úterý 28. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Čeští intelektuálové a postkomunismus:
  • Opusťte teorie o politické kultuře a dívejte se kolem sebe (Andrew Stroehlein) Americká politika:
  • Prezidentský kandidát Pat Buchanan: Spojené státy by se měly omluvit Rusku za rozšíření NATO do střední Evropy ČR, Rakousko a EU:
  • Okrajové záležitosti: Rakousko, EU a Temelín (Jaroslav Teplý) Rasismus v Británii:
  • "Pokud mi někdo nepomůže, zabiju se" (Observer) Česká ekonomika:
  • Žraloci (Ivan Hoffman) Služby v ČR:
  • Otevřený dopis generálnímu řediteli České pošty (Petr Jánský) Reakce:
  • Ještě k čtení literatury... (a jejímu smyslu i dopadu) (Lubomír Machala, Olomoucká univerzita) Sdělovací prostředky:
  • Budoucnost digitálního televizního vysílání v České republice (Czech DVB Group)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Inzerujte v Britských listech!
  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.

  • Adresa Britských listů je zde.
  • Upozornění autorům: Prosím, posílejte pokud možno své příspěvky do BL uložené ve formátu html. Díky. JČ

    Co je nového v České republice

  • Rasově motivované zpravodajství českých sdělovacích prostředků. Přečtěte si prosím takto formulovanou zprávu. Jak by na vás působila? Takovou formu by asi měla v "politicky korektních" západních sdělovacích prostředcích:

       ÚSTÍ NAD LABEM 27. září - Pro neúčast klíčové svědkyně odročila soudkyně ústeckého okresního soudu na 24. listopadu hlavní líčení se čtyřmi občany, kteří čelí obžalobě z  útoku na městské strážníky loni o Velikonocích.     Soudkyně uvedla, že svědkyně, na jejímž výslechu trvá obhajoba i obžaloba, předvolání převzala, ale bez omluvy se již podruhé k soudu nedostavila. Proto jí uložila pokutu 2000 korun. Na příští hlavní líčení svědkyni z rozhodnutí soudu předvede policie.     Incident, který okresní soud projednává od loňského října, začal loni 12. dubna. Řidič osobního automobilu tehdy narazil do tří podnapilých mužů. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, protože řidič včas brzdil. Muži však na muže a ženu v autě zaútočili.     Posádce vozidla přišla na pomoc hlídka strážníků, zatímco útočníky posílily další osoby. Při útoku, který ukončil až zásah policistů, utrpěli zranění dva strážníci a posádka napadeného vozidla, zejména spolujezdkyně.     Čtyři občané byli obžalováni z násilí proti skupině obyvatel a jednotlivci s rasovým podtextem, z útoku na veřejného činitele, výtržnictví a ublížení na zdraví. Při zahájení hlavního líčení dva z obžalovaných odmítli před soudem vypovídat.

    A teď to srovnejte se zprávou, jak ji vydala ČTK.

       ÚSTÍ NAD LABEM 27. září (ČTK) - Pro neúčast klíčové svědkyně odročila soudkyně ústeckého okresního soudu na 24. listopadu hlavní líčení se čtyřmi Romy, kteří čelí obžalobě z rasového a fyzického útoku na městské strážníky loni o Velikonocích.     Soudkyně uvedla, že svědkyně, na jejímž výslechu trvá obhajoba i obžaloba, předvolání převzala, ale bez omluvy se již podruhé k soudu nedostavila. Proto jí uložila pokutu 2000 korun. Na příští hlavní líčení svědkyni z rozhodnutí soudu předvede policie.     Incident, který okresní soud projednává od loňského října, začal loni 12. dubna. Řidič osobního automobilu tehdy narazil do tří podnapilých Romů. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, protože řidič včas brzdil. Romové však na muže a ženu v autě zaútočili.     Posádce vozidla přišla na pomoc hlídka strážníků, zatímco útočníky posílili další Romové. Při útoku, který ukončil až zásah policistů, utrpěli zranění dva strážníci a posádka napadeného vozidla, zejména spolujezdkyně.     Čtyři Romové byli obžalováni z násilí proti skupině obyvatel a jednotlivci s rasovým podtextem, z útoku na veřejného činitele, výtržnictví a ublížení na zdraví. Při zahájení hlavního líčení dva z obžalovaných odmítli před soudem vypovídat.

    Pomáhá to rasové snášenlivosti v ČR anebo to naopak podněcuje kolektivní rasovou nenávist, a to z obou stran? Mám dojem, že zpravodajství českých sdělovacích prostředků je výlučně pro bílé Čechy, nikoliv pro Romy. Ti jsou ze společnosti vylučováni. (JČ)

  • Někteří pacienti v českých nemocnicích pravděpodobně pro nedostatek péče umírají hladem, píše dnešní Mladá fronta Dnes.

  • Čtyřkoalice chce čelit rostoucímu vlivu komunistů. Bude o tom jednat v úterý na konferenci.

  • Kopií kaple Svatého Kříže vytvořenou audiovizuální technikou budou ČR zastupovat na  světové výstavě EXPO 2000 v  Hannoveru společnost Rytíř, s. r. o., a Heyworth Studio.

  • Místo řešení problémů se budou funkcionáři ČSSD se učit, jak "vystupovat před novináři" (čti: "jak se vyhýbat otázkám") Do konce letošního roku absolvují první regionální funkcionáři ČSSD školení ve stranickém tréninkovém středisku jak vystupovat před novináři. Lektoři z Německa, Velké Británie a Švédska již školí české školitele pro toto středisko.

  • Českomoravská konfederace odborových svazů je znepokojena, že lidé stále nejsou chráněni před zaměstnavateli, kteří jim nevyplácejí či zadržují mzdy. Požaduje, aby vláda uspíšila pomoc postiženým zaměstnancům a urychlila práce na přípravě zákona o platební neschopnosti zaměstnavatelů.

  • Zajímavý článek Václava Klause. Upozorňuje na něj Kostas Zgafas:

    Odkaz na velmi zajimavy clanek http://www.ods.cz/asc/clanky/cl_990917-klaus.html Autor Vaclav Klaus v nem sdeluje, ze lide jako Vaclav Fischer si preji destabilizaci demokracie, protoze jim vadi dalsi rozvijeni trzniho systemu. Autor clanku zastava funkci predsedy Poslanecke snemovny, je predsedou nejsilnejsi politicke strany a v soucasne dobe usiluje o zmeny ustavy.

  • Kontroverze o československé národní budově v New Yorku.. Konstatuje Jan Krondl:

    Vazeny pane Culiku,

    23.9. vysel clanek o newyorske Narodni budove v Lidovych novinach. (Britské listy o tom psaly o více než tři neděle dříve, 31. srpna 1999.) Je sice trosku popleteny, co se tyce chronologie (napriklad John Rocarek nebyl na kriticke schuzi 9. srpna, ale zato byl v New Yorku vice nez mesic predtim a sesel se s predstaviteli Budovy), ale jinak je velice dobry. Poskytuje moře informaci proti tomu, cim zatim krmila domaci obcanstvo CTK. Pikantni na cele veci je napriklad to, ze po vsi te slave se ukazuje, ze vlada je schopna uvolnit zatim jenom 10 milionu... KORUN ! (ne dolaru) a ze dalsi vydaje bude muset schvalovat parlament... take to, ze ministr Mertlik vubec nebyl informovan MZV o moznosti oficialni vladni podpory profesionalni krajanske sbirce, za niz by vlada dostala mistnosti v NB prakticky zadarmo...

  • K výzvě k veřejnému průzkumu Václava Žáka o tom, jak se uplatnili v ČR bývalí významní komunisté, píše Václav Žák:

    Děkuji všem, co mi napsali k problematice nomenklatury. Bohužel, nemohu na dopisy individuálně odpovídat. Ale abych zabránil evidentním nedorozuměním, opakuji svoji žádost ještě jednou - přesněji.

    Potřeboval bych následující údaje (údaje jsou smyšlené!):

    Jméno

    Příjmení

    Pozice

    Nomenklaturní zařazení

    Současné postavení

    Jan

    Laň

    OV KSČ Beroun

    tajemník pro ideologii

    důchodce

    Josef

    Dravý

    OV KSČ Beroun

    tajemník pro průmysl

    předseda představenstva banky TUNEL &CO

    Jasné? Já slibuji, že pak otisknu výsledky BEZ TĚCH JMEN A PŘÍJMENÍ, která ovšem potřebuji pro ověření, že poskytnuté údaje jsou pravdivé. Nejde o zbabělost, pane Paříku, ale o elementární slušnost. Nejde přece o skandalizaci lidí, ale o statistický sběr údajů.

    Pokud se tabulku podaří vyplnit daty z alespoň 20 okresů a ze 3 krajů, bude zřejmé, jak vypadala adaptace STRANICKÉ nomenklatury na svobodnou společnost. Předpokládám, že hlasatelé “sametového podvodu" budou značně překvapeni.


