Chaos versus bulvár: zpravodajství ČT 1 a televize Nova ve čtvrtek 2.
března 2000
Jan Čulík
Zasedl jsem včera v Praze před televizní přijímač zkusmo srovnat
Události ČT a Televizní noviny televize Nova. Jsou nějaké rysy, jimiž se
zpravodajství obou stanic výrazněji odlišuje?
Ani na jedné z obou stanic nebylo, co se obsahu týče, zpravodajství
velmi výrazné. Fascinuje mě, že v hlavním televizním zpravodajství dne může
být nejdůležitější zprávou, že zřejmě zkrachovala soukromá regionální
letecká společnost Air Ostrava, případně že se poslanci rozhodli zrušit o
den předtím zavedenou povinnost všech prodejců vydávat na zboží draží než
20 korun účtenky.
Bohužel, jako obvykle, bylo zpravodajství České televize téměř úplně
nesledovatelné. Jednotlivé reportáže byly doprovázeny shluky slov, v nichž
se divák dokázal jen velmi obtížně orientovat. Vrcholem při tom byla asi
třetí zpráva Událostí, snad něco o tom, že má být ustavena jakási
parlamentní komise či co, která má vyšetřovat pokus firmy ZVVZ vyvážet
zařízení do Íránu. Naprosto nevím, o co šlo.
Jako obvykle bylo zapotřebí obrovského soustředění, aby člověk
zprávy byl schopen sledovat. Skutečně by stálo zato, podrobit tento způsob
televizní práce detailnějšímu rozboru, aby se zjistilo, co v "domácím
stylu" České televize způsobuje, že jsou její reportáže tak
"antikomunikativní".
Tato analýza by přece nutně prospěla i samotné České televizi a
zvýšila by sledovanost Událostí. Jsem si jist, že malá sledovanost Událostí
oproti Nově je do určité míry způsobována skutečností, že divák se musí
opravdu nutit, aby se dokázal v chaotickém galiatyáši Události řádně
orientovat.
Před ukončením Událostí jsem s velkou úlevou shodil břemeno nutnosti
sledovat ČT a přepnul televizní přijímač na televizi Nova.
Musel jsem se ale okamžitě strašně smát. Některé postupy televize
Nova jsou nyní ve zpravodajství tak zavedené a tak stereotypní, že se
stávají senzační karikaturou. Tím je například už obligatorní vlísávání se
moderátorů nováckých Televizních novin do přízně diváků, nejrůznějšími
úsměvy či "přátelskými poznámkami na okraj". V britské televizi (Channel
Four) existuje zvláštní pořad (Eurotrash), věnovaný ukázkám z
nejhloupějších či nejkýčovitějších pořadů evropských televizních stanic.
Hodilo by se tam nejen Počasíčko či Peříčko, ale i mnohé reportáže
Televizních novin. Naivita tohoto vysílání, zejména dychtivé úsilí mladých
reportérů o senzačnost (vyjadřované například řvaním do mikrofonu) je
opravdu mnohdy velmi zábavná.
Celkový prezentační styl reportáží televize Nova je hrubý a i
technicky svým způsobem primitivní. Naprosto nezvládli v televizi Nova
umění střihu. Záběry jsou stříhány jeden na druhý tak, že pokaždé, když
dojde ke střihu (tj. změně záběru), je tomu jako by divák dostal pěstí do
obličeje. Děsná rána. Jako by celá televize pokaždé otřásla. Proč nesledují
střihači Novy, jak stříhá televizní reportáže BBC či ITV, že tam střih
divák vůbec nevnímá! To jsou základní věci.
Televizní noviny televize Nova přirozeně zahajují zpravodajství
"nezprávami", tedy "zprávami o kriminálních činech. Ta zpráva, jíž začaly
Televizní noviny ve čtvrtek 2. 3., byla skutečnou kriminální "nezprávou",
totiž informací o tom, že jakási dívka předstírala policii únos "ruskými
muži" a pak se ukázalo, že si dívka celou záležitost vymyslela.
Důležité ale je, že zpráva byla podána jasně a srozumitelně, i když
ovšem naprosto panoptikálně. Přes tu komedii to bylo po sledování Událostí
ČT obrovskou úlevou.
Frenetické podání reportéra Jana Tuly, který svůj komentář o
podvodné dívce dramaticky vykřikoval do mikrofonu, z něho ovšem udělalo
šaška. I když šlo v podstatě o hloupost, která v žádném případě neměla
proboha b být hlavní zprávou dne, tato reportáž měla určitý seriózní
podtext: v české společnosti se zvyšuje počet případů, kdy si občané
postižení vymýšlejí a plýtvají policejním časem (to je například v Británii
trestný čin). V ČR se však toto plýtvání policejním časem podle TV Nova
většinou nepostihuje.
