Český internet - ostrůvek ztracený v oceánu?
Rozšířená verze, úterý odpoledne
Doslo k omylu. Poznamku Cesky Internet jsem Vam poslal pouze jako dokresleni k
faktum z dopisu panu P., je pouze casti nasledujiciho. Muzete,
prosim, uverejnit chybejici cast s vysvetlenim, nebo i samostatne? Ctenari
uz si patricne souvislosti vytvori sami. Odsuzujici dopisy jsou z diskusni
skupiny, dalsi dva jsou obchodni korespondenci a zverejnovani obchodni a
uredni korespondence je bezne.
Myslim, ze fakta dokazuji vice nez cela uvaha a v kazdem pripade ji vhodne
doplnují. Verim, ze vypovidaji nejen o podminkach na ceskem internetu, i
kdyz Internet dava vzhledem k malym nebo zadnym znalostem vetsiny
zakazniku, podvodnikum vetsi moznosti, nebo alespon usnadnuje jejich
"praci".
S pozdravem a omluvou,
vk
Souvislosti aneb nejen zhrzené milenky
Prolog
>From: Ladislav Zajicek elzet@watson.bajt.cz
To: Multiple recipients of
>list www-commerce@bajt.cz
Subject: Uz je v tahu (was: Nabidka vyhodnych investic...)
X-Comment: Vyuzivani WWW pro komercni ucely MIME-Version: 1.0
>On Sat, 24 Oct 1998, Vratislav Kuska wrote:
>>Vazeni pratele,
>>mate zajem o domeny
>Tenhle povestny drzec a vopruz uz ma zakazany pristup.
>L. Zajicek, Bajt
Dej:
Dopis c. 2
From: "Petr Slovak" petr@trilog.cz
To: Multiple recipients of list www-commerce@bajt.cz
Subject: RE: Uz je v tahu (was: Nabidka vyhodnych investic...)
X-Comment: Vyuzivani WWW pro komercni ucely
MIME-Version: 1.0
>
> Tenhle povestny drzec a vopruz uz ma zakazany pristup.
No, konecne. Ten uz mi uziral nervy v teto konferenci pekne dlouhou
dobu.
Petr Slovak
Trilog, s.r.o.
http://www.trilog.cz
e-mail: petr@trilog.cz
telefon: 0603 / 501 642
SMS: +420603501642@sms.paegas.cz
Dopis c. 1
>Envelope-to: abcint@fox.nstn.ca
>Comments: Authenticated sender is TPetr@mbox.trilog.cz
>From: "Petr Slovak" petr@trilog.cz
>Organization: Trilog, s.r.o.
>To: Vratislav Kuska Vratislav.Kuska@usa.net
>Date: Wed, 20 May 1998 10:55:26 +0200
>MIME-Version: 1.0
>Subject: Re: Zakazka pro internetovou firmu (kanadsky podnik hleda
>Reply-to: petr@trilog.cz
>Priority: normal
>
>
>Z vaseho mailu nebylo jasne, jestli mate zajem o pomoc pri priprave
>casopisu do
>elektronicke podoby nebo hledate server, kam by se eventualne mohly stranky
>umistit.
>V obou pripadech muzeme pomoci a udelame to radi a kvalitne. Navrhovat
>nejakou
>cenu na zaklade informaci, ktere jsem z vaseho mailu ziskal, nema vubec cenu.
>Pro blizsi orientaci (v jakem rozmezi se nase ceny pohybuji) doporucuji nas
>cenik: http://www.trilog.cz/prices.htm
>
>V ceniku jsou ceny za standardni sluzby. Samozrejme zakazka typu
>"elektronicka
>verze tisteneho casopisu" neni standardni zakazkou, na kterou by se dala dat
>cena podle nejake sablony, ale k takove zakazce pristupujeme individualne.
