Ještě jednou o českém internetu - odpověď a vysvětlení panu Kmentovi i jiným
Prispevek spravce (redaktora) internetove diskusni skupiny Vyuzivani WWW
pro komercni ucely dobre ilustruje, jaci lide stoji v cele ceskeho
Internetu.
Je pozoruhodne, ze pana Zajicka vyprovokuje az na pokraj nepricetnosti
publikovani vet "Vazeni pratele, nabizim domeny...." a poklada za vhodne
publikovat toto (viz nasledujici prispevek pana Zajicka publikovany na
"Vyuzivani WWW pro komercni ucely"):
">Jak pro koho...v jakem mnozstvi, obsahu etc. Napr. jak by se vam libilo,
>kdyby vase sedmileta dcera dostavala zpravy typu "Pojd si zapichat k nam,
>mame je nejvetsi" apod.? (doufam, ze tady zadna neni...)."
Citim potrebu podotknout, ze jsem v konferenci Vyuzivani WWW pro komercni
ucely nikdy necetl nic, co by nabizelo sex, nebo se ho tykalo ve smyslu,
ktery podsouva pan Zajicek. Nejblize prikladu pana Zajicka je pravdepodobne
tento prispevek, uverejneny v konferenci Vyuzivani WWW pro komercni ucely:
"X-From_: www-commerce@bajt.cz Mon Oct 26 06:47:57 1998
Date: Mon, 26 Oct 1998 12:16:32 +0100
Reply-To: www-commerce@bajt.cz
Originator: www-commerce@bajt.cz
Sender: www-commerce@bajt.cz
From: "J.X. Brown" jxbrown1@hotmail.com
To: Multiple recipients of list www-commerce@bajt.cz
Subject: Re: http://ceskykrumlov.cz/ - REAiA consulting s.r.o.
X-Comment: Vyuzivani WWW pro komercni ucely
Kuska, proc do tech konferenci furt posilas takovyhle sracky ?!"
Pokud bych si troufal generalizovat na zaklade pouze techto dvou prispevku,
mel bych silny dojem, ze cesky Internet je v rukou lidi, jejichz
intelektualni a emocionalni uroven se lisi nejen od spicek v jinych
oborech, ale pravdepodobne i narodniho prumeru. Mohlo by to byt tez
vysvetleni, proc cesky Internet je ZAMERNE provincialni a ani se nesnazi
vyuzivat HLAVNI VYHODY INTERNETU, T.J. JEHO GLOBALNOSTI.
Staci navstivit
stranky jednoho z nejznamejsich a nejbohatsich ceskych hotelu, Grandhotelu
Pupp Karlovy Vary (http://www.pupp.cz).
Neumelost tohoto pokusu, za ktery
mozna Pupp zaplatil znacnou castku, je tak zarazejici, ze je az
neuveritelna. Internetova firma, ktera toto dilo, ktere pravdepodobne
vejde do historie jako jedna z nejlepsich ukazek, jak se propagace na
Internetu delat nema, vytvorila, se pro jistotu na strankach neuvedla.
Jak
prijemne vedle toho pusobi skromne, nenakladne stranky jednoho z nejmensich
hotelu v CR (devet pokoju) hotelu Dum u cerveneho lva
( http://www.interacta.cz/accol/clev_e.htm), zvlaste jsou-li doplneny
casopiseckymi clanky (ukazka na http://www.sagar.cz/nno/inthotels.html).
Neznam rozpocet na reklamu ani jednoho z techto dvou hotelu, ale odhaduji,
ze celorocni rozpocet na reklamu hotelu Dum u cerveneho lva neni vetsi nez
rocni plat jedne z uklizecek v grandhotelu Pupp.
I toto vypovida o ceskem Internetu. Pokud vedeni hotelu Pupp neni ochotno
utratit za mezinarodni presentaci hotelu na Internetu vice, nez je
jednorocni plat jedne z jejich mnoha uklizecek, napovida to hodne nejen o
vedeni hotelu, ale tez o stavu ceskeho Internetu. Lide casto meri mistni
urovni, casto bohuzel i v pripadech, kdy by meli merit urovni globalni,
nebo alespon mezinarodni.
Mereno mistni urovni (hodne ceskych podniku, i
tech s mezinarodnimi styky nebo ambicemi, na Internetu jeste neni, nebo se
presentuje pouze o malo lepe nez grandhotel Pupp), takze z tohoto hlediska
si vedeni Pupu muze rikat, ze maji to, co maji ostatni, v nejhorsim pouze
jen o malo mene.
