Čím se od sebe odlišuje růst cen benzínu, nájemného a cena jízdného na drahách
V současné době média věnují hodně pozornosti růstu cen benzínu a cen jízdného na železnici, každoročně média komentují růst nájemného. Současný poměrně výrazný růst cen benzínu začal v podstatě asi zhruba před 10 měsíci tehdy díky zvýšení spotřební daně o 1 až 1,5 Kč, a od té doby vzrostla asi o zhruba jednu třetinu díky rostoucí ceně ropy a dolaru. Zvýšení spotřební daně vyvolalo ostrou kritiku ze strany opozice a média dala velmi velký prostor zejména kritikům z řad US. Mohli jsme číst dalekosáhlé meditace o tom, jak spotřební daň sebere peníze z peněženek daňových poplatníků, a ty jim potom budou chybět jinde. K nynějšímu růstu cen se již US a další opoziční strany tolik nevyjadřují, samozřejmě řidiči osobních automobilů bědují na stránkách novin dnes a denně. Dokonce se lze dočíst, že jsme u spotřební daně z benzínu “dosáhli limitu EU” (Pražský kudykam vydávaný Mafra a.s.), což je naprostý nesmysl.
Zcela jiná situace je u cen nájemného – to má letos vzrůst o asi 10% ( a roste každoročně!) a to je podle naší opozice (ale i LN a MF DNES) řečeno “nestorem” naší ekonomie neskutečně málo. Růst nájemného je podle nejrůznějších expertů-analytiků (zaměstnanců brokerských firem a finančních fondů), či vědců z Liberálního institutu malý a nepokrývá náklady majitelů. Dokonce nás pomalý růst nájemného prý oddaluje od Evropské unie.
Ve stejné době dochází po dvou letech k zdražení jízdného na železnici o průměrných 10% a to je samozřejmě další neskutečný útok na peněženky občanů, jak nám neustále podsouvají MF DNES, LN, Nova ale i ČT. Snad by mohli vědci z Liberálního institutu nám normálním smrtelníkům tento rozdíl v posuzování zdražování vysvětlit. Mohli by si třeba udělat výlet do Bavorska. Po zakoupení jízdenky by mohli začít meditovat o přiblížení cen jízdného Českých drah k cenám jízdného německé Deutsche Bahn, které jsou samozřejmě podstatně větší než např. spotřební daň z benzínu (spotřební daň z benzínu je u nás nižší o cca 10% než spodní hranice této daně v EU). Vzpomínám si, že cca 200km po Německu stálo vlakem asi 30 DM a u nás je to cca 120 Kč. Možná by i výše rozdílu v jízdném mezi ČD a DB přispěla k uklidnění majitelů domů (sdílená nespravedlnost léčí). Pouhá kritika zdražení na železnici našemu tisku a TV stanicím nestačí a tak hrají stále obehranou písničku o zpožďujících se vlacích a nepořádku v nich. Žádné statistické údaje samozřejmě neuvedou (ty totiž hovoří o 3 zpožděných vlacích ze sta). Mizerný vozový park, budovy a tratě také České dráhy zřejmě nezdědily po bývalém režimu, ale můžou si za něj sami, jak nám media sugerují. Pokud se stane nehoda na železnici nebo v autobuse, tak to naše média omílají celý týden, ale realita 1500 mrtvých a desetitisíce těžce zraněných na našich silnicích ročně je nechává v podstatě v klidu. O externích nákladech individuální dopravy a jejich výši vzhledem k dotacím drah ze státního rozpočtu se čtenář a divák nemá šanci dozvědět zhola nic – byl by totiž jejich výší značně překvapen.
Ve svém příspěvku několikráte zmiňuji Liberální institut a abych pravdu řekl, je pro mne záhadou o jakou instituci se jedná, z jakých zdrojů je financována, a rád bych se o ní dozvěděl něco více. Když už naše média nejsou schopná se zeptat na názor odborníků z univerzit a vysokých škol – tedy skutečně nezávislých institucí, mohla by nám alespoň podat informaci o míře nezávislosti např. Liberálního institutu, či se zamyslit, jestli se náhodou analytik z brokerské firmy nezajímá spíše o své zájmy než o vyslovení nezávislého názoru-komentáře.