  • Anglické shrnutí nejnovějšího vývoje aféry týkající se televize Nova od Jana Čulíka najdete od pondělí dopoledne v aktuálním čísle CER na  tomto místě.

  • O čem se mluví v ČR. Přehled toho, čím v těchto dnech žije Česká republika, (komunisté, major Zeman, banky a "sex na vysoké škole") shrnul anglicky v časopise Central Europe Review na  tomto místě Jan Čulík. (Je tam na jednom místě chybně uvedena "Česká spořitelna" namísto "České národní banky", avšak nedá se to opravit, neboť jakmile jednou CER vyjde, jeho editoři nemají prostřednictvím sponsora, Internet Servisu, už přístup chyby ve vydání opravit. Tak se omlouváme.)

  • Souhrnná zpráva o vývoji České republiky. V aktuálním čísle časopisu Central Europe Review najdete v angličtině rozsáhlou zprávu o vývoji České republiky od roku 1992 do současnosti The Czech Republic 1992 - 1999 - From unintentional birth to prolonged political crisis (200kb). Napsal ji Andrew Stroehlein, pomáhali mu s tím Jan Čulík, Steven Saxonberg a Kazi Šťastnová.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Na adrese http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ares_fr.html je ve zkusebnim provozu Mertlikem slibovany registr ekonomickych subjektu. Zde si muzete potencialniho obchodniho partnera proklepnout podstatne lepe, nez dosud na http://www.justice.cz. Mimo jine novy registr zahrnuje i podnikajici fyzicke osoby (=zivnostniky).

  • Případné sponsorování Britských listů. Ozvalo se několik čtenářů, že by chtěli finančně přispět na vydávání Britských listů. Máte-li zájem, můžete přispět na můj účet u České spořitelny, 2201638-018/0800, specifický symbol 5251663, variab. symbol 14. Prosím, dejte mi vědět e-mailem, že na to konto nějaké peníze posíláte. Nesejde-li se totiž realistická částka, s níž by se dalo něco podnikat, peníze všem dárcům vrátím. - Petr Paleta připomíná, že by čtenáři rádi věděli, na co ty peníze chci. Podrobně to v některém z příštích vydání BL vysvětlím.

  • Anglické shrnutí nejnovějšího vývoje ohledně televize Nova je v časopise Central Europe Review na  tomto místě.

  • Český superšpión a smrt princezny Diany. Případ podvodných dokumentů týkajících se údajné vraždy princezny Diany a svědectví českého zpravodajce za komunismu, Karla Koechera, že neměl s  případem nic společného, je k dispozici také v angličtině v časopise Central Europe Review. - V aktuálním vydání časopisu Central Europe Review shrnuje nejnovější vývoj ohledně TV Nova anglicky Jan Čulík na tomto místě. Na jiném místě je v aktuálním vydání CER anglické shrnutí dosavadní historie televize Nova od Jana Čulíka.

  • Impuls 99 kritizuje JČ v angličtině v  časopise Central Europe Review v článku nazvaném No Pulse 99.

  • Nepřípustná reklama v českém vysílání BBC. Napsala Juliana:

    Vazeny pane Culiku,

    domnivala jsem se, ze upozorneni o nepripustne reklame na BBC je v BL zbytecne dlouho, ale dnes (16. 8.) me tato stanice presvedcila o jeho stale aktualnosti. V glose o nezamestnanosti (redaktor rekl inflaci) byl Petr Holub uveden priblizne takto: "Zeptali jsme se na nazor P. H., sefredaktora Respektu, kteremu o teto problematice vychazi dnes v tomto casopise clanek."

    Respekt si nekoupim. Za prve je mi tento zpusob reklamy protivny, za druhe nerekl Petr Holub nic, co uz bych neslysela alespon padesatkrat.

    Neni mi zcela jasne, proc se o nezamestnanosti bavi novinar z BBC s novinarem z Respektu - proc se BBC radeji nezepta nejakeho sociologa nebo lidi z uradu prace.

  • Skrytá reklama v českém vysílání BBC. Přišel tento dopis:

    Vazeny pane Culiku,

    kdysi jste psal o nepripustné reklame. Ceske vysilani BBC nyni jiz nekolikrat uvedlo neco ve stylu: Ivan Kytka bude o teto problematice mluvit za dva tydny. Ale jiz tento tyden si muzete o problemu precist v jeho clanku, ktery vyjde v tydeniku Respekt. Je to skryta reklama nebo ne? Treba jim Respekt neco plati za to, ze ho inzeruji, anebo publikuje jejich vysilaci cas, nevim. Bylo by dobre, kdyby se alespon BBC drzela pravidel.

    V Producers' Guidelines BBC se mj praví:

    Výrobek nebo služba se nikdy nesmí vyskytovat v obraze ani ve zvuku oplátkou za peníze, služby či cokoliv jiného.

    Třeba české vysílání BBC vysvětlí, jaký postoj zaujímá vůči těmto předpisům.


  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Všechny články o válce o Kosovo, zveřejněné v BL, naleznete v tematickém archívu BL. Klikněte tam na heslo "zahranici, Kosovo".

    Pokračování seznamu nejzajímavějších článků z poslední doby umisťuji zvlášť jako samostatný text, viz OBSAH dnešního čísla. (Toto pokračování se NENATÁHNE jako součástí Kompletních Britských listů, musíte si na ně v Obsahu samostatně kliknout.) Všechny články předchozích vydání od začátku Britských listů v červenci 1996 jsou k dispozici v archívu BL. Tematický archív BL od 1. září 1997, kdy se BL osamostatnily, je na adrese http://blisty.internet.cz/xz.

    Čeští intelektuálové a postkomunismus

    Andrew Stroehlein

    This article is available in English in the Central Europe Review here.

    Čísla v textu odkazují k poznámkám, uvedeným v anglické verzi článku.

    "Postkomunismus" je jeden z oněch podivných výrazů, které charakterizují určitou éru tím, co jí předcházelo než tím, čím ve skutečnosti je. Nicméně, v případě České republiky lze považovat celé desetiletí od pádu komunismu ve středovýchodní Evropě za jednotný celek. Vzhledem k tomu, že to období bylo v českém případě nejednoznačné a mnohosměrné, termín "postkomunismus" asi postačí k definici této éry.

    Postkomunismus přinesl mnoho nového uvažování o demokracii a volných trzích, vzhledem k tomu, že intelektuálové z Východu i ze Západu debatovali o tom, co opravdu vytváří svobodnou, tolerantní a demokratickou společnost. Cynik by řekl, že se to neví, protože žádná taková společnost nikdy nikde neexistovala, avšak realita situace ve střední a východní Evropě jasně ukazuje, že některé země - například Maďarsko a Polsko - jsou bezpochyby svobodnější a demokratičtější, téměř podle každého měřítka, než jiné, řekněme Srbsko nebo Bělorusko.

    Skutečně existuje různá míra demokracie a postkomunistický svět to jasně dokazuje. Ale co to znamená pro Českou republiku? Začátkem právě uplynulého desetiletí byla ta země široce chválena za své demokratické a hospodářské reformy, ale pak se něco zhatilo a začala se hromadit kritika.

    Někteří jsou přesvědčeni, že měly problémy hlubinnou příčinu - že "komunistická mentalita" byla životnější a bylo obtížnější se jí zbavit, než se původně předpokládalo. Zdůrazňovali, že byla česká společnost v sedmdesátých a v osmdesátých letech atomizována a začala se vzpamatovávat teprve v druhé polovině devadesátých let. Argumentovali, že je česká politická kultura zdeformována a ochromena.

    Aby byly tyto těžkosti překonány, mnozí požadovali vytvoření silnější "občanské společnosti" - ony složky společnosti, kterou neřídí ani stát, ani rodina - a silný sektor dobrovolníků. Posílením ducha místní komunity a občanskou aktivitou měla silná občanská společnost posílit rodící se demokracii. Avšak problémem bylo vždycky pro české myslitele, jak vyvolat tuto činnost obyčejných občanů seshora. Jako řešení pro společenská "trauma komunismu" nebyla zjevně občanská společnost příliš dokonalým východiskem.

    Avšak argument, že za všechny dnešní problémy může bývalý komunistický režim, začíná být už deset let po pádu toho režimu trochu nepřesvědčivý. Jak dlouho vlastně trvá dědictví komunismu? Mají středoevropští intelektuálové skutečně pravdu, když pořád zdůrazňují, že musí být "občanská společnost" lékem na přežívající postkomunistické prostředí?

    A nakonec nejdůležitější otázka? kdy vlastně "postkomunismus" skončí?

    Máme-li být schopni začít odpovídat na tyto otázky, bude užitečné pohlédnout na tyto problémy trochu podrobněji.

