Češi v zahraničí, restituce a dvojí občanství:
Nesmysly Martina Palouše
Olga Jonášová
Mily Jene,
prikladam pro Vasi informaci a pripadne zverejneni e-mailovou zpravu z 
cervence 1999 od namestka MZV Martina Palouse na tema vylouceni neobcanu z 
restituci.  V jeho zprave je vicero lzi a nesmyslu. Ackoliv jsme pana 
namestka pozadali behem poslednich 5 mesicu jiz ctyrikrat pozadali o sdeleni 
uplneho jmena F. Pocara , tak neodpovida a jeho navrh "o veci komunikovat" 
je tedy bohuzel jen dalsi prazdne gesto, chcete-li lez.
Palousuv e-mail byl poslany z jeho uradu 22.7.99 v urednich hodinach, za 
plat hrazeny verejnosti, takze nevidim duvod proc jeho zpravu  nezverejnit.
Srdecne zdravi,
Olga Jonasova 
Washington, DC
9. prosince 1999
Namestek MZV Palous (Palous@mzv.cz),  22.7.1999 na adresu organizace
okradenych emigrantu, zejmena v USA:
"Myslim si, ze prijate novely zakona o obcanstvi znamenaji podstatny krok 
kupredu. To,  ze nevyresi problem, ktery vas nejvice tizi, je zjevne, ale 
myslim si, ze lze zde videt posun spravnym smerem.
Navrhuji dale o veci komunikovat. To, ze ceska vlada ma jiny
nazor, vyplyvajici s odlisne perspektivy, s niz na vec pohlizi, jeste
neznamena, ze nelze o veci hovorit. Pravnici MZV jsou na priklad ve
styku s Vyborem pro lidska prava, ktery ve dvou pripadech (Simunek
516/1992 a Adam 586/1994) konstatoval poruseni cl. 26 Paktu o obc. a
pol. pravech, tykajici se zakazu diskriminace. Zaver je takovy, ze
legislativni podminka statniho obcanstvi CR je z hlediska restit. naroku 
diskiminujici. Ve veci byl ustaven jako zvlastni zpravodaj pan F. Pocar, 
jinak profesor prava na milanske univerzite.
Panu Pocarovi byla podrobe vysvetlena filosofie restitucnich predpisu, ktere 
CR prijala. Znovu opakuji, ze zamerem nebylo a  ani nemohlo byt odskodnit 
vsechny obeti bezpravi totalitniho rezimu, ale jen ty nejzavaznejsi.
Podminky stanovene zakonem smerovaly jednak k tomu, aby v dusledku restituce 
nezkolaboval statni rozpocet a soucasne, aby restituce pusibily jako jeden z 
faktoru
ekonomicke transformace.
Vznasim pochybnost, zda lze vubec ustanoveni cl. 26 Paktu interpretovat tak 
siroce, ze se prisoudi role jeho porusitelu tem statum, ktere se pokouseji 
aspon o urcitou restitituci a vytvori tak situaci, kdy jedni jsou zvyhodneni 
a druzi tudiz "diskriminovani", kdezto statum, ktere se o restitucich vubec 
nerozhodly, podobne riziko nehrozi.
Ja vim, jak se situace slozita a dilema dvojsecne.
Zkuste, prosim, o veci s panem Pocarem take diskutovat  a diskutovat i s 
nami. Vas argument, ze ceska restituce je jakysi trik na uchovani
ukradenych majetku v rukou komunistu, proste nemohu vzit.
Snazime se najit nejake reseni situace, ktere by dalo satisfakci tem, ktere 
zastupujete, ale neni to vubec trivialni.
Se strdecnym pozdravem a s pranim hezkeho
leta. 
