Romové v Londýně: naše ošklivá nesnášenlivost
Tento komentář Andrewa Marra vyšel v neděli 19. března v týdeníku
Observer.
Klimbal jsem během jízdy v londýnském metru, když mě rázem
probudila vášnivě zpívaná píseň, skoro rovnou u mého ucha. Pocházela od
krásné ženy, s opálenou tváří, bohatě barevnou košilí a, ano, s šátkem na
hlavě. Visela na držadle, záda měla prohnutá a hlavu hozenou dozadu, a byla
moc dobrá, i když nikdo nevěděl, jestli zpívá romskou milostnou píseň anebo
píseň plnou nenávisti. Ale zpívala nahlas a než jsme dojeli k nejbližší
stanici, skoro ve vagónu vyvolala pěstní souboj.
"Buďte zticha a nechte nás na pokoji," ozval se hladce oholený muž
v obleku. "Jděte pryč, nechceme vás tady." Na to dal ženě jiný muž
ostentativně libru a třetí se výhrůžně navezl do prvního: "Jdi do prdele,
neodvažuj se projevovat té ženě nedostatek respektu," řekl s americkým
přízvukem. Než se vlak metra zastavil, všichni tři se už hlasitě hádali a
málem došlo na facky.
A já? Ochromen novinářskou nemocí jsem se díval. Je to pozoruhodné,
ten dopad, jaký má na zemi téměř 60 milionů duší - a ještě více přímo na
Londýn, globální megaměsto s 8 miliony obyvatel - příchod několika tisíc
Romů, kteří žebrají s dětmi anebo zpěvem písní. Anglie je, podle básnického
patriarchy romských klanů, který žije nedaleko Bukurešti, pro profesionální
žebráky "zahradou plnou ovoce". Britští reportéři, kteří se vydali do
Rumunska, aby tam "odhalili" domovské vesnice nejnovějších romských
žadatelů o asyl v Británii, poslali nejisté, ale poctivé reportáže: na
jedné straně je pravda, že Romové nejsou pronásledováni, ale na druhé
straně je taky pravda, že jsou, jak se zdá, nesmírně chudí.
A proč tedy to ovoce v té zahradě neotrhat? Tady jsme, Angličané,
relativně bohatí, historicky bezpeční, zaměstnaní a mocní lidé, a rozčiluje
nás a znepokojuje nás pár nemluvňat v plenkách a třesoucí se otevřené
dlaně. K žádnému násilí nedochází, i když se hodně lže, ve snaze získat
malé drobty z našich stolů, které dokáží proměnit jejich životy v blahobyt.
Oficiálně stále dáváme v rámci hospodářské pomoci rozvojovým zemím
relativně velmi málo. Ale tyto horké, špinavé mince, magickým
shromažďováním, s hlavou Jejího Veličenstva, zakládají celé nové domy,
čisté moderní kuchyňské linky a satelitní televizní přijímače na
deprimujících rumištích na pokraji pulsující západní Evropy. A proč ne?
Lidé se živí prodáváním tabáku a pornografie, tištěním nenávistných článků
v novinách, ničením životního prostředí a pasáctvím, prodejem zbraní a
narkotik. Jsou přece horší způsoby jak se živit než mávat na neznámé lidi
nemluvnětem anebo zpívat v metru?
Závisí to na tom, kdo zpívá. Několik stovek metrů nedaleko od
stanice londýnského metra zpívala jiná žena. Byla víceméně téhož věku,
zpívala asi tak stejně nahlas, za doprovodu přenosného magnetofonu, byla
obklopena asi dvěma sty usměvavých lidí, kteří na ni házeli spršku mincí.
Pouštěla v Covent Garden kolemjdoucím známé operní árie. Šátek na hlavě
neměla.
Mezi oběma ženami a reakcí lidí na ně je historie naší kultury.
Druhá žena představovala to, co chceme nejvíce: zábavu. Nabízela svobodnou,
nekomplikovanou optimistickou pouliční transakci, mírně lichotivou hudební
dekoraci pro daný okamžik dne. Bylo to zosobnění občanského liberalismu.
Romská zpěvačka naopak komunikovala téměř všechny zdroje moderního
znepokojení. Nebyla sama: byla symbolem nespočetné, nekonečné armády
chudých - ne jenom několika tisíc Romů zde, ale milionů, ne miliard
anonymních úst po celém světě. Napadala náš osobní prostor, byla těsně
vedle lidí, octla se uprostřed uzavřeného světa vagónu metra, který byl
symbolem uzavřeného světa tohoto britského ostrova.
Nenabízela to, na co jsme zvyklí jako na zábavu. Její píseň byla
jako to mávání tím nemluvnětem: způsob, jak při žebrání přilákat pozornost
lidí. A tím, že žebrala, se prohřešovala proti naší kultuře, která je
založena na pracovní etice a v níž není nic tak ponižujícího jako
hospodářská pasivita. Mám taky tenhle pocit. Nemám nenávist vůči
žebrákům, ale nenávidím žebrání. Ano, jestliže se octnete v úzkých, jste
naprosto zoufalí a nemáte kam se obrátit. Ale je to přece strašné, jestliže
schopný, inteligentní savec, plný smyslového vnímání a možností,
nabízejících se k využití - lidská bytost - nemá jiný nápad co udělat s
krátkou dobou, která je mu vymezena na této planetě, než stát s nataženou
rukou? No, uráží mě to. Cožpak není v pulsující megalopolis pro aktivní a
zdravé lidi jiná příležitost?