V pořadu bylo někoik reportérů Televizních novin bylo postiženo
nutností doslova před kamerou (vzrušeně) řvát do mikrofonu: moc jsem se
smál zejména vystoupení Martina Krpáče. Je to moc dobré, jak ze sebe mladí
lidé dělají na obrazovce komiky. (Třeba se dostanou někdy k filmu...)
Zpravodajství televize Nova ale obsahovalo, i když s bulvárním
podtextem, několik zpráv, které měly seriózní podtext veřejné služby:
reportáž o tom, že někde v Ostravě (cituji po paměti) nepoznali lékaři u
jedné ženy rakovinu prsu, a ta zemřela. Nebo tam byla i jiná reportáž, že
lidé jezdí po silnicích jak prasata, nedodržují ani rozumné přiměřené
vzdálenosti mezi automobily a policie je nyní bude daleko přísněji stíhat.
To jsou důležité věci.
Je paradoxem, že ačkoliv Česká televize má být televizí veřejné
služby, tyto "veřejnoprávní" reportáže se v jejím zpravodajství vyskytují
dost málo.
Zajímavá byla údajně "pravicová" zaujatost obou těchto hlavních
českých televizních zpravodajských relací. To se zejména v reportáži o
"nesmyslnosti" zákona, nutícího všechny prodejce vydávat na zboží v hodnotě
nad dvacet korun stvrzenky (vysílaly obě televizní stanice) a o zákonu,
podle něhož chce ministerstvo kultury uvalit na prodej prázných audio a
videokazet jedno až pětiprocentní daň, z níž se budou platit autorská
práva, protože si lidi kazety kopírují doma.
Ani v jednom případě (vlastně v těchto zpravodajských pořadech
nikdy) nepoužila ani jedna televize jinde běžného seriózního
novinářského postupu, totiž toho, že po uvedení základní informace ji
reportér kriticky analyzuje zároveň z dvou opačných názorů a z obou
názorových stan poukáže na nedostatky opačného postoje.
Tak například je možná sice pravda, že nutnost vydávat stvrzenky na
všechny nákupy nad dvacet korun by zatížila malé prodejce, jenže např. v
Británii se vydávají stvrzenky na všechno - není to takový problém, protože
přece každý prodejce má pokladnu a ta vydá stvrzenku při každé tržbě!
Reportéři bědovali, že by to zatížilo ubohé trhovce, jenže známá je
skutečnost, že trhovci např. prodávající zeleninu své zákazníky bez
tvrzenek bezostyšně okrádají.
Býval bych se domníval, že by standardním vybavením i venkovského
trhovce měla být automatická digitální váha, která zákazníkovi ukáže, kolik
navážené okurky přesně stojí, a vytiskne mu i stvrzenku. Bez toho se rovná
trhovecký prodej podvádění. Nikdo si toho ani v jedné z obou televizí
nevšiml. Daniela Drtinová v České televizi (pořád ještě neumí mluvit,
vypadávají ji při hovoru do mikrofonu při řeči hlásky) jen mechanicky
opakovala názor ODS, že by předpis se stvrzenkami malé prodejce zničil.
Tuším v reportáži televize Nova bylo alespoň uvedeno, že chtěl
ministr obchodu Grégr tyto stvrzenky zavést z daňových důvodů. (Tuto
reportáž dělal reportér Dumbrovský a nedá se popřít, že z osob, často
neštastně či komicky vystupujících v českých televizích na obrazovce, byl
daleko nejprofesionálnější.)
Reportáž televize Nova o stvrzenkách ovšem dokázala, jak lehce si
umějí sociálnědemokratičtí ministří naběhnout a kazit si dojem u
veřejnosti. Reportér Dumbrovský požádal docela zdvořile Grégra, zda mu může
položit otázku, zrovna když Grégr pil jakýsi džus. Ten mu arogantně (a
hloupě) odsekl, že mu reportér porušuje soukromí. To si snad ministr Grégr
myslel, že to televize Nova neodvysílá a že ve veřejnosti (ať už na
ministerstvu dělá cokoliv) nebude posílen dojem, že je Grégr arogantní
hlupák? Zasloužil si to. (Protože jen hlupák si může takto mediálně
naběhnout.)
