O knize Mein Kampf, ale hlavně o svobodě projevu
Všichni dnes vědí, že Jan Palach se upálil na protest proti
sovětské okupaci. Jen málokdo si však vzpomene na to, jaké bylo konkrétní
poselství Pochodně číslo jedna. To obsahovalo dva požadavky:
1. okamžité zrušení cenzury,
2. zákaz rozšiřování "Zpráv".
Před dvěma roky jsem na tohle téma napsal úvahu do Neviditelného
psa. Čekal jsem ohlas, nebyl žádný, ani v soukromé elektronické
poště.
Zaujal mne totiž onen rozpor, kdy na jedné straně někdo usiluje o
zrušení cenzury, tj. o svobodu projevu a tisku, a na straně druhé žádá
zákaz rozšiřování "Zpráv", což jest de facto cenzura, potlačení svobody
tisku.
Vzpomínám si také na Jiřího Kantůrka, který byl v roce 1990 jmenován do
čela Československé televize. Nechal se tehdy slyšet, že dokud on bude
sedět na židli ředitele ČST, tak se republikán pan Sládek na obrazovku
nedostane. Tedy opět úmysl komunikovat jenom "správné" obsahy.
Naštěstí charakter svobodných pluralitních médií je takový, že
neumožňuje, aby mohl jeden člověk podobné záměry uskutečnit. Pan Sládek to
potom Jiřímu Kantůrkovi patřičně "vrátil", když se dostavil jako
reprezentant své strany na televizní debatu ke komunálním volbám roku 1990
a před celým národem prohlásil: "Pane Kantůrku, říkal jste, že dokud budete
ředitelem, já se v televizi neobjevím. Nyní v televizi jsem a tudíž žádám,
abyste okamžitě opustil své ředitelské křeslo."
Je tedy svoboda projevu zcela bez hranic? I pro obsahy, které většinový
názor označí za "nesprávné"? John Stuart Mill se k problému názorové
svobody vyjádřil ve svém známém pojednání On Liberty takto:
"Kdyby celé lidstvo mínus jeden jednotlivec, zastávalo jeden názor a
pouze jediná osoba by měla názor odlišný, právo lidstva umlčet jednotlivce
by nebylo o nic větší nežli právo tohoto jednotlivce, pokud by měl tu moc,
umlčet celé lidstvo."
(If all mankind minus one, were of one opinion, and only one person
were of the contrary opinion, mankind would be no more justified in
silencing that one person, than he, if he had the power, would be justified
in silencing mankind.)
Jako pozitivistický logik uvedl Mill čtyři důvody a důkazy oprávněnosti
svého názoru: Za prvé, když umlčujeme názor, možná, že umlčujeme pravdu. Za
druhé, dokonce i nesprávný názor může obsahovat zrnko pravdy, které nám
pomůže najít pravdu celou. Za třetí, dokonce i v případě, že obecně
uznávaný názor je celou pravdou, tento názor by neměl být z racionálních
důvodů zastáván, pokud se nepodrobí zkoušce a není obhájen. Za čtvrté,
pokud obecně uznávané mínění nečelí čas od času výzvám, ztrácí svoji
životní sílu a svůj účinek.
Jak se taková argumentace snáší s rasistickými a genocidními názory v
knize Mein Kampf, které civilizovaná společnost na základě zcela
konkrétních historických zkušeností odmítá jako škodlivé a nebezpečné?
Já se domnívám, že postoj k vydání Hitlerova Mého boje se neřeší ani
paušálním schválením ani halasným voláním po zákazu. Podle mého názoru by
východiskem měla být Millova maxima - tj. publicitu daného názoru v zásadě
akceptovat.
Teprve poté by měla následovat zcela konkrétní analýza zcela
konkrétního textu ve zcela konkrétních podmínkách demokratického
politického systému.
A ten má také svoje pravidla. Například pravidlo, podle něhož
privilegia politické demokracie mohou být odepřena těm, jejichž činnost
směřuje k destrukci této demokracie.
V oblasti svobody projevu je to mnohem složitější. Vždycky totiž bude
existovat nebezpečí toho, čemu říká Mill "lidská omylnost", která může
vydávat za "správné" něco, co se později ukáže ne tak zcela správným. A
začne-li se ve jménu "správného" zakazovat, může to odstartovat vlnu
dalších zákazů s nežádoucími dopady pro poznávací proces společenského
vědomí, jehož základem by měla být svobodná komunikace.
Kde je tedy ona hranice svobody projevu a jaká kritéria volit pro její
stanovení?
Bohužel, na to nejsou jednoduché recepty, které by si tolik přáli ti,
kteří se bojí osobní odpovědnosti a proto žádají novou a další legislativu,
jež by vymezovala odkud kam ano a odkud kam ne. (Čtu-li komentáře v tisku,
mám pocit, že takto uvažuje většina české společnosti - včetně její
soudcovské komunity. Všichni by chtěli mít na všechno rakousko-uherský
předpis a brání se pomyšlení, že by se museli v rámci obecněji formulované
teze zákona rozhodovat "na svoje vlastní triko" a toto rozhodnutí pak před
sebou i před veřejností obhajovat.)
