Co kdyby se Ukrajina zachovala k Rusku stejně jako ono k ní?
10. 3. 2015
Co kdyby Ukrajina použila v odvetě proti Rusku stejných prostředků destabilizace jako ono proti ní?, ptá se Alex Clarkson z londýnské King's College. Co kdyby se v Kazani v dubnu 2017 mezi demonstranty objevily ukrajinské zbraně a ozbrojenci v uniformách bez označení - a Tatarstán se díky nim fakticky odtrhl od Ruské federace?
NATO, EU a širší západní aliance mohou udělat mnohé, aby předešly skryté eskalaci, jaká vážně poškodila například vztahy mezi Indií a Pákistánem kvůli Kašmíru. V každém balíku pomoci pro Ukrajinu musí tedy hrát centrální roli extenzívní jednání s Radou národní bezpečnosti a obrany Ukrajiny.
Na strategické úrovni členské státy EU musejí zajistit, aby provizorní dohoda s Ruskem o deeskalaci situace na východní Ukrajině poskytla Kyjevu solidní záruky, že každé narušení dohody ze strany Ruska povede k robustní ekonomické a politické reakci. NATO musí poskytnout finanční pomoc a expertízu a pomoci Kyjevu modernizovat masivní obranný průmysl a reformovat armádu, aby odradila Kreml od jakékoliv další eskalace. Dokud Ukrajina zápasí s pocitem permanentního národního ohrožení, Rada národní bezpečnosti a obrany bude patrně stavět své plánování na strategii železné opony.
Takováto částečná integrace Ukrajiny do západních bezpečnostních a obranných struktur by také poskytla členským státům EU páku, jak dosáhnout zdrženlivosti Kyjeva ve vztahu k odvetě za libovolnou provokaci Kremlu, která by se mohla vymknout kontrole. Došlo by tak k posílení těch hlasů v Kyjevě, které jsou přesvědčeny, že strategie národní bezpečnosti musí zůstat v souladu s platnými evropskými normami a hodnotami.
Konkrétní balíky pomoci a transfer expertízy zaměřené na reformování bezpečnostní služby SBU a ministerstva vnitra na institucionální úrovni by byly také zásadní součástí zmíněného procesu. Zlepšením řídících a velitelských kapacit a poskytnutím taktického výcviku zaměřeného na zvýšení profesionalismu operativců a úředníků lze udělat mnohé pro to, aby se zabránilo jednotlivcům nebo malým skupinám ve vedení vlastních soukromých válek proti nepřátelům ukrajinského státu.
Taková silná podpora členských států EU a NATO by také umožnila ukrajinskému státu jasněji vymezit sféry odpovědnosti, aby se zabránilo situaci, kdy rivalita mezi silnými osobnostmi ve vládě vede k tahanicím mezi institucemi, jež kontrolují.
To je tedy centrální paradox, jemuž budou v příštím roce čelit ukrajinští, evropští a ruští politici. Od zahájení majdanu v listopadu 2013 prezident Putin na sebe vzal enormní rizika, aby zabránil integraci Ukrajiny do evropských institucí. Jenže poskytnutím pobídek potenciálně pomstychtivému ukrajinskému státu, aby se držel pravidel, se v dlouhodobém výhledu právě tento integrační proces může ukázat jako nejlepší záruka ruské bezpečnosti, jakou Kreml získá.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
VytisknoutObsah vydání | Úterý 10.3. 2015
-
10.3. 2015 / Spojené státy uvalily sankce na Venezuelu10.3. 2015 / Reakce na postup České televize9.3. 2015 / Karel DolejšíNavzdory zhoršující se bezpečnostní situaci může mít Británie brzy nejmenší armádu od americké porážky9.3. 2015 / Radek MokrýZlepší sympatie Čechů k Putinově autoritářskému režimu poměry v České republice?9.3. 2015 / Na Čechy dobrý9.3. 2015 / Ilja Jašin: Spekulace o islamistických motivech vraždy Borise Němcova jsou "pro Kreml užitečné"9.3. 2015 / V souvislosti z vraždou Borise Němcova vycházejí najevo vazby Kremlu na Ramzana Kadyrova8.3. 2015 / Britští konzervativci zuří, že labouristé nevyloučili vládní koalici se skotskými nacionalisty8.3. 2015 / Ve městě Franze Kafky8.3. 2015 / Zdá se, že rozpadu Británie už nezabrání nic14.2. 2015 / Hospodaření OSBL za leden 2015