Anketa Romano hangos:
Co ze svých tradic by si Romové měli udržet a s čím se naopak rozejít?
14. 11. 2011 / Pavel Pečínka
1) Tradice kočování. Tak tahle tradice by měla být považována jen za historickou vzpomínku a rozhodně by se neměla v žádném případě oživovat do praxe...
2) Úcta ke stáří ANO, ale tradičně v našem romském pojetí se toto většinou aplikuje jako podřízenost starším. To, že je někdo starší a životem protřelejší, ještě neznamená, že budu akceptovat jeho názory a stanoviska, které jsou dle mého pohledu scestné a hloupé.
3) Žena v tradičním pojetí jest rodičkou, matkou a hospodyní. Její role je submisivní. Její nároky a potřeby nejsou respektovány. Její kariéra, vzdělání a sebeuplatnění bývá v tradičním pojetí spíše okopírované z islámu, než že by to korespondovalo s dobou a časem. Nacházíme se v 21. století. Čest výjimkám, ale je jich málo a není to obvyklé. Silné osobnosti s vlastním životním stylem nejsou u romských žen tak markantní, jak by bylo záhodno. Pár jich znám, ale je to nedostačující, a tím pádem si uvědomuji, že to leží v nás a naší společnosti. V nás je chyba, kterou omlouváme tradiční kulturou.
4) Diskriminace a nesnášenlivost k homosexuálům.
5) Silně zakořeněná fixace na velkorodinu. To nás také separuje od hlavního vývojového proudu. Tím pádem si vlastně tvoříme mikrosvět, ve kterém žijeme, a ten představuje naši obranu proti okolním vlivům. Poplatné době za časů Marie Terezie to ano, ale dneska? Rodina je rodina, to chápu a vnímám ji tak. Ale nejsem na ni fixovaný, jen ji důstojně respektuju.
Respekt k tradicím neznamená romský nacionalismus jako zrcadlovou podobu nacionalismu majorit. Soužití kultur je v globální éře doslova existenční povinností. Dnešní kritika multikulturalismu bývá jen reakcí na jeho dnešní neefektivní podobu. ČR existuje jako stát budovaný na občanském principu, ne na etnickém -- občané Jarda, Nguyen i Dežo tu mají mít stejná práva (a povinnosti) i v rámci tolerance vůči různým životním stylům. Uvedu příklad. Mizí hranice a další bariéry volného pohybu osob. To ale neznamená, že nomádský způsob života řeší problém a že obnovení kočování může zbavit lidskoprávních problémů některé minority. Myšlenka, že lidé bez tzv. domicilu (domovského práva), mohou být zbavováni občanských práv, je hrozivá. Neméně hrozivá je představa ghett a táborů budovaných jako rezervace pro nepřizpůsobivé. Romové žijí a budou žít s námi a mezi námi -- jde o to, aby byli schopni sami důstojně získávat prostředky na svůj život. Vzdělání emancipuje Romy pro všechny profese, ale jistě renesance tradičních řemesel může být v postindustriální společnosti zajímavou šancí. Na druhou stranu: i když širší rodinné vazby jako obrana před nefunkční sociální sítí státu mohou být někdy solidaritou za hranicí legality, hodnota rodiny, láska k dětem a úcta k starším představují věci, které mohou inspirovat i ostatní. Předávání ryzího obsahu pojmu "paťiv" dalším generacím Romů může být morálním poselstvím.
Každý, kdo někdy jednal s Romy, musel postřehnout, že mají vyšší emoční inteligenci, že jsou schopni silné empatie a umí strhávat ostatní. Proto Romové sklízí úspěch např. v oblasti hudby, tance -- ale mohou být velmi úspěšní i v oblasti sociálních služeb apod.
Co se především musí měnit a taky už mění, je vztah k ženě -- dnešní Romka přeci není jen nějaká "džuva", dobrá tak k rození dětí a poslouchající slepě muže. Odejít do nenávratna by myslím měly zbytky kastovních přehrad a patriarchální chování romských elit. Ale i specifický nános nové doby -- každodenní běžná kriminalita z ghett, která už má rysy určité negativní tradice.
Co v dnešní době škodí Romům, a nejenom jim, je konzum. Tedy přehnané nakupování, zadlužování se pro něco, co ve skutečnosti nepotřebují nebo o čem si myslí, že si tím vyřeší problémy (nebankovní půjčky atd.). Prostě negativní dopad reklamy a trhu.
Na druhé straně jsou vlastně Romové trochu nuceni okolím žít život "chudého boháče" a dokázat gádžům "podívejte se, i my jsme lidi". Ale na úkor toho, že se dostanou ještě do větší chudoby. Není se co divit, vždyť téměř celý svět dnes spadl do dluhů. Lidi obecně podléhají materializmu. Romská kultura se nachází pod tlakem této společnosti, státu, ale i globalizace, která ovlivňuje zároveň i českou kulturu a tradice.
