let, když mají být tou dobou ve škole.
News 24
je zpravodajský okruh, který už existuje. Má zdroje pro to, aby informoval o mezinárodních událostech daleko hlouběji a s větší imaginací než komerční Sky TV. Pod Dykovým vedením je jeho budoucnost zaručena.
A co si o tom myslí britský tisk?
Budou si lidi ochotni pořídit digitální dekodéry pro kvalitní pořady BBC?
Mark Lawson napsal v sobotním Guardianu:
Nové neterestrické televizní okruhy, které jsou zatím v Británii nejúspěšnější, Sky Sports, Sky One, Sky Movies, Film Four vznikly tak, že omezily otevřený, terestrický přístup k vysílání pořadů (přímé přenosy z významných sportovních zápasů, velkofilmy), pro něž už existovala prokazatelně poptávka. Nové digitální okruhy BBC, které navrhuje Dyke, zejména supervážná BBC 4, se chtějí pokusit o obtížnější věc - omezit volný terestrický přístup k pořadům, o něž diváci nemají zrovna intenzivní zájem.
Balet, opera a politika jsou na okruzích BBC dotovány populárnějšími pořady, ale dokáže BBC přimět diváky, aby si pro takové pořady koupili digitální dekodéry? Během dlouhého období - možná deseti let - kdy se bude divácká obec dělit mezi lidi s digitálními televizními přijímači a lidi bez nich - budou možná tradiční okruhy BBC 1 a BBC 2 zbaveny seriózních pořadů, zatímco minoritní pořady odumřou bez sledovanosti na digitálních okruzích. Rizikem je možnost vzniku dvojího rozmělněného vysílání.
BBC musí v nadcházejícím chaosu pěstovat výraznou značku kvality
A ze sobotního redakčního komentáře deníku Guardian vyjímáme:
Hlavní finanční problémy BBC byly alespoň na dobu následujících sedmi let odstraněny. Ale tato organizace musí ještě vyřešit kontroverzní otázku, co by měla dělat z veřejných prostředků financovaná televizní stanice s pěti terestrickými kanály, když vstupuje do digitálního věku v konkurenci se stovkami dalších kanálů, internetovou televizí a v blízké budoucnosti i mobilními "telefony", poskytujícími instantní video. Problémem pro BBC je, že musí být zároveň dostatečně populistická, získat vysokou sledovanost, aby ospravedlnila vybírání televizního poplatku ve výši 2 miliard liber ročně (cca 110 miliard Kč) - a ty peníze se především vybírají od chudších lidí - aniž by zároveň zradila své reithovské poslání lidi vzdělávat. Ve své edinburské přednášce navrhl v pátek šéf BBC Greg Dyke přesun od dosavadných "smíšených" okruhů (jako je BBC 1) k tematickým televizním okruhům, určeným pro různé segmenty populace.
Zdá se to všechno logické a Dyke doufá, že tento jeho přístup, podpořený vybíráním televizního poplatku, zamezí vzniku podtřídy obyvatelstva, jimž budou odepřeny informace. Je možné, že bude muset vytvořit určité společenské rozdíly, tím, že zaměří tematické televizní okruhy na různé složky obyvatelstva.
Postavení BBC - i komerčních televizních stanic - je ohroženo novým digitálním věkem, kdy vznikne obrovské množství televizních okruhů, mnohé z nichž bude možno přijímat na počítačích a na dalším zařízení, kde bude obtížné vybírat televizní poplatek. Avšak traumatické zážitky tzv. dot.com společností během posledního roku by měly být pro BBC potvrzením její sebedůvěry, že je velmi důležité mít silnou, světově známou značku. BBC toho velmi efektivně využívá už nyní systémem svých vynikajících, prvotřídních, webových stránek. Pokud se jí nyní podaří vytvořit správné pořady, a snížením byrokratických výdajů získá další finance, možná se octne v silnějším postavení než její komerční soupeři. I komerční televizní stanice musejí čelit vzniku obrovského množství okruhů a nové technologii, v jejímž důsledku budou moci diváci sledovat televizní pořady retrospektivně, s vyloučením reklam.
Vzdělávat lidi v nových podmínkách
Deník Independent v sobotu napsal:
My Britové si uchováváme lidovou vzpomínku na dobu, kdy v této malé ostrovní zemi existovala jen jediná televizní stanice, což nám pomáhalo při sjednocování v jedinou kulturu. BBC tehdy měla zvláštní odpovědnost využívat masové zábavy jako lákadla pro vzdělávání mas. Technologicky se tento model už dávno přežil, avšak bylo na něm něco cenného, co stojí za to snažit se uchovat, i když budoucí forma a obsah nových digitálních okruhů není dosud jasná.
