Rasová nenávist v Británii je všude - jen se zeptejte mé manželky
V minulých dnech se stal v Británii terčem rasového útoku
bělošský manžel černošské britské vrcholové sportovkyně Ashie Hansenové.
Novinář Richard Ellis, který má také černošskou manželku, se při této
příležitosti zamyslel v neděli 26. března v týdeníku Observer nad rasismem
v Británii na základě své dlouholeté zkušenosti. Jeho článek mi připomněl,
jak v České televizi před časem vystoupil v Jednadvacítce britský náměstek
ministra vnitra Mike O'Brien a bezostyšně tam tvrdil (moderátor mu proti
tomu nic nenamitl), že v Británii rasismus neexistuje. JČ
Jsem šokován tím, co se stalo Ashii Hansenové a jejímu partnerovi?
Ano: byl to strašlivý, odporný útok. Jsem překvapen? Vůbec ne.
Liberální bělošští Britové musejí pohlédnout skutečnosti do očí:
navzdory samolibému vychloubání, jaká je Británie příjemná multikulturní
společnost tomu tak vůbec není. Mimo pár menších oblastí je Británie
odporná, rasistická a má hluboké předsudky.
Důkazy pro to jsou všude. Na každý rasový útok, který se dostane do
sdělovacích prostředků, existují stovky jiných. Na každý fyzický útok
existují stovky verbálních útoků. A pod tím vším je plíživý, systematický
rasismus, který diskriminuje černé lidi od kolébky až po hrob.
Jako bělošský Brit, jehož manželkou je černošská Britka mám
zkušenost z první ruky ohledně toho, co se děje každý den v domácnostech, v
kancelářích, ve školách a na ulicích. Měli jsme štěstí a nestalo se nám nic
tak strašlivého, jako co se stalo Ashie Hansenové a Chrisu Cotterovi.
Bydlíme ve spořádané, většinou středostavovské čtvrti v Londýně.
Ale ty incidenty, jichž jsem byl svědky, způsobují, že se téměř
stydím, že jsem běloch.
Když jsem poprvé představil svou manželku svým příbuzným, jeden z
nich nepovažoval naprosto nic špatného na tom, že vykládal vtip o
černochovi s "velkými gumovými rty". Ještě pořád se diví, proč s ním od té
doby nemluvím.
Krátce poté, co se nám narodil náš syn, ho vzala naše bělošská au
pair na plavání do místního plaveckého bazénu v jižním Londýně. Utekla
odtamtud domů v slzách, protože dva mladíci tam na ni křičeli, "milenka
negra".
Jednou jsme šli nakupovat do supermarketu Marks and Spencers a náš
tehdy osmnáctiměsíční syn byl ve frontě u pokladny fascinován, jak se to
stává dětem toho věku, lesklými prsteny bělošské ženy středních let ve
frontě před námi. Joshuovy ručičky se pokusily na ty prsteny sáhnout a paní
poznamenala: "Začíná brzo, že?" Nevěděl jsem, jestli mám brečet anebo té
ženské prostě říct, aby šla do háje.
Když vzal bratr mé manželky mého tehdy osmiletého syna na celodenní
výlet se svým rasově smíšeným fotbalovým týmem, výlet se rozložil do
celodenní bitvy rasistických útoků. Můj syn z toho byl v šoku a ptal se
pořád, proč nemají běloši rádi černé lidi. Je to incident, na nějž pořád
ještě vzpomíná a hledá na něj odpovědi.
Před dvěma měsíci u nás zazvonil ve čtyři hodiny ráno nějaký muž.
Moje manželka s ním hovořila přes dveře, muž se snažil dostat k nám do bytu
prostřednictvím historky, že mu došly peníze na automatický elektroměr a že
potřebuje naši pomoc. Ráno manželka zatelefonovala o tom policii. Muže
neviděla, a tak ho nemohla popsat.
"Měl ten člověk přízvuk jako běloch nebo jako černoch?" ptal se
policista.
"To je zajímavá otázka," odpověděla moje manželka. "Jaký přízvuk mám
podle vás já?" zeptala se. "No, jako běloch," řekl policista. Bylo to týden
poté, co šéf londýnské policie oznámil, že se policie stává "skutečně
protirasistickou organizací".
Mimo liberální středostavovskou menšinu zůstávají rasistické vtipy v
této zemi zcela běžné a jsou jako takové přijímány. V supermarketu Asda
začal před nedávnem nadávat jeden bělošský zákazník černošskému zaměstnanci
a řekl mu, ať "odsere zpátky do Afriky". Nikdo proti tomu neprotestoval.
Po patnácti letech života ve smíšeném manželství píšu dnes poprvé o
svých osobních zkušenostech - navzdory tomu, že mě o to mnozí žádali už
mnohokrát. Dělám to i tentokrát neochotně, jen proto, abych přidal svůj
hlas k jiným hlasům, které se snaží otřást samolibou liberální inteligencí,
a establishmentem, který jen opakuje fráze a tvrdí, že všechno je v
podstatě v pořádku.
Statistiky jsou opravdu špatné. Realita je opravdu špatná.
Můj syn - jemuž bude v červenci dvanáct - bude daleko častěji
zastavován policií na ulici, bude častěji prohledáván, zatýkán, posílán do
vězení než jeho dvanáctiletý bělošský bratranec. Stane se pravděpodobněji v
ulicích terčem fyzického útoku, protože není běloh. Pohlížejí na něho
častěji než na bělocha s podezřením, když vejde do obchodu. Méně
pravděpodobněji získá půjčku od banky, bude pravděpodobněji častěji
nezaměstnaný a pokud místo nalezne, méně častěji ho budou povyšovat. Seznam
je deprimujícím způsobem nekonečný. Jaké asi to u mě vyvolává pocity
ohledně mých spoluobčanů, bělošských Britů?
Mám tak velký vztek, že to ani nedokážu řádně vyjádřit a mám tolik
plné zuby z liberálních chlácholivých frází, že je mi z toho fyzicky
špatně. Běloši si musejí uvědomit, že ve společnosti není jen "několik
shnilých jablek, které poškozují jejich mnohokulturní sen". Shnilá jablka
jsou ve skutečnosti ve většině a takzvaný multikulturní sen je ve
skutečnosti noční můra.
Richard Ellis je bývalý dopisovatel týdeníku Sunday Times z
Jihoafrické republiky.