Tak jak všechna společenství, i to romské prochází vývojem a přizpůsobuje se. Bohužel to co se dnes Romům především nabízí je nezaměstnanost, půjčky, bezdomovectví, šedá ekonomika, rasismus a xenofobie. Proto se zdá navenek, že romské tradice upadají, nebo že jsou překážkou integrace do společnosti. To je jenom alibistické vysvětlení situace, jak společnost ve skutečnosti Romy odmítá a odmítat bude.
Mnoho Romů se romské tradice snaží v dnešní době udržet, bojuje za své tradice a zároveň i o lepší postavení v té to společnosti. Romské tradice jsou proto důležité, ať už se zdají být gádžům nebo některým Romům v dnešní době zastaralé, zbytečné nebo protintegrační. Naše tradice určují naši kulturu, naši identitu, což většinová společnost několik set let neumí pochopit. A já věřím, že díky tradicím Romové překonají i tohle neblahé období, způsobené agresivitou dnešního trhu a rasovým útlakem.
Krásným příkladem je křest dítěte. Neumím si představit romskou rodinu, která nedá pokřtít svůj přírůstek. Jenže -- umí aspoň jeden z celé široké rodiny odříkat otčenáš? Už vůbec nemluvím o tom, že pro Romy by bylo hezké umět ho odříkat i v romštině. Na pohřbech je to stejné. Všichni se chtějí důstojně rozloučit, ale nejsou schopni se s farářem ani pomodlit. Krize mezi Romy je vyvolána ztrátou sebeúcty. Romové ztratili vše, na čem si dřív naši předci tolik zakládali, a to se odráží i ve společnosti. Neromská společnost nás naučila, že být dobrý rovná se být bohatý a že je jedno, jakou cestou se k bohatství dostanu. Morální bohatství bývá ve společnosti vnímáno jako přítěž.
Hlavní příčinu destrukce Romů vidím ve špatné komunikaci mezi námi Romy. Dříve bylo běžné (tradiční), že se širší rodina scházela minimálně jednou týdně. Na výchovu dětí tak měli vliv prarodiče i další členové širší rodiny. Rodiče dítěte dbaly na to, aby jejich potomek neudělal ostudu a oni se za něj nemuseli před širším příbuzenstvem stydět. Rodinná výpomoc, ať už s finanční či pracovní, byla běžnou součástí romského života. V dnešní době jsme zpřetrhali kontakt s rodinou a vídáme se jen na svatbách, křtinách a pohřbech. Návštěva příbuzenstva bývá mnohdy vnímána negativně a jsou situace, kdy se začínáme za své příbuzné i stydět. Jsme součástí společnosti, kde žijí individualisté, kteří svůj svět zasvětili mamonu. Bohužel se to odrazilo i na obyčejném životě nás, Romů.
Úplně nejvíc obdivuji, že se Romové starají o své rodiče, když jsou staří a to, že Romové umírají často doma a ne v nemocnici. Jistě, jde o takové klišé, které se, když se o Romech mluví, často opakuje. Ale to nic nemění na skutečnosti, že je ve velké míře pravdivé a že starat se o umírajícího či nemohoucího člověka nesmírně vyčerpává. Umírat v nemocnici je smutné a neosobní, umírat doma přirozené. Proto patří můj obdiv všem těm, kteří tuto službu svým rodičům prokáží.
Další, pro mě sympatický fenomén představuje solidarita. Konkrétně například to, že když nějaká rodina přijde o bydlení, příbuzní ji ubytují třeba i na několik měsíců. I vzájemné půjčování oblečení a dalších věcí v rámci rodiny bývá u většiny Romů samozřejmostí.
Obdivuji i to, jak jsou Romové zvyklí trávit čas společně. Z toho pak vyplývá, že mateřství je pro romské ženy vyloženě pozitivní změnou. Děti si od mala zvykají na řadu svých příbuzných: tety, strýce, straší sourozence a bratrance i sestřenice. Pro matku pak není problém odejít na chvíli s klidným srdcem z domova bez dítěte, které mezitím zůstane v péči příbuzných. V případě rodin otec -- matka -- dítě to chodí samozřejmě úplně jinak. To vše vyplývá z faktu, že v řadě romských rodin přetrvávají zbytky tradiční společnosti. To s sebou nese určitě i jisté aspekty, které někdo může vnímat negativně. Nějak si dnes ale na ty diskutabilní stránky tradičního života nemohu rozpomenout. Snad někdy příště.