V reportáži o daních z audio a videokazet poskytla televize Nova
prostor Marku Bendovi z ODS, který filozofoval, že taková autorská daň z
kopií pásků je vlastně socialistická představa, neboť proč mají daň platit
všichni, když kopírováním krade jen někdo. Inteligentní televizní stanice
to měla okamžitě doložit věcným údajem, kolik procent uživatelů audio a
videozařízení si pirátsky kopíruje kazety. To chybělo, a tak bylo Bendovo
nesmyslné extempore ponecháno bez korekce. Vždycky mě fascinuje, jak,
chráněni exkluzivností české řeči, které nikdo mimo český kotec nerozumí,
si politici mohou v ČR ve sdělovacích prostředcích říkat jakékoliv
nehoráznosti.
Celkové shrnutí: Veřejnoprávní televize se nezbavila své nudnosti,
neslanosti, nemastnosti a přitom chaotičnosti. Nemá asi smysl o
zpravodajství České televize znovu a znovu psát, neboť jen budeme do
omrzení opakovat líčení těchže chyb. Televize Nova je z technického
hlediska až komicky neumělá: nechtěná komika mnoha jejích reportáží je
téměř všudypřítomná.
Přesto však má zpravodajství televize Nova nad zpravodajstvím ČT
bezesporu vrch. Navzdory bulvárním "vraždám" a "zločinům" mívá
zpravodajství Novy v současnosti určitý mírný veřejnoprávní podtext, který
zprávám v České televizi při jejich neutrálnosti chybí. Zunova
šéfredaktorská práce v Nově je zjevně rozmyslnější než šéfredaktorská
práce Šámalovav ČT.
Ale co je nejdůležitější: navzdory vší primitivnosti a přeháněné
dramatičnosti je zpravodajství televize Nova jasné a srozumitelné.
Lidi se dívají na zprávy televize Nova, protože často říkají, že v
Událostech ČT "nic není".
Není to pravda. Jak svědčily i zpravodajské relace obou televizních
stanic ve čtvrtek 2. března, do určité míry se obě zpravodajská vysílání
tematicky překrývají.
Jenže je to nedokonalý a chaotický způsob zpracování témat, který
vytváří dojem, že v Událostech České televize "nic není". Paradoxně působí
sice z povrchního hlediska Události ČT na diváka profesionálněji, než třeba
primitivní střihy televize Nova, jenže je to profesionální
prázdnota.
Televizní noviny Novy mají své neotesané, primitivní hrany, avšak
zpravodajství je názorné, srozumitelné a jasné. To je hlavní a
nejdůležitější vlastnost, jakou má televizní zpravodajství mít, a právě
proto, domnívám se, odpouštějí čeští diváci Nově její ostatní primitivismy.
Nedívají se na Novu proto, že by byli sami primitivní, ale protože
zpravodajství Novy má jasnější věcný obsah.
Je pro nás internet dobrý?
Tento článek vyšel v týdeníku Observer dne 20. února 2000.
V "netlandu" je stále ještě jaro, napsal nedávno ironicky časopis
Salon. Ale už nyní se začínají ptát disidentské hlasy: Je internet pro nás
skutečně dobrý?
Internet vyvolává alternativní vize budoucnosti. Podle první a
známější se bude internet i nadále rozvíje velmi zdárně, hodnota jeho akcií
poroste, vznikne celá řada internetových milionářů a v americké ekonomice
vyvolá internet obrovský boom. Britský ministr financí Gordon Brown je
přesvědčen o platnosti této vize budoucnosti. Podle této vize v
budoucnosti bude více žen používat e-mail i internetové nakupování. Brzo
budeme podle těchto představ všichni podnikat a žít ve virtuální realitě.
Ale minulý týden se vynořily daleko pesimističtější vize internetové
budoucnosti. V této dystopii, konstatují kritikové, nás všechny promění
internet v armádu ubohých jedinců, uvězněných v izolaci a v depresi. A co
je ještě horší, zavádíme éru kontroly, éru "Velkého bratra" a
zaměstnavatele, který bude špehovat zaměstnance.
Také tito kritikové tvrdí, že nadšenci přehánějí hospodářský význam
internetu. Prý mohou být dokonce důsledky jeho zavádění záporné, protože
zlikviduje pracovní místa prostředníků, na nichž závisí regionální
ekonomika. Kapitálové trhy zaznamenají krach, až se ukáže, že veškeré
nadšené investice do internetu jsou jen prázdnou bublinou. Nakupování na
internetu povede k tomu, poznamenávají kritici posměšně, že exkluzivní
předměstské čtvrti měst budou zaneřáděny bílými dodávkovými automobily,
vozícími zboží až do domu.
