Přistěhovalectví vždy prospěšné?
Motto:
Poznámka JČ: Přistěhovalectví všeho druhu je pro každou zemi
ekonomicky i kulturně prospěšné. I Česká republika, stejně jako Evropa
jako celek, bude zanedlouho potřebovat v důsledku stárnutí své
populace, velký počet přistěhovalců.
To je, promiňte, intelektuálský nesmysl.
Předpokládejme, že Evropa bude skutečně potřebovat
milióny cizinců. Předpokládejme, že ti odborníci, kteří to spočítali,
vědí o čem mluví a zahrnuli i očekávatelný technologický vývoj a
rostoucí produktivitu práce. (Na začátku století by nikdo nečekal, že
na jeho konci pár procent obyvatel Evropy dokáže vyprodukovat takové
množství potravin, že nebudeme vědět, co s nimi. Že se bude platit
zemědělcům, aby půdu neobdělávali. A je to tady.)
Evropská ekonomika samozřejmě nebude potřebovat všechny
přistěhovalce. Rozhodně nebude potřebovat a nepotřebuje ty, kteří jen
rozšíří řady nezaměstnaných a nezaměstnatelných. Těch má Evropa už dnes
dost.
Aby bylo jasno, neobviňuji přistěhovalce - a už vůbec ne všechny - z
lenosti, nepřizpůsobivosti a neschopnosti. Ani ne všechny Marokánce,
Turky, Araby nebo černochy.
Byl jsem v Turecku, Tunisku, Maroku. Upozorňuji, že ne jako jeden z těch
tisíců "turistů", kteří se nechají přepravit z klimatizovaného letadla
klimatizovaným autobusem do klimatizovaného hotelu, kde pak pendlují mezi
hotelovou pláží, bazénem a barem. Případně si nechají přivézt něco
vymydleného, vydesinfikovaného a zglajchšaltovaného "folkloru".
Ne,
trochu jsem si ty země zažil. Viděl jsem (a naštěstí jenom viděl) práci
měditepce v Marrákeši nebo koželuha ve Fezu. A zase, nejen toho měditepce,
kterého předvádějí turistům, jak dlátky vyťukává vzory. Taky člověka, který
v padesátistupňovém vedru v místnůstce zvíci skříně na šaty na plynovém
hořáku mezi nohama vytváří polotovary pro onoho umělce. Chtěl bych vidět Čecha,
který by to dokázal. Chtěl bych vidět českého zemědělce, jak se stará o
háj datlových palem někde u Šott el Džeridu. Taková palma se totiž musí
ořezávat, opylovat
(sama to už nedokáže), mnohakilový trs datlí se musí uříznout a
opatrně snést na zem. To vše v deseti a více metrech nad zemí a
pochopitelně ručně.
Ti lidé nejsou líní. Mnozí mají jiné pracovní návyky než my,
jiné tempo, jiné rozvržení pracovního dne. Děláme si legraci ze
Siciliána, který přes poledne několik hodin odpočívá... Jenom severský
blbec leze v létě na Sicílii v poledne na slunce! Případně český
turista, který chce za
svoje peníze vidět a urvat co nejvíc. Rozumný člověk zaleze do stínu.
Ještě dál na jih, třeba na Sahaře a pod ní, to už může být otázka
přežití a místní hřbitovy jsou plné "pilných" bílých mužů.
Ne, ti lidé opravdu nejsou líní, jsou často inteligentní a přičinliví.
Ale přesto, co s nimi? Kolik se v Čechách
uživí (tedy kolik česká ekonomika potřebuje) odborníků
na palmy, měditepců, koželuhů, vazačů koberců? Málo, že? Evropa o
něco víc, ale také zdaleka ne všechny, kteří by chtěli. Takže co
s nimi? Jejich odbornost je neuživí, nikdo ji tady nepotřebuje.
Nekvalifikovaných má Evropa víc než dost. Mají se rekvalifikovat na
počítačové odborníky, jichž je naopak nedostatek? Kdyby to bylo tak
jednoduché, rekvalifikovali by si Němci vlastní nezaměstnané a nelákali
cizí (a navíc "rasově nevhodné", třeba Slovany).
Jistě, někteří se přizpůsobí, jako třeba většina Vietnamců a Číňanů
kdekoliv na světě. Někteří využijí národního svérázu a založí si
etnické hospody (nejlepší kebab je od Turka a jarní závitek od Číňana,
to mi nevymluvíte), butiky, cestovky. Jiní se uplatní v běžných zaměstnáních (Sikhové
jako daňoví poradci v Londýně a poradci berňáku tamtéž), někteří
vytlačí místní málo kvalifikované síly (ukrajinští vs. romští kopáči v
Česku).