Právě obava z miliard chudých lidí, čekajících u bran, je skutečně
velkým oslabením liberalismu. Jak zdůrazňuje historik Eric Hobsbawm ve své
nejnovější knize rozhovorů, The New Century, Nové století, žijeme ve věku
radikálně rozšířené mobility: ve světě levného cestování letadly, v němž
přestala většina pohraničníků hlídat. V roce 1997 lidstvo strávilo mimo
domov 630 milionů nocí, každý devátý člověk na této planetě strávil jednu
noc mimo domov.
Tato mobilita však nutně neznamená, že dochází k většímu porozumění
mezi národy. Pro bohaté to znamená, že letí v tubuse se stlačeným vzduchem
do Karibiku a tráví tam týden v západní enklávě na pláži a všude kolem,
vskrytu, jsou brlohy páchnoucí lidskými exkrementy, děti s očními nemocemi
a psi pobíhající s otevřenými ranami.
Anebo to znamená, že jedna sada hodnot, jako jsou hodnoty romských
žebráků, přicestuje na náklaďácích do Berlína, do Paříže či do Londýna.
K této migraci samozřejmě dochází nikoliv v důsledku zásluh
samotných přistěhovalců, jejichž chudoba a mobilita tak děsí západní
voliče, ale v důsledku toho, co udělal Západ sám. My jsme ty hranice
otevřeli, dali jsme lidem prostředky. Od Rio Grande až po řeku Odru, od
TIRáků až po satelitní televizi, všechno jsme to zavinili my. A nyní se
musíme začít ptát: je naše vlastní liberální kultura dostatečně silná, aby
to přežila?
Porozumění jiným kulturám vyžaduje mentální gramatiku - ideologii či
náboženství. Musíte mít důvod, proč se začít stýkat s jinými lidmi. Musíte
mít program. Musíte mít snad i ideologii. A k tomuto novému stěhování
národů dochází v době, kdy západní hodnotové systémy, které podporovaly
lidskou solidaritu, jsou v úpadku. Národní stát, ať už měl jakékoliv
nedostatky, byl mocným motorem solidarity a štěstí, které bezpochyby vzniká
z intenzivního pocitu skupinové totožnosti. (Jen se zeptejte dnešního
skotského nacionalisty.) Nacionalismus sice způsobuje, že zaujímáte
nepřátelský postoj vůči lidem zvnějšku, ale také způsobuje i to, že jste
více ochotni pomoci lidem, kteří jsou kolem vás.
Ale, jak Hobsbawm také zdůrazňuje velmi přesně, doba, kdy národní
stát něco intenzivně znamenal, trvala od roku 1500 jen do šedesátých let
dvacátého století. Nyní znovu vznikly velké části světa, kde národní stát
téměř úplně zmizel - ve většině Afriky a na Kavkaze, částečně na Balkáně, a
na mnoha místech bývalého Sovětského svazu. A blíže západu znamená
rozpuštění starých nacionalismů ve velké obchodní bloky, Evropskou unii či
Severoamerickou dohodu volného obchodu, to, že je daleko obtížnější
pochopit, co to dnes znamená, když řekneme "my". Zpěvačka v londýnském
metru nezpívala sebevědomé komunitě: zpívala znepokojeným, izolovaným
jedincům.
A rozplynula se nejen národní solidarita, ale i jiné druhy
solidarity. Třídní solidarita, které vyučovali socialisté a duchovní
solidarita, které vyučovali křesťané, jsou obě na ústupu, zahnal je
liberálně vědecký věk. Misionáři se alespoň chtěli s lidmi stýkat. Když
se díváme v televizi na záplavy v Mozambiku nebo na hladovění na Sibiři
(které mimochodem bylo v první řadě vyvoláno globálním oteplováním, za něž
je odpovědný především Západ) stále menší počty z nás reagují na zoufalé
tváře v televizi tím, že si myslíme, že jsou to "taky dělníci" nebo "taky
duše, které musíme spasit v Kristu".
V liberálním přesvědčení by mělo stačit "spolučlověk" - ale -
funguje to vůbec emocionálně? Anebo vede smrt ideologie k fádnímu
konzumeristickému nezájmu , který je ochoten se rozčilovat, že nás někdo
vyrušuje, a vidět devastované scény z Afriky jen jako nudné součásti
televizních zpráv, které nás obtěžují na začátku televizních novin? (Jde
samozřejmě o nudné zpravodajství, jemuž se díky digitální revoluci můžeme
stále více úspěšně vyhýbat.)
Jsme dnes všichni liberálové. Ale jsme sobečtí liberálové, chceme
svoje místo na pláži, ve vlaku metra, a vztekle se díváme na každého, kdo
se k nám odváží přiblížit.