Referendum -- Hlas lidu, hlas boží?
12. 7. 2016 / Václav Chyský
Vox
populi,vox dei
Alcuin,
(735 -804), anglosaský mnich, politický a kulturní poradce Karla
Velikého
Představa
o moudrosti davů, o tak zvaném selském rozumu a o prosazování
svaté vůle prostých lidí se táhne staletími. Najdeme ji u
Hesiodota, v Homérově Odyssee i u římského Senecy staršího:
„ … věř
mi, řeč lidu je svatá“
.(1
)
Nejznámější je výrok anglosaského mnicha Alcuina:“ Vox
populi vox dei“.(Hlas lidu hlas boží). Alcuin byl
– vyjádřeno dnešními pojmy - politický a kulturní poradce
Karla Velikého. Žel není nikdy citována celá věta, která smysl
výroku úplně mění: „Těm
však nemusíme naslouchat, kteří říkají, že hlas lidu je
hlasem
božím
, neboť povykování plebsu se vždy blíží bláznovství“.(2)
I
ve starých časech měla údajná moudrost davů vždy ideologický
nádech protestu proti vzdělancům, intelektuálům a duchovním
elitám. U nás se to projevuje nechutí k pražské
kavárně, přicházející z míst ústavně nejvyšších.
Paradox spočívá v tom, že jsou to právě intelektuálové,
kteří ovlivňují
myšlení davu. Nejhlasitějšími kritiky elit jsou novináři,
politici, sociologové a politologové. Kálejí do vlastního
hnízda. Voličské masy– a o ty právě jde - dychtivě nasávají
kritiku elit i chválu vlastní moudrosti. Z ideí intelektuálů
si pak vybírají drobty, keré jim konvenují a tyto pak
v zjednodušené formě, někdy změněné k nepoznání ve
formě pivních tlachů, podávají dále. Umění kultivovaného
dialogu, hry argumentů s protiargumenty se na davovách
shromážděních, na sociálních
sítích i v hospodách neprosadí.
Masy
zřídkakdy volí zástupce ze svých vlastních řad, nýbrž volí
ty, kteří ideologicky formovali jejich myšlenkový svět, tedy
intelektuály. Údajný zdravý selský rozum je zjednodušený,
často zkomolený derivát intelektuálních myšlenkových produktů.
Připomínám
polozapomenutá padesátá léta, období stalinismu, kdy Marxova,
v podmínkách devatenáctého století revoluční analýza
společnosti, byla nevzdělanými funkcionáři degradována
k nepoznání a k smíchu. V praxi jsme to zažili na příklad
na vojně z úst narychlo nakvašených důstojnických
politruků.
Dostanou-li
se během postrevolučních fází do řízení společnosti nositelé
selského rozumu, přizpůsobují společenský vývoj vlastnímu
duševnímu a morálnímu horizontu, což končí zpravidla ve slepé
uličce, ne-li v barbarství. Ve dvacátém století jsme to
zažili dvakrát v nacionálním socialismu a komunismu..
Revoluce
požírala své vlastní děti, své ideologické odpůrce a dokonce
politicky indiferentní prosté občany. Nemohu zapomenout na zaťaté
pěsti účastníků masové manifestace na Staroměstském náměstí
při projevu Klementa Gottwalda v únoru 1948. Byla to
emociální předzvěst pozdějších davových násilí za úplné
absence racionálních úvah. Dav je ve své mase nekontrolovatelný.
Ideologické třídní přesvědčení se v davu rychle mění
v brutální nenávist. V takových emocích a ve
formulování otázek tkví riziko referend.
