"Cestovatelská" skrytá reklama v sobotním Právu
Musíte vidět... tu prostoduchost
Když Britské listy před časem přinesly velký materiál o mediálních
manipulacích jako neuveřejněnou odpověď na otázku Lidových novin, obsahoval
článek i nijak blíže nedokumentovaný výčet, jak mohou firmy (či politici)
manipulovat médii či využívat jich ke skryté reklamě.
Na stránce "Cestujeme" sobotního Práva, kterou pravděpodobně kompletně
připravila Jana Linková (všechny články jsou podepsány Jana Linková nebo
(jl). Ani náznak slov "inzerce", "komerční informace", "public relations" či
"PR"), najdeme mimo slušné řádky informací i zcela nepokrytě skrytou
reklamu. Celá strana je věnována Kanárským ostrovům a hlavní titulek se
jmenuje "Tenerife - ostrov bílé sopky a dvojího klimatu".
Zcela vpravo dole se krčí na stránce dvousloupek, který ozřejmuje zjevnou
informovanost a nezaujatost autorky (jl) vůči popisovaným krásám Kanárských
ostrovů. Jmenuje se KANÁRY A FISCHER.
Píše se v něm naprosto nezaujatě a zajisté zcela pravdivě, že "O zavedení
Kanárských ostrovů jako turistického cíle se nás nejvíce přičinila cestovní
kancelář Fischer. I nyní tam její klienti v zimních měsících odlétají až
jedenáctkrát týdně, a to na ostrovy Tenerife, Gran Canaria, Fuertventura a
Lanzarote." ... Další už snad není nutno citovat.
O kvalitě hlavního materiálu se lze přesvědčit, když srovnáte plné znění
článku (www.trafika.cz) s tímto či souvisejícími odkazy:
http://www.fischer.cz
/info/TFS/TFS_historie.htm
Čeština je krásný jazyk, umožňující jedno a totéž zmodifikovat různě...
Přiznám se, že jsem už neviděl potřebu dokazovat, z kterého dalšího
prospektu pochází tvrzení autorky "Park, který prostě musíte vidět".
Prostoduše zde hned v první větě autorka popisuje svůj informační
zdroj: "Ne
nadarmo je LoroPark ve městě Puerto de la Cruz označován v propagačních
materiálech slovy "must see", neboli "musíte vidět"..." No podržte... Kde
jinde by autorka vlastně mohla čerpat informace?
Existuje skrytě propagační ceník? A za co všechno?
Co tomu říká PhDr.Marek Václav z redakce Práva? [marek@pravo.cz]
Když jsem s
ním, jako nejvyšším ekonomickým "velitelem" firmy Borgis hovořil před časem
na téma mediálních manipulací, neprofesionality některých redaktorů, úniků
financí a skyté reklamy (v úplně jiných souvislostech než cestování),
nechtěl věřit..
I já však mám své zkušenosti.
Odpoví dnes čtenářům Britských
listů, jak je to s neposkvrněností početí skryté inzerce cestovní kanceláře
senátora Fischera na stránkách Práva? A jak máme jako čtenáři brát jiné,
"objektivní" informace o panu senátorovi samém v kontextu těchto
cestovatelských anabází?
Doufejme, že jeho vyjádření vyvrátí podezření,
které prostě není možno přehlédnout...