Takže si dovoluji nepřesně ocitovat pravidlo hledání hranic svobody
projevu tak, jak je pojímají ve vyspělých demokraciích: svoboda projevu je
nezbytnou a základní součástí demokratického politického systému; lze ji
omezit pouze v případech, kdy škody způsobené nečinností vůči projevům
ohrožujícím demokracii mohou být větší než škody způsobené tím, že svobodu
projevu omezíme.
Mocenský zásah do svobody projevu je tudíž v každém případě negativním
jevem, který lze ospravedlnit jedině v obzvlášť závažných případech.
Jestliže zvolíme nízký práh pro omezení svobody projevu, tj. cesta k danému
zákazu je jednoduchá a snadná, pak to může svědčit o dvou příčinách:
a) buď si příslušná společnost svobody projevu příliš neváží, nebo jí
nepřikládá tak velikou důležitost (tam, kde ji pokládají za fundament
demokracie, jsou ochotni v jejím zájmu snést i extrémy);
b) nebo daný jev, kterého se zákaz týká, je natolik nebezpečný, že je
třeba vůči němu zakročit i za cenu toho rizika, že omezení svobody
komunikace může mít některé nepříznivé vedlejší efekty.
Nechť si každý rozebere sám pro sebe, jak by postupoval v případě
publikace Mein Kampf, a zda případný zákaz distribuce této knihy bude
výsledkem bodu a) nebo bodu b).
Ale abych nemluvil jenom v jazyce teorie a nevyhýbal se osobní
odpovědnosti za svůj vlastní postoj k věci vydání Mein Kampf, pak vězte, že
můj názor jest: nezakazovat. Vycházím jednak z toho, že v našich podmínkách
(zatím) neplatí bod b), a dále z toho, že případný zákaz by byl vodou na
marketingový mlýn vydavatele, který si už teď tiše mne ruce nad tím, kolik
reklamy zdarma se mu dostalo.
Jestli mně na celé aféře něco vadí, pak opět práce našich médií, která
si tak snadno nechávají vnucovat agendu a jsou schopna ponechat bez
komentáře báchorky pana vydavatele o tom, jak chce nekomentovaným vydáním
Mein Kampf sloužit historickým badatelům.
Houbeles. Pan nakladatel je vyčuránek, který si spočetl, kolik je u nás
skinů a potenciálních přivrženců extrémní nacionalistické pravice, případně
lidí, pro něž je sběr německých militarií koníčkem, a pro které bude patřit
k dobrému tónu vystavit si Mein Kampf do své knihovny (i ta obálka s
německým originálem ve švabachu tomu vychází vstříc). Zda tu knihu budou ti
holohlaví chlapci číst, o tom dost pochybuji, oni si vystačí z hesly od
svých vůdců. To však pana nakladatele nemusí zajímat, on si své výtisky
prodá.
Ale proč se tady nevyskytl žádný novinář, který by se panu nakladateli
podíval na ledví a jeho báchorky uvedl na pravou míru? Včetně té, podle níž
se prý chystá vydat Marxův Kapitál. Ještě tak možná Komunistický manifest,
tomu bych snad věřil. Ale čtyřsvazkový Kapitál? To si pan nakladatel
skutečně myslí, že ho prodá? Pokud vím, tak Grebeníčkovi věrní nepotřebují
nic kupovat. Své vydání Kapitálu mají přece ve svých knihovnách (i když kdo
ví, kolik z nich tu knihu kdy četlo).
Zakazovat či nezakazovat?
Birth of a Nation (Part II Reconstruction)
AKA "The Clansman" (1915),
od režiséra Davida Warka Griffitha, který jsem viděl ve filmovém klubu
(1986 tuším) a posléze po roce 1998 v ČT (myslím, že pod souborným (a
nepřesným) názvem INTOLERANCE (což je jiný film).
Měl dva oddíly - The Civil War a Reconstruction (o tom to je),
oddíl, který se zabýval aktivitami KU-KLUX-KLANU (KKK).
Ve zkratce šlo asi o to (pokud si vzpomínám), že hodní členové KKK
se svolají k záchraně bělošských farmářů, které na odlehlé farmě obléhají
zlí černoši. S patosem vlastním W.D.Griffithovi KKK zvítězí a lidé jim
děkují a oslavují je.
(http://www.uno.ed
u/~drcom/Griffith/Birth/index.html)
Film byl němý s "mrtvolkami" dialogů-glosací děje. Mimika,
choreografie a celý trend je jasný - KKK jsou hrdinové (jeden ze záběrů
jsme mohli vidět zakomponovaný ve filmu FORREST GUMP, (je i na výše uvedené
adrese), což bylo zároveň jméno toho (filmového) generála - draka(?) KKK.
Film neměl vysvětlující komentáře a (např.) pro "nepoučeného" diváka
mohl evokovat to co (v době vzniku) bylo i záměrem - tedy černé a bílé tj.
zlé a dobré explicitně dané téma. BEZ KOMENTÁŘE!
Tento film (sugestivně) obsahuje návod jak se chovat - až na to, že
v jisté době a jistých podmínkách, aby bylo dosaženo řešení - v tomto
případě zrození národa VŠECH (?) občanů USA.