No, a někteří, (jak se ukazuje mnozí) půjdou na podporu, nechají
se živit těmi pracujícími. Tito lidé rozhodně nejsou a nebudou pro ekonomiku
přínosem. Jestliže evropská ekonomika bude potřebovat dalších 10
milionů pracujících, aby uživila své nepracující (důchodce, děti,
studenty, nezaměstnané,...), pak další miliony nepracujících,
nezaměstnaných a nezaměstnatelných ji nevytrhnou.
S kulturním přínosem je to mnohem a mnohem složitější. Jsem dalek toho,
abych glorifikoval naši euroatlantickou civilisaci a kulturu. Nikdy
bych si nedovolil označit některou kulturu za méněcennou, jak
J.Čulík rád podsouvá svým oponentům (např. v článku J.Teplého jsem
slovo "méněcenný" nenašel, zato Čulíkův titulek a poznámka se jím
přímo hemží). Velmi opatrný bych byl i s označováním kultur za vyšší
a nižší. Podle jakých kriterií?
Multikulturalismus je fajn, dokud se omezuje na folklor. Písničky,
obrázky, obleky (nevěřili byste, jak pohodlná je taková džalaba),
sošky,...
A co takhle mnohoženství, nucené sňatky, upalování vdov, otroctví,
ženská obřízka,... Taky kulturní obohacení? BBC se rozčiluje, proč
britská vláda nepomáhá pákistánským Britkám, které jsou nuceny se
vdát a zaujmout podřízené postavení. Ale to je součást paštuské
kultury, stejně jako "zvěrstva" Talibanu vůči ženám. Máme bojovat
(v Pákistánu) proti jevům, které se nám nelíbí a doma je akceptovat,
protože jsme multikulturní?
Pro mnoho kultur je běžné oddělovat přísně "své" a "cizí". Jeden
čtenář zde dokládal, že v mnoha jazycích je to vyjádřené i jménem etnika.
"Naši" jsou lidé a chováme se k nim nějak, "cizí" jsou nepřátelé a
chováme se k nim jinak, obvykle hůř. Trvalo nám v Evropě taky hezkou
řádku staletí, než jsme se této koncepce zbavili. Alespoň někteří. Máme
nutit Hutua přijmout nepochopitelné tvrzení, že Tutsi je taky člověk,
nebo je necháme v rámci multikulturalismu se řezat mačetou, jak jsou
zvyklí ze své domoviny?
Ženská (sudánská, faraonská) obřízka je součástí kultury národů od
Egypta přes Sudán až do subsaharské Afriky. Je to zmrzačení takového
charakteru, že např. Kanada uděluje automaticky asyl ženám, které
prokáží, že jim hrozila. (Od Kanady je to hezký a laciný trik.
Obřízka se provádí dívkám někdy kolem nástupu menstruace, takže kolik
takových Sudánek má možnost požádat z tohoto důvodu v Kanadě o asyl?)
Máme ji na jedné straně odsuzovat, ale na druhé straně (doma) v rámci
multikulturalismu akceptovat? Francie to zatím vyřešila razantně a
nemultikulturně: je zakázána a kdo ji provádí, jde si na dlouho
sednout. Jsem zvědav, kdy proti tomu nějaký inteletuál začne bojovat.
Dobrá, to je příliš drastické (a to jsem ještě nepopsal, v čem
ženská obřízka spočívá). Ale podřízené postavení žen, vědomí, že žena
je méněcenný tvor patří k mnoha kulturám. Budeme toto akceptovat nebo
přimějeme (třeba i násilím a pod hrozbou sankcí) přistěhovalce přijmout
náš koncept?
Ne, skutečně nechci glorifikovat naši kulturu. Vytvořila sice spoustu
dobrých věcí, zaručuje stále většímu počtu lidí žít stále lépe a
pohodlněji, ale taky způsobila obrovská vraždění. Lidožrout Bokassa by
musel žít tisíce let, aby dostihl "civilizovaného" Mengeleho nebo
Eichmanna.
Jenže lidé, kteří se k nám chtějí nastěhovat, ji z nějakého důvodu
preferují. Třeba prchají před etnickými konflikty, před náboženským,
rasovým a politickým násilím. Před bídou a hladomorem. To, že naše
kultura tyto jevy potlačila (nedokonale, velmi nedokonale), ji ctí.
Ale především si nesmíme nechat vniknout zadními vrátky to, co jsme
snad překonali a před čím ti lidé prchají. Protože pokud to neuděláme,
budeme brzy prchat také.
Ale kam?
V.Novák
|