Chaos versus bulvár: zpravodajství ČT 1 a televize Nova ve čtvrtek 2.
března 2000
Jan Čulík
Zasedl jsem včera v Praze před televizní přijímač zkusmo srovnat
Události ČT a Televizní noviny televize Nova. Jsou nějaké rysy, jimiž se
zpravodajství obou stanic výrazněji odlišuje?
Ani na jedné z obou stanic nebylo, co se obsahu týče, zpravodajství
velmi výrazné. Fascinuje mě, že v hlavním televizním zpravodajství dne může
být nejdůležitější zprávou, že zřejmě zkrachovala soukromá regionální
letecká společnost Air Ostrava, případně že se poslanci rozhodli zrušit o
den předtím zavedenou povinnost všech prodejců vydávat na zboží draží než
20 korun účtenky.
Bohužel, jako obvykle, bylo zpravodajství České televize téměř úplně
nesledovatelné. Jednotlivé reportáže byly doprovázeny shluky slov, v nichž
se divák dokázal jen velmi obtížně orientovat. Vrcholem při tom byla asi
třetí zpráva Událostí, snad něco o tom, že má být ustavena jakási
parlamentní komise či co, která má vyšetřovat pokus firmy ZVVZ vyvážet
zařízení do Íránu. Naprosto nevím, o co šlo.
Jako obvykle bylo zapotřebí obrovského soustředění, aby člověk
zprávy byl schopen sledovat. Skutečně by stálo zato, podrobit tento způsob
televizní práce detailnějšímu rozboru, aby se zjistilo, co v "domácím
stylu" České televize způsobuje, že jsou její reportáže tak
"antikomunikativní".
Tato analýza by přece nutně prospěla i samotné České televizi a
zvýšila by sledovanost Událostí. Jsem si jist, že malá sledovanost Událostí
oproti Nově je do určité míry způsobována skutečností, že divák se musí
opravdu nutit, aby se dokázal v chaotickém galiatyáši Události řádně
orientovat.
Před ukončením Událostí jsem s velkou úlevou shodil břemeno nutnosti
sledovat ČT a přepnul televizní přijímač na televizi Nova.
Musel jsem se ale okamžitě strašně smát. Některé postupy televize
Nova jsou nyní ve zpravodajství tak zavedené a tak stereotypní, že se
stávají senzační karikaturou. Tím je například už obligatorní vlísávání se
moderátorů nováckých Televizních novin do přízně diváků, nejrůznějšími
úsměvy či "přátelskými poznámkami na okraj". V britské televizi (Channel
Four) existuje zvláštní pořad (Eurotrash), věnovaný ukázkám z
nejhloupějších či nejkýčovitějších pořadů evropských televizních stanic.
Hodilo by se tam nejen Počasíčko či Peříčko, ale i mnohé reportáže
Televizních novin. Naivita tohoto vysílání, zejména dychtivé úsilí mladých
reportérů o senzačnost (vyjadřované například řvaním do mikrofonu) je
opravdu mnohdy velmi zábavná.
Celkový prezentační styl reportáží televize Nova je hrubý a i
technicky svým způsobem primitivní. Naprosto nezvládli v televizi Nova
umění střihu. Záběry jsou stříhány jeden na druhý tak, že pokaždé, když
dojde ke střihu (tj. změně záběru), je tomu jako by divák dostal pěstí do
obličeje. Děsná rána. Jako by celá televize pokaždé otřásla. Proč nesledují
střihači Novy, jak stříhá televizní reportáže BBC či ITV, že tam střih
divák vůbec nevnímá! To jsou základní věci.
Televizní noviny televize Nova přirozeně zahajují zpravodajství
"nezprávami", tedy "zprávami o kriminálních činech. Ta zpráva, jíž začaly
Televizní noviny ve čtvrtek 2. 3., byla skutečnou kriminální "nezprávou",
totiž informací o tom, že jakási dívka předstírala policii únos "ruskými
muži" a pak se ukázalo, že si dívka celou záležitost vymyslela.