    "Postkomunistická mentalita"

    Nynější soustředění Západu na hlavní politické události a na makroekonomické reformy většinou ignoruje "duševní transformaci" směrem pryč od autoritářského způsobu myšlení, ale o této věci se v českých intelektuálních kruzích hovoří často. Před pádem komunismu analyzovalo několik disidentů (1) normalizaci a její vliv na českou kulturu, společnost a politické myšlení. Jak jsme o tom psali minulý týden, čeští psychologové nyní debatují o psychologických dopadech totality na Čechy (2) a někteří čeští vědci jsou přesvědčeni, že bude nynější duševní přerod pro Čechy obtížnější než bylo pro Němce překonání nacistické éry. (3) Někdy se konstatuje, že totalitní postoje zůstávají a že bude zapotřebí mnoha let, než budou Češi schopni se ztotožnit s demokratickými hodnotami (4). Málo lidí podporuje tuto argumentaci více než prezident Václav Havel.

    Havel mluvil o "morální nemoci", která postihla Čechy po období totality, v několika projevech (5). V jedné pozoruhodné řeči na vrcholné schůzce Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě v Helsinkách 9. července 1992 hovořil Havel o tom, jak je pro lidi v postkomunistickém světě obtížné "zbavit se všech zlozbyků, které v nich vytvořil komunismus".

    Během komunistické éry neoslovovali čeští nezávislí intelektuálové širší českou veřejnost: disidentské společenství v Československu bylo miniaturní a samizdatové publikace měly vliv jen na malý zlomek obyvatelstva (7). Proto stojí za to zeptat se, do jaké míry oslovují tito intelektuálové lidi v ČR dnes a do jaké míry jim rozumějí. To je zejména relevantní, vzhledem k tomu, že během komunismu žilo mnoho disidentů v podstatě v izolaci od většinové české společnosti - buď v nutně uzavřených klikách ve městech, ve vězení anebo v zahraničí v exilu. Antropolog a studen střední a východní Evropy v nynějším období proměn, Chris Hann, v této věci rozumně argumentuje:

    "Kritickou otázkou je, jak realistické, jak antropologicky platné jsou takovéto diagnózy (ohledně "totalitního stavu mysli")? Jak dobře znají tito myslitelé svůj vlastní národ?"(8)

    Vzhledem k tomu, že se českým intelektuálům nepodařilo v posledních letech porozumět určitým postojům veřejnosti v některých kontroverzních záležitostech, je to správná otázka. (9)

    Česká "politická kultura"

    Existuje dosti rozsáhlé množství literatury, domácí i zahraniční, která se pokouší vysvětlit českou politiku analýzou české "politické kultury". I když by to západní stoupenci politické kultury popřeli, mnoho politickokulturních představ o české společnosti a politice zdá se pochází z ranějších myšlenek o českém "národním charakteru". Obdobně jako díla o českém národním charakteru, i literatura autorů zabývajících se politickou kulturou často připisuje Čechům zvláštní rysy. Stoupenci obou přístupů (10) například často vzývají "demokratický" a "rovnostářský" charakter českého národa a dodnes zůstává i v samotné České republice velmi důležitý mýtus "demokratického ducha Čechů". (11)

    Na domácí české scéně není nic nového na pokusech definovat českou národní povahu a pojem "národní povaha" není zdiskreditován tak, jak je zdiskreditován v západních intelektuálních kruzích. Diskuse o "české otázce", o "smyslu české historie" (12) nebo o tom, "jací jsme" (13) pokračuje už celé generace. (14) Sebeanalýza je skutečně svého druhu "národní koníček" pro české intelektuály. (15) Někteří to vidí jako svého druhu národní sebebičování. (16) Tyto pokusy vylíčit národní charakteristiky jsou pravděpodobně tak staré, jako pokusy definovat (a tak vynalézt) sám český národ. Neustálé pokusy o "národní sebedefinice" jsou, jak se zdá, důležitým potvrzováním mýtu české národnosti. (17)

    Zjevně v duchu národního buditele z devatenáctého století Františka Palackého a zakladatele první Československé republiky T.G. Masaryka zdůrazňují i mnohé západní pokusy definovat v tomto století českou národní povahu demokratické vlastnosti českého národa. Člověka okamžitě napadá, že je rozumné vytvořit paralely mezi nadšenou podporou, jako Masarykovi a Československu v meziválečném období (18) poskytovali R. W. Seton Watson a Henry Wickham Steed, a mezi solidaritou, kterou českým disidentům projevovala pozdější generace západních intelektuálů, zabývajících se lidskými právy (a rozvojem české národní literární tradice) v normalizovaném Československu sedmdesátých a osmdesátých let. (19) Se zjevnými politickými cíli podporovaly obě tyto generace v zahraničí mýtus utlačovaného, přesto však demokratického českého národa.

    Problémy s přístupem založeném na politické kultuře

    V sedmdesátých letech však utrpěl tento politicko-kulturní argument, že totiž je povaha českého národa vnitřně demokratická, těžkou ránu v důsledku analýzy událostí týkajících se Pražského jara 1968, kterou provedli autoři, studující politickou kulturu. Tato analýza prokázala, že přístup, v jehož rámci se studuje politická kultura, má vážné nedostatky. Na tyto události se nejjasněji politicko-kulturně zaměřil H. Gordon Skilling v závěru své monumentální analýzy Pražského jara, československé "přerušené revoluce":

    "Krize (roku 1968) byla z velké míry důsledkem vnucení cizího systému, stalinismu, zemi s naprosto odlišnými podmínkami a tradicemi..." (20)

    To odpovídalo tomu, co napsal Vladimír Kusín o pět let dříve o tom, že u kořenů Pražského jara byla "neslučitelnost komunismu a české povahy". (21) Někteří pozorovatelé, včetně Kusína, pokračovali v této argumentační linii, když definovali následnou normalizaci jako vnucení cizí vůle bez místní legitimnosti. (22)

    Avšak Skilling si sám na stránkách téhož velkého díla a v pozdějších článcích uvědomil, že je tento argument nelogický, když se vezmou v úvahu širší události během komunistické éry v Československu. (23) Jádro věci je toto: Jestliže byla tradice Československa a jeho občanů v podstatě demokratická, jak je možné vysvětlit extrémy stalinského útlaku v Gottwaldově éře začátkem padesátých let a znovu po úspěšném obnovení stalinismu po Sověty vedené invazi v srpnu 1968? Neměla česká demokratická kultura tento "cizí systém" odmítnout? (24)

    Skilling argumentoval, že je česká politická kultura "heterogenní". Tento jev zároveň velmi podrobně rozebral Paul. (25) Lze argumentovat, že i když má česká společnost dominantní politickou kulturu demokratických a rovnostářských hodnot, existuje v ní také autoritářská "subkultura", kteerá vysvětluje, proč byl totalitní systém v Československu tak efektivní. Jacques Rupnik dodal k tomuto argumentu svůj hlas. Vyjádřil názor, že česká politika obsahuje "domácí stalinismus", který narušuje tradiční "teorii demokratické kontinuity" a má kořeny v české dělnické třídě a v původu komunistické strany. (26)

    Zdálo se, že tato dualistická politicko-kulturní teorie "heterogennosti" na první pohled vysvětluje paradox českého stalinismu a normalizace, ale otázka je, zda může mít taková široká definice politické kultury vůbec nějaký význam. Jestliže totiž nějaká společnost obsahuje potenciál pro demokracii i pro totalitní systém, jak se pak odlišuje od každé jiné společnosti?

    Tato oslabená definice je jen dalším příkladem toho, jak se přístup, založený na studiu politické kultury, přibližuje příliš blízko starodávné představě o národní povaze. Ano, nakonec z toho vždycky vzniká seznam rysů, které si navzájem protiřečí. To je například zřejmě v Paulově knize z roku 1979, kde autor, bez jakýchkoliv důkazů na podporu svých argumentů, popisuje, že Češi podle vlastního názoru mají vlastnosti "demokracie, lidskosti, rovnostářství," "jemnosti" a "racionality", avšak zároveň také projevují "pasivitu", "pocity patosu a mučednictví", "tendence vůči extrémismu a anarchii", "mesiášství", "touhu po pomstě" a "schopnost páchat velkou krutost" (27) Takový neobyčejně rozrůzněný seznam charakteristických rysů, stejně jako dualistický, heterogenní přístup k otázce inherentních demokratických hodnot, jen dokazuje, že Češi jsou prostě jako jiní lidé - což není příliš objevná informace pro nikoho, kdo se snaží porozumět české společnosti a politice. Politická kultura se v určitém smyslu stala "phlogistonem" východoevropských studií - v tom smyslu, že zároveň postihuje všechno a nic". (28)

    Jedno nejisté destiletí

    Skutečné podstatě postkomunistického období v České republice nelze porozumět odkazy na historickou "politickou kulturu" nebo na jejího předchůdce, "národní povahu". Obecné generalizace s minimálním obsahem nedojdou nikam.

