Primátor Jan Koukal upřednostňuje v Praze automobily
Prazska doprava se zjevne stane prubirskym kamenem budouci politicke
prezentace mesta. Napovidaji tomu jiz predvolebni strety jednotlivych
kandidatu. Deti Zeme a dalsi ekologicke organizace, ktere se prazskou
dopravou zabyvaji (napr. Prazske matky), navrhovaly v minulych letech
omezeni individualni automobilove dopravy uplatnovana dnes bezne v
zapadoevropskych mestech. Napriklad omezeni provozu ve smogovych
situacich jen na automobily s lichymi ci sudymi koncovymi cislicemi na
poznavacich znackach, nebo uzavreni center mest pro automobilovou
dopravu mimo zde bydlici obyvatele. Tato opatreni provadi Evropa bez
rozliseni politicke orientace vpravo nebo vlevo. Francouzska
ministryne zivotniho prostredi Dominique Voynetova se dokonce
odhodlala k takovym akcim, kdy v petatriceti francouzskych mestech
byly uzavreny predem vytycene oblasti pro automobily, pricemz si
obyvatele mohli bud vypujcit kolo, anebo vyuzit sluzeb zlevnene
hromadne dopravy.
Primator Prahy Jan Koukal se nechal v "ramci sve predvolebni kampane"
videt na zahajeni Autoshow Praha 22. rijna 1998. Ve stejny den pro
noviny uvedl, ze Prazane se chovaji svobodne a "nebudou respektovat
prikazy, ktere nemaji urcite racio" a nejspise tim v prekladu mohl
myslet, ze nebudou respektovat omezovani autmobilove dopravy.
Informoval o tom ve ctvrtek Vecernik Praha. Zaroven se vyjadril o
variantnim navrhu reseni dopravy v Praze predstaveny Martinem
Bursikem, ze se rovna dopravnimu kolapsu. Od primatora, ktery za
reseni ulehcujici Praze od nadmerne zateze automobily povazuje zejmena
stavbu kapacitnich komunikaci dotykajicich se mestske pamatkove
rezervace, se asi nic jineho, nez ustupky individualnimu motorismu
neda cekat. Napriklad podle uzemniho planu Prahy, jehoz je Jan Koukal
duraznym zastancem, by navazujici komunikace na sestipruhovy
Strahovsky tunel mijela severozapadni predpoli Prazskeho hradu jen asi
o 600 m.
Navic neni jasne, kde by mesto naslo potrebne finance na nakladne
stavby dalsich kapacitnich silnic dalnicniho charakteru uvnitr mesta
bez narustajiciho zadluzeni. I kdyz investice do dopravnich staveb MHD
(metro IV. B a depo Zlicin) jsou za posledni dva roky jsou vyssi, nez
do staveb strahovskeho a mrazovskeho tunelu spolu s Radlickou
radialou, lze predpokladat, ze navazujici komunikace, bez nichz nemaji
tyto stavby vyraznejsi vyznam, budou investicne jeste narocnejsi.
Deti Zeme se pripojily ke kritice uzemniho planu odrazejiciho pohled
na dopravni reseni prave primatora Jana Koukala, protoze dava ve meste
jednoznacne prednost automobilum na ukor lidi v nem zijicich.
Deti Zeme
Chlumova 17
130 00, Praha 3
Tel. + fax: 42-2-22 78 00 52
Email: deti.zeme@ecn.cz
http://www.ecn.cz/detizeme