Dnes už víme, že tudy cesta nevede (a to i přes protesty guvernéra
Wallace) a USA se v tomto směru striktně drží teze "Freedom for all" - a
tak je to správně i v názorech svých občanů.
Otázka tedy zní (stejně jako v případě Mein Kampf ) zakázat tento
film v ČR, nebo nezakázat.
Jestli-že je Hitlerova kniha nebezpečím, (a někteří politici říkají,
že je tu opět doba, kdy by mohla její slova padnout na úrodnou půdu v této
společnosti), tak se ptám : JAK MOHLI DOPUSTIT, ABY ZDE OPĚT BYLA TAKOVÁ
DOBA ??!!!
A tak by se dalo pokračovat od Bible přes Satanské verše až po
Kapitál - četl jsem (a viděl) vše a přesto (nebo právě proto) jsem slušný
člověk.
Někde mezi tím (přes to přese všechno) osciluje ŽIVOT.
Martinu Mejstříkovi: Potíž je, že politikové nezhodnotili komunistické
období a předstírali, že v roce 1990 začínají z bodu nula
Rozhovor
Kazi Šťastné s
Martinem Mejstříkem, přeložený pro BL z Central Europe Review, je velmi
dobrým dokladem
toho, jak těžké je přijmout skutečnost, pokud bortí vlastní představy o
světě.
Martin Mejstřík během deseti let života v netotalitním státu například
správně vypozoroval, že
politikům padá moc do klína na základě jednoduchých, demagogických hesel
a přestože ona
hesla byla několikrát porušena, voliči to zatím vždycky přijali. Bojí
se však tuto pravdu
zobecnit, protože by přišel o ilusi, že stačí vystřídat zlého Klause a
Zemana někým "slušným", a
bude to.
Vrcholem jeho naivnosti je představa, že by stačil konstituční
monarcha. Když to člověk z Mejstříkových
úst slyší, tak musí být jen rád, že ani nechce žádnou politickou stranu
založit.
Před časem kdosi (Vít Novotný zde, pozn. JČ)
v BL napsal, že fungující (politický) systém nestojí a
nepadá se slušnými
lidmi, ale s kontrolními mechanismy, které znemožňují, aby slušný člověk
(politik) zvlčel a vlk
si dělal, co chce.
Kontrolní mechanismy - zejména nezávislé soudy a sdělovací prostředky -
jsou tak říkajíc
nutnou, ale nikoli postačující podmínkou. Musí k nim ještě přibýt
odhodlání využívat je.
Zklamání Martina Mejstříka pramení z toho, že naletěl na myšlenkový
model široce hlásaný
politiky a medii po roce 1989: komunismus je špatný (zrůdný, kriminální
- dosaďte si co chcete)
a protože je vlevo, je vše, co je vpravo od něj nutně lepší, tak že čím
víc vpravo tím lépe.
Jinými slovy, co pravice činí, dobře činí - by default, jak říkají
anglosasové - a snaha o kontrolu
její moci by byla urážkou pokroku.
Zklamání z Klause, respektive z toho, že se posunul "vlevo", aby mohl
sdílet moc (a nechal
přitom odpovědnost na ČSSD) prolíná celým rozhovorem. Mejstřík si
myslel, že Klaus je se
svou ODS pěkně pravicový a bimho, ten pacholek takhle zklamal.
Jenže zklamání z Klause (posledních pěti let) jen maskuje selhání
modelu, který ODS a její
partneři prosazovali během své nikým neoponované vlády. Je příznačné,
že rozhovor
neobsahuje jedinou zmínku o stavu ekonomiky, o rozkradených miliardách,
krachujících
bankách ani o nezaměstnanosti, ačkoli právě tyhle věci způsobují "blbou
náladu".
K Mejstříkovu výroku "Rozčarování je všeobecné. Všichni, koho potkáte
jsou nespokojeni,
kromě oněch 10 000, kteří jsou nahoře a mají politickou a hospodářskou
moc." lze dodat jediné -
vítejte v reálném kapitalismu, pane. Pravda, po česku ochuzeném právě o
nějaké ty kontrolní
mechanismy.
Podle mého názoru je základní problém v tom, že politikové, kteří se
dostali k moci po roce
1989, odmítli udělat objektivní analýzu předcházejících 40 let a její
výsledek dát k dispozici pro
poměřování dalšího vývoje (a své vlastní činnosti).
Místo toho, aby z tehdejšího stavu společnosti udělali bod výchozí,
posunuli ve své rétorice vše
do nuly. Možná, že si čtenáři BL vzpomenou, jak se na toto téma
vyjadřoval třeba Vladimír
Mlynář při setkání českých intelektuálů - pokud ne, mohou si ho
připomenout
zde .
Z čistě politického hlediska to bylo výhodné, protože nové nebylo čím
poměřovat (dělení nulou
nedává smysl) a tak každý krok nové moci musel nutně vypadat geniálně -
což posléze vedlo k
ilusi, že kontrolních mechanismů ani přebírání zkušeností odjinud
netřeba. V oblasti
pojišťovnictví a bankovnictví pak přešla genialita, alespoň podle mého
názoru, přímo v idiocii.
