úterý 28. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Čeští intelektuálové a postkomunismus:
  • Opusťte teorie o politické kultuře a dívejte se kolem sebe (Andrew Stroehlein) Americká politika:
  • Prezidentský kandidát Pat Buchanan: Spojené státy by se měly omluvit Rusku za rozšíření NATO do střední Evropy ČR, Rakousko a EU:
  • Okrajové záležitosti: Rakousko, EU a Temelín (Jaroslav Teplý) Rasismus v Británii:
  • "Pokud mi někdo nepomůže, zabiju se" (Observer) Česká ekonomika:
  • Žraloci (Ivan Hoffman) Služby v ČR:
  • Otevřený dopis generálnímu řediteli České pošty (Petr Jánský) Reakce:
  • Ještě k čtení literatury... (a jejímu smyslu i dopadu) (Lubomír Machala, Olomoucká univerzita) Sdělovací prostředky:
  • Budoucnost digitálního televizního vysílání v České republice (Czech DVB Group)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Ještě k čtení literatury... (a jejímu smyslu i dopadu)

    Lubomír Machala

    Vážený pane kolego Hausenblasi,

    už jsem Honzovi Čulíkovi psal, že mne zveřejněním přepisu našeho debatování o literatuře na setkání se zahraničními bohemisty poněkud zaskočil, ale nakonec proč ne, ona takováto zpětná prověrka toho, co člověk napovídá, rozhodně není na škodu. Ale kvůli tomuhle samozřejmě Vám (a případně dalším zájemcům) nepíši.

    Motivem je Vaše reakce na zmíněnou diskusi, v níž jste se pozastavil nad skutečností, že našemu hovoru dominoval v souvislosti s výukou literatury pojem "přečtenost" a nikoliv "čtení" jako proces, respektive, že "učitelé z knihy určené k čtenářskému zážitku, udělají objekt vědění, vědy, historie. Ne opačně, že by vědění o knize sloužilo k vyšší rozkoši z četby." A jako doklad jste citoval jednu mou diskusní repliku, v níž jsem mj. prohlásil, že při kolokviích a zkouškách vyžaduji, aby studenti měli přečten určitý počet knih. Následující věta (i Vámi citovaná) ale podle mne dokazuje, že se vpodstatě naše názory na školní zacházení s literaturou (ať to vyjádřím co nejméně pateticky) v zásadě neliší.

    Pro jistotu dotyčné věty zopakuji: "Co přečte, to je mi v zásadě jedno. Ale musí být schopen o tom hovořit." Mohu Vás ujistit, že mne při rozhovorech se studenty zajímá především jejich názory na knihu, jak ji četli, jak ji vnímali, hodnotí, interpretují. A navíc, od prvního setkání s novými kolegy je vedu k tomu, aby si při četbě dělali poznámky, které pak mohou mít při zkoušce k dispozici a které i já (fakultativně) pročítám a při klasifikaci zohledňuji. Že cílem je něco jiného než vzájemně opisované středoškolské čtenářské deníky, snad nemusím zdůrazňovat. Koneckonců sám jste onu metu přesně vystihl, když jste psal o "kultivování vnímatelství".

    Dalo by se ještě pokračovat, jak v té původní debatě, tak ve Vašem příspěvku se objevilo mnohé, co by bylo třeba dopovědět, prodiskutovat. Ale to si asi raději povykládáme "zoči voči", až se zase někdy setkáme na nějakém pracovním semináři pro učitele českého jazyka a literatury.

    Jednu poznámku si však na závěr přece jen neodpustím. Kolega Čulík mi poslal ještě další ohlas na názory z diskuse, v němž pro mne neznámý M. L. konstatoval: "nesouhlasím se závěrem diskuse bohemistů. Domnívám se, že spisovatelé by se k současným společenským otázkám vyjadřovat nemuseli. Stačí, když budou psát tak, aby působili na cit i rozum svých čtenářů. (...) Bylo by užitečnější, kdyby se v televizi a rozhlasech víc mluvilo O DÍLECH, než aby tam AUTOŘI mluvili ke dni." Osobně s pisatelem vřele souhlasím, napsat jednu nebo dvě knihy, které si čtenáři najdou i po více letech, myslím na jeden spisovatelský život bohatě stačí, ale fakt je, že chce-li se autor vyjadřovat ke dni, tak mu v tom nelze bránit, stejně jako nelze zabránit případnému využití (zneužití) jeho myšlenek (děl) k mimoliterárním cílům, jejich fungování v mimoestetických kontextech.

    Lubomír Machala, katedra bohemistiky FF UP, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc, e-mail machal@ffnw.upol.cz



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|