Důležité ale je, že zpráva byla podána jasně a srozumitelně, i když
ovšem naprosto panoptikálně. Přes tu komedii to bylo po sledování Událostí
ČT obrovskou úlevou.
Frenetické podání reportéra Jana Tuly, který svůj komentář o
podvodné dívce dramaticky vykřikoval do mikrofonu, z něho ovšem udělalo
šaška. I když šlo v podstatě o hloupost, která v žádném případě neměla
proboha b být hlavní zprávou dne, tato reportáž měla určitý seriózní
podtext: v české společnosti se zvyšuje počet případů, kdy si občané
postižení vymýšlejí a plýtvají policejním časem (to je například v Británii
trestný čin). V ČR se však toto plýtvání policejním časem podle TV Nova
většinou nepostihuje.
V pořadu bylo někoik reportérů Televizních novin bylo postiženo
nutností doslova před kamerou (vzrušeně) řvát do mikrofonu: moc jsem se
smál zejména vystoupení Martina Krpáče. Je to moc dobré, jak ze sebe mladí
lidé dělají na obrazovce komiky. (Třeba se dostanou někdy k filmu...)
Zpravodajství televize Nova ale obsahovalo, i když s bulvárním
podtextem, několik zpráv, které měly seriózní podtext veřejné služby:
reportáž o tom, že někde v Ostravě (cituji po paměti) nepoznali lékaři u
jedné ženy rakovinu prsu, a ta zemřela. Nebo tam byla i jiná reportáž, že
lidé jezdí po silnicích jak prasata, nedodržují ani rozumné přiměřené
vzdálenosti mezi automobily a policie je nyní bude daleko přísněji stíhat.
To jsou důležité věci.
Je paradoxem, že ačkoliv Česká televize má být televizí veřejné
služby, tyto "veřejnoprávní" reportáže se v jejím zpravodajství vyskytují
dost málo.
Zajímavá byla údajně "pravicová" zaujatost obou těchto hlavních
českých televizních zpravodajských relací. To se zejména v reportáži o
"nesmyslnosti" zákona, nutícího všechny prodejce vydávat na zboží v hodnotě
nad dvacet korun stvrzenky (vysílaly obě televizní stanice) a o zákonu,
podle něhož chce ministerstvo kultury uvalit na prodej prázných audio a
videokazet jedno až pětiprocentní daň, z níž se budou platit autorská
práva, protože si lidi kazety kopírují doma.
Ani v jednom případě (vlastně v těchto zpravodajských pořadech
nikdy) nepoužila ani jedna televize jinde běžného seriózního
novinářského postupu, totiž toho, že po uvedení základní informace ji
reportér kriticky analyzuje zároveň z dvou opačných názorů a z obou
názorových stan poukáže na nedostatky opačného postoje.
Tak například je možná sice pravda, že nutnost vydávat stvrzenky na
všechny nákupy nad dvacet korun by zatížila malé prodejce, jenže např. v
Británii se vydávají stvrzenky na všechno - není to takový problém, protože
přece každý prodejce má pokladnu a ta vydá stvrzenku při každé tržbě!
Reportéři bědovali, že by to zatížilo ubohé trhovce, jenže známá je
skutečnost, že trhovci např. prodávající zeleninu své zákazníky bez
tvrzenek bezostyšně okrádají.
Býval bych se domníval, že by standardním vybavením i venkovského
trhovce měla být automatická digitální váha, která zákazníkovi ukáže, kolik
navážené okurky přesně stojí, a vytiskne mu i stvrzenku. Bez toho se rovná
trhovecký prodej podvádění. Nikdo si toho ani v jedné z obou televizí
nevšiml. Daniela Drtinová v České televizi (pořád ještě neumí mluvit,
vypadávají ji při hovoru do mikrofonu při řeči hlásky) jen mechanicky
opakovala názor ODS, že by předpis se stvrzenkami malé prodejce zničil.