>
>Pro predstavu o nasich schopnostech doporucuji stranku:
>http://www.trilog.cz/customers.htm
>
>A specialne bych si dovolil upozornit na tyto stranky nasich zakazniku:
>http://www.realit.cz
>http://www.multiservis.cz
>http://www.czechcrystal.com
>http://www.imagetheatre.com
>
>Pokud budete zajem o dalsi informace, rad vam je poskytnu.
>
>S pozdravem Petr Slovak
>
>Petr Slovak
>Trilog, s.r.o.
>Http: http://www.trilog.cz/
>E-mail: petr@trilog.cz
>Telefon: (+420) 2 / 205 131 06, linka 220, 271
>Mobil: (+420) 603 / 501 642
>Adresa: Vanickova 5/1, Praha 6, 160 00
Sloni a nekteri lide si pry pamatuji hodne dlouho, kdyz maji pocit, ze jim
nekdo ublizil.
Dopis c. 2
>From: "Ing Jiří Nevrkla" rratio@traveller.cz
To: Multiple recipients of
>list www-commerce@bajt.cz
Subject: Re: "Pripad" V. Kuska
>X-Comment: Vyuzivani WWW pro komercni ucely MIME-Version: 1.0
>X-MIME-Autoconverted: from 8bit to quoted-printable by smv07.globecomm.net
>id MAA03395
>Uz jsem schtel kvuli nemu odhlasit z konference protoze Ty jeho zpravy to
>byla hruza. Diky, meli jste jej odpojit jiz drive.
>Jiri
>rratio@traveller.cz
Dopis c. 1
>Envelope-to: abcint@fox.nstn.ca
>From: "=?windows-1250?B?Smn47SBOZXZya2xh?=" rratio@traveller.cz
>To: abcint@canadamail.com
>Subject: =?windows-1250?B?bmFi7WRrYSA=?
>Date: Wed, 20 May 1998 19:08:28 +0200
>MIME-Version: 1.0
>X-Priority: 3
>X-MSMail-Priority: Normal
>X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V4.72.2106.4
>X-MIME-Autoconverted: from 8bit to quoted-printable by mx05.globecomm.net
>id NAA21569
>
>K nabidce vystaveni stranek kanadske firmy.
>
>Nase bezna cena je 500,-Kc za 1MB. Podle rozsahu je mozno se dohodnout na
>snizenĚ. VlastnĚ sprava je za 1.000,- Kc pausal za mesic plus pripadne
>naklady pri prehravani na sever tj. bezny poplatek telecomu v nocnich
>hodinach.
>
>Ing. Jiří Nevrkla
>RRATIO consulting s.r.o.
>rratio@traveller.cz
>0603/529277
Moje vina. Nemam nabizet, kdyz vim, ze se na vsechny nedostane.
v.k.
Vice na
http://www.scenemaker.com/anon/1582/cover.dhtml
Epilog:
Pravy duvod me neoblibenosti u mnohych vladcu ceskeho Internetu:
Cesky Internet - ostruvek ztraceny v oceanu? aneb Lide ruznych mravu maji
vetsi potize se dorozumet nez lide mluvici ruznymi jazyky
Chteje pomoci krajanum a zavdecit se kanadskemu zakaznikovi, ktery hleda
firmu na tvoreni internetovych stranek, inzeroval jsem na ceskem Internetu.
Mel jsem pocit, ze priblizne tisic korun na hodinu by mohla byt velmi
slusna moznost vydelku na ceske pomery a zakaznik by usetril, americke
firmy uctuji za spickovou praci vice.
Zajem byl znacny, ale pripominal spise zajem o penize bez zajmu o duvod k
jejich ziskani. Od podvodniku, kteri vydavali praci jinych za vlastni, az
po amatery, kteri zrejme pracuji ve stylu "Kolik policajtu je zapotrebi k
zasroubovani zarovky? Osm. Jeden si stoupne na stul a drzi zarovku, sest
tim stolem otaci a jeden jim veli."