Snahy o testování nového modelu, podle nějž se měla společnost
přeměňovat, byly nejspíše
považovány za rouhačství proti znovuobjevenému náboženství (trhu).
Chtěl-li Miroslav Mejstřík se svými kolegy něco změnit, měl si uvědomit,
že jediná cesta vede
právě přes zmíněné kontrolní mechanismy. "Oslovování (řadových) členů
politických stran" je k
ničemu, protože politické strany jsou vůdce se stranickým aparátem, pak
dlouho nic a pak
člen/volič (jednou za čtyři roky nebo tak). Mejstříkova
charakteristika sjezdu ODS (mafiánská
klika shromážděná kolem vůdce) má nepochybně obecnou platnost. Je
například jako ušitá pro
nedávnou sešlost kanadské Liberální strany v Ottawě.
Odhlédneme-li od občasného boje o moc uvnitř stranického aparátu (v
demokratických
společnostech je tento boj viditelnější a poražený většinou odchází do
správních rad či
podobných lukrativních pozic a ne na šibenici, jak tomu bývalo za
Stalina), je zřejmé, že k
dosažení změn dochází jen tehdy pokud fungují nezávislé sdělovací
prostředky (pátrací
žurnalistika), existuje relativně volný přístup k informacím a možnost
soudně napadnout vládu a
jednotlivé zákony.
Martin Mejstřík má jistě kamarády mezi právníky - proč je nevyzval, aby
zpochybnili legálnost
zákonů, které zneprůhledňují privatizaci?. Proč nevyzval kolegy
novináře, aby se pustili do
pátrací žurnalistiky (prodej banky vlastnící podíl Prazdroje za 5
miliard a následná transakce při
níž se nový majitel onoho podílu zbavil za 20 miliard je takměř námětem
tisíciletí - pokud nešlo
o novinářskou kachnu).
V rozhovoru je pozoruhodně nepřítomen president Václav Havel. Tedy
kromě Mejstříkovy
vzpomínky na rok 1992, kdy se pokusil Havla inspirovat nápadem na
konstituční monarchii.
Je to zároveň nepochopitelné. Pokouší-li se totiž Mejstřík o uvedení
občanské společnosti do
pohybu, měl vyzvat Havla k tomu, aby se vzdal moci a začal v podhradí
(obrazně řečeno) měnit
svoje teorie v činy. Vždyť, jak se zdá, je on vlastně jediný, kdo ví,
jak si má taková občanská
společnost v zápase s mocí a hloupostí vlastně počínat. Tím, že Havel
ve své funkci setrvává
prokazuje společnosti službu vskutku medvědí.
Další záhadou rozhovoru je absence jakýchkoli Mejstříkových představ o
tom, jak by vlastně
česká společnost měla vypadat. Milosrdnější ze dvou vysvětlení je, že
se ho Kazi Šťastná asi
zapomněla zeptat.
Jiří Jírovec
Dosud nejhnusnější článek Jiřího Jírovce: Laufer nebo Vyčítal?
Pro pana Jirovce a na vedomi Britskym listum:
K vasemu prispevku "Jan Vycital, Josef Laufer a maslo na hlave"
Pane Jirovce, ze se nestydite, bud nemate kontakt s realitou v Cechach,
nebo jste provokater (v cich sluzbach?), ktery zkousi, co to s lidmi
udela!!!
Prave trempove patrili k tem, kteri meli o povaze komunistickeho rezimu
jasno. Tim ze se J. Vycital verejne hlasil k trampskemu hnuti, vyrazoval
se z okruhu konformnich prisluhovacu typu pana Laufra, Gotta, Lucie
Bile, Vladimira Brabce (major Zeman) a dalsich...
Pokud snad mate o Cechach tak malo informaci, ze jste schopen zplodit
takovy urazlivy nesmysl, snad byste se mel odmlcet - obavam se, ze
nemate co rict. Ale mozna jste postmoderni filozof, ktery zongluje s
fakty dle vlasni libosti bez ohledu na realitu...
s pozdravem
Ota Kverka
kdysi skaut (v dobe, kdy skauting byl zakazan), woodcrafter (v dobe, kdy
woodcrafting byl zakazan) a tramp
P.S.: Za celou dobu, po kterou sleduji Britske Listy, je tento Vas
prispevek opravdu nejhnusnejsi.
Prominte mi ty vyrazy, ale prekrocil jste jiste meze...
Poznámka JČ: Potíž je, že Vyčítalovo jméno a jeho kreslené
vtipy se za komunismu vyskytovaly skutečně téměř všude, i v těch
nejhroznějších vydáních Dikobrazu... To je jako když obviňovali Vlastu
Buriana po válce, že hrál pro nacisty. (Co měl dělat?) Nebo když obviňovali
Miloše Havla, že bránil před nacisty zaměstnance svého filmového studia
(které mu stejně nacisti ukradli). - Slyšel jsem začátkem března Josefa
Laufera v Radiožurnálu, jak se hájil. Prý tu písničku o Minaříkovi zpívat
"musel", protože měl všude naprostý zákaz a estébáci mu slíbili, že když tu
píseň natočí, bude se moci vrátit ke kariéře. Nevím, do jaké míry je to
následná racionalizace a nevím, zda bych - i kdybych byl v tak těžké
situaci, jak to Laufer líčil, přistoupil na podmínky, nabízené estébáky.