Martin Palous
V textu je vícero nesmyslů a lží, které čeští úředníci suverénně šíří mnoho let:
Myslim si, ze prijate novely zakona o obcanstvi
znamenaji podstatny krok kupredu.
to neni pravda.  Mate 9ti lete zpozdeni  (vlastne to je zpusobeno tim, ze 
vlada zlovolne zneuzila proti obcanum USA zakon 88/1990 Sb. a jednostranne 
aplikovala umluvu  z r. 1928 a odpmitala ji nekolik let zrusit... .protoze 
jim slo hlavne o ty majetky, tedy o to je nevydat... a pak, novela to je 
nedostatecna. (Napr proc nemohou mit 2x obcanstvi lide, kteri utekli koncem 
80tych let a USA obcanstvi dostali az v r. 1991?  Proc se nemuzou svobodne 
rozhodnout (a ne automaticky ztracet) lidi, kteri odchazeji  ted?)  Dvoji 
obcanstvi nikterak  nikdy v zadnem pripade zadne zemi a ani Ceske republice 
neskodi.  Para. 17 zakona 40/1993 Sb.  je prezitek z 19 . stoleti.
To,  ze nevyresi problem, ktery vas nejvice tizi, je zjevne, ale myslim si, 
ze lze zde videt posun spravnym smerem.
to taky neni pravda.  Zadny posun to neni - jenom mlzeni.
Navrhuji dale o veci komunikovat. To, ze ceska vlada ma jiny
nazor, vyplyvajici s odlisne perspektivy, s niz na vec pohlizi, jeste
neznamena, ze nelze o veci hovorit. Pravnici MZV jsou na priklad ve
styku s Vyborem pro lidska prava, ktery ve dvou pripadech (Simunek
516/1992 a Adam 586/1994) konstatoval poruseni cl. 26 Paktu o obc. a
pol. pravech, tykajici se zakazu diskriminace. Zaver je takovy, ze
legislativni podminka statniho obcanstvi CR je z hlediska restit. naroku 
diskiminujici. Ve veci byl ustaven jako zvlastni zpravodaj pan F. Pocar, 
jinak profesor prava na milanske univerzite.
Ma pan Pocar krestni jmeno a adresu a telefon?  Muzeme je dostat?
Panu Pocarovi byla podrobe vysvetlena filosofie restitucnich predpisu, ktere 
CR prijala. Znovu opakuji, ze zamerem nebylo a  ani nemohlo byt odskodnit - 
vraceni majetku  ale neni zadne "odskodneni".  Zadna obet komunistickych 
konfisckaci nedoastala ani halir odskodneni, za to, ze stat jeji majetek 40 
let bezplatne uzival.  To je krivda minula, ktera se nikterak restitucemi 
nikomu nenapravuje ani castecne.  
- vsechny obeti bezpravi totalitniho rezimu, ale jen ty nejzavaznejsi. 
Kdo  si troufnul rozhodnuout, ktera obet je "zavazna" a ktera ne?? 
Nejlepsi je vratit vse vsem, horsi je vratit nektere veci vsem a uplne 
nejhorsi je vratit nektere veci jenom nekterym..  To je skoro stejne jako 
nic nevracet nikomu a zachovat si komunismus i do budoucna.
Podminky stanovene zakonem
smerovaly jednak k tomu, aby v dusledku restituce nezkolaboval statni
rozpocet - 
Lzi a nesmysly od Rychetskeho.   (v r. 1991 i od Dlouheho, kde mu je konec?) 
   Restituce nestoji statni rozpocet ani halir, - vydava se fyzicky objekt a 
zadatel si musi na svoje naklady objednat vypis z katastru atd, to je vse 
za poplatky.  Kolik bylo vyplaceno na restituce (tedy nahrady v pripadech, 
ze neslo vratit fyzicky objekt) vs. kolik se plati odstupne StBakum ?    Nez 
bude ceska vlada operovat timto argumentem, mela by uverejnit tato dve 
cisla.   Ovsem zadny kolaps kvuli restitucim nikdy nehrozil.  Kolaps se kona 
protoze Rychtesky & spol se tak pilne zabyvali  brzdenim restituci (tedy 
vymyslenim duvodu a klicek a skolenim soudcu), ze si nestacili vsimnout 
daleko podstatnejsich hrozeb statnim financim
- a soucasne, aby restituce pusobily jako jeden z faktoru
ekonomicke transformace.