Prevedeno do tohoto kontextu, nabidka znela: zasroubovani zarovky, osm
lidi, hodinu priprava, dve hodiny provedeni, celkem dvacetpettisic korun s
moznosti slevy pri zasroubovovani vetsiho mnozstvi zarovek. I slaby naznak
pochybnosti se setkava s hnevivym vysvetlenim, ze k PROFESIONALNIMU
zasroubovani zarovky, tak, aby spravne svitila, je zapotrebi nejmene tri
hodin a osmi pracovniku. Vetsinou se doda pochybnost o inteligenci a
znalostech cloveka, ktery to nevi. Dostaval jsem a dostavam nabidky, ktere,
pokud jsou mineny vazne, svedci o nizke technicke nebo moralni urovni
nabizejicich.
Asi jsem precenil situaci, cesky talent v umeni, architekture,
vystavnictvi, vede a dalsich oborech se zatim asi nestacil projevit ve
sfere Internetu. Ale vyjimka potvrzuje pravidlo, hledani zatim nevzdavam.
Nevylucuji tez, ze jde o nepochopeni z me strany. V soucasne CR i rozumni
lide, ovlivneni jakousi mystickou komunistickosocialistickokapitalistickou
ideologii, tvorici ceny ne na zaklade hodnoty nabizeneho, ale na zaklade
predpokladane schopnosti zakaznika platit, casto povazuji za normalni
situaci kdy napr. cena sto dolaru na osobu a den (ubytovani ve
trihvezdickovych hotelich, doprava, jidlo, vstupy, cesky mluvici pruvodce)
v Americe pro turisty z CR je povazovana za prilis vysokou a cena
stopadesat dolaru na osobu a den v CR ve dvouhvezdickovych hotelich
(oficialne tri az ctyrhvezdickovych, ale klasifikace v CR a v Americe se
lisi) pro turisty z Ameriky za velmi nizkou (prave tento tyden jsem dostal
nabidku za stopadesatctyri dolaru na osobu a den, presentovanou jako
mimoradne nizkou a tudiz vyhodnou). Jednou se mi dokonce stalo, ze ceska
cestovni kancelar, ktera povazovala cenu sto dolaru denne za cesky
mluviciho pruvodce v Americe za nehoraznou, pozadovala za anglicky
mluviciho pruvodce v Praze petset dolaru na den. Ma to svou logiku,
vedouci k presvedceni o absolutni spravnosti podobneho jednani: cesky umi v
CR kdekdo, takze nejde o znalost hodnou zvlastniho ohodnoceni. Znalost
anglictiny je stale vzacna a tudiz cenena.
At clovek chce nebo nechce, je ovlivnen prostredim, ve kterem zije. Tvoreni
cen na zaklade schopnosti zakaznika urcite ceny platit je v Americe sice
bezne, ale i v pripade, ze jde temer o podvod ("znackova" teplakova bunda
za dveste dolaru), jde o podvod profesionalne zduvodneny a provedeny, takze
zakaznici se nejen neciti osizeni, ale citi se naopak zvyhodneni tim, ze se
jim dostava moznost si koupit neco tak vzacneho a hodnotneho. Zakaznik si
nekupuje teplakovou bundu, ale prestizni znacku, ktera pozadovanou cenu ma.
Vybudovani prestize znacky stalo velke penize a investori maji pravo dostat
svoji investici se ziskem zpet. Cesky pristup pripomina spise obchodovani
trhovce ci podomniho obchodnika, ktery vydava mosazny krouzek za zlaty
prsten. Americka reklama malokdy rika pravdu, ale nikdy nelze. Ve vetsine
pripadu cena odpovida hodnote - Cadillac stoji vice nez Chevrolet, ale
zakaznik dostane vice. Jen podvodnici se v Americe snazi prodat Chevrolet
za cenu Cadillaca.
Jina zeme jiny mrav. Lide ruznych mravu maji nekdy vetsi potize se
dorozumet nez lide mluvici ruznymi jazyky.