Rychlost šíření internetu je však elektrizující. V současnosti je v
západní Evropě napojeno na internet 25 milionů domácností. Loni to bylo
podle analýz firmy Datamonitor jen 12 milionů. Očekává se, že během
nadcházejících čtyř let stoupne domácí připojení internetu na 60 milionů
bytů - 45 procent všech bytů v západní Evropě. Jen v Británii má přístup na
internet v současnosti 17 procent domácností. Do dvou let se má tento počet
zdvojnásobit.
Ti, kteří se na této revoluci podílejí, přiznávají, že internet
dominuje jejich životu. Tím, že vlastní akcie v internetových podnicích,
velmi silně zbohatli.
Ale zatímco proměňuje internetová elita své akcie v konkrétní
bohatství, jako jsou domy, auta a obrazy, objevují se širší dopady
internetové revoluce. Vznikají obavy, že internet začíná rozdělovat
společnost tak, jak by to učinila každá nová technologie, a to podle
pohlaví, věku, třídní příslušnosti a zeměpisné příslušnosti.
První skutečně rozsáhlý průzkum sociálního dopadu vlivu internetu v
zemi, kde se rozšířil nejrychleji, totiž ve Spojených státech přinesl
minulý týden určité záporné informace. Americká posedlost internetem
způsobuje, že lidé tráví méně času s přáteli a s příslušníky své rodiny,
méně času nakupováním a více času prací doma po pracovní době. Krátce, čím
více času lidé tráví na internetu, tím méně ho tráví se skutečnými lidmi,
argumentuje Norman Nie, politolog ze Stanford University v Kalifornii,
který byl hlavním autorem této studie.
Apologeti internetu argumentují, že alternativní elektronická
přátelství nahradí nebo dokonce posílí vztahy uvnitř rodiny a ve
společnosti.
"Začínáme být svědkem fragmentace. Děti se už nedívají na televizi
spolu s rodiči," konstatuje Janice Hughesová, ředitelka poradenské firmy
Spectrum a poradkyně britské náměstkyně ministra pro elektronický obchod,
Patricie Hewittové. Podle zprávy podniku KPMG Consulting tráví děti a
zejména teenageři hodně času na internetu proto, že nemají pocit, že je
internet diskriminuje kvůli věku.
Ovšem děti, které mají přístup k internetu, mají štěstí. Podle
loňského průzkumu firmy Datamonitor existují v Británii znepokojující
rozdíly ve vlastnictví počítačů podle společenských tříd. Zatímco 60
procent nejbohatších a nejkvalifikovanějších občanů (tzv. sociální třídy A
a B) vlastní počítač, v nekvalifikovaných sociálních vrstvách C a D je to
jen 17 procent. Důležitým faktorem je také zeměpisná poloha. Lidé na severu
Británie nejsou tak často napojeni na internet jako lidé na jihu. Vytváří
to velké rozdíly mezi lidmi s přístupem k internetu a lidmi bez přístupu.
Podobně je i loterií to, která škola má či nemá v Británii přístup
na internet. "Existují místa, kde komunální úřady nevěnují dostatečné
množství pozornosti podpoře počítačů ve školách. Je to velmi vážné, protože
mladí lidé v těchto oblastech skončí s obrovskými kvalifikačními
nedostatky," varují poradci.
Totéž samozřejmě platí ještě ve větší míře o celých zemích,
argumentuje týdeník Observer. Ty ekonomiky, které mají přístup k moderním
komunikačním sítím, se zjevně budou rozvíjet daleko rychleji než ty, které
přístup ke komunikačním sítím nemají. Internet způsobí obrovské rozdíly
mezi rozvinutými a rozvojovými zeměmi. "Zvlášť obtížné bude dohnat svět
pro Afriku," konstatuje David Powell, poradce pracující pro firmu
Durlacher, což je internetová investiční banka.
Internet začíná mít velký vliv na vztahy mezi zaměstnanci a
zaměstnavateli. Britská firma Buchanan International v Glasgow začíná
prodávat svůj software jménem System Lookout, který dokáže identifikovat
neautorizované užívání internetu (třeba hledání pornografických stránek) a
informuje o tom nadřízené.
Podle internetové firmy Zoom je přesvědčeno 60 procent britských
zaměstnanců, že jim zaměstnavatelé čtou elektronickou poštu. Tento
paranoidní postoj má své zdůvodnění. Téměř třicet procent veškerých
amerických podniků nyní ukládá a analyzuje odeslanou i přijímanou
elektronickou poštu.