Co to tedy bylo, co umožnilo Romům přežít? Šlo o potravu, která musela být spotřebována okamžitě po přípravě, nedala se uchovávat. V teplých orientálních krajinách to platí dodnes. Tuto tradici si Romové uchovávají. Jen neradi se smiřují s potravou z ledničky. Nikdy nebyli válečníci, lovci ani rolníci. To se při putování z místa na místo ani nedalo. Přesto museli potravu nějak získat. Obstarávali ji ve svém okolí. Nepochybně i drobnými krádežemi, polním a lesním pychem. Takto sehnat potravu jimi nebylo považováno za krádež. Byl to imperativ přežití. Platil ještě před válkou u našich Romů žijících ve venkovských společnostech. Okolní sedláci ho do jisté míry i tolerovali. Ztrátu nějaké slepice či brambor na poli sedláci přežili bez většího reptání. Romové se ale už tehdy do venkovských společností zařazovali. A sice jako kováři (tradiční romské řemeslo), obchodníci s koňmi, nádeníci na polích, podomní řemeslníci (opravy nádob, hrnců, broušení nožů, kotláři -- cínování kotlů v restauracích, korytáři). Prostě poskytovali služby sedlákům v řemeslech, která jim byla blízká. Tento dobrý integrační proces přerušila válka -- a po válce sodoma a pohroma. Romové, tentokrát už téměř výhradně jen slovenští, obsazovali uvolněné prostory v pohraničí. Už ne na venkově, ale v průmyslových centrech, kde jim samo většinové obyvatelstvo neposkytovalo zrovna dobrý příklad. Romové ztráceli hodně ze svých tradic. Vznikaly stereotypy, o nichž se dnes píše a slyšíme je na každém kroku.
A ještě něco k těm tradicím. Romové věřili na posmrtné duše svých zemřelých. Ta tradice ve velkých pohřbech, vartování u mrtvého, setrvává i ve městech. Hádání z ruky představuje jen přetrvávání duchařských tradic -- a nepochybně i snahu žen získat nějakou korunu k obživě rodiny. S tím souvisí i stolování. Všimněte si, že Romové vždy na talíři ponechávají alespoň malý zbytek jídla. Je to pro jejich zemřelé.
Romové museli žít odděleně, stále tu zůstávají staleté bariéry. Už ne jen tím, že nikdo není vpuštěn do romské komunity a nikdo se jen tak beze všeho z této komunity nedostane. Nyní už to přerostlo do izolace geografické. Přineslo to jeden skvělý a jeden naprosto negativní výsledek: Romové si uchovali svůj jazyk, slovně si dál předávají své pohádky, příběhy laděné do jejich myšlení. Nemají knihu jako Židé, ale mají svůj jazyk. To je naprostý zázrak! Zaplatili za to ovšem tím, že se do většinové společnosti jen tak nedostanou, že jejich soužití s většinou je těžké. Ztráty tak vznikají na obou stranách!
Kdo mě pozorně přečetl, bude už vědět, co je možno považovat za tradici a co je stereotyp vypěstovaný dobou. Pravda, zbývá tu ještě jedna věc: kultura chudoby, která je Romům šoupána do bot a která jim dává do vínku v moderní době prostředky ke snadnějšímu přežití. Budiž. Dlužno ovšem poznamenat, že to není jen kultura chudoby Romů, ale i jiných sociálně postižených. A rozhodně to není kultura většiny členů romské pospolitosti. Toto konstatování snad usnadní orientaci, co je možno přijímat jako dobré a co špatné. Tedy alespoň pro rozumného člověka.
Snad jsem alespoň trochu přispěl k orientaci ve vnímání toho, co čteme v básních Karla Jaromíra Erbena, Karla Hynka Máchy, v pohádkách o kocourovi Mikešovi a v učebnici pro druhou třídu ZŠ o Romech. Lze to vnímat různě. Neměla by v tom být nenávist. Ale povědomí o historii našich zemí a o Romech jako součásti té historie.
Vychází v Romano hangos 17/2011ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 14.11. 2011
-
14.11. 2011 / Time: Za výbuchem na íránské základně stojí Izrael2.4. 2012 / Hodně klesající tendence17.4. 2012 / Zprávy, které nemají názor14.11. 2011 / Tomáš Koloc, Jimi DabrundašviliReferendum o ruštině jako úředním jazyku separatistické Jižní Osetie13.11. 2011 / Zklamání a naděje9.11. 2011 / Okupujte Olomouc13.11. 2011 / Arabská liga se rozhodla pozastavit členství Sýrii12.11. 2011 / Rozhodnutí amerického soudu je těžkou ranou právu na soukromí, varuje islandská poslankyně12.11. 2011 / Putin: Přišli jsme o důvěru lidí12.11. 2011 / Berlusconi rezignoval na funkci premiéra11.11. 2011 / Banky jsou větším problémem než Itálie11.11. 2011 / Ministerstvo financí se připravuje na "ekonomický Armageddon", jestliže se rozpadne eurozóna11.11. 2011 / Okupujte Spolkový sněm!11.11. 2011 / V Izraeli chtějí ženám zakázat zpívat11.11. 2011 / Itálie po Berlusconim7.11. 2011 / Hospodaření OSBL za říjen 2011