    Důležitější než vytvářet teorie, založené na vymyšlené historii, je prostě pozorovat, co se v dané zemi odehrává den ode dne. Česká republika je mladá země, jejíž politický a hospodářský systém jsou stále ještě slabé a špatně definované. Její třída nezávislých intelektuálů byla odtržena od většinové společnosti a je i nadále při veřejných diskusích odsunována stranou. Západní rady České republice byly často špatné. Státní úředníci jsou nedostatečně odměňováni a jsou neschopní. Veřejnost má už jako obvykle plné zuby politiky. To je realita dnešní České republiky a není zapotřebí žádné "národní povahy" na to, aby se to vysvětlilo.


    Pat Buchanan: Spojené státy by se měly omluvit Rusku za rozšíření NATO do střední Evropy

    Jak informuje agentura Associated Press, konzervativní americký prezidentský kandidát Pat Buchanan řekl v neděli 26. září, že by se Spojené státy měly omluvit Rusku za to, že ho "podvedly" tím, že rozšířily NATO do střední Evropy.

    Buchanan dále uvedl, že Západ nyní dělá v Evropě tytéž chyby, o nichž psal ve své nové knize "Republika, nikoliv impérium".

    "Opakujeme omyly, které vedly k druhé světové válce, a proboha, přestaňme, než dojde k třetí světové válce," řekl Buchanan v televizi Fox.

    Buchananova kniha vstoupila minulý týden do národní politické debaty, protože zpochybnila vstup Spojených států do druhé světové války proti nacistickému Německu. V knize Buchanan tvrdí, že Třetí říše Adolfa Hitlera nebyla po roce 1940 pro Spojené státy žádnou hrozbou. Válku na evropském kontinentě vyvolaly záruky Spojenců Polsku a poskytly komunistické vlády Sovětského svazu další dva roky pro přípravu na invazi Německa.

    Soupeřící kandidáti, senátoři John McCain, Elizabeth Dole a Steve Forbes zpochybnili Buchananovy argumenty velmi kritickými výroky.

    McCain konstatoval, že by byli Republikáni rádi, kdyby Buchanan ze strany odešel. Buchanan naznačuje, že ze strany skutečně odejde a bude usilovat o nominaci v menší, Reformní straně, kterou založil miliardář Ross Perot.

    Buchanan předpověděl, že reklama, kterou získala jeho kniha, pomůže jeho volební kampani.

    "Možná mě to v určitých místech poškodí, u lidí, kteří nerozumějí a domnívají se, že Pat Buchanan je pro Hitlera, ale celkově si myslím, že mi ta kniha pomůže, protože zaktivizuje nejloajálnější stoupence," uvedl.

    "Musíme omezit naše závazky bojovat na všech těch absurdních malých místech po světě. Musíme vybudovat armádu do takové míry, jak to měl Ronald Reagan," řekl Buchanan v televizi. A pak, dodal, "musíme dát národům jasně najevo, že když si budou zahrávat se Spojenými státy, doplatí na to."

    Buchanan zdůraznil, že rozšíření NATO do Polska, České republiky a do Maďarska byla chyba. Porušilo to americké závazky, učiněné ještě za Bushovy vlády, že NATO nebude rozšířeno do východní Evropy, jestliže Rusko ten region opustí.

    "Rusy jsme podvedli," uvedl Buchanan.

    Stane-li se prezidentem, řekl Buchanan, nabídne Rusku dohodu: pokud Rusko slíbí, že nechá na pokoji Litvu, Lotyšsko a Estonsko, NATO nebude rozšířeno dále na východ.


    Okrajové záležitosti: Rakousko, EU a Temelín

    Jaroslav Teplý

    Možná následkem velkých hospodářských a politických problémů nevěnovaly dosud státní orgány dostatečnou pozornost úporné a neustávající ofensivě Rakouska proti dokončení jaderné elektrárny Temelín a proti jejímu uvedení do provozu.

    Několik citátů z poslední doby: "Rozhodnutí o dostavbě vzdaluje Česko od vstupu do Evropské unie, tvrdí Vídeň" (Marek Kerle, LN 14.5.990)... Jen málokdo věřil, že když má vláda na stole tak jasné argumenty o ekonomické nepotřebnosti a zbytečnosti JETE, podlehne zájmům jaderné lobby a vysloví se pro dokončení, řekl LN pověřenec hornorakouské vlády pro otázky jaderných zařízení v sousedních zemích. Radko Pavlovec. Rakušané jsou přesvědčeni, že projekt Temelína neodpovídá bezpečnostním požadavkům na jaderná zařízení v západní Evropě... Také rakouská ministryně pro ochranu spotřebitele Barbara Prammerová označila rozhodnutí české vlády k JETE za absolutně špatné... O tom, že dostavba skutečně může zkomplikovat naši integraci do EU, svědčí i resoluce přijatá Evropským parlamentem 6. května.

    (Tady pozor! 6.května bylo ve čtvrtek a je třeba ověřit, jak dopadlo hlasování. Evropští poslanci totiž mívají nám dobře známý sklon vyrazit "včas" na wekend. Podrazníci v jeho řadách toho využívají k protlačení resolucí, které by při normálním počtu poslanců asi neprošly. Poučný příklad je nedávná resoluce proti Benešovým dekretům přijatá rovněž ve čtvrtek 95 hlasy, při čemž celkový počet poslanců je více než 600! - J.T.)

    Tento vrcholný orgán EU tehdy právě z iniciativy Rakouska nepřímo nedoporučil české vládě dostavbu Temelína. Zároveň upozornil na možnou souvislost mezi vstupem ČR do unie a spuštěním JETE. Temelín je evidentně zcela prodělečný projekt...dodal Pavlovec.

    ...Rakouský parlament včera jednoznačnou většinou hlasů poslanců vládní koalice (oposici připadalo usnesení bezzubé) přijal usnesení vyzývající rakouskou vládu k zintensivnění postupu proti JETE "na všech úrovních".

    Tento tlak má být vyvíjen od EU přes mezinárodní kontrolní orgány až po nová jednání s českou vládou a vysvětlovací a propagační akce, které by získaly další část obyvatel ČR pro bezjadernou politiku a vytvořily tak vnitročeskou většinu potřebnou pro "demokratické zamítnutí nebezpečné jaderné energetiky"...

    Přijatý dokument m.j. vyzývá vládu..., aby ve spolupráci s EU zajistila před uvedením Temelína do provozu prověrku bezpečnostních standardů elektrárny nezávislou komisí, jež by podle nejpřísnějších evropských norem pro jaderná zařízení "zjistila, zda nedodržování těchto norem by následně neovlivnilo proces přijímání ČR do EU".

    Protože česká strana doufá v zefektivnění výstavby vývozem vyráběného proudu na trhy EU, má se rakouská vláda zasadit o ochranu tohoto trhu proti "dumpingovým dovozům energie" z třetích zemí.

    "Každá země se může svobodně rozhodnout pro jadernou energii a do toho nemá Rakousko ani EU co mluvit. Země přistupující do EU však musí počítat s posuzováním svých jaderných elektráren podle nových, nejnáročnějších pravidel a do toho máme mluvit i my, Rakušané" zdůraznila ministryně Prammerová. "S Temelínem se Česká republika nemůže do EU dostat," shrnula na závěr. (Slovo 20.5.99, ČTK)

    ...Rakousko a Německo zahájily rozhovory o společném přezkoumání bezpečnostního zajištění JETE, jak si to přála rakouská vláda. Napsala to včera vídeňská agentura APA...V rámci své protijaderné politiky se Vídeň od letošního jara dovolává přezkoušení elektráren ve střední a východní Evropě podle přísných kriterií přijatých v Německu, jež provozuje dvě desítky atomových elektráren... S "nebezpečným " Temelínem nemůže být ČR přijata do EU, prohlásila Prammerová... která uvádí, že "běšéfovi jednacího týmu Nikolausi van der Pasovi čtyři dřívější (hornorakouské? - J.T.) studie o Temelínu a seznam požadavků, v němž figuruje zákaz spuštění a provozu jakýchkoli reaktorů sovětské konstrukce v kandidátských zemích ze střední a východní Evropy, které se ucházejí o členství v Evropské unii... (Rakouský hejtman varuje Česko, Slovo 1.9.99)

    V závěru citovaného článku se ovšem dočteme, že...naopak reaktory VVER 213 a VVER 1000 (Dukovany, Mochovce, Temelín. ale i část Kozloduje a část Bohunic) jsou považovány za "zmodernisovatelné" na úroveň vyhovující bezpečnosti.

    Podle posledních zpráv (Temelín: Rakušané hrozí vetem v EU - Pro zastavení Temelína za každou cenu se v průzkumu vyslovilo 95% Rakušanů. Marek Kerles, LN 21.9.99) hrozí veto Rakouska proti vstupu ČR do EU.