Neodvažuji se ovšem nikoho soudit, situace každého byla individuální a Jan
Vyčítal by asi taky soudit neměl. Jiná věc je, že měl Josef Laufer mít asi
soudnost, když už měl v minulosti tento průšvih s touto hroznou písní, a
necpat se na ty oficiální proamerické oslavy...
Putin
Jak v noci přibývalo sečtených hlasů v ruských prezidentských volbách,
naplňoval se postupně předpoklad, že Vladimír Putin zvítězí již v prvním
kole prezidentských voleb. Přes potřebných padesát procent se dostal
kolem půlnoci středoevropského času, s dvacetiprocentním náskokem na
druhého v pořadí komunistu Gennadije Zjuganova.
Je tedy jasné, kdo
bude v příštích letech vládnout Rusku. Nikdo se ovšem neodvažuje odhadnout
jak.
Rusko volilo muže, který pro část veřejnosti ztělesňuje naději,
že v zemi zavládne pořádek, hodně lidí si ovšem dává otázku, zda ten
pořádek nebude mít podobu diktatury.
Je zajímavé, že v Rusku není
pro prezidentského kandidáta přitěžující okolností jeho působení v sovětské
tajné policii, ani to, že míní především své bývalé kolegy z KGB povolat do
svých služeb.
Vladimír Putin se těsně před volbami v rozhovoru pro
americkou společnost ABC a New York Times vyjádřil, že se vypořádá s lidmi,
kteří těží z blízkosti k politickým, vládním a regionálním představitelům.
Rusko podle něj bude garantovat práva vlastníků a investorů, k čemuž
musí mít průhledné zákony, ty mají být zárukou, že až reportéři přijedou
z Ameriky příště, nebude nutné opět hovořit o korupci
v Rusku.
Putinovi o té korupci nechybí informace, nikdov Rusku nemá
informace podrobnější, čerstvější, prostě lepší.
Jak s nimi naloží?
Zakročí proti mafiánství, anebo pouze proti některým mafiím?
Bude bojovat s podvody, anebo pouze s některými podvodníky?
Problém je v tom, že to ví jenom on sám.
Svět opatrně
konstatuje, že Putinova slova jsou O.K., jde ovšem o to, jaké budou jeho
činy.
Zatím má Vladimír Putin na svém kontě jediný výrazný čin -
rozpoutal válku v Čečensku. A jeho první slova voličům? "Nečekejte
zázraky."
27. března 2000
Nenávist vůči Němcům? Kanadský tiskový magnát Conrad Black žaluje
britského velvyslance v Londýně
Z posledlosti anglo-německými vztahy v britském tisku vznikla koncem
minulého týden diplomatická kontroverze, kdy kanadský tiskový magnát Conrad
Black, majitel deníku Daily Telegraph, oznámil, že bude žalovat britského
velvyslance v Berlíně za to, že řekl, že postoj Daily Telegraphu vůči
Německu je zaujatý.
Black, o němž je známo, že se velmi často a velmi rychle soudí pro
pomluvu, zažaloval v Londýně britského velvyslance v Německu, Sira Paula
Levera, navzdory tomu, že se mu diplomat předtím omluvil.
Sir Paul - o němž není známo, že by činil často průrazná či
kontroverzní prohlášení - uvedl v rozhovoru pro německý deník Die Welt, že
britské deníky jako Daily Telegraph, The Times a bulvární list The Sun se
nezajímají o podporu "objektivní pravdy", a že namísto toho líčí Německo
schválně v záporném světle.
Velvyslanec si tím vysloužil ostrý útok bulvárního listu The Sun,
který napsal, že je možné, že za to, co řekl, se Paul Lever brzo octne jako
velvyslanec v Mongolsku, se Sir Paul hájil, že neměl v úmyslu vytvořit
dojem, že jsou Murdochovy tiskoviny xenofobní. Charles Moore, šéfredaktor
deníku Daily Telegraph, požadoval obdobnou omluvu a taky ji dostal. Avšak
Conrad Black se rozhodl, že věc nenechá být a velvyslance zažaloval.
Black v pátek burácel v článku v Daily Telegraphu: "Nebudu
tolerovat, aby takovéto výroky zůstaly neopraveny. Je šokující tvrdit, jak
to řekl velvyslanec, že zastávám politickou filozofii, která je
protievropská a že deník Daily Telegraph a týdeník Sunday Telegraph
neposkytuje objektivní pravdu a osvětu. Tyto výroky jsou nepravdivé a
naprosto neospravedlnitelné a budu vyžadovat, aby byly stoprocentně
staženy."
Velvyslancovy poznámky, které vyvolaly magnátův hněv, vyšly v deníku
Die Welt ve středu. Sir Paul byl citován takto: "Myslím, že část problému
je to, že když [němečtí dopisovatelé z Londýna] čtou britský tisk,
pohlédnou, řekněme, na deník The Sun nebo na The Times a vidí, že líčení
Německa dominuje slovník z doby druhé světové války a možná i pocit, že je
Británie ohrožena.
