veda se pysni zkoumanim veci z ruznych hledisek i vzdaleností. Dovolte tedy, abych nastinil par pohledu, ktere zkoumaji a polemizuji s dopisem.
Dovolim si pro podporeni techto zaveru snest nekolik argumentu.
nizky pocet VS vzdelane populace diky existenci pouze statnich VS
Dopis se nesnazi najit reseni problemu.Proto tvrdim, ze dany dopis je psan je lobistickou akci k ziskani penez.
Ad 2
Jednim ze zakladnich predpokladu dostatecneho poctu kvalitnich vedcu je co nejsirsi zakladna, ze ktere se cerpaji nejvykonejsi a nejuspesnejsi vedci. Jinymi slovy co nejsirsi a co nejvice vzdelana populace. Populace, ktera se dovede ucit, premyslet, argumentovat. K ziskani takove zakladny je potreba kvalitniho vzdelavani od materinek az k vysokym skolam. Tuto skutecnost pisatele dopisu nejen pomijeji, ale stavi vedu PROTI skolstvi. Pokud by se jednalo o zlepseni stavu spolecnosti a vedy vseobecne, pisatele by zastitovali celou oblast vzdelavani a vedy. Zatim mam pocit, ze pisatele se snazi ziskat vyhody na ukor investic do skolstvi (a ostatnich jmenovanych resortu).
Ad 3
Autori dopisu predpokladaji, ze investici do vyzkumu a vedy je to, a jen to, co vybuduje tuto spolecnost a zajisti ji prosperitu. Vzhledem k tomu, ze jsem par vedcu poznal vim, ze oni mohou dodat nastroje a technologie vedouci k prosperite. Ale nedokazi je vyuzit. K tomu musi prijit dalsi lide, zbytek spolecnosti, kteri s danou technologii umi pracovat. A to zatim nemame. Nas vzdelavaci system nereflektuje tuto filosofii a je staven podle filosofie elit.Pruzkumy TIMMS, ukazujici ze nasi stredoskolaci na tom jsou v evropskem kontextu spatne naznacuji, ze muzeme mit vzdelane elity (studenti gymnazii pokracujici na VS), ale zbytek populace (SOU, SOS) zostane daleko za nimi.
Misto aby se autori snazili poukazat na tento rozpor, a navrhli systemova opatreni, ktera by zkvalitnila pripravu nastupujicich generace a pomohla zvysit uroven soucasnych pracovniku, navrhuji jen dalsi investice do vedy a vyzkumu.
Ad 4
A konecne tvrdim ze dopis nepomuze a muze mit kontraproduktivni prinos. Podobnych vykriku o penize jiz zaznelo nekolik ze strany vedcu a nepocitane ze vsech stran. Dokud veda nebude VIDITELNE pomahajici spolecnosti a nebude SAMA SEBE VYDELOVAT ze spolecnosti. Dokud nebude normalni, ze odbornici dochazeji do vysokych, strednich a zakladnich skol pracovat se studenty vsech stupnu a schopnosti, veda neziska verejnou podporu dostatecnou k zmenam postoju politiku a tim k investicim do vedy.
A v pripade, ze vlada na zaklade tohoto dopisu do resortu PLOSNE nasype penize, negativni jevy se zakonzervuji, protoze s nimi nepujdou opatreni k zefektivneni vyzkumu a distribuci financi, z zkvalitneni clenske zakladny a k objektivni distribuci financi.
Pratele vedci, neni to, ze vam nepreji lepsi zivobyti. Preji, ale nelibi se mi taktika, kterou pouzivate. Splhani ke slunci po zadech jinych. POkud mate zajem o blizsi nahled do tematiky z meho pohledu, rad se s vami sejdu. POku jsem udelal vazne chyby ve svem uvazovani, presvedcte me, ze vase cesta je ta prava.
S pozdravem