Nejlepsi reseni pro uspesnost ekonomicke transformace by bylo byvalo 
prednostne vratit konfiskovane majetky emigrantum.., s omluvami za hanebne 
zachazeni s emigranty a s majetky behem komunismu.   Tento rezim je pravnim 
nastupcem toho predchazenjiciho a tedy nese alesponb moralni kdyz uz ne 
financni zodpovednost za to, jak se zachazi s obetmi.  Navic k tomu 
pochopitelne obcanstvi  (jako v Madarsku, Polsku, Baltickych republikach) a 
siroke moznosti uplatneni ve statni sprave (zejmena tam, kde je treba znat 
nejake ty jazyky a mit zkusenosti z funkcnich ekonomik a podniku)  Potom  se 
melo jiste vratit vse i domacim. Ale cesti ekonomove jsou holt oodbornici  
na prostituovani ,takze vyplodili zduvodneni  (unor 1991)  omezeni 
restituci, ktere  by zadny na zapade vzdelany ekonom proste nevymyslel.  Kde 
je ted ceska ekonomika netreba vyzdvihovat... i Klausovi a Triskovi je jasne 
, ze chybeji SKUTECNI vlastnici.   Tim, co se tu deje je ale nenajdou. ani 
za zivota nasich vnoucat.  
Vznasim pochybnost, zda lze vubec
ustanoveni cl. 26 Paktu interpretovat tak siroce, ze se prisoudi role jeho
porusitelu tem statum, ktere se pokouseji aspon o urcitou restitituci a
vytvori tak situaci, kdy jedni jsou zvyhodneni a druzi tudiz
"diskriminovani", kdezto statum, ktere se o restitucich vubec nerozhodly,
podobne riziko nehrozi. 
To jsou zejmena Sev. Korea a Kuba, ze.   To jsou zeme vskutku zvyhodnene.   
V jake spolecnosti chce nynejsi rezim byt?  Je lez, ze vsechny jine postcom. 
staty vraceji mene - v Polsku napr.  nikdy neukradli zemedelsky majetek 
(tedy logicky neni co vracet), v Estonsku vraci vse vsem, zejmena estoncum v 
USA, s 10tiletou lhutou na podani zadosti (oproti ceskym 6timesicnim) ...  
CR ma tu smulu, ze to byla bohata zeme, kde je spousta domu a jinych statku, 
ktere byly ukradeny a tedy maji byt vraceny.  V chudsich zemich (balkan, 
atp) ttoho  logicky bylo ukradeno mene..  V Madarsku  nikdy nebylo tak 
dukladne znarodneni jako v CR a stejne tam  uz pred skoro 8 lety exkomunisti 
vydali dluhopisy na odskodneni --  a ani je nenapadlo dat min (nebo nic) 
bohatym emigrantum (a tech maji proporcne daleko vic nez Cesi).
Ja vim, jak se situace slozita a dilema dvojsecne.
Zkuste, prosim, o veci s panem Pocarem take diskutovat  a diskutovat i s
nami. Vas argument, ze ceska restituce je jakysi trik na uchovani
ukradenych majetku v rukou komunistu, proste nemohu vzit.
Bohuzel zadne jine racionalni vysvetleni neni --- tedy v pripade tech 
emigrantskych vil a chat ,(bohuzel se s tim sveze i pro komunisty nezajimavy 
majetek )- nelze predpokladat, ze Rychetsky & spol jsou opravdu tak blbi, ze 
veri svym duvodovym zpravam.
Snazime se
najit nejake reseni situace, ktere by dalo satisfakci tem, ktere 
zastupujete,
ale neni to vubec trivialni.
V momente, kdy bude mozne  (tedy soucasnou elitou akceptovane) vratit 
ukradene bohatym emigrantum (tedy mensine, ktere spousta lidi tady zavidi), 
tak bude ceska ekonomika venku z nejhorsiho.  Driv ne.
Se strdecnym pozdravem a s pranim hezkeho
leta. 
Martin Palous