Čeští Romové se soudí ve Štrasburku o osud žáků, odsunovaných jako zanedbané děti do zvláštních škol
Rodiče osmnácti romských dětí v České republice podali v úterý žalobu u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, čímž obvinili český stát, že praktikuje ve školství rasovou diskriminaci a segregaci, napsal včera z Prahy deník Guardian.
Mohlo by se to podle tohoto listu stát zcela zásadním případem pro nejdeprivovanější a nejrychleji rostoucí etnickou skupinu v Evropě. Rodiče devíti až patnáctiletých dětí tvrdí, že jejich děti budou nyní muset čelit celoživotnímu břemenu špatně vzdělaných lidí, protože byly umístěny do zvláštních škol.
Děti z Ostravy zastupuje European Roma Rights Centre, Středisko pro práva evropských Romů se sídlem v Budapešti. Středisko tvrdí, že ministerstvo školství a místní úřady po dlouhá desetiletí provádějí praxi, která běžně označuje příliš velký počet Romů jako mentálně zaostalé osoby.
Organizace na obranu lidských práv už dlouho argumentují, že je školský systém jazykově a kulturně zaujatý proti Romům a že standardní procedury volně umožňují projevy "vědomých i podvědomých rasových předsudků".
Jeden takovýto případ byl předložen v červnu českému Ústavnímu soudu, ale v říjnu byl odmítnut, protože soudci rozhodli, že nemají pravomoc rozhodnout na základě statistických údajů.
V ostravském okrese je ve zvláštních školách sedmadvacetkrát více romských dětí než českých dětí. I když představují méně než pět procent veškerého žactva v Ostravě, tvoří padesát procent populace zvláštních škol.
Česká vláda přiznala, že v celostátním měřítku navštěvuje 75 procent romských dětí zvláštní školy a že Romové tvoří více než padesát procent populace zvláštních škol.
Rodiče požadují, aby se jejich dětem dostalo kompenzačního vzdělání, finančního odškodného a oficiální omluvy od české vlády. Tvrdí, že se Romům v České republice systematicky dostává v důsledku jejich etnického původu nekvalitního vzdělání.
"Doufám, že jestliže vyhrajeme, bude se moje dcera moci vrátit do normální školy, ale i když k tomu dojde, ještě bitva s rasismem nebude vyhraná," uvedla Berta Červeňáková. Její jedenáctiletá dcera byla převedena před třemi lety do zvláštní školy navzdory tomu, že měla v normální škole průměrné známky.
James Goldston, americký právník, který zastupuje romské děti, konstatoval, že jestliže bude žaloba úspěšná, mohla by vést ke školské reformě po celém regionu.
"Nedomnívám se, že je tato žaloba jediným řešením, ale je to příspěvek k debatě v oblastii, kde musí naléhavě dojít ke změnám," uvedl.
Dodal, že případ povede k nesčetnému množství dalších podobných případů od Romů v České republice a v ostatních východoevropských zemích, které jsou "obdobně postiženy" problémem, že jsou jejich děti posílány do škol pro duševně zaostalé.
Uvedl, že tento první případ v postkomunistické východní Evropě, který se staví proti systematickému rasismu ve školství, je jen "počátkem dlouhé cesty".
"Ve Spojených státech to trvalo více než třicet let a desítky jednotlivých případů, než Nejvyšší soud zakázal rasovou segregaci ve školách. Tady za pomoci Evropského střediska pro práva Romů zahajujeme obdobný proces," uvedl.
Případ také posílí žádosti o asyl Romů, kteří přijíždějí do Británie a tvrdí, že v ČR dochází k rasové diskriminaci, dodal.
Romské děti často začínají chodit do školy bez znalosti češtiny, nebo hovoří "etnickým dialektem", směsící češtiny, slovenštiny a romštiny. Jejich kultura je převážně ústní, nikoliv písemná, a proto nemívají ve škole úspěch.
Psychologický test na začátku školního vyučování hodnotí žákovo IQ a určuje, zda je vhodné, aby chodil do normálních škol. Jenže test ignoruje kulturní a jazykové bariéry. Tři čtvrtiny romských dětí tento test neudělá a většina učitelů a školských pracovníků to od nich už předem očekává.
V jednom proslulém případě byl jeden romský chlapec vyhodnocen jako mentálně zaostalý, protože nedokázal říci, že "nůž", "vidlička" a "lžíce" se označují dohromady společným výrazem "příbor", přestože slovo "příbor " v romštině neexistuje.
"Romské děti prostě nemají dostatečně vysoké IQ na to, aby se dokázaly vyrovnat s normální školou," cituje Guardian Martu Teplou z oddělení zvláštních škol na českém ministerstvu školství.
"Kdybyste Romy trochu studovali, dověděli byste se o nich, že se drží pospolu, žení a vdávají se v těch velkých rodinách a mají děti s genetickými potížemi. Vždyť to je vidět už jen z toho, když se podíváte na to, jak se jmenují," dodala.