Muži užívají internet více než ženy, podle podniku A C Nielsen tráví
o dvě hodiny měsíčně připojením na internet více než ženy.
Internet jako komunikační nástroj likviduje vzdálenosti, a to může
velmi záporně ovlivnit regionální vzorce zaměstnanosti. Existuje určitý
druh práce, kterou je možno prostřednictvím digitalizace přesunout tam, kde
je to levnější. Zaměstnanec v Polsku může sledovat bezpečnostní kamery na
prostoru továrny ve Walesu za daleko menší plat než zaměstnanec přímo ve
Walesu. Bezpochyby to povede k tomu, že tyto pracovní příležitosti budou
časem přeneseny tam, kde je to levnější.
Na potenciál internetu se dívají rozporně i ekonomové. Britský
ministr financí Gordon Brown požaduje, aby byla cena připojení na internet
snížena do poloviny roku 2002 o padesát procent, aby to vyvolalo podstatný
růst jeho užívání. Obává se, že Británie ekonomicky zaostane, protože
většinou nemá přístup na internet bez telefonního poplatku, jako je tomu ve
Spojených státech.
Mnoho ekonomů je přesvědčeno, že má internet obrovský význam,
protože vlivní teoretikové konstatují, že technologie je tak důležitou
součástí hospodářského cyklu jako kapitál i práce. Nedávná studie firmy
Andersen Consulting ukázala, že internet a firmy nových technologií
vyvolaly za poslední tři roky třetinu veškerého hospodářského růstu ve
Spojených státech. A nyní se tento trend vyváží do zahraničí. Freeserve,
největší britská internetová firma, začala obchodovat na kapitálovém trhu s
hodnotou 1,5 miliardy liber (90 miliard Kč), nyní má hodnotu více než 8
miliard liber (480 miliard Kč).
Takové finanční ohodnocení vzniká v důsledku toho, že mají mnozí
pocit, že je internet nejrevolučnějším technickým vynálezem od vynálezu
telefonu koncem minulého století. Michael Dell, ředitel podniku Dell
Computers, který vydělal celé jmění prodejem svých výrobků po internetu,
řekl minulý týden: "Internet se stane tak nezbytným jako elektřina."
Nad posledním číslem Mediažurnálu, zpravodaje Syndikátu novinářů České
republiky
Hned úvod nového čísla Mediažurnálu je věnován pokárání.
V minulém čísle stejného magazínu totiž jeho předplatitelé dostali
dotazník, který byl určen novinářům, působícím na volné noze. Co měl tento
dotazník zjišťovat, nebylo příliš zřejmé ani z přiloženého průvodního
dopisu. Asi i proto se nutně stalo to, co se stát muselo - novináři na něj
nereflektovali a prostě a jednoduše jej buď vyhodili, nebo si do něj
zabalili svačiny. Nicméně redakce Mediažurnálu nepochopila toto
ignorování výzkumného materiálu jako svoji chybu, ale obvinila novináře
z toho, že si zaslaný dotazník dovolili ignorovat. Hledat chybu u sebe
by bylo v tomto případě asi více než vhodné, protože vypsání dotazníku
se účastnila jedna dvacetišestina evidovaných volných novinářů. Jsem
také novinářkou na volné noze a diskutovaný dotazník jsem také obdržela -
proto mohu vypsat aspoň své důvody, proč jsem na doručený materiál
nereflektovala.
První důvod je zcela prozaický - nevím, proč bych měla absolvovat
několik nezbytných kroků souvisejících s doručením dotazníku: dotazník
přišel jako vložený list papíru do Mediažurnálu, tudíž bylo třeba
jej vyplnit (perem, elektronickou verzi třeba v podobě přílohového
souboru pro e-mail nikdo jako možnost nepotvrdil), zabalit do obálky,
odnést na poštu a zaplatit za jeho odeslání. Opravdu nevím, proč bych měla
tuto dopisovou anabázi absolvovat a ještě navíc za ni platit cenu známky,
když Syndikátu novinářů odvádím ročně poměrně slušnou částku za to, že jsem
kdesi evidovaná jako jeho členka. Stejně zřejmě uvažovala většina
oslovených, jichž se zařazení do dotazníku týkalo.
