Můžeme mít veřejnoprávní televizi?
Poznámka JČ: Je zjevné, že komerční televizní vysílání není zárukou
kvality - zejména proto, že v ČR je velmi slabá státní správa a nechá
se mocnými komerčními zájmy absolutně manipulovat.
Milan Šmíd: Protože by z tohoto trhu zmizelo neco, co komercni televize
nejsou schopny trznimi mechanismy vyprodukovat.
Je mi smutno, že i tak silné osobnosti jako pánové Čulík a Šmíd, schopní
odolat módnímu většinovému názoru, jsou tak zaujati proti komerčnímu tím
též soukromému. Ve svém důsledku je to ale totéž jako u oné většiny.
Klíči se nezvonilo kvůli kapitalismu ale socializmu bez komunistů!
Nikdo
dodnes nepřiznal, že v prvé řadě socialismus zbankrotoval a do konce
výprodeje si to asi nepřiznáme. Byly diskuse jak mohli Rusové přeskočit
buržuasní revoluci. Je otázkou zda nejsme vráceni také před ní?!
Jsou Američané horší než Angličané, když nemají BBC? Kolik lidí dává
přednost BBC World před CNN? Sám jsem byl šokován při své první
konfrontaci jak je americká komerční televize dobrá. Stačilo mi k tomu
sledování reakcí na presidentskou zprávu o stavu unie a diskuse nad
sociálními otázkami na kanálech specializovaných na černošskou populaci.
To však není správný směr diskuse. Ptejme zda můžeme vůbec mít
veřejnoprávní televizi! Závěr mé soukromé analýzy proč jsou naše média
tak špatná, sleduji víc ekonomické redakce, jsem dospěl k závěru, že
není trh pro kloudnou myšlenku. Ze socialismu jsme vyšli potrestáni
zmatením jazyků. Terminologie a myšlenková schemata se vůbec do nové
doby nehodila. Příkladem nechť je dodnes neuochopený pojem "corporate
governance". Kdo by to konzumentům připomínal, ten by skončil na okraji
zájmu a ti kvalifikovaní nepotřebují média v češtině.
V nejistotě nové doby se mediátoři opírají o tradované názory své úzké
stále se střetávající skupiny. Navíc skuteční "decision makers"
potřebují, aby panoval chaos iniciovaný mediátory a tím byla odvedena
pozornost od miliardových kapitalizací vlivu, tj. od procesu, kdy ti, co
měli dřív vliv, se mají dostat k majetku.
Pokud bychom překonali uvedené, nepřekonáme problém řiditelnosti
veřejnoprávní televize. Příklad Británie je nesmysl, protože tam se do
řízení BBC přenáší kultura korporativního řízení ze společnosti a panuje
tam tradice preference vyhýbání se riziku osočení za kolizi s desaterem
či morálními očekáváními při předpokládaném slušném existenčním
zajištění radních již před jejich volbou. Z osobní mnohanásobné
zkušenosti mohu dosvědčit, že pokud téměř kdokoliv zastupoval při správě
majetku zájem cizích osob, končilo to korupcí.
Jde o vyřešení problému jak řídit prostřednictví pouze práva volby a
odvolání 5 miliardový obrat. Nemůžeme se smířit s tím, že je to nad
schopnosti chápání téměř všech zúčastněných. Možná, že u nás není nikdo
komu je odpověď známa. Model představenstvo řídící generálního ředitele
v průmyslu zcela neuspěl! Dovolím si prezentovat jen několik postřehů:
Rada:
Kdo vůbec může být ochoten a za jaké peníze se stát radním?
Odpovídající peníze zde nikdo pro tolik lidí nedá a nižší ceně musí ve
svobodné společnosti i odpovídat kvalita!
Co mohou radní udělat, jaký model řízení uplatnit, aby se s ním
členové mohli ztotožnit, jak ho změnit v případě neúspěchu, jaká dělba
práce? Nebude platit princip nejužšího místa ? při rovnosti všech bude
rada tak schopná jak nejméně schopný z nich!
Pravděpodobně se uplatní jeden ze tří modelů:
Převládne vůdce ten nejlepší a ten rozdělí drobky ze stolu ČT.
Převládne vůdce z průměru a učiní koalici z podprůměrnými a rozdělí
této většině drobky a těm lepším bude tolerovat co si urvou sami.
Vůdce bude z nejslabších a vznikne několik skupin se svými vlastními
drobky.
Ředitel:
Zastraší radní účetními výkazy a analýzami, požádá o odbornou
spolupráci a návrhy rady, čímž radu paralyzuje.
Udělá koalici s vůdcem či vůdci.
Zkorumpuje radní ? čím větší rada tím větší náklady! Nejlepší je vozit
radu na studijní pobyty do luxusních hotelů, kde můžou sledovat BBC.
Kdo mi nevěří ať mi to vyvrátí třeba na známém modelu odpolitizované
SAZKY nebo příkladu senátor ze zákona trestně odpovědného za neplacení
dluhů a medajlováného na hradě.