Tuším v reportáži televize Nova bylo alespoň uvedeno, že chtěl
ministr obchodu Grégr tyto stvrzenky zavést z daňových důvodů. (Tuto
reportáž dělal reportér Dumbrovský a nedá se popřít, že z osob, často
neštastně či komicky vystupujících v českých televizích na obrazovce, byl
daleko nejprofesionálnější.)
Reportáž televize Nova o stvrzenkách ovšem dokázala, jak lehce si
umějí sociálnědemokratičtí ministří naběhnout a kazit si dojem u
veřejnosti. Reportér Dumbrovský požádal docela zdvořile Grégra, zda mu může
položit otázku, zrovna když Grégr pil jakýsi džus. Ten mu arogantně (a
hloupě) odsekl, že mu reportér porušuje soukromí. To si snad ministr Grégr
myslel, že to televize Nova neodvysílá a že ve veřejnosti (ať už na
ministerstvu dělá cokoliv) nebude posílen dojem, že je Grégr arogantní
hlupák? Zasloužil si to. (Protože jen hlupák si může takto mediálně
naběhnout.)
V reportáži o daních z audio a videokazet poskytla televize Nova
prostor Marku Bendovi z ODS, který filozofoval, že taková autorská daň z
kopií pásků je vlastně socialistická představa, neboť proč mají daň platit
všichni, když kopírováním krade jen někdo. Inteligentní televizní stanice
to měla okamžitě doložit věcným údajem, kolik procent uživatelů audio a
videozařízení si pirátsky kopíruje kazety. To chybělo, a tak bylo Bendovo
nesmyslné extempore ponecháno bez korekce. Vždycky mě fascinuje, jak,
chráněni exkluzivností české řeči, které nikdo mimo český kotec nerozumí,
si politici mohou v ČR ve sdělovacích prostředcích říkat jakékoliv
nehoráznosti.
Celkové shrnutí: Veřejnoprávní televize se nezbavila své nudnosti,
neslanosti, nemastnosti a přitom chaotičnosti. Nemá asi smysl o
zpravodajství České televize znovu a znovu psát, neboť jen budeme do
omrzení opakovat líčení těchže chyb. Televize Nova je z technického
hlediska až komicky neumělá: nechtěná komika mnoha jejích reportáží je
téměř všudypřítomná.
Přesto však má zpravodajství televize Nova nad zpravodajstvím ČT
bezesporu vrch. Navzdory bulvárním "vraždám" a "zločinům" mívá
zpravodajství Novy v současnosti určitý mírný veřejnoprávní podtext, který
zprávám v České televizi při jejich neutrálnosti chybí. Zunova
šéfredaktorská práce v Nově je zjevně rozmyslnější než šéfredaktorská
práce Šámalovav ČT.
Ale co je nejdůležitější: navzdory vší primitivnosti a přeháněné
dramatičnosti je zpravodajství televize Nova jasné a srozumitelné.
Lidi se dívají na zprávy televize Nova, protože často říkají, že v
Událostech ČT "nic není".
Není to pravda. Jak svědčily i zpravodajské relace obou televizních
stanic ve čtvrtek 2. března, do určité míry se obě zpravodajská vysílání
tematicky překrývají.
Jenže je to nedokonalý a chaotický způsob zpracování témat, který
vytváří dojem, že v Událostech České televize "nic není". Paradoxně působí
sice z povrchního hlediska Události ČT na diváka profesionálněji, než třeba
primitivní střihy televize Nova, jenže je to profesionální
prázdnota.
Televizní noviny Novy mají své neotesané, primitivní hrany, avšak
zpravodajství je názorné, srozumitelné a jasné. To je hlavní a
nejdůležitější vlastnost, jakou má televizní zpravodajství mít, a právě
proto, domnívám se, odpouštějí čeští diváci Nově její ostatní primitivismy.
Nedívají se na Novu proto, že by byli sami primitivní, ale protože
zpravodajství Novy má jasnější věcný obsah.