Také
britský exit je jasný příklad iracionality smíšené
s nostalgickými vzpomínkami na zašlou imperiální éru
British Empire. Mythos tradiční racionální britské demokracie
byl popřen značnou částí voličů samých, kteří do poslední
chvíle nebyli rozhodnuti jak volit. Jejich nerozhodnost byla ad
absurdum dovršena ideologickým propagátory exitu, kteří neměli
alternativní plán pro politický vývoj země v případě
vlastního vítězství. Tak dlouho nahlodávali důvěru britských
podaných v Evropskou unii, až ji vmanévrovali do neklidných
politických vod. Zneužili indoktrinovaného a neinformovaného
hlasu lidu pro svoje mlžné představy. Jako hlodavci opuštějí
nyní jeden po druhém kormidlo kdysi mocného britského korábu,
brázdívšího světová moře. Několik hodin po oznámení
volebního výsledku opustil kapitánský můstek David Cameron,
krátce nato odmítl odpovědnost Cameronův spojenec a vyhlídnutý
adept na post stranického předsedy konzervativní strany George
Osborne. Následoval nejviditelnější buřič Boris Johnson.
Listinu nezodpovědných, dá se říci politických zbabělců,
zatím uzavřel Nigel Farage, který po svém vítězství si chce -
jak se vyjádřil - užívat svůj (soukromý) život. Zůstává
však poslancem v Evropském paralamentu, kde bude nadále
pobírat tučný obolos k financování svých privátních
zájmů a protievropské propagandy.
Brexit
rozvířil i personální otázku Labour party, kde je pod tlakem
dosavadní předseda Jeremy Corbyn.
Britský exit je výsledek jak politické neprofesionality lídrů,
tak prohrou neinformovaného britského voliče, který zaměnil
referendum za sázku v loterii. Demokracie má být vládou
angažovaných občanů, tedy lidí kteří mají zájem o prosperitu
obce, lidí s politickou gramotností. Neznalost neomlouvá.
Hlas
lidu zamotal politickou budoucností Hrdého Albionu, (antický
keltský název Anglie). Jako následek nespokojenosti Skotů
s výsledkem referenda se ozývají hlasy po separátním
přijetí Skotska do Evropské unie. Z Great Britain, kterýžto
název vznikl 1604 po spojení Anglie a Skotska pod vládou skotského
krále Jakuba I., se může stát Little England. Union Jack, vlajka
Velké Británie je optickým symbolem sjednocení těchto dvou
království. Překřížením anglického kříže Sv. Jiřího s
křížem skotským, zobrazujícím způsob ukřižování Sv.
Ondřeje, vyjadřuje Union Jack dosavadní jednotu státu. Po
brexitu, Velká Britanie už nebude nikdy tím, čím byla před
tím. Díky nepromyšlenému referendu.
I
ve Francii, Nizozemsku, Česku, Slovensku a Madarsku klečí
antievropští propagandisté ve startovních blocích. U nás
napáchal základní škodu „Altmeister“ antievropeistů Václav
Klaus, který ovlivnuje záporně vztah českých občanů k Evropské
unii. V zákrytu za ním se formují Benjamin Kuras a Petr
Robejšek, který žije v Hamburku, městě otevřeném světu
s nejvyšší životní kvalitou. Odtud otravuje evropské
studně nedůvěrou v profesionalitu a vzdělání vůbec.
Pohrdání vzdělaností dokumentoval v článku, uveřejněném
v Reflexu:
„ Proč
jsou lidé moudřejší než elity“.
Vyslovil thesi, že elity všude odpírají lidem právo
spolurozhodovat v referendech, aby nepřišly
o svůj mocenský monopol. Připomíná mi to antisemitskou báchorku
o židovském komplotu na ovládnutí země. Neuvěřitelné, že
takovou myšlenku může vyslovit sociolog a sociální psycholog
vystudovavší na Karlově universitě.
„Čelíme
spiknutí elit a odborníků?,“ ptá se Erik Tabery
v článku, uveřejněném v Respektu.
Zavedení eura
prý vyvolá přesně ty nacionalistické nálady, kterým chtěli
otcové evropského sjednocení provždy zabránit, píše pan
Robejšek. Robejšek kritizuje politiku západních vlád vůči
Rusku a spekuluje, že evropské elity chtějí „
pomocí kontrolované eskalace posílit rozpadající se evropskou
jednotu tváří v tvář ruskému nebezpečí“. Sentence
jako vypadlé z kremelské dezinformační
kuchyně. Cui bono?
