Rehabilitace Jana Husa či Říma?
České katolické biskupy a kardinála Vlka doprovodil na jejich cestě do Říma i patriarcha
Církve československé husitské. Na rozdíl od Husa si ale nevyžádal průvodní glejt - asi se poučil, jak ani Janovi stejně nebyl k ničemu. O co v této velké pouti do Říma vlastně jde? Prý o uznání Jana Husa mezi reformátory církve, rozuměj té katolické. Jenže na základě Husových myšlenek vznikla první reformace - sám Luther přiznal, že se učil od Husa. Reformace, proti které bojoval Řím posledních téměř šest set let mečem, ohněm i politicky. Že by nad Vatikánem svítalo?
Papež sice prohlásil, že lituje kruté smrti mistra Jana Husa, ale nezmínil se o nějaké Husově osobní rehabilitaci. Delegace prý očekávala, že se Řím navíc omluví - jenže to nebude tak lehké: to už by bylo přiznání, že Hus měl pravdu - jinými slovy, že církev pravdu neměla. A pořád asi nemá, protože Husovy reformy ještě nebyly, pokud je mi známo, v Římě nastoleny. Jestli to tedy vůbec nějaká omluva měla být, lze ji chápat jedině jako omluvu papeže samotného, který se k tomu snad ještě vyjádří oficiálně. A bude to omluva za to, že Husa upálili, nebo že nepřijali jeho reformy? Asi jen to prvé, protože jinak by se proklatě blízko přiblížili k situaci, kdy by museli uznat i pravoplatnost církví, které reformy přijaly, čemuž se Řím prozatím silně bránil.
Ovšem ani zreformované církve netouží po milostné náruči Říma. Sotva se tedy jedná o nějakou nabídku k sňatku, rozhodně ne toho v kostele.
Také se prý čeká, že se Řím omluví za těch sedm křížových výprav proti husitským Čechám. Nu mám dojem, že tam převážně dostávali na frak, takže omluva by zněla dost legračně, spíše ve smyslu "promiňte nám, že jsme prohrávali". Daleko lepší by bylo se omluvit za násilnou pobělohorskou katolizaci, kdy protestantští vedoucí odboje byli popraveni, část národa musela opustit zemi a zbytek byl pod hrozbami pořímštěn. Jenže na takovou omluvu si asi počkáme až do čtvrtého milénia.
O co tedy jde? Budeme přepisovat dějiny? Sotva. Dostane se Hus do katolického nebe? Rozhodně ne jako blahoslavený. Sám kardinál Vlk prý prohlásil: "Nemohli bychom si Husa svatořečením přisvojit a reformačním církvím ho tak vlastně ukrást."
To je jistě upřímný názor a Jan Hus by byl asi první, kdo by s ním souhlasil. Je jisté, že Vatikán půjde jen tak daleko, aby si moc nezadal. Jenom tak lehce oprášit Husův pomníček; popel přece už dávno hodili do Rýna.
Uznají jen, že Hus byl reformátor, podobně jako nakonec uznali, že se země točí, že Darwin něco napsal o evoluci a že by mohly někde existovat i jiné církve, které věří v Krista.
Ale nic víc - to už by se rovnou mohli exkomunikovat atentátníky v severním Irsku a dobře víme, jak celou tu dobu usilovně zavírali oči před tím, co se tam dělo.
Takže se ptáme, proč zrovna Hus je teď v ohnisku zájmu. Asi jen proto, že je potřeba nějak se vyrovnat s tím, jak se na čas z církve upalovaných mučedníků (přímo v Římě, tehdy ještě antickém), stala církev upalovačů.
Je třeba ukázat, že ty doby jsou pryč, že žijeme v době moderní, kdy se reformátoři už neupalují - jejich návrhy se jen prostě zastrčí do šuplíku. Protože tehdy stejně jako teď nešlo o náboženství jako takové, ale jen a jen o politiku.