To je částečně proto, že majiteli těchto novin jsou zahraniční vlastníci,
Murdoch a Black, a jejich politická filozofie je protievropská a Německo je
konec konců největší zemí v Evropě. Tka přirozeně chtějí vylíčit to, co se
děje v Evropě a v Německu v záporném světle. Od toho jsou tady, nejsou tady
od toho, aby poskytovaly objektivní pravdu a osvětu, jsou tady od toho, aby
prodávaly noviny a určitou konkrétní politickou linii."
Conrad Black se zvlášť urazil nad velvyslancovým poukazem, že není
Brit. "Už mám opravdu dost toho, vzhledem k tomu, že mám britské občanství
a že dlouhodobě žiju v Británii, že mě líčí neinformovaní lidé jako
jakéhosi eurofobního cizince."
Sir Paul přiznal, že jeho poznámky byly "nevhodné". Ale v témže
rozhovoru pro deník Die Welt jemně kritizoval i německé novináře - i když
The Sun, The Times a Daily Telegraph tuto kritiku nezaznamenaly. Řekl
německému novináři: "Myslím, že někdy vaši kolegové berou britský tisk
trochu příliš vážně. Němečtí novináři se pořád ptají: co si o nás myslíte?
Mají nás Američané pořád ještě rádi? Neobávají se Francouzi, že se na ně
chceme vykašlat? Nemyslí si o nás, že jsme všichni nacisti?"
Dopisovatel deníku Times v Berlině Roger Boyes otiskl ve čtvrtek ve
svém listě velmi důraznou odpověď britskému velvyslanci, v níž ho obvinil z
pomluvy. Avšak deník Times konstatoval, že britské velvyslance za jeho
"hodně hloupé poznámky" žalovat nebude.
Nulová tolerance: reakce britského bulvárního tisku na osud Romů je
politováníhodná
Tuto nepřímou reakci Jeremyho Hardyho na komentář
Andrewa Marra otiskl v sobotu 25. března deník Guardian.
Vzhledem k tomu, že se zdá být otázka žebrajících uprchlíků jednou z
hlavních zpráv těchto dní, dovolte mi, abych nabídl pár slov útěchy těm
lidem, které zjev žebrajících uprchlíků znepokojuje: prosím tě, vzmuž se,
ty trapná padavko. Jestliže je šátek na hlavě nějaké ženy nejděsnějším
pohledem, jaký jsi v životě viděl, no tak to ti závidím. A jestliže je pro
tebe přední sklo tvého automobilu vysoce citlivé na dotek od jiných lidí,
tak pro tebe musí být návštěva v myčce automobilů doslova erotickým
festivalem. Ale možná nejsi ještě natolik vyzrálý, aby ses mohl odvážit do
londýnského metra. Možná si myslíš, že nemluvňata žebrajících cizinek
obsahují časované nálože, jako ve Vietnamu? No, dovol mi, abych ti ujasnil,
že to byla propaganda. Ale ne, tebe znepokojuje osud dětí těchto
žebrajících matek. Aha, tobě nevadí, v jaké chudobě a diskriminaci žili ve
svých rodných zemích. Tebe neznepokojuje, že jsou tito lidé v Británii
nuceni žít z nuzných státních kuponů. Nenapadlo tě, že lidi, kteří budou z
této země brzo zase vyhnáni, nejsou plni obrovské vděčnosti za minimální
podporu, které se jim dostává.
My Britové jsme samozřejmě dokonalí rodiče, - vůbec nikdy
nenecháváme své děti na starost východoevropským au pairs, netaháme je
brečící po supermarketech, neřveme na ně, když se dobře baví, nebijeme je,
neposíláme je do internátních škol, nenutíme je dělat zkoušky v devíti nebo
deseti letech, kdy naprosto nemohou tušit, že se při tom rozhoduje o jejich
budoucnosti. Možná teda nejsme dokonalí. Ale alespoň nás nikdo nehodnotí
na základě naší etnické příslušnosti. A o to právě jde, že? Zranitelné a
nevítané lidi je lehce možné dát do jednoho pytle a odsoudit jako celek.
Mají povinnost nám být šíleně vděční, pokud je máme vůbec tolerovat.
Skupiny, které se stávají terčem předsudků, se mění časem. V současnosti
jsou to Romové. Deník Sun je nazývá "majetkuchtivými nomády Evropy". Tak
se ale dřív snad hovořilo o židech, ne?
Byl jsem rád, že tento týden se pokusil Roy Greenslade věc trochu
vyvážit. Když napsal, že Allison Pearson v [londýnském bulvárním deníku]
Standard napsala "inteligentní a citlivý" příspěvek, byl jsem příjemně
překvapen a rozhodl jsem se to prozkoumat. Deník Standard jsou
pseudonoviny, které znečišťují londýnské metro a Londýňané za ně platí až
35 pencí. Takzvaní kameloti blokují vchody do metra a přiškrcenými hlasy
žebrají od spěchajících kolemjdoucích, aby jim do špinavých dlaní vhodili
trochu drobných za spěšně sestavený plátek. A - nemějte žádné iluze - ty
peníze jdou do kapsy bohatého tiskového barona. Je to organizovaný byznys.
