čtvrtek 16. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby První kolo české předvolební kampaně začalo:
  • Odchod Jakuba Puchalského - nadejde úplný konec nezávislosti veřejnoprávní televize? (Jan Čulík) O elektronickém podpisu:
  • I růže může kvést modře (Štěpán Kotrba) Česká politika:
  • Jak se dostat z nynější české politické krize (Vít Novotný)
  • Nevyplacené mzdy (Ivan Hoffman) Nacionalistické potlačování svobody projevu ve Francii:
  • Francie odmítá poslouchat historičku, která zjistila, že se francouzské firmy podílely na vyvražďování Židů (Observer) Komunismus a postkomunismus:
  • Cibulka a Jakeš nejsou na jedné lodi (Jiří Šinkora)
  • Co s komunisty? (Vlastimil Obereigner)
  • Hrozí NATO krize, pokud v Česku poroste autorita komunistů? (Petr Bradáč) Etika:
  • Zájem o kradené telefony na internetu (Jindra Vavruška) Reakce:
  • České školství (Marek Houša)
  • Vzdělávání je vždy k nějakému účelu (Ferdinand) Ekologie v ČR:
  • Plasty: předčasná kapitulace ministerstva životního prostředí před průmyslem



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|



  • Vzdělávání je vždy k nějakému účelu

    Ferdinand

    K tomu vzdelavani:

    Obavam se, ze pan Kotrba si neuvedomuje, ze optimalni vzdelani v obecnem smyslu neexistuje. Existuje vzdy jen vzdelani, optimalni VZHLEDEM K DANEMU UCELU.

    V praxi to znamena, ze predlistopadovy vzdelavaci system byl optimalni, pokud cilem byla VYCHOVA K POSLUSNOSTI. Da se rici, ze byl dobrou pripravou pro preziti v tehdejsim systemu.

    Naopak zapadoevropsky vzdelavaci system cloveka pripravuje velmi slusne na podminky trzniho hospodarstvi.

    Pokud cilem vzdelavaciho systemu je vychova estetu, primlouvam se za znovuzavedeni latiny a vytvarne vychovy na stredni, popripade i vysoke skoly.

    Pokud cilem vzdelavaciho systemu je priprava lidi, kteri se budou po zbytek zivota zivit praci (tim netvrdim, ze sochari nepracuji, ale ze tento obor neuzivi staticky vyznamny pocet lidi a vyzaduje zcela specialni pripravu), navrhuji nasledujici model: vzdelavaci instituce seznami studenty s tim, jake informace se v knihach (CD, internetu) nachazeji, jak je nalezt a k cemu jsou dobre. Poskytne jim prakticke navyky, jak ty informace hledat, a jak predlozene informace krizve kontrolovat vzhledem k moznym umyslnym chybam.

    Pokud se tam navic ve spolecenskem zajmu ci vzhledem k zajmu studentu zaradi filosofie, umeni ci sport, proc ne. Ale nemuzeme ne tom stavet, neb nas to neuzivi.

    Ze je to samozrejme? Vubec ne. Cituji z volebniho programu KSCM. "Pred jednim ci dvema desetiletimi se vetsine obcanu zdaly katastroficke predstavy o ekologickem vyvoji prehnane, ale nyni uz musime kupovat cistou vodu pro deti a se znepokojenim sledujeme devastaci pudy a lesu i hlaseni o smogove situaci."

    Soudruzi vedi, ze si mohou dovolit (a vesele si dovoluji) tvrdit prakticky cokoliv, jen kdyz se to libi davum. Obcan, ktery prosel socialistickou skolou a neni zvykly konfrontovat prani s fakty ci jen vlastni pameti. Proste ho nenapadne porovnat citovanou tezi z volebniho programu s klesajicimi emisemi SO2, stavem vodnich toku atd atd...

    Stalo se modou, strasit obyvatelstvo globalizaci. Toz bych se rad zeptal: kdo ma vetsi sanci na preziti? Ten, kdo se poslusne napapouskuje kdejakou pitomost, nebo ten, kdo dokaze POLOZIT V PRAVY CAS SPRAVNOU OTAZKU a vi, kde na ni najde odpoved?

    Otazku lze polozit take takto - mirime ke spolecnosti, ktera podporuje poslusnost, nebo do spolecnosti, ktera je zalozena na osobni iniciative? Zamerme timto zpusobem i vzdelani budouci generace. I kdyz... Kdyz se tak rozhlednu po volebnich preferencich, tak si rikam, ze bychom to s prilis svobodomyslnym skolstvim mozna nemeli prehanet. Prilis svobodomyslni studenti mohou v zivote osklive narazit...



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|