SMOLENSK:
Polský Tupolev byl bez šancí! Známe tajemství experimentu
5. 6. 2011
Proč se nepodařilo pilotům Tupoleva, který se zřítil u Smolenska, v posledních vteřinách zdvihnout letadlo na bezpečnou výšku? Došli jsme k tajemství pokusu s dvojčetem Tu-154, provedeného nedávno v Polsku.
V letadle, v době vyšetřování posledních chvil tragického letu, se nezapnulo tlačítko "odvrat !" A to znamená, že stejně to mohlo být 10. dubna 2010. Piloti neměli šanci na záchranu, protože z prostoru nad ruským letištěm - kde nebyl moderní ILS -- chtěli odletět pomocí autopilota.
A ten se nezapojil.
Odkud se ví, že kapitán vládního letadla Tupoleva Arkadiusz Protasiuk (|36 l.) použil osudné tlačítko "odvrat!" (rusky "uchod")? Vyplývá to z obhlídky vraku a zápisu hovorů z kabiny letadla, které potvrzují, že posádka chtěla zdvihnout stroj autopilotem. Zkouška jeho zapnutí se pravděpodobně uskutečnila asi 20 vteřin před katastrofou, kdy poprvé zazněl rozkaz "odcházíme"- Když se autopilot nezapnul, tak se kapitán Protasiuk snažil zachránit Tupoleva před katastrofou, ale bylo už pozdě.
-- V čase osudného letu letadlo nezareagovalo na zapnutí tlačítka, a odvrat se realizoval až potom, když velitel posunul k sobě řízení a zvětšil obrátky motorů - komentoval bývalý šéf školení vzdušných sil - płk Piotr Łukaszewicz.
Dosud to však nebylo jisté. Proto byl v květnu obnoven pravděpodobný průběh událostí experimentem s dvojčetem Tupoleva. Letadlo "odcházelo" z prostoru nad vojenským letištěm v Powidzu, na kterém byl vypnut systém ILS. Výsledek je udržován v tajnosti. eFakt.pl se však neoficiálně dozvěděl, co přinesl pokus. Tlačítko "odvrat" nefungovalo. Kdyby ne skutečnost, že se zkouška prováděla na bezpečné výšce 500 metrů, a tedy mnohokrát výše, než to bylo v Smolensku, stroj by havaroval stejně jako prezidentský Tu-154.
-- To objasňuje zpoždění v odvratu Tupoleva nad smolenským letištěm Po zapnutí tlačítka "odvrat" piloti byli překvapeni, že se nic neděje. Když šlápnete v autě na brzdu a ta brzda nebrzdí, tak se vás zmocní panika. Mine několik vzácných vteřin než chytnete za "ruční" -- říká obrazně jeden znalec, který zná tajemství výsledku pokusu.
Zůstává otázkou, proč posádka Tupoleva s prezidentem chtěla použít autopilot, když se vědělo, že ve Smolensku není systém ILS? Zda piloti nevěděli, že v takovém to případě tlačítko "uchod" nebude v činnosti? Zda to nebylo jasně napsáno v manuálech, které měli k dispozici? Odpovědi na tyto pochybnosti musí přinést správa o příčinách katastrofy, kterou připravuje komise ministra Jerzego Millera (59 l.). Včera Donald Tusk poněkolikáté již slíbil, že její výsledek bude zveřejněn ještě v tomto měsíci.
- Domnívám se, i když nechci podávat žádné datum. Mám takovou naději, i když nechci oznamovat žádný datum. Ale jsem přesvědčen, že červen to bude měsíc, kdy se celá záležitost se ocitne ve finále. Nebudu navrhovat a provádět v zprávě žádné změny. Naopak okamžitě budu o ní informovat veřejnost -- řekl premiér.
Tomasz Hypki, letecký expert:
Chyby v školení posádky
Celá tato historie svědčí o špatném školení pilotů. Pokud neuměli správně zareagovat, nevěděli, co v letadle funguje a co ne, znamená to, že byli velmi špatně vyškoleni.
Zdroj v polštině ZDE
přeložil: J. Rais
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 6.6. 2011
-
6.6. 2011 / Od rozhořčení k přímé demokracii6.6. 2011 / Elektřina v Německu je o 30 procent levnější6.6. 2011 / Greg EvansV Arizoně vzniká na troskách ekonomického kolapsu směs radikálního neoliberalismu, etnické perzekuce a politického násilí5.6. 2011 / Diskriminace v českých školách?5.6. 2011 / Akademici z Oxfordu a Cambridge se snaží donutit k rezignaci anglického ministra pro vysoké školy14.5. 2011 / Hospodaření OSBL za duben 2011