čtvrtek 14. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby České imigrační předpisy:
  • Cizinci v ČR: Náměstek ministra vnitra nemluví k věci (Andrew Stroehlein) Internet:
  • Irská školačka vytvořila superefektivní šifrovací kód pro e-mail
  • Software, které cenzuruje pornografii Zdraví:
  • Nastane apokalypsa, až ztratí antibiotika účinnost? Společnost:
  • Švédsko - větší úcta k člověku jako k jednotlivci (Dalibor Štys) Lustrace:
  • Fízl pro Jindru Paříka (Miloš Koenig) Politikové, kteří nemluví s novináři:
  • Nebuďte na českého ministra školství tak přísný! (Miloš Kaláb) Věda a jaderná energie:
  • K aktivistům typu Stevena Saxonberga (Petr Vařeka)
  • Lidské poznávání v pojetí Stevena Saxonberga (Vladimír Wagner) Dvojí ceny:
  • Bigotní a neinformované názory Kazi Šťastnové (Vratislav Kuška) Imigrace:
  • Je dobře, že Evropská unie staví bariéry přistěhovalcům? (Jaroslav Teplý)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Švédsko - větší úcta k člověku jako k jednotlivci

    Dalibor Štys

    Dekuji panu Saxonbergovi za jeho prispevek. Hlavni rozdil, ktery pocituji mezi Ceskem a Svedskem, spociva v daleko vetsi ucte k cloveku jako jednotlivci a s tim take v zodpovednosti za sve ciny. Je spousta faktoru ktere historicky urcily proc je tomu tak.

    Chtel bych se zminit o jednom aspektu, ktery navazuje na clanek pana Vincenta - etos v Cesku je prevazne katolicky, zatimco ve Svedsku dusledne luteransky. Katolicky etos veli obetovat svuj zivot urcite ideologii a idealem je knez nebo mnich, muz, ktery odvrhnul sve prirozene potreby ve sluzbe ideologii. Tento je take nejvyssi moralni autoritou. Luteran vi, ze je zodpovedny za sve ciny sam a ze koneckoncu jeho spaseni zavisi na milosti bozi. Pastor je take jen jeden z lidi, v podstate urednik.

    Pro Skandinavce prinejmensim nepredstavovalo zadnou ideologickou zmenu akceptovat zeny ve vsech profesich pote, co jiz neni rozhodujici jejich slabsi fyzicka konstituce. Pro ceskeho muze to je, v jeho ideologicke oddanosti sve profesi nebo funkci, porad jeste problem. Casto jen respekt k zenine profesi a uznani jejiho naroku na profesionalni rust je povazovan za projev podpantoflismu.

    To vede, jako ve vsech katolickych zemich, k rozpadu a odmitani rodiny a velmi nizke porodnosti. Naopak svedsky pristup vedl dokonce k tomu, ze pocatkem 90. let se pocet deti na jednu matku prehoupl pres 2 a dodnes je rodina s 3 a vice detmi bezna. Bezne jsou take adopce deti z tretiho sveta. Symptomaticke je, ze v tezsich dobach po listopadu jsme se vzdy odvolavali k moralnim autoritam jednoho bezdetneho muze a vysokeho katolickeho kneze. Kdyby se od pocatku kazdy citil zodpovedny za sve ciny a jejich nasledky, tezke casy by ani nemusely nastat. A v tom je ten trik.

    V ceskych dejinach se stridaji obdobi stranici protestantismu a svobode s obdobimi stranicimi ideologii a nesvobode. O jednom obdobi svobody a protestantismu se stale jeste muzeme ledacos dozvedet od svych dedecku: byla to prvni republika - obdobi konfesijni tolerance a preferenci pro cirkev ceskoslovenskou. Zaroven tento stat byl na svou dobu extremne otevrenou ekonomikou, ostruvkem narodnostni tolerance ze strany vladnouciho naroda (srovnejme objektivne s kteroukoliv jinou Evropskou zemi te doby) a zemi s velmi dobrym socialnim zabezpeceni. Predvalecne Ceskoslovensko bylo na dobre ceste stat se stejne dobrym statem jako je dnes Svedsko nebo Nizozemi. Bohuzel, nacionalismus vede k bestialite, jak pravil kancler Metternich.

    Dalibor Štys




    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|