Několik dalších postřehů, které zde uvedu, dle mého natolik snižují
důvěryhodnost Mediažurnálu a lidí jej vytvářejících, že je důvod
ignorování jejich materiálů dle mého více než zřejmý. Všechny se týkají
obsahu jeho posledního čísla Mediažurnálu:
Protože pracuji jako volná novinářka už skoro deset let, dovolím si
tvrdit, že vím cosi o tom, jak by měly vypadat odborné noviny (a čím jiným
než odborným periodikem pro sféru médií by měl Mediažurnál být?).
Proto také jsem stále více znechucena obsahem každého dalšího čísla.
Základní (ale opravdu jen ty základní) připomínky pro přehlednost
očísluji:
- Proč nezačít odzadu
Poslední strana 2.letošního čísla Mediažurnálu je věnována
rubrice Napsali o médiích Š Ze šesti přetištěných příspěvků bylo pět
převzato z Mladé fronty DNES, jeden pak z Lidových
novin. Vskutku reprezentativní vzorek! Takový výběr článků by snad
obstál v úzkém redakčním kruhu při neoficiálním a neveřejném
posuzování mediální sféry, ale rozhodně by se neměl objevit jako
reprezentativní vzorek toho, co napsala o médiích česká periodika. Kam se
poděly nesmírně fundované články, věnující se problémům v mediální
oblasti, vycházející například v internetovém deníku Britské
listy, nebo ve stále se lepšícím týdeníku Strategie? Opravdu má
u nás právo na citaci jen nejčtenější a stále méně odborně zdatný deník
Mladá fronta DNES? Výběr článků vypovídá nejvíce o rozhledu
redaktorů Mediažurnálu - dávat svým kritikům do ruky tak mocnou
zbraň by - chtějí-li své funkce nadále držet - přece jen snad neměli.
2. Nesmírně mě pobavila informace ze strany 7, kde je otištěn článek o
možnosti získání nejrůznějších grantů z Nadace Český literární
fond. Uzávěrka těchto žádostí byla totiž 29.února, zatímco únorové
číslo Mediažurnálu dorazilo konkrétně do Ostravy 2.března.
3. Obzvláštní rozsáhlou kapitolu by si zasloužila jazyková stránka Mediažurnálu. Překlepy,
špatné tvary sloves, přetiskování stylisticky a jazykově neupravených
dopisů od čtenářů, to všechno netvoří právě ideální základ kvalitní
novinářské propagace (viz například články Vzpomínka na Ludvíka
Pacovského, či dopis Jaroslava Bartoška z katedry
žurnalistiky FF UP Olomouc ad.).
4. Přetiskujeme, přetiskujeme a zase přetiskujeme!
Strany osm a devět (včetně úvodu ze strany 1!) tvoří
nepůvodní materiál převzatý ze Světa rozhlasu 1999 s názvem
O programovém zaměření rozhlasových stanic. Dát ze šestnácti stran
měsíčníku k dispozici dvě tiskové strany materiálu, který již byl
kdesi publikován, mi připadá jako vyložená drzost a neúcta vůči čtenářům
Mediažurnálu. Dalším převzatým materiálem je celostránkový článek ze
strany 15 s názvem Nahrávání telefonických rozhovorů je velmi
sporné (vyšlo opět v Mladé frontě DNES). Při sledování
účasti článků z Mladé fronty DNES v Mediažurnálu u
mě vzniká podezření, že mi dosud unikal nesmírně důležitý pramen informací
o médiích. Jak jsem vůbec bez četby Mladé fronty DNES mohla jako
praktická novinářka existovat? A byla bych ráda, kdyby tuto kritiku nebrala
osobně právě redakce MfD, ale redaktoři Mediažurnálu - jejich
adorování článků MfD totiž působí trapně a z případného čtivého
zdroje-deníku činí jedinou a všemocnou autoritu. Dalším převzatým článkem
je materiál s názvem Ohrožuje fúze America Online a Time Warner
svobodný pohyb informací? (vyšlo v Lidových novinách stejně
jako další přetištěný článek). Lidové noviny se tedy stávají druhým
a posledním citovatelným zdrojem informací ze spektra českých periodik,
soudě aspoň podle jejich nulového zastoupení
v Mediažurnálu.
5. Sečteno a podtrženo
- nové číslo Mediažurnálu přineslo plných šest stran
nepůvodních materiálů, takže na informace pro širokou novinářskou obec
zůstalo pouhých 10 stran, z nichž polovinu zabraly pravidelné rubriky
a další polovinu nezáživné materiály týkající se stále diskutovaného
Etického kodexu novináře či podrobný rozpis toho, jak bude
v budoucnu vypadat české digitální vysílání. Nevím, ale jako řadová
členka Syndikátu novinářů si "svou" měsíční názorovou platformu
v podobě periodika představuji úplně jinak.
