Náboženství, stát a ekonomika
Tento prispevek se tyka probihajici debaty v Britskych listech na tema
nabozenstvi. Nejdriv se budu zabyvat otazkou vlivu statu na otazky viry a
nabozenstvi, pak se zminim o vztahu ekonomiky a nabozenstvi.
Nabozenstvi a stat
Nabozenstvi bylo v dejinach ceskych zemi prilis casto ovlivnovano
nabozenstvim panovnika, a spjato s panujicim rezimem. Omezim-li
se na dvacate stoleti, pak rada vedoucich politiku za prvni republiky
nemela zrovna nejpratelstejsi nazor na katolictvi, protizidovska druha
republika zase propagovala vse katolicke. Protektoratni rezim
mel zvlast spadeno na zidovstvi a cirkev pravoslavnou. Komuniste
zas nemeli v lasce krestanske cirkve jako takove, zvlaste tu
katolickou, a casto pouzivali antisemitske propagandy. Chci
podotknout, ze od druhe republiky byli zide vzdy definovani
spise rasove nez nabozensky; utoky za zidovskou viru byly tedy
podmnozinou rasove diskriminace.
"Vladni nazory" na otazky nabozenstvi priblizim citacemi z praci
nekolika autoru. Nejdriv se zastavim u dila Ferdinanda Peroutky
"Jaci jsme" (1991, Praha: Stredoceske nakladatelstvi a
vydavatelstvi). Peroutka kritizuje politiky a publicisty prvni
republiky, kteri nalehali na to, aby narod opustil s rakouskou
monarchii i katolicismus, ktery mu byl pred stoletimi vnucen.
Duvodem mela byt protestantska tradice ceskeho naroda. Tento
nazor prosazoval mimo jine Masaryk. Na ceskobratrskou tradici
udajne navazovalo narodni obrozeni, a vyplyval z ni jakysi
specificky druh ceske humanity. Pekar a dalsi historici vsak
podle Peroutky ukazali, ze narodni obrozenci na Ceske bratry
navazovat nemohli, protoze jejich idealy pramalo znali. Cesky
"humanismus" zas podle Peroutky nenavazuje na ceskobratrskeho
pacifistu Chelcickeho, ale vyplyva z pocetni prevahy nemeckeho
zivlu nad ceskym ve stredni Evrope: udajna ceska mirumilovnost
je jen strategii preziti tvari v tvar silnejsimu sousedovi.
Podle Peroutky cesky narod katolictvi asimiloval. Z katolictvi
vyplyva charakter nejen ceskych lidovych pisni a lidoveho umeni,
ale i architektury. Raz ceske krajiny, dany barokni linii, by
byl uplne jiny nebyt katolictvi. Praha by zrejme nebyla stovezata
a sochy svetcu na Karlove moste by neexistovaly.
K obratu vztahu statu k nabozenstvi doslo za druhe republiky.
Jan Rataj ve sve knize "O autoritativni narodni stat" (1997.
Praha: Karolinum) popisuje jak katolicka pravice po Mnichovu
odmitla Husovu tradici, a navrhovala obnoveni myslenky Svate
rise rimske naroda nemeckeho, ve ktere mel cesky narod hrat
roli loajalniho vazala vuci Nemecku, podobne jako svaty Vaclav
vuci Jindrichu I. Rataj rika: "Konzervativni katolicka
hierarchie... odmitala cesky nacionalismus jako herezi 19.
stoleti s protikatolickym obsahem. Chtela dosahnout supremace
katolicke cirkve v novem nacionalnim totalitnim state." Ateiste
a nekatolici byli diskriminovani, nemluve uz o pogromech na
zidy.
Za nemeckeho protektoratu byla rozpustena pravoslavna cirkev
pote, co jeji duchovni poskytli pomoc parasutistum, kteri
provedli atentat na Heydricha. Predtim byla ovsem podrizena
berlinskemu pravoslavnemu biskupovi, protoze nacistum vadilo
spojeni se srbskymi pravoslavnymi hodnostari (Karel Maly a
kolektiv. 1997. Dejiny ceskeho a ceskoslovenskeho prava do roku
1945. Praha: Linde). O nacistickem antisemitismu jiz toho bylo
napsano dost.
Odmitani vseho nabozenskeho komunisty mame jiste mnozi v pameti.
Jen namatkou zminim pouzivani antisemitismu v procesu proti
Slanskemu, ci to, jak komunisticka propaganda zneuzivala Husa
jako "hrdinu narodnostniho boje proti Nemcum". V tom druhem
komuniste navazovali do jiste miry na prvni republiku.
Celkove protinabozensky osten statu, ktery navazuje do na
komunismus a snad i na prvni republiku, je zrejmy v neochote
polistopadovych vlad navratit cirkvim jejich majetek, znarodneny
komunisty. I kdyz nevim, proc se tak malo mluvi o cirkvich jinych,
nez je ta katolicka.
Nabozenstvi a ekonomika (uz mene vazne)
Par slov k otazce, zda ekonomice vice prospiva katolicismus ci
protestantismus obyvatelstva. Faktem je, ze jedina prevazne protestantska
republika byvaleho Sovetskeho svazu, Estonsko, byla jako jedina
postsovetska republika prizvana do EU. Pokud to bylo diky jejim vybornym
ekonomickym ukazatelum, jak predpokladam, znamena to, ze by na te
protestantske etice mohlo neco byt.
Vzhledem ke krase baroknich pamatek mi ale zase vyplyva,
ze v Cesku je katolicka minulost vyhodna pro dnesni kapitalismus,
nebot tato minulost svymi plody do zeme privadi zahranicni
turisty. Pozitivni prinos katolicke minulosti je ovsem nicen tim,
ze cesti taxikari, katolicti, protestansti a pravdepodobne i
pravoslavni, zcela nekrestansky sidi bezmocne, ceskeho jazyka a
zvyklosti neznale turisty.
Proto uzaviram, ze pro ekonomiku zeme by bylo nejlepsi, kdybychom
vsichni byli Mormoni. Nikdy jsem nevidel vetsi koncentraci
Mercedesu, nez pri navsteve mormonskeho chramu v Oaklandu v
Kalifornii. Mormonska doktrina nezna pojem "nekrestanske penize",
coz ovsem plati pro vetsinu nabozenstvi ve Spojenych statech.
Pro Mormona je to naopak: cim vic penez mas, tim vic te Buh
miloval.
Vít Novotný