Jak je propojená sportovní redakce ČT se sponzorskými aktivitami
některých zájmových skupin
Jan Čulík
Spolupráce veřejnoprávní České televize se soukromými firmami a
organizacemi. Z reklamního letáku (viz jeho strany 1-4 na tomto místě a strany
2-3 na tomto
místě), který vydává Česká volejbalová federace, vyplývá, že tato
federace založila v podstatě stejnojmennou komerční firmu, Českou
volejbalovou federaci sro., jejímž cílem je "vykonávat komercializaci
českého volejbalu" (angličtina letáku je špatná, viz třeba komické spojení
"individual sports shall have to undergo hard fights" - lze přeložit asi
jako "indiviuální sporty nechť budou museti podstupovat těžké potyčky"; v
nadpisu letáku "Actual situation of Czech Voleyball" chybí ve slově
volleyball jedno l, nadpis znamená "Skutečná situace českého volejbalu",
nikoliv, jak autoři asi zamýšleli, "Aktuální situace...", ve velkém nápisu
"Wellcome in Ostrava" je zase o jedno l navíc - ale nechme jazykových
poznámek.)
Pozoruhodné je, že Česká volejbalová federace, sro, se v letáku
jasně a otevřeně hlásí k těsné spolupráci s Českou televizí
(nejvýznamnějším sdělovacím prostředkem v České republice; sic!) a
"Oficiálním mediálním partnerem" České volejbalové federace, sro. ČVF také
prodává marketingová práva prostřednictvím CAC Production Company, svého
dlouhodobého "Oficiálního marketingového partnera" ČVF, získala
dlouhodobého obchodního partnera, pojišťovnu Kooperative a firmy Adidas a
Mattoni. Volejbal je v ČR třetím nejpopulárnějším sportem, připomíná leták.
Antonín Lébl, ředitel České volejbalové federace sro, v letáku
konstatuje, že účelem jeho podniku je "vytvořit jeden marketingový produkt
pod jménem Český volejbal" jako celoroční sport, což změnilo postoj našich
podnikatelských partnerů k tomuto projektu. Zaujal Českou televizi do
takové míry, že s námi uzavřela kontrakt na padesát hodin živého vysílání
během roku 1999 a v roce 2000 to má být třicet hodin. "Od mediální podpory
České televize byl už jen krok ke spolupráci s marketingovou firmou CAC
Production, která realizovala komerční část projektu a zajistila nové
podnikatelské konexe s významnými firmami Kooperativa a Mattoni, které se
připojily k dosavadnímu důležitému partnerovi České volejbalové federace,
firmě Adidas. Lébl vyjadřuje naději, že podnikatelský koncept ČVF vyvolá
zájem dalších potenciálních obchodních partnerů.
Na letáku také vyjadřuje podporu i svou fotkou podnikatelským
aktivitám ČVF dr. Jiří Baumruk, uvedený dosud jako šéfredaktor sportovního
vysílání České televize. Je přesvědčen, že publicita od České televize
přispěje k úspěšné budoucnosti Českého volejbalu.
Jaromír Čapek, ředitel firmy CAC PRODUCTION, v letáku chválí
"nadstandartní" práci svého podniku a vysvětluje principy jeho práce:
"zákazník musí být prezentován v televizním vysílání bez rozsáhlých
investic do samotných sportovních akcí a bez nákladných investic v
klasických prezentacích v reklamních blocích". Reklama se provádí na celém
území, ve všech tržních segmentech a po celý rok. Úspěšné dodržování těchto
principů je možné v důsledku těsné spolupráce s Českou televizí, konstatuje
Čapek. To nám umožnilo vytvořit si takovou reklamní strategii a taktiku,
která vedla k zavedení úspěšné spolupráce se světoznámými firmami a
značkami, jako je Paegas, Nike, Rossignol, Adidas, Kooperativa a Mattoni.
CAC Production také uvádí, že vlastní televizní a marketingová práva na
volejbal v České republice.
Otázka je, do jaké míry je běžné, aby veřejnoprávní televize takto
těsně spolupracovala se soukromými firmami - bylo by dobré znát jasné
podmínky této spolupráce, které by měly být veřejné.