čtvrtek 11. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Rozvědky proti Saddámovi:
  • Znovu MI6, Češi a prozrazený špión (Sunday Telegraph)
  • MI6: Neposílejte homosexuální špióny do ČR (Oleg Gordievskij) Ekonomika:
  • Má automobilový průmysl budoucnost? Česká politika:
  • ČR: Dialog mezi církvemi a státem (Jan Mezdříč)
  • Náboženství, stát a ekonomika (Vít Novotný) Reakce:
  • "Moře nudy a oceány arogance" v Literárních novinách Ekologie:
  • Zrychlí ministr Kužvart vznik integrovaného registru znečištění prostředí? Reakce:
  • Nepřesnosti v článku Dušana Slugoně (Jan Kyncl)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Náboženství, stát a ekonomika

    Vít Novotný

    Tento prispevek se tyka probihajici debaty v Britskych listech na tema nabozenstvi. Nejdriv se budu zabyvat otazkou vlivu statu na otazky viry a nabozenstvi, pak se zminim o vztahu ekonomiky a nabozenstvi.

    Nabozenstvi a stat

    Nabozenstvi bylo v dejinach ceskych zemi prilis casto ovlivnovano nabozenstvim panovnika, a spjato s panujicim rezimem. Omezim-li se na dvacate stoleti, pak rada vedoucich politiku za prvni republiky nemela zrovna nejpratelstejsi nazor na katolictvi, protizidovska druha republika zase propagovala vse katolicke. Protektoratni rezim mel zvlast spadeno na zidovstvi a cirkev pravoslavnou. Komuniste zas nemeli v lasce krestanske cirkve jako takove, zvlaste tu katolickou, a casto pouzivali antisemitske propagandy. Chci podotknout, ze od druhe republiky byli zide vzdy definovani spise rasove nez nabozensky; utoky za zidovskou viru byly tedy podmnozinou rasove diskriminace.

    "Vladni nazory" na otazky nabozenstvi priblizim citacemi z praci nekolika autoru. Nejdriv se zastavim u dila Ferdinanda Peroutky "Jaci jsme" (1991, Praha: Stredoceske nakladatelstvi a vydavatelstvi). Peroutka kritizuje politiky a publicisty prvni republiky, kteri nalehali na to, aby narod opustil s rakouskou monarchii i katolicismus, ktery mu byl pred stoletimi vnucen. Duvodem mela byt protestantska tradice ceskeho naroda. Tento nazor prosazoval mimo jine Masaryk. Na ceskobratrskou tradici udajne navazovalo narodni obrozeni, a vyplyval z ni jakysi specificky druh ceske humanity. Pekar a dalsi historici vsak podle Peroutky ukazali, ze narodni obrozenci na Ceske bratry navazovat nemohli, protoze jejich idealy pramalo znali. Cesky "humanismus" zas podle Peroutky nenavazuje na ceskobratrskeho pacifistu Chelcickeho, ale vyplyva z pocetni prevahy nemeckeho zivlu nad ceskym ve stredni Evrope: udajna ceska mirumilovnost je jen strategii preziti tvari v tvar silnejsimu sousedovi.

    Podle Peroutky cesky narod katolictvi asimiloval. Z katolictvi vyplyva charakter nejen ceskych lidovych pisni a lidoveho umeni, ale i architektury. Raz ceske krajiny, dany barokni linii, by byl uplne jiny nebyt katolictvi. Praha by zrejme nebyla stovezata a sochy svetcu na Karlove moste by neexistovaly.

    K obratu vztahu statu k nabozenstvi doslo za druhe republiky. Jan Rataj ve sve knize "O autoritativni narodni stat" (1997. Praha: Karolinum) popisuje jak katolicka pravice po Mnichovu odmitla Husovu tradici, a navrhovala obnoveni myslenky Svate rise rimske naroda nemeckeho, ve ktere mel cesky narod hrat roli loajalniho vazala vuci Nemecku, podobne jako svaty Vaclav vuci Jindrichu I. Rataj rika: "Konzervativni katolicka hierarchie... odmitala cesky nacionalismus jako herezi 19. stoleti s protikatolickym obsahem. Chtela dosahnout supremace katolicke cirkve v novem nacionalnim totalitnim state." Ateiste a nekatolici byli diskriminovani, nemluve uz o pogromech na zidy.

    Za nemeckeho protektoratu byla rozpustena pravoslavna cirkev pote, co jeji duchovni poskytli pomoc parasutistum, kteri provedli atentat na Heydricha. Predtim byla ovsem podrizena berlinskemu pravoslavnemu biskupovi, protoze nacistum vadilo spojeni se srbskymi pravoslavnymi hodnostari (Karel Maly a kolektiv. 1997. Dejiny ceskeho a ceskoslovenskeho prava do roku 1945. Praha: Linde). O nacistickem antisemitismu jiz toho bylo napsano dost.

    Odmitani vseho nabozenskeho komunisty mame jiste mnozi v pameti. Jen namatkou zminim pouzivani antisemitismu v procesu proti Slanskemu, ci to, jak komunisticka propaganda zneuzivala Husa jako "hrdinu narodnostniho boje proti Nemcum". V tom druhem komuniste navazovali do jiste miry na prvni republiku.

    Celkove protinabozensky osten statu, ktery navazuje do na komunismus a snad i na prvni republiku, je zrejmy v neochote polistopadovych vlad navratit cirkvim jejich majetek, znarodneny komunisty. I kdyz nevim, proc se tak malo mluvi o cirkvich jinych, nez je ta katolicka.

    Nabozenstvi a ekonomika (uz mene vazne)

    Par slov k otazce, zda ekonomice vice prospiva katolicismus ci protestantismus obyvatelstva. Faktem je, ze jedina prevazne protestantska republika byvaleho Sovetskeho svazu, Estonsko, byla jako jedina postsovetska republika prizvana do EU. Pokud to bylo diky jejim vybornym ekonomickym ukazatelum, jak predpokladam, znamena to, ze by na te protestantske etice mohlo neco byt.

    Vzhledem ke krase baroknich pamatek mi ale zase vyplyva, ze v Cesku je katolicka minulost vyhodna pro dnesni kapitalismus, nebot tato minulost svymi plody do zeme privadi zahranicni turisty. Pozitivni prinos katolicke minulosti je ovsem nicen tim, ze cesti taxikari, katolicti, protestansti a pravdepodobne i  pravoslavni, zcela nekrestansky sidi bezmocne, ceskeho jazyka a  zvyklosti neznale turisty.

    Proto uzaviram, ze pro ekonomiku zeme by bylo nejlepsi, kdybychom vsichni byli Mormoni. Nikdy jsem nevidel vetsi koncentraci Mercedesu, nez pri navsteve mormonskeho chramu v Oaklandu v Kalifornii. Mormonska doktrina nezna pojem "nekrestanske penize", coz ovsem plati pro vetsinu nabozenstvi ve Spojenych statech. Pro Mormona je to naopak: cim vic penez mas, tim vic te Buh miloval.

    Vít Novotný



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|