Paternalismus a arogance staré BBC se většinou už úplně rozplynuly, a to právem, ale myšlenka rozhlasové a televizní stanice, která je vedena étosem veřejné služby, který v sobě slučuje cíle vzdělávání a začleňování všech složek společnosti do národa, by měl být adaptován pro nové poměry.
Stojí zato dál platit BBC koncesionářský poplatek, aby Británie měla alespoň jednu rozhlasovou a televizní instituci, která bude motivována jinými hodnotami než jen zisky. Avšak zde existuje důležitá podmínka: BBC musí mít inteligenci a vizi, aby uměla nalézt metody, jak zabránit tomu, aby její distinktivní étos zastaral. Edinburská přednáška Grega Dyka byla v tomto kontextu skromným úspěchem.
Na ničem jiném nezáleží než na kvalitě
Melvyn Bragg, spisovatel, moderátor a zkušený tvůrce kulturních televizních pořadů napsal v neděli v deníku Observer:
V pátek na edinburském festivalu vyjádřil Greg Dyke svou ambici stát se takovým generálním ředitelem BBC jako byli John Reith, který uvedl BBC do pohybu pro první polovinu dvacátého století a Hugh Greene (bratr spisovatele Grahama Greena, pozn. JČ), který ji omladil pro druhou polovinu dvacátého století.
Zdá se mi, že Dyke přišel právě včas a se správnou rovnováhou idealismu a tvrdých, mediálních zkušeností. Bez jeho energie a odvahy by BBC plesnivěla někde v koutě, přijímala by postupně rozklad, proměnila by se v nabalzamované byrokratické impérium, které by se jen snažilo za každou cenu přežít až do konce. Dyke od tohoto údělu BBC osvobodil, nasměroval ji tak, aby mohla využít své jedinečné mediální a kulturní síly: zdůraznil, že právě výroba pořadů je prvotním cílem její existence.
Hlavním Dykovým tématem byla změna. Zaměřil se na dva své předchůdce, Reithe a Greena.
Greene, zjevně Dykův hrdina v historii BBC, zachránil instituci, která se dostala pod obrovský tlak tehdy nové komerční televize, ITV (která vysílá v Británii od roku 1956, pozn. JČ). V tehdejším světě pouhých dvou televizních okruhů poklesla do roku 1960 sledovanost veřejnoprávní BBC ze 100 procent na pouhých 34 procent. Bylo zjevné, že to ohrožuje vybírání koncesionářských poplatků. Greene se rozhodl situaci zachránit.
Reorganizoval zpravodajství a publicistiku. Umožnil, aby začala vznikat celá řada kvalitních populárních pořadů. Vytvořil nový televizní okruh s kulturním zaměřením, BBC 2, a získal právo inovovat technologii: přešel na barevnou televizi a vysílání na 625 řádcích. Postavil se hrozbě pirátských rozhlasových stanic tím, že vytvořil Rádia 1 (vysílající rock), 2 (vysílající populární hudbu), 3 (vysílající vážnou hudbu a drama) a 4 (vysílající zpravodajství a publicistiku).
Digitální televize je hrozbou, o níž se mluví na televizních festivalech už léta. Teď ta hrozba skutečně nastala. Domácnosti se zařízením pro příjem digitální televize mají možnost přijímat 160 televizních okruhů a až budou k dispozici konvertory TIVO, bude to znamenat, že diváci budou mít absolutní volbu dívat se na jakékoliv pořady budou chtít v jakoukoliv dobu. (Budou si je totiž stahovat ze systému v tu dobu, kdy se to bude hodit jim - pojem programového schématu televizních stanic přestane existovat, JČ.)
Dyke se rozhodl čelit množství globálních televizních okruhů pouze pěti okruhy, vysílajícími čtyřiadvacet hodin denně. Je to obrovská hazardní hra. Tyto okruhy budou muset být neobyčejně silné, pokud nemají zmizet v digitálním moři. Dyke se rozhodl poskytnout tvůrcům pořadů nástroje i finanční zdroje, aby byli opravdu vynikající.
Dyke shrnul svůj úkol docela prostě: "Musíme vyrábět vysoce kvalitní britské pořady, musíme vytvořit vynikající pořady ve všech programových oblastech. Všechno ostatní je podružné."
Jestli se mu to podaří, BBC má pevnou budoucnost zajištěnu.