Připomeňme, že tento časopisecký hybrid připravuje celkem pět pod ním
podepsaných redaktorů či členů redakční rady. Znám redakci, kde pět
redaktorů připravuje dvacetistránkové noviny dvakrát týdně i
s odbornými monotematickými přílohami. Pět - prý fundovaných -
redaktorů Mediažurnálu však není schopno naplnit čtivými a
informativními materiály ani pouhých šestnáct stran měsíčně. To vše za část
peněz přišedších do pokladny Syndikátu novinářů z peněz jeho členů.
Ve světle těchto souvislostí je pro mne nepochopitelné, jak si vůbec
mohla redakce dovolit napsat, že volní novináři ignorovali dotazník, který
jim byl poslán. Až vy, redakční pracovníci Mediažurnálu, začnete
odvádět adekvátní práci a nebudete ve své branži jen neschopnými černými
ovcemi, jistě budete mít u svých méně známých profesních kolegů větší
vážnost a celé vaše úsilí bude působit méně fraškovitě. Pak zřejmě také
nebudete vnímáni jako periodický parazit, který slouží nejlépe opravdu jen
k tomu balení svačin.
Daniela Macháčková
Novinářka na volné noze a PR pro nakladatelství Ivo Železný
s působností Morava-Slezsko
Postmoderní mediální tržiště a jeho hodnoty
Dobry den pane Culik,
vypsal jsem si dva uryvky z prispevku I.
Vagnera
"o zpusobu vedecke komunikace", na tema "Knizata vedy" v dnesnich BL ,
rad bych s nimi trochu polemizoval:
1)
O "diskursu ideji a jazyku" na "postmodernim medialnim trzisti". Cituji:
"Nosic je nahle dulezitejsi nez nesene, protoze je na nem (a nyni
do nej zahrnuji i metody, protokoly, schopnost reakce atd.),
zda bude nesene prijato. To doposud nebyvalo."
...
To tedy opravdu uz dlouho nebyvalo ! (poznamka MZ), prinejmensim od dob,
kdy se vedecka metoda -a jeji nositele- nekdy kolem toho 16 -18 stoleti
emancipovali natolik, ze prestali byt jen obcas trpenym doplnkem
dosavadnich "poznavacich" (spise tedy mocenskych) struktur ;-)
"Nosici" tohoto poznani postupne pak mohli prestat v prve rade hledet
na zachovani holeho zivota popr. bydla a mohli se konecne hlavne venovat
hledani poznani, a to takoveho co a) je prenositelne a b) stoji za
preneseni dalsim lidem... Tohle se uz prekonalo ???
2) Jeste jeden citat z textu p. Vagnera:
"Dnes mi byla kamaradem preposlana hromada zurivych mailu na nej
(rozumej na p. Ferteka z Reflexu, doplnil M.Z.) od vedcu, v cele
s stekajicim Motlem, z nichz predevsim cnelo naproste nechapani
podstaty problemu: a to, ze jim byl vytykan zpusob komunikace
a nikoli verohodnost."
Myslim (dodatek M.Z.) ze v tomhle je vyjadrena podstata nedorozumeni:
Lidem jako p. Fertek nejde vubec o verohodnost, ale o zpusob komunikace.
V postmodernim svete jde podle nich hlavne o to, aby komunikace byla
dostatecne "korektni". Kazdy pak muze "demokraticky" tvrdit to svoje,
blabol neblabol.
(Mimochodem, p. Fertekovi neslo ale jenom o (ne)uhlazenou komunikaci
jeho oponentu. Mezi radky lze z clanku vycitit i aversi k lidem jako
je J. Grygar - o jejichz medialnich schopnostech nepochybuje ani
p. Fertek ale kteri se tudiz provinuji jen tim jejich "jednostrannym"
vedeckym svetonazorem ;-)
Dopisy jako ten p. Vagnera dokumentuji predevsim "stekani" tech,
kteri jsou mene gramotni v otazkach vedy a vztekaji se nad cinnosti
onech vice gramotnych... jejichz zpusobum komunikace prilis nerozumeji,
nebot pouzivaji matematiky a logiky a jinych "staromodnich" prostredku,
ktere postmoderni hlasatele prilis neuznavaji, neovladaji a ovladat
nechteji. Pak je ovsem vzajemna komunikace obtizna ;-)
Miloš Zahradník
P.S. A k dodatku J.C. :
"Ze by pan Motl zavedl v Americe ceske pracovni zvyklosti?