    Smlouvu o vstupu nových členů do unie musí totiž ratifikovat parlamenty všech členských zemí. Jestliže byť i jeden jediný z nich smlouvu neratifikuje, je smlouva neplatná.Buď nebude zahájen provoz v Temelíně, nebo nevstoupí Česko do EU, řekl na konci srpna rakouský spolkový kancléř Klima. Na české straně byl tento problém kromě siláckých řečí některých českých politiků o vměšování ciziny do našich vnitřních záležitostí dosud podceňován a až teprve teď začalo ministerstvo zahraničních věcí připravovat jakýsi komunikační plán, na jehož základě chce široké veřejnosti v Rakousku vysvětlit, že se nemusí Temelína obávat - potud (zkráceně) Marek Kerles, který na rozdíl ode mne ku podivu neshledal na výroku pana Klimy nic siláckého.

    Jiné novinové zprávy ovšem nasvědčují tomu, že rakouská ofensiva není v podstatě nic jiného, než politický poker s průhledným blufováním. Tak již v květnu tohoto roku potvrdil náměstek německého ministerstva zahraničí Ludger Volmer, že Nemecko nepovažuje jaderné reaktory ve střední a východní Evropě za překážku rozšiřování EU o reformní státy této oblasti.

    Rakouský deník Kurier pak napsal, že rakouská iniciativa proti Temelínu má jen malou podporu i v ostatních státech EU a že kromě poskytování financí na přibližování se západním standartům však nemá EK žádné možnosti zásahu. (Akce Vídně proti Temelínu nemají v Unii podporu. Slovo 20.5.99, ČTK)

    Richard Seemann pak ukazuje v článku "Nepodléhejme virtuální realitě" (Slovo 23.9.99), jak dalece jsou sdělovací prostředky schopny tuto virtuální realitu vytvořit . Na příklad k shora uvedené informaci rakouské agentury APA, že ekologičtí ministři vídeňského a berlínského kabinetu se dohodli podmínit přijetí ČR do EU splněním německých bezpečnostních pro provoz jaderných elektráren vyslovilo německé ministerstvo ochrany životního prostředí údiv, že by se vůbec jeho šéf v současné době setkal se svou rakouskou kolegyní a mohl zaujmout nějaké stanovisko k podmínění našeho vstupu v souvislosti s Temelínem.

    Směšovat politická a technicko-bezpečnostní kriteria je nepřijatelné Jediné kriterium, které musí v případě Temelína platit, je kriterium bezpečnostní. Jakákoliv (i když dnes možná jen virtuální) rakousko-německá komise by musela být českou stranou odmítnuta už proto, že oba státy došly k politickému stanovisku o jaderných elektrárnách, ostatně v Německu podle mého názoru silně momentálnímu. (Zelení v čele s panem Trittinem totiž mohou velmi rychle zmizet z politické scény.) Komise by byla ostatně také úplně zbytečná, protože její budoucí rozhodnutí nám už laskavě a taktně, ale možná trochu optimisticky prozradili pan Klima s paní Prammerovou.

    Naopak na rozdíl od toho, co si zdá se Rakušané myslí, je ČR ve vlastním zájmu zainteresována na  optimální bezpečnosti elektrárny podle soudobých technických, nikoliv však politických kriterií. Těmito otázkami na profesionální úrovni se zabývá nemýlím-li se Mezinárodní agentura pro atomovou energii IAEA, která sídlí - to je úplný paradox - ve Vídni. ( Je s podivem, že stát, který se tak principiálně obrátil k k nejdůležitějšímu mírovému uplatnění atomové energie zády, nedal ještě této organisaci výpověď.) IAEA se možná už k Temelínu vyjadřila nebo ještě vyjádří, to by měla česká strana objasnit a přijít s doklady o bezpečnosti JETE.

    České ministerstvo zahraničních věcí by pak mělo korektní a zřetelnou formou rakouské straně naznačit, že agresivní styl její protitemelínové kampaně nepochybně obsahující prvky vydírání a vměšování do českých vnitřních záležitostí rozhodně nepřispívá k dobrým stykům obou zemí. Ale komu tu demarši doručit? Kancléř Klima byl hospitalisovan ve středu s lehkým zápalem plic a lékaři mu doporučují účast ve vrcholícím volebním boji jen "ve zmenšené míře". Po něm byl odvezen do nemocnice i jeho ministr financí Edlinger pro selhání krevního oběhu způsobené předvolebním vyčerpáním (LN 25.9.99). Haiderova Svobodná strana (FPÖ) totiž zle vládní koalici zatápí, protože má v programu takový "trhák" jako je zastavení přistěhovalectví. Celý ten hlučný protitemelínový humbuk je tedy možná určen jen pro vnitřní rakouskou potřebu jako předvolební karta, kterou je možno použít proti nepochybně vyšší kartě přistěhovalecké, jinak řečeno může jít o to, zda mají Rakušané větší strach z Temelína nebo z přistěhovalců.

    26.9.99


    Rasismus v Británii:

    "Pokud mi někdo nepomůže, zabiju se"

    Samině Junisové je čtrnáct. Obchod jejího otce byl podpálen Molotovovým koktejlem. Její rodina se skoro neodváží na ulici. Napsala tento zoufalý dopis svému poslanci. Jmenuje se Tony Blair.

    Vyšlo v týdeníku Observer v neděli 26. září 1999. Článek je založen na druhém dílu pořadu britské komerční televizní stanice Channel Four "Tony's People", Tonyho lidé. Bude se vysílat ve čtvrtek 30. září.

    Místní lidi říkají západnímu Conrforthu "Pejsek" - je to psí část okresu Sedgefield. Vesnice, skrytá v údolí nedaleko čtyřproudé silnice do Durhamu v severovýchodní Anglii, je jednou z ekonomicky nejpostiženějších oblastí ve volebním okrsku Tonyho Blaira. Mohammed Junis se sem přistěhoval se svou ženou a sedmi dětmi v září 1997. Obchod na hlavní vesnické ulici za pouhých 85 000 liber, včetně velké vily, v němž byl umístěn, se zdál být velmi výhodnou koupí.

    Předchozí majitel ujistil pana Junise, že obchod má každý týden vysoký obrat: Tento obchod s potravinami a alkoholem byl v městečku zároveň jediným místem, kde se prodávají tikety Národní loterie, a průměrně se jich každý týden prodá za 3000 liber. Naproti je hostinec a odtamtud budou přicházet stále zákazníci. Junis skoro celý život jezdil v nedalekém Bradfordu s taxíkem, a díval se na možnost otevřít si vlastní obchod s velkými nadějemi.

    Avšak kulturní rozdíly mezi nimi a jejich novými sousedy byly okamžitě zjevné. Útoky začaly hned: drobné nadávky od místních lidí cestou domů z hostince, občasné krádeže v obchodě od nevychovaných dětí. Pak se útoky zhoršily. Na roletu obchodu někdo nasprejoval nápis, "Pákistánci, jděte do prdele" a "Černý huby ven". V noci v domě někdo zvenku kamením rozbíjel okna. Junis začal uvažovat, že se vrátí do Bradfordu. Jeho manželka ho přesvědčila, aby zůstal - místní lidi to časem přejde, řekla mu.

    Brzo ráno loni 27. prosince se paní Junisová vzbudila ve tři hodiny. Z obchodu v přízemí bylo slyšet bezpečnostní poplachové zařízení, a tak vzbudila manžela. Mohammed se šel podívat a otevřel dveře ložnice. Vyvalil se k němu černý kouř. "Nemohl jsem kouřem projít, a tak jsem dveře zase zavřel. otevřel jsem okno a začal jsem volat o pomoc."

    Když přijeli hasiči, zjistili, že se z oken silně kouří a celá rodina je se strachem shromážděna v jedné místnosti v prvním patře. Všech devět členů rodiny bylo okamžitě odvezeno do místní nemocnice a dostalo se jim lékařské péče proto, že vdechovali nebezpečný kouř. Obchod zůstal od té doby uzavřený.

    "Prostě se nemohu přimět k tomu, abych obchod znovu otevřel," konstatuje Junis. "Má na sobě teď kletbu, byl vypálen během ramadánu. Možná mi Bůh chtěl něco sdělit, že jídlo, které dávám na stůl, neměl poskytovat tento obchod. Požár posílil mou víru v islám. Možná jsem trestán za své předchozí chyby."

    Pronásledování rodiny Junisových pokračuje. Další nápisy, další kamením rozbitá okna, sprosté telefonáty a výsměch z ulice znamenají, že rodina nevychází ven. Od požáru chodí místní lidi kolem domu a křičí "Burn, baby, burn" (Hoř, dítě, hoř) a "Kdopak asi ten požár založil?" Děti z rodiny nyní nechtějí chodit do školy. Ani jedno dítě nebylo od května na dětském hřišti.

    "Jezdíme na návštěvu k přátelům do okolí," vysvětluje paní Junisová, "ale musíme být opatrní. Nikdo neví, co by se mohlo stát v domě, když jsme pryč."

