Rasismus a nespravedlivá stereotypizace na základě kolektivní viny a co si s tím počít. V sobotu 18.8. vysílala televize BBC velmi zajímavý dokumentární pořad o tom, jak britští a američtí muslimové zápolí s - často jistě nespravedlivým - záporným obrazem islámu v očích většinové společnosti. Český překlad tohoto pořadu publikujeme jako první text dnešních BL. Obdoba s osudem Romů v České republice je totiž téměř absolutní: česká většinová společnost totiž také nespravedlivě předpokládá záporné vlastnosti, vyskytující se u části romské populace, u všech jejích příslušníků bez rozdílu. Je velmi zajímavé přečíst si transkript pořadu o muslimech na Západě a porovnávat přitom jejich situaci s osudem českých Romů. Zejména mě zaujaly tyto podrobnosti: (JČ)
Jeden muslimský novinář si stěžoval, že sdělovací prostředky neustále hovoří o "islámských teroristech" a že je to stereotypizace. Nikdy nemluví o "křesťanských teroristech" nebo teroristech jiného náboženského vyznání - prostě pokud jsou teroristé nemuslimové, jejich víra není součástí daného epiteton constans. "Ale proč se nepokoušíme dát ty věci trochu do kontextu. Namísto používání výrazu 'islámští extremisté', proč neříct 'palestinští revolucionáři' anebo 'egyptští extremisté'?"
V českém tisku se také neustále rasisticky píše o Romech, zejména pokud Rom spáchá trestný čin - píše se snad někdy, že "trestný čin spáchal Čech-běloch"?
Představitel sjednocené lobbystické organizace muslimů v USA: "Britským muslimům [čti: českým Romům, pozn. JČ] bych chtěl sdělit: sjednoťte se, nedělte se na sektářské či etnické skupiny, to je nesmírně důležité. Musíte mít sjednocený hlas. Musíte motivovat své obyčejné občany. Musíte jim ukázat, že pozitivní činnost přináší pozitivní výsledky.
Britský odborník na PR Max Clifford britským muslimům: "Musíte si vytvořit celebrity. Musíte si vytvořit lidi, kteří budou pro vás a pro to, co zosobňujete, účinnou reklamou. To je nejefektivnější metoda, jak získat sympatie veřejnosti. Sport je velmi významnou oblastí, zejména pro mladé lidi. Kdyby byl sportovní hvězda David Beckham muslim, bylo by nesmírně jednoduché komunikovat veřejnosti všechno, co je na muslimském náboženství pozitivní. Musíte si vytvořit lidi, o něž budou sdělovací prostředky a veřejnost projevovat zájem. Ti pak budou schopni komunikovat, co veřejnosti chcete říci. Existuje-li charitativní organizace, která nemůže získat pozornost sdělovacích prostředků, najdu dva tři herce z populárního televizního seriálu Eastenders, kteří s touto charitativní kauzou sympatizují, ti se stanou mluvčími té charitativní organizace.
Muslimská žena z organizace FAIR: Je to tedy kultura celebrit.
Max Clifford: Ano, je to tak. Vím, že je to velmi povrchní a že by to tak nemělo být, ale ono to funguje. Jde o to, že jestliže dokážete jednat inteligentně, ten šampión, ta celebrita, kterou vytvoříte, zvýrazní svou existencí všechny skutečné úspěchy, všechny základní věci, ty skutečnosti, o které opravdu jde.
Muslimský novinář: Nežádáme o žádné zvláštní výhody. Chceme být prostě považováni za normální členy lidského společenství. To znamená, že musíte uznat všechny odlišnosti, které u nás existují, všechnu tu rozmanitost, která existuje v naší komunitě. Týká se to všech společenství: pokud tato rozmanitost nebude všeobecněji reflektována, pokud budou muslimové líčeni černobíle, znamená to prostě, že nám upíráte naše lidství.
Konto, kam je možné posílat příspěvky na investigativní práci Britských listů, je toto:
Účet č. 431349001/2400 (2400 je kód banky), eBanka, a. s.
Ovocný trh 8, 117 19 Praha 1 (na Ovocném trhu je oficiální sídlo banky, ale není tam klientské centrum.)
Variabilní symbol pro příspěvky 2001 (ti, po nichž chce banka konstatní symbol, mohou použít 0558).
Příspěvek lze složit (bez poplatku) na kterémkoli klientském centru banky:
Brno, Jánská 1/3
České Budějovice, Kanovnická 18 (podle věrohodných zpráv neexistuje)
Hradec Hrálové, Rašínova tř. 1669
Olomouc, K. Světlé 2
Ostrava, Dlouhá 3
Pardubice, 17. listopadu 238 (dtto)
Plzeň, Šafaříkovy sady 5
Praha, Václavské nám. 43
Praha - Zlatý Anděl, Nádražní 23
(Prosíme čtenáře, kteří přispěli nebo přispějí tímto způsobem v hotovosti, aby nás informovali e-mailem, kde a kdy částku zaplatili - připravujeme pro všechny sponzory malý, ale exkluzivní dárek a nechceme, aby o něj anonymní sponzoři přišli.)