Zda se mi totiz, ze skoro nedela nic jineho, nez lidem po
svete pise emailem dlouhe urazlive dopisy."
Poznamka M.Z. :
Takovahle poznamka by se snad dala snest (a opetovat) kdyby byla
neverejna.
Pane Culik, pamatuji si davny kompliment p. Neffa v NP na Vasi adresu
ohledne Vasi vykonnosti. Myslim, ze byste presto udivem ziral, kdybyste
videl zblizka pracovni tempo p. Motla, a to v mnohem mene trivialnich
cinnostech nez ve psani polemik s jeho, vetsinou mene vzdelanymi, oponenty.
Je fascinujici, kolik lidi si "postmoderne" mysli (nekdy i agresivne
prosazuje !), ze dulezity je hlavne "korektni" zpusob komunikace
a vlastne vubec ne to, co se sdeluje.
Prohresky proti etikete (oskliva slova, primocary utok na protivnika
ve snaze vyvratit mu jeho blud apod.) jsou pro ne nepripustne,
ale nekontrolovany blabol receny "politicky korektne" pripustny je ?
P. Motl mi soukrome poslal par dopisu co dostal od ruznych osobnosti,
jsem rad ze nedostava jen nenavistne utoky od potrefenych ale i dost
zajimavych dopisu k zamysleni - a vyjadrujicich mu podporu.
(Pricemz ty druhe dopisy byvaji nanestesti na strankach BL
k videni podstatne mene casto nez ty prvni...)
Poznámka JČ: Žádná chvála na pana Motla Britským listům
nepřišla. - PS. Proč se každému druhému člověku v ČR říká "osobnost"? Není
to trochu inflace? Slyším to každodenně ve sdělovacích prostředcích. Je
např. někdo "osobnost" jen proto, že ho dali do vysílání rozhlasu či
televize? Já mám trochu jinou představu o významu tohoto slova.
Kdysi slušný Dědeček
Když jsem před lety poprvé otevřel BL, zaujal mě Jiří Jírovec. Psal
informovaně o Kanadě a psal neinformovaně o České republice. Párkrát jsem
ho na určité nesrovnalosti upozornil, leč marně.
Včera, když jsem projížděl BL, zastavil jsem se nad oslovením,
kterým J. Jírovec tituluje pana Dědečka:
Jiří Dědeček,
slušný zpěvák a básník
Praha
Z další souvislosti jsem porozuměl, že Jírovec měl patrně na mysli
"slušný člověk, zpěvák a básník". Slušný zpěvák je matoucí výraz. Vůbec
není vyjádřením morálních kvalit. Není ani opakem ke zpěvákovi, který zpívá
neslušné texty a dělá neslušné pohyby. U nás to znamená, že nezpívá úplně
špatně. Je to trochu méně než dobrý zpěvák, což by vcelku na Dědečka
sedělo.
Dědeček sám nerozlišuje zpěváky podle toho jak zpívají, ale podle
toho, jak žijí. Za starých pořádků se tomu říkalo komplexní hodnocení. Na
prvním místě bylo členství ve straně. Nestraníci nahrazovali tento handicap
členstvím v mnoha jiných spřátelených organizacích, účastí na kurzech a
školeních (zvláště ceněn VUML), podpisem různých listin, přátelstvím s
význačnými představiteli a v neposlední řadě i kladným poměrem k členům
uličního výboru a pomocníkům VB. Dokonce i u profesionálních kvalifikačních
zkoušek byla znalost not a zpěv samotný až na posledním místě.
Z toho Dědeček dovozuje, že ať je zpěvák sebelepší, když podepsal
Antichartu a prohodil pár slov s Husákem, měl by zalézt pod stůl, maximálně
tak zpívat v koupelně. Kdo nevěří, nechť si otevře iPORT a přečte článek
Karel Gott a ropovod. Kdysi slušný Dědeček v něm s nenávistí v peru
připomněl jakousi nadávku, které se Gottovi dostalo v Bratislavě. Jak málo
scházelo, aby Dědeček zakoupil sprej a vyšel v noci do ulic?!
Vyměnili jsme maily. Dědeček sdělil, že si nepřeje, aby nás
reprezentoval člověk, který kolaboroval s komunisty. Odvětil jsem, že Gott
bude v Hannoveru jen zpívat. Reprezentovat nás bude ministr zahraničí
Kavan. Kato Kavan!
Petr Jánský