    Před měsícem napsala Mohammedova čtrnáctiletá dcera, Samina, svému místnímu poslanci.

    "Můj život závisí na tom, abych se mohla odsud odstěhovat," praví se v jejím dopise Tonymu Blairovi. "Jste jediný člověk, který, mám pocit, může mé rodině pomoci se odsud odstěhovat. Od té doby, co byl tatínkův obchod podpálen, bojím se usnout, aby to neudělali znovu. A když mi a mé rodině nikdo nepomůže, zabiju se, protože se příliš bojím žít takovýto život. Raději bych umřela, než žít takovýmto životem. Nechám si kopii tohoto dopisu a jestliže spáchám sebevraždu, budou vědět, proč jsem to udělala, protože mi nikdo nepomohl. Tak ráda bych chtěla mít svobodný život, jako všichni ostatní."

    Dopis byl datován 26. srpna 1999 a Samina na něj dostala o týden později čtyřřádkovou formální odpověď z poslaneckého úřadu ve volebním okrsku. John Burton, pracovník poslance Tonyho Blaira, napsal: "Jsem velmi znepokojen okolnostmi, které líčíte a zjistím, co nejrychleji, co by se dalo ve vaší věci dělat."

    Premiérovy záležitosti, týkající se jeho volebního okrsku, jsou vyřizovány z domu Blarových v Trimdonu. Je to malebná hornická vesnice nedaleko West Cornforthu. Do svého volebního okrsku cestuje Tony Blair tak jednou za dva měsíce, a proto jsou velmi důležitá veškerá bezpečnostní opatření, sdělil listu Observer John Burton. Dům je oddělen od okolí vysokým plotem, a strážemi s automatickými zbraněmi.

    Burton přiznává, že se dosud s Janisovými nesetkal - i když četl Saminin dopis. Nesedl do auta a nezajel - trvá do deset minut - do jejich domu. "Mohou mě navštívit tady," uvedl. "Rád se s nimi setkám". Nepříjemně sebou vrtí v křesle, když se zmíním o rasismu. "Nemyslím, že má rodina Junisových problémy z těchto důvodů. Vůbec tady problémy s rasismem nemáme, to vím. Myslím, že by se tahle rodina měla prostě vystěhovat. Zjevně se s místními lidmi neshodla."

    Hostinec Flintlock Inn stojí přes ulici téměř přímo naproti domu Junisových. Hosté jsou tu hluční a fyzicky vyvolávají strach. je to ostrý kontrast ve srovnání s nervózní zdvořilostí členů rodiny Junisových.

    Avšak osmého srpna byl pan Junis obžalován z fyzického útoku a z vlastnictví útočné zbraně, po potyčce nedaleko místních obchodů. O několik tádnů předtím ho obklopili tři mladíci a on utekl domů pro pomoc. Vrátil se se smetákem a před nenávistně hlučícím davem zbil tím smetákem výrostka tak, že upadl na zem. Minulý týden byl Mohammed odsouzen k dvanácti měsícům podmíněného trestu. "Udělal bych to znovu," říká hněvivě. "Ztratil jsem úplně sebeovládání, měl jsem pocit, že bych toho člověka zabil. Kdyby mi v tom nezabránili, nevím, co by se stalo."

    Policie jsou v Junisově domácnosti častými přítomnými. Loni v únoru umístila sedgefieldská policie na místnosti v jejich domě v prvním patře dva uniformované policisty, ve snaze zaznamenávat útoky. Pro rodinu je nutnost jednat s policií neustálým zdrojem frustrace. Oba rodiče umějí jen lámaně anglicky a jen obtížně se s policií dorozumívají.

    Po deset dní stálo před hostincem Flintlock Inn policejní auto. Hrozby se vrátily v okamžiku, kdy policisté odjeli. "Víme, že tady byla policie kvůli vám," zněl jeden anonymní telefonát. "Teď jste všichni už mrtví."

    Dopis od místní policie z 9. dubna 1998 do poslanecké kanceláře Tonyho Blaira vyjadřuje oficiální názor na policejní zásahy v této věci. "Jsme předsvědčeni, že se v důsledku policejní akce situace podstatně zlepšila a důvěra rodiny Junisových v policii byla obnovena."

    Každý večer kolem 19. hodiny si sedají Mohammed Junis s manželkou k večeři. Jejich tři mladí synové musejí být přesvědčováni, aby sešli k večeři z pokoje v prvním patře, kde se hádají o to, kdo víc vyhrál ve videohrách. Čtyři dcery se chichotají do dlaní a nadávají si anglicky, jazykem, jemuž jejich matka nerozumí. V jejich tiché konverzaci se mluví hlavně o mladých mužích. Během celé večeře poslouchá rodina nervózně, jestli se něco neděje venku. Jídlo je příjemné, ale atmosféra je napjatá.

    Pan Junis hovoří při večeři vzrušeně o tom, že se s celou rodinou přestěhuje zpět do Pákistánu. Rodiče Junisovi nemají skoro žádné vzdělání. Rozhodnutí, která musejí každodenně dělat, jsou založena téměř výlučně na morálních předpokladech a na náboženských předpisech. Náboženské nápisy jsou všude na zdech. V domě vládne atmosféra provizoria, jako by se musela rodina každou chvíli vystěhovat.

    Denis Brokes je předsedou Rady pro rasovou rovnost v hrabství Durham. je to dobrovolná organizace v městě Darlingtonu. Iniciativa má velmi málo peněz a nemůže nabídnout proti rasovému pronásledování rodiny Junisových žádnou efektivnější pomoc. Rasismus není výraznou místní prioritou. "Příslušníci etnických menšin tvoří jen 0,009 procent místního obyvatelstva," řekl John Burton.

    Brokes žije v Darlingtonu už asi deset let. V sedgefieldském okrese je považován v oblasti rasových vztahů za odborníka. Vysvětluje, že předložil případ rodiny Junisových na všech úrovních lokální samosprávy. "Prostě existují tyto oblasti, do kterých nemohou etničtí lidé vůbec vkročit," uvádí. "jsou to oblasti, kde jsou příslušníci etnických menšin terčem systematické ostrakizace. West Cornforth je dobrý příklad. Je to bývalé hornické městečko s velkou nezaměstnaností. Mnoho tamějších lidí vidělo asi lidi z Asie jen v televizi. Multikulturalismus v takových oblastech pro místní lidi nic neznamená."

    Ve čtvrtek večer sedí místní lidé v hostinci Flintlock Inn a hovoří o televizním filmu Tony's People, o němž předem napsaly místní noviny, Northern Echo. Noviny také velmi podrobně píší o tom, jak je rodina Junisových izolována od sousedů. Přítomní v hostinci - většinou jsou to muži, bývalí technici z nyní už uzavřených místních oceláren - si trpce stěžují na to, že se stávají ohniskem zájmu mediálního cirkusu, novinářů přicházejících z celé Británie. "Je dost obtížné si tady vydělat na živobytí. Nikdo tady nemá peníze, ale to vám zřejmě došlo, ne?" - "Nejsem rasista," vykřikuje jeden muž. "Můžete si tady sedět celý večer a budu se s vámi bavit. Ale když řeknete něco nesprávného, dám vám pěstí. Ne protože jste z Asie, ale protože dám pěstí každému, kdo řekne něco nesprávného." Společníci souhlasně přikyvují.

    "Je to stejně podivná rodina," říká druhý. "Jsou mi opravdu odporní. Pořád mluví svým vlastním jazykem, nikdy nemluví anglicky. A ten obchod taky změnili - už není tak dobrý, jaký byl předtím. Utráceli jsme tam spoustu peněz. Zničili si to sami, tím, že nás nechtěli znát."

    Muži tvrdí, že ve vesnici není rasismus: "Jděte se podívat na rodinu Sikhů nahoře u náměsí. A na toho člověka, který vlastní jiný obchod, tady nedaleko Nikdy neměli žádné problémy. Jen se jich zeptejte. Řeknou vám to na rovinu."

    Jenže ta síkhská rodina se obléká do texasek a triček a vypadá jako vzor ponagličtěné etničnosti, jakou West Carnforth vyžaduje od všech etnických příchozích.

    A asijský majitek obchodu Charlie's Grocery, jiného obchodu s potravinami, jen několik minut vzdáleného od domu Junisových, si během svých krátkých pobytů ve vesnici na rasové pronásledování nestěžuje. Bydlí v nedalekém městě Middlesborough a do vesnice jezdí jen obchod otevřít a dovážet do něho zboží. U pultu zákazníky celý den obsluhuje běloška.

    Junisovi mezitím nosí svou náboženskou víru na odiv jako ochranný štít. "Proč bychom se měli měnit," vykřikuje Rubina, nejstarší dcera, které je jednadvacet. Je oblečena v tradičním šalvaaru-kamizu, dlouhé černé blůze až po kolena a volných kalhotech. Vlasy má svázané do drdolu. Má upřímnou tvář jen s minimálním makeupem.

    "Proč bychom měli chodit v kalhotech a tričkách? Můj otec je silně nábožensky založený - je na tom něco špatného? Moji bratři a sestry taky - je na tom něco špatného?" Třese se hněvem. "Já vám povím, proč nás tady nechtějí - protože si to nenecháváme líbit. Někdo mi řekne, ať jdu do prdele, a já mu řeknu totéž, ale hlasitěji. Nejsme jen oběti."

    V osmnáct hodin večer projede pomalu kolem hostince Flintstones policejní automobil, udělá oblouk a zastaví se na druhé straně ulice před domem Junisových. Dva policisté v uniformě sedí v automobilu pozorně tři čtvrtě hodiny, jejich prázdné, bezvýrazné tváře se soustřeďují na hostinec. Pan Junis otevře domovní dveře svého bytu a stojí, dívá se na policejní automobil a v ruce drží hořící cigaretu. Občas pohlédne směrem k hostinci.

    "Je to teda sprostá drzost," říká jeden muž v hostinci a natahuje krk, aby se podíval na policejní auto. "Najednou na nás všichni dohlížejí, jako bychom byli zrovna my podezřelí. A co naše práva? My jsme tady vyrostli. A my tady budeme, když všichni ostatní už budou pryč."


    Žraloci

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    Italská televize včera vysílala zprávu o tom, jak na rybáře zaútočil bílý žralok dlouhý šest až sedm metrů. Nejprve se zakousl do jednoho z tuňáků připevněných k člunu, pak se ovšem pokoušel zakousnout i do trupu lodi. Agenturní zpráva hovoří o tom, že nikdo nebyl zraněn, nezmiňuje se ovšem, zda rybáři s dravcem svedli zápas a s jakým výsledkem pro žraloka. Tím pádem je člověk odkázán pouze na svou fantazii. Je to jako s přidělováním státních zakázek na pistole, s udělováním licencí na provozování mobilních sítí, či odebíráním licencí bankovních. Ze stručných zpráv se sice dovíme, jak to dopadlo, ale většinou už nepochopíme proč.

    Počínání dravců je ovšem zajímavé a užitečné sledovat, i když to zrovna nejsou bílí žraloci. Například policejní prezident by možná byl ušetřen starostí s pistolemi, kdyby byl býval věděl, že na jeho prezídiu se touto problematikou zabývá bývalý obchodní ředitel firmy, která byla zvýhodněna ve výběrovém řízení.

    Nějaká dravá ryba je pak dost možná i v pozadí výběrového řízení na provozovatele sítě GSM 1800. Je totiž zvláštní, že ze čtyř uchazečů byl vybrán jediný, který s touto činnosti zatím nemá žádnou zkušenost.

    A do třetice čerstvá zpráva o tom, jak nejmocnější rybě v našem bankovnictví roste apetit. To, že se náklady na rekonstrukci sídla České národní banky zvýšili více než o miliardu nelze odbýt frází, že prostředky byly vynaloženy úměrně tomu, co tato banka potřebuje.

    Asi bychom měli být přesvědčeni, že to potřebujeme my, daňoví poplatníci. Pokud se Centrální banka nevešla do původního astronomického rozpočtu, pak bychom měli vědět kdo za to bude potrestán. Abychom si nepřipadali jako včera ti italští rybáři v Jaderském moři.

    Vysílalo se v pondělí 27. září 1999.


    Otevřený dopis generálnímu řediteli České pošty

    Petr Jánský

    Vážený pane řediteli!

    V minulém týdnu exceloval na stránkách BL tiskový mluvčí ČP ing. Vančura.

    Jak snadno nahlédnete, svým arogantním jednáním poškodil dobré jméno ČP. Potenciální zákazníky pak odradil od styku s touto institucí. Nakonec se krátce omluvil panu Pavličovi s tím, že Jánskému a Paříkovi odpovídat nebude. Nezbývá mi tedy, abych zcela výjimečně s ing. Paříkem souhlasil a požádal Vás, abyste zvážil setrvání vašeho tiskového mluvčího ve funkci. Ing. Vančura je svým způsobem uvažování a stylem vyjadřování přímo předurčen pro práci tiskového mluvčího okresní a vyšší organizace ODS.

    Po té by bylo vhodné, abyste obrátil svou pozornost na podstatu věci a veřejnosti sdělil svůj názor na vyřešení zmíněného problému. Občanům je totiž zcela jedno, jaké smlouvy ČP uzavírá a jestli s nimi souhlasíte nebo ne. Není jim však jedno, když důsledky hloupých smluv neobratně přenášíte na zákazníky.

    Pane řediteli, ocenil bych, kdybyste urychleně našel způsob, jak zaslat složenkou typu A požadovaný obnos tak, aby došel na účet banky celý.

    Děkuji a jsem s pozdravem Vám i převodové službě

    Petr Jánský


    Ještě k čtení literatury... (a jejímu smyslu i dopadu)

    Lubomír Machala

    Vážený pane kolego Hausenblasi,

    už jsem Honzovi Čulíkovi psal, že mne zveřejněním přepisu našeho debatování o literatuře na setkání se zahraničními bohemisty poněkud zaskočil, ale nakonec proč ne, ona takováto zpětná prověrka toho, co člověk napovídá, rozhodně není na škodu. Ale kvůli tomuhle samozřejmě Vám (a případně dalším zájemcům) nepíši.

    Motivem je Vaše reakce na zmíněnou diskusi, v níž jste se pozastavil nad skutečností, že našemu hovoru dominoval v souvislosti s výukou literatury pojem "přečtenost" a nikoliv "čtení" jako proces, respektive, že "učitelé z knihy určené k čtenářskému zážitku, udělají objekt vědění, vědy, historie. Ne opačně, že by vědění o knize sloužilo k vyšší rozkoši z četby." A jako doklad jste citoval jednu mou diskusní repliku, v níž jsem mj. prohlásil, že při kolokviích a zkouškách vyžaduji, aby studenti měli přečten určitý počet knih. Následující věta (i Vámi citovaná) ale podle mne dokazuje, že se vpodstatě naše názory na školní zacházení s literaturou (ať to vyjádřím co nejméně pateticky) v zásadě neliší.

    Pro jistotu dotyčné věty zopakuji: "Co přečte, to je mi v zásadě jedno. Ale musí být schopen o tom hovořit." Mohu Vás ujistit, že mne při rozhovorech se studenty zajímá především jejich názory na knihu, jak ji četli, jak ji vnímali, hodnotí, interpretují. A navíc, od prvního setkání s novými kolegy je vedu k tomu, aby si při četbě dělali poznámky, které pak mohou mít při zkoušce k dispozici a které i já (fakultativně) pročítám a při klasifikaci zohledňuji. Že cílem je něco jiného než vzájemně opisované středoškolské čtenářské deníky, snad nemusím zdůrazňovat. Koneckonců sám jste onu metu přesně vystihl, když jste psal o "kultivování vnímatelství".

    Dalo by se ještě pokračovat, jak v té původní debatě, tak ve Vašem příspěvku se objevilo mnohé, co by bylo třeba dopovědět, prodiskutovat. Ale to si asi raději povykládáme "zoči voči", až se zase někdy setkáme na nějakém pracovním semináři pro učitele českého jazyka a literatury.

    Jednu poznámku si však na závěr přece jen neodpustím. Kolega Čulík mi poslal ještě další ohlas na názory z diskuse, v němž pro mne neznámý M. L. konstatoval: "nesouhlasím se závěrem diskuse bohemistů. Domnívám se, že spisovatelé by se k současným společenským otázkám vyjadřovat nemuseli. Stačí, když budou psát tak, aby působili na cit i rozum svých čtenářů. (...) Bylo by užitečnější, kdyby se v televizi a rozhlasech víc mluvilo O DÍLECH, než aby tam AUTOŘI mluvili ke dni." Osobně s pisatelem vřele souhlasím, napsat jednu nebo dvě knihy, které si čtenáři najdou i po více letech, myslím na jeden spisovatelský život bohatě stačí, ale fakt je, že chce-li se autor vyjadřovat ke dni, tak mu v tom nelze bránit, stejně jako nelze zabránit případnému využití (zneužití) jeho myšlenek (děl) k mimoliterárním cílům, jejich fungování v mimoestetických kontextech.

    Lubomír Machala, katedra bohemistiky FF UP, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc, e-mail machal@ffnw.upol.cz


    Budoucnost digitálního televizního vysílání v České republice

    Jiří Rajdus, Czech DVB Group

    Vážený pane Čulíku,

    rád bych reagoval na Vaši krátkou informaci o naší tiskové zprávě k udělení licence na digitální vysílání. Přiměla mě k tomu Vaše otázka na konci zprávy. Z ní totiž zaznívá buď neinformovanost nebo nepochopení problému z Vaší strany.