V
životopisu Petra Robejška, uveřejněném na
Wikipedii, je zmínka o jeho akademickém prohřešku, totiž že se
podle Německé asociace věd dopustil v roce 2003
plagiátorství, když opisoval z cizího článku, aniž tento
pramen uvedl. Skutečným autorem byl politolog Gregor Walter
z university v Brémách. Neuvedl prý také jako
spoluautora studenta, který se na práci podílel a vydával práci
výhradně za svou, což je nepřípustný čin proti akademickým
pravidlům. V reakci na vyjádření etické komise se magazín
ZIB (Časopis pro mezinárodní vztahy), odkud Robejšek opisoval,
rozhodl, že tento autor má na jeho stránky jednou pro vždy vstup
zakázán.
Články
popírající vzdělání a preferující „zdravý selský rozum“
zaplavují česká média.
Šimon Krbec, sám se pohybující svojí magisterskou prací ve
výšinách fenomenologické filozofie „ K otázce
nepředmětné intencionality“, uveřejnil
7. července 2016 v Mladé
frontě
traktát proti vzdělanosti s titulem“ Elitářství
žene EU do záhuby“,
kde varuje před „evropskými elitami, chtivými moci. Arogance
a pocit vyvolenosti se stávají standardem evropské politické
kultury, protože jsou uzavřeny v paraniodním světě vlastní
výlučnosti a jejich
izolace
a pocit osamění začínají připomínat osudy diktátorů
20.století!.
To je odvážný příměr absolventa teologické
fakulty Univerzity Krarlovy, srovnávat evropské politiky a úředníky
s masovými vrahy, Hitlerem a Stalinem. Nositelům selského
rozumu a zajisté předsedovi Svobodných Petru Machovi se ale takové
přirovnání líbí. Je působivé a mohlo by ovlivnit potenciální
referendum o vystoupení z Evropské unie. Nedej Bože!
Do
současného evropského zmatku kakofonicky zaznívající český
euroskeptismus je recidiva vzorů chování málo sebevědomé části
české společnosti, která zůstala vězet v jiráskovské
představě „vozové
hradby proti všem“
, posílené čtyřicetiletým odříznutím od svobodného světa.
Po staletých evropských zkušenostech násilného hájení
partikulárních zájmů, po přesunech obyvatelstva a o jejich
dělení na panské a služebné národy, je Evropská unie svým
duchovním, hospodářským a vojenským propojením zátkou která
má udržovat zlé a svéhlavé džiny pevně uzavřené
v neprostupné láhvy.
(3)
Nevěřím
propagátorům
referend, kteří berou v úvahu a nebo si dokonce přejí
rozpad Evropské unie, věřím středověkému Alkuinovi po
přečtení jeho celého citátu, ve kterém varuje před
povykováním plebsu a jeho intelektuálních svůdců a před činy
neinformovaných voličů, kteří se rozhodují na poslední chvíli
a zaměnují volby za loterii.
Světově
uznávaný vědec Richard Dawkins nedávno napsal, „že se necítí
kompetentní rozhodovat o brexitu, aby hlasoval ano či ne, protože
nestudoval ekonomii ani historii:“Jak
se opovažujete svěřit tak důležité rozhodnutí nevědomcům,
jako
jsem já ?“
(4)
Vzácná
sebereflexe.
Poznámky:
1.
Latinský originál Seneky: „ ….věř
mi, řeč lidu je svatá ( Crede mihi, sacra populi lingua est)
2.
Latinský original“„ Nec
audiendi qui solent dicere, vox populi vox dei , quum tumultuositas
vulgi semper insanae proxima sit“.
3.
Václav Chyský: Po stopách konceptů Střední Evropy 19. a počátků
20. století se zaměřením na „ Mitteleuropu „ Friedricha
Naumana. Střední Evropa ,Revue pro středoevropskou kulturu a
politiku, č. 136, 20. leden 2012,
4.
Erik Tabery: Čelíme spiknutí elit a odborníků ? Respekt 27.6.
2016
Vytisknout