Problem je tez v tom, ze vetsina ceskych internetovych firem podcenuje
tvurci stranku, ktera je v CR v nejlepsim pripade druhoradou, az za
strankou technickou, ktera je povazovana za nejdulezitejsi.
Mel-li bych
pouzit analogii, je to asi jako staveni domu bez planu a architekta.
Zednici prece nejlepe vedi, jak klast cihly, jak budovat zdi, podlahy a
stropy tak proc utracet za nejakeho architekta, ktery si jen vymysli a
kresli si jakesi vzdusne zamky (nejde o nic vyjimecneho, kdysi se zednicti
mistri bezne stavali "staviteli" a produkovali obcas i stavby, ktere mely
vice nez dve mistnosti).
Takze vetsina ceskych internetovych firem pravdepodobne vyrabi (slovo
"tvori" neni v tomto pripade vhodne) internetove stranky bez podrobneho
planu, pouze podle jakehosi nacrtu podobneho nacrtu zednickou tuzkou podle
ktereho se ridi stavby garazi nebo prasecich ci kozich chlivku a hlavne bez
pracovnika, ktery by mel byt pri tvorbe internetovych stranek
nejdulezitejsi, t.j. SCENARISTY.
Tak jako neni uz davno mozne tocit filmy
bez scenare a scenaristu a reziseru, tak neni mozne tvorit UCINNE
internetove stranky nejen bez grafiku (i ty mnohe ceske internetove firmy
nezamestnavaji, najimaji lidi, kteri "umi kreslit"), ale hlavne bez
scenaristu, kteri tvori celkovou koncepci a redaktoru, kteri tvori obsah.
Zatim je situace takova, ze vetsina ceskych internetovych firem funkci
scenaristy ani nezna a redaktory se stavaji lide typu pana Zajicka, tak
jako se kdysi "staviteli" stavali zednicti mistri.
Vratislav Kuska
>X-From_: www-commerce@bajt.cz Mon Oct 26 17:11:18 1998
>Date: Mon, 26 Oct 1998 22:51:48 +0100
>Reply-To: www-commerce@bajt.cz
>Originator: www-commerce@bajt.cz
>Sender: www-commerce@bajt.cz
>Precedence: bulk
>From: Ladislav Zajicek elzet@watson.bajt.cz
>To: Multiple recipients of list www-commerce@bajt.cz
>Subject: Re: Spaming co to vlastne je?
>X-Comment: Vyuzivani WWW pro komercni ucely
>MIME-Version: 1.0
On Mon, 26 Oct 1998, Radoslav Fasuga wrote:
RF:Nemohu si pomoci pouze pozorovat vasi konverzaci ohledne spamingu.
Podle me je zakladnim dotazem CO TO VLASTNE SPAMING JE?
Podle me je spaming vec, kdy vam nekdo posle 100 emailu na vase konto,
nebo vam zasila rozmerne soubory.
LZ: Ani zdaleka nejen tohle.
RF:Jednoducha kratka inzerce v nekolika radcich a v pripade, ze se
dotazovany neozve, jiz nezasilani dalsich zprav, je podle me normalni
obchodni postup.
LZ:Jak pro koho...v jakem mnozstvi, obsahu etc. Napr. jak by se vam libilo,
kdyby vase sedmileta dcera dostavala zpravy typu "Pojd si zapichat k nam,
mame je nejvetsi" apod.? (doufam, ze tady zadna neni...).
RF: Myslim si, ze pokud jste obtezovateli v konferenci chteli neco rici,
meli jste to poslat primo jemu a ne tady obtezovat ostatni trapnymi
replikami, TO NENI SPAMING?
LZ: To neni spamming, ale vyjadreni podpory antispammingovym tendencim.
Zadejte do prohledavacu Internetu slova jako spam, spamming, junk junk
mail v dalsich kombinaci s law, congress, senate, anti-spam, organization
etc. etc. Tak se dozvite, co to je spam, jake skody pacha a co se ve svete
proti nemu dela a chysta i po pravni linii.
L. Zajicek, Bajt
Vratislav Kuska
Specificky pohled na Cesky Internet:
http://www.scenemaker.com/anon/1582/cover.dhtml