Ať už je tomu jakkoliv, když jsem slyšel, že v deníku Standard vyšlo
něco civilizovaného, bylo to pro mě naprostým šokem, tak jsem se rozhodl,
že si to najdu na internetu. Nalezl jsem toto: "Vracejí se mi netypicky
tvrdá slova mé babičky na adresu Romů tím víc, čím víc pohlížím na naši
místní skupinu v akci... moje babička by raději bývala hladověla, než aby
dopustila, aby byly její vlastní děti ponižovány anebo aby byly špinavé.
Její pohrdání pro Romy, jak nyní vidím, nebylo jen prostým případem
rasismu. Tito lidé představovali místo, na něž jste poklesli, když jste
vzdali boj o vlastní důstojnost. Není divu, že se jich báli." Dá se to
jistě charakterizovat jako inteligentní a citlivý komentář, na druhé straně
se to dá taky charakterizovat jako stupidní a pobuřující komentář.
Statisíce Romů bylo zavražděno za fašismu. Svá nemluvňata odnesli přímo do
Osvětimi. Pravděpodobně jich používali, když prosili tamější stráže o
smilování. Dnes nejsou Romové, kteří jsou znásilňováni či zabíjeni, pokaždé
nutně přímou obětí státu. Často stát toleruje násilníky a ignoruje oběti,
ale v moderní řeči byrokratů tohle je "diskriminace, nikoliv perzekuce".
Když jsou viníky násilí policisté, řekl bych, že je to kultura kantýny.
Romové nejsou běloši. Jejich předkové přicestovali z Indie. Mnoho
romských komunit existuje už dlouhá staletí jako menšiny v zemích, které je
dosud nepřijímají. Některé tyto menšiny jsou bohaté, jiné nikoliv. Když se
vydávají na cestu, většinou je k tomu pobídkou chudoba a rasové
pronásledování, nikoliv touha po cestování. Mají fantastické hudebníky.
Říkám to proto, protože podle britských byrokratů má právo být uznán jako
člověk jen ten, kdo výjimečně vynikl jako hudebník, sportovec nebo kuchař.
Nejdůležitější je zdůraznit, že Romové jsou národ. Nejsou to ani podlidi
ani to není porucha chování.
Pearsonová by se asi bránila, že píše jen to, co vidí. To je právě
problém na většině novinářské práce. Jestliže se váš život skládá z toho,
že spěcháte od své počítačové klávesnice do restaurace na drahý oběd a pak
do televizního studia, nevidíte nic moc kolem sebe. Začnete psát o to, co
jste jedli nebo co jste viděli v televizi. A když náhodou při tom spěchu
potkáte pár lidí, to je váš research. Je to ale otrava. Snažíte se
nezaujímat k světovým záležitostem žádné stanovisko, jenže svět se vám
utáboří na prahu.
Rasová nenávist v Británii je všude - jen se zeptejte mé manželky
V minulých dnech se stal v Británii terčem rasového útoku
bělošský manžel černošské britské vrcholové sportovkyně Ashie Hansenové.
Novinář Richard Ellis, který má také černošskou manželku, se při této
příležitosti zamyslel v neděli 26. března v týdeníku Observer nad rasismem
v Británii na základě své dlouholeté zkušenosti. Jeho článek mi připomněl,
jak v České televizi před časem vystoupil v Jednadvacítce britský náměstek
ministra vnitra Mike O'Brien a bezostyšně tam tvrdil (moderátor mu proti
tomu nic nenamitl), že v Británii rasismus neexistuje. JČ
Jsem šokován tím, co se stalo Ashii Hansenové a jejímu partnerovi?
Ano: byl to strašlivý, odporný útok. Jsem překvapen? Vůbec ne.
Liberální bělošští Britové musejí pohlédnout skutečnosti do očí:
navzdory samolibému vychloubání, jaká je Británie příjemná multikulturní
společnost tomu tak vůbec není. Mimo pár menších oblastí je Británie
odporná, rasistická a má hluboké předsudky.
Důkazy pro to jsou všude. Na každý rasový útok, který se dostane do
sdělovacích prostředků, existují stovky jiných. Na každý fyzický útok
existují stovky verbálních útoků. A pod tím vším je plíživý, systematický
rasismus, který diskriminuje černé lidi od kolébky až po hrob.
Jako bělošský Brit, jehož manželkou je černošská Britka mám
zkušenost z první ruky ohledně toho, co se děje každý den v domácnostech, v
kancelářích, ve školách a na ulicích. Měli jsme štěstí a nestalo se nám nic
tak strašlivého, jako co se stalo Ashie Hansenové a Chrisu Cotterovi.
Bydlíme ve spořádané, většinou středostavovské čtvrti v Londýně.
Ale ty incidenty, jichž jsem byl svědky, způsobují, že se téměř
stydím, že jsem běloch.
Když jsem poprvé představil svou manželku svým příbuzným, jeden z
nich nepovažoval naprosto nic špatného na tom, že vykládal vtip o
černochovi s "velkými gumovými rty". Ještě pořád se diví, proč s ním od té
doby nemluvím.