    Dovolím si tedy dodat k tiskové zprávě několik doplňujících informací a pokusím se na Vaši otázku odpovědět.

    Digitální televizní (a nejen televizní) vysílání podle systému DVB (Digital Video Broadcasting), který vznikl v Evropě a zavádí se dnes skoro v celém světě, a který samozřejmě hodláme adoptovat i u nás, přinese kromě zlepšení technické kvality přenášeného obrazu a zvuku jeden zásadní zlom. Systém využívá téměř stejné kmitočtové pásmo a identickou šířku kanálu, jako dnešní analogová televize. Oproti ní však umí, díky statistickým teoriím o nadbytečnosti a elektronice, která je umí aplikovat, přenášet obrazové, zvukové, ale i jiné informace tak úsporně, že dokáže pomocí dnešního jednoho televizního kanálu (nebo kmitočtu) přenést současně více televizních programů (podle dnešního stavu úrovně technologie 4 -5 televizních programů ve srovnatelné kvalitě s dnešním analogovým vysíláním, ale do budoucna se bude tento počet zvyšovat). Navíc umí pokrývat rozsáhlejší území stejným kanálem (nebo-li kmitočtem) pomocí sítě vysílačů pracujících na tomto kmitočtu (tzv. jednofrekvenční sítě). Teoreticky by se tak dala porýt celá republika jedním kmitočtem pro zmíněný počet 4-5 programů (prakticky to má však jistá omezení). Uvážíte-li, že kmitočtové pásmo, pro které je digitální vysílání navrženo obsahuje kolem 40ti takových kanálů (kmitočtů) a že podle prvních návrhů bude potřeba v ČR pro jednu celoplošnou sí» 4-5ti zmíněných programů tři z nich vhodně kombinované, lehce odhadnete, že kdyby se hypoteticky dnes vypnuly analogové sítě a zítra na jejich kmitočtech zapnuly digitální, můžeme mít rázem v republice teoreticky 13 celoplošných sítí po 4-5 programech, tj. čistě teoreticky 75 různých programů celoplošných nebo nepřeberné kombinace programů celoplošných a regionálních. Uvádím tato ryze teoretická čísla záměrně proto, aby vyplynul význam a důsledky zavedení tohoto systému - vznikne prostor pro konkurenci, který, jak někteří současní majitelé televizních licencí tvrdí, náš trh údajně neunese?! Sdílení jednoho vysílacího kanálu (kmitočtu) více programy (tedy i vysílateli programů) navíc zákonitě vyústí ve zcela jinou strukturu vlastnictví sítí, oprávnění používat sítí k šíření programů a udělování (nebo spíše už vydávání) licencí. Jednoznačně z toho vyplývá, že se naprosto oddělí sítě od vysílatelů, vznikne jakási infrastruktura televizních (ale i rozhlasových a datových) kanálů a jejich provozovatelů (něco jako sítě GSM), kteří budou hledat zákazníky (vysílatele komerčních programů, placené televize, videa na přání a dalších služeb, které se trhu prosadí). Dalo by se s nadsázkou říci, že to bude něco jako bezdrátová "kabelová" televize.

    A tady v tomto místě se pokusím na otázku z Vašeho článku odpovědět: Czech DVB Group se chce zařadit do té zmíněné skupiny provozovatelů digitálních sítí a poskytovat programové kanály všem, co se na trhu objeví, tedy ČT, Nově, Primě a dalším. V žádném případě nemáme zájem produkovat programy (a měla by to být i příští legislativní podmínka provozování takovýchto sítí s ohledem na nezaujatost při poskytování vysílacích kanálů). Naopak chceme připravit prostor proto, aby vznikla další Nova, další Prima atp., tedy klasické podnikání na telekomunikačním trhu. A v oboru nejsme úplnými začátečníky, jak by se mohlo z názvu firmy a data jejího vzniku zdát. Stejní lidé, kteří pracují pro Czech DVB Group, před téměř třemi léty (v lednu 1997) spustili a stále provozují digitální satelitní distribuci a vysílání (v systém DVB) českých televizních a rozhlasových programů (ČT1, ČT2, Prima TV, Galaxie, Hallmark, ČRo1, ČRo2, ČRo3, RFE a další) přes satelit Kopernikus, a které je známé jako vysílání firmy Czech Link.

    Na závěr ještě uvedu, že udělení licence je pozemském vysílání televize vlastně začátek něčeho nového, s velkými riziky a dlouhodobou návratností. Jedním z největších problémů nového systému je, že si diváci budou muset doma pořídit přijímací zařízení, která jsou sice dneska cenově na úrovni 20 000,- Kč a jistě během několika let zlevní jako třeba v minulosti satelitní přijímače. Ani na relativně nízkou cenu však nebude asi nikdo ochoten přistoupit, pokud se mu zároveň nenabídne něco nového (program, služba apod.) Navíc je celé to kmitočtové spektrum pro digitální sítě obsazeno právě těmi dnešními analogovými televizemi a existuje dnes velmi omezený počet kmitočtů (kanálů), na kterých lze toto vysílání zahájit. Na úspěchu našeho projektu tak do jisté míry závisí okamžik, vhodný pro vypnutí analogové televizní sítě, a kdy bude možno v plné míře využít možností dostatečného prostoru pro vysílání většího množství televizních a jiných programů. Střízlivý odhad hovoří o deseti letech a pesimistický o dvaceti.

    Na naší internetové stránce deklarujeme i propagační aktivity digitálního vysílání v ČR a o ty jsem se (kromě propagace vlastní firmy) tímto dopisem pokusil. Doufám, že se mi alespoň trochu podařilo Vám osvětlit možnosti digitální televize, alespoň ve vztahu k současnému stavu. Jinak tento systém nabízí celou řadu jiných možností, nejen pasivní sledování "duchaplných programů". Ale o tom možná někdy příště, pokud budete mít zájem. Jinak se lze o možnostech tohoto systému, o celé jeho historii vzniku a rozvoji v Evropě a ve světě dočíst na stránkách mezinárodní organizace DVB sídlící v Ženevě.

    Jiří Rajdus

    Czech DVB Group, a.s.

    Pod Hájkem 1

    180 00 Praha 8

    tel.: 02 6844326

    fax.: 02 90001856


    Poznámka Jana Čulíka: Argumentoval jsem, že zatímco prosazují v Británii zavádění digitálního vysílání hlavní broadcasteři (BBC, Sky Television, atd.) a přesto není jasné, za jak dlouho bude veřejnost ochotna na nový systém přejít, pokud v České republice není zavádění digitálního vysílání spojeno s hlavním poskytovatelem pořadů, ale licence byla udělena pouze firmě, která bude vysílání technicky umožňovat, bez výroby vlastních pořadů a bez zavedené značky, bude zavádění zřejmě velmi pomalé. Přišla k tomu ještě tato odpověď:

    Vážený pane Čulíku,

    jsem rád, že jste na můj dopis reagoval. Pravda je, že v Anglii to vzali, jak se u nás říká, "z gruntu" a na celém projektu se účastní jak telekomunikační firmy, tak významní broadcasteři. My jsme tak trochu v České republice pionýry a samozřejmě s podporou broadcasterů počítáme.

    Hodláme jejich programy (a za jejich souhlasu) kromě dalších vysílat taky. Mimochodem i v Anglii mají v rámci projektu rozděleny úlohy na broadcastery a poskytovatele sítí a podle toho taky přidělují licence. U nás je, jak jistě víte, odlišná situace na mediálním trhu a proto je v našich plánech i to, že pilotní projekt by měl ukázat nejen technickou stránku věci (spíše jen aplikaci na naše konkrétní podmínky), ale hlavně stránku komerční, tedy to, co zde bude "tahákem", aby si divák něco nového koupil. Taky si myslím, že zájem o digitální vysílání ze strany našich státních orgánů je v tuto chvíli okrajový, který pramení z nedocenění tohoto způsobu vysílání. Takže zaplať Pánbůh za to, že byla alespoň tato licence vydaná (není asi pro dobro veci podstatné, že ji dostala právě Czech DVB Group).

    Mimochodem o licenci v tuto chvíli projevily zájem pouze dva subjekty, kromě nás ještě České radiokomunikace.

    Ty budou rovněž realizovat zkušební vysílání na jiném kanále (kmitočtu). Nevím jestli to z minulého dopisu vyplynulo jasně, ale znovu opakuji: má-li se někdy v budoucnu přejít na digitální vysílání (a analogové vypnout), je potřeba, aby v té době byla co největší penetrace trhu potřebným přijímacím zařízením, pak to bude i pro současné broadcastery jednodušší (problémy s přepnutím budou podobné jako při přechodu z vysílacího systému SECAM na PAL v roce 1992).

    A nové zařízení si koupí jen omezený počet diváků, pokud ovšem tam nepřibude něco nového. To je vlastně strategie, která by podle nás mela byt i motivem při koncipování legislativy pro tuto oblast.


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|