Krátce poté, co se nám narodil náš syn, ho vzala naše bělošská au
pair na plavání do místního plaveckého bazénu v jižním Londýně. Utekla
odtamtud domů v slzách, protože dva mladíci tam na ni křičeli, "milenka
negra".
Jednou jsme šli nakupovat do supermarketu Marks and Spencers a náš
tehdy osmnáctiměsíční syn byl ve frontě u pokladny fascinován, jak se to
stává dětem toho věku, lesklými prsteny bělošské ženy středních let ve
frontě před námi. Joshuovy ručičky se pokusily na ty prsteny sáhnout a paní
poznamenala: "Začíná brzo, že?" Nevěděl jsem, jestli mám brečet anebo té
ženské prostě říct, aby šla do háje.
Když vzal bratr mé manželky mého tehdy osmiletého syna na celodenní
výlet se svým rasově smíšeným fotbalovým týmem, výlet se rozložil do
celodenní bitvy rasistických útoků. Můj syn z toho byl v šoku a ptal se
pořád, proč nemají běloši rádi černé lidi. Je to incident, na nějž pořád
ještě vzpomíná a hledá na něj odpovědi.
Před dvěma měsíci u nás zazvonil ve čtyři hodiny ráno nějaký muž.
Moje manželka s ním hovořila přes dveře, muž se snažil dostat k nám do bytu
prostřednictvím historky, že mu došly peníze na automatický elektroměr a že
potřebuje naši pomoc. Ráno manželka zatelefonovala o tom policii. Muže
neviděla, a tak ho nemohla popsat.
"Měl ten člověk přízvuk jako běloch nebo jako černoch?" ptal se
policista.
"To je zajímavá otázka," odpověděla moje manželka. "Jaký přízvuk mám
podle vás já?" zeptala se. "No, jako běloch," řekl policista. Bylo to týden
poté, co šéf londýnské policie oznámil, že se policie stává "skutečně
protirasistickou organizací".
Mimo liberální středostavovskou menšinu zůstávají rasistické vtipy v
této zemi zcela běžné a jsou jako takové přijímány. V supermarketu Asda
začal před nedávnem nadávat jeden bělošský zákazník černošskému zaměstnanci
a řekl mu, ať "odsere zpátky do Afriky". Nikdo proti tomu neprotestoval.
Po patnácti letech života ve smíšeném manželství píšu dnes poprvé o
svých osobních zkušenostech - navzdory tomu, že mě o to mnozí žádali už
mnohokrát. Dělám to i tentokrát neochotně, jen proto, abych přidal svůj
hlas k jiným hlasům, které se snaží otřást samolibou liberální inteligencí,
a establishmentem, který jen opakuje fráze a tvrdí, že všechno je v
podstatě v pořádku.
Statistiky jsou opravdu špatné. Realita je opravdu špatná.
Můj syn - jemuž bude v červenci dvanáct - bude daleko častěji
zastavován policií na ulici, bude častěji prohledáván, zatýkán, posílán do
vězení než jeho dvanáctiletý bělošský bratranec. Stane se pravděpodobněji v
ulicích terčem fyzického útoku, protože není běloh. Pohlížejí na něho
častěji než na bělocha s podezřením, když vejde do obchodu. Méně
pravděpodobněji získá půjčku od banky, bude pravděpodobněji častěji
nezaměstnaný a pokud místo nalezne, méně častěji ho budou povyšovat. Seznam
je deprimujícím způsobem nekonečný. Jaké asi to u mě vyvolává pocity
ohledně mých spoluobčanů, bělošských Britů?
Mám tak velký vztek, že to ani nedokážu řádně vyjádřit a mám tolik
plné zuby z liberálních chlácholivých frází, že je mi z toho fyzicky
špatně. Běloši si musejí uvědomit, že ve společnosti není jen "několik
shnilých jablek, které poškozují jejich mnohokulturní sen". Shnilá jablka
jsou ve skutečnosti ve většině a takzvaný multikulturní sen je ve
skutečnosti noční můra.
Richard Ellis je bývalý dopisovatel týdeníku Sunday Times z
Jihoafrické republiky.
Likvidace automobilky Rover vedla k zhoršení britsko-německých styků
Poté, co německá firma BMW oznámila, že nehodlá dále podporovat
britskou automobilku Rover, dosáhla protiněmecká rétorika v britském tisku
nebývalé intenzity. Ale poprvé od ukončení druhé světové války, napsal
včera týdeník Observer, se ukázalo, že tentokrát to Němci nejsou ochotni
pasivně tolerovat.
"Někdy, jako ve chvílích národní euforie ohledně fotbalu, jsou ty
nálady úplně jako zastaralá propaganda., " konstatuje dr. Hans-Friedrich
von Ploetz, německý velvyslanec v Británii. Říká, že se postoje mění, ale
jen pomalu. A možná je to trochu taky jen legrace, jenže humor je hranice,k
terá se lehce překročí. V tomto případě, kdy šlo o pracovní příležitosti,
které zajišťovala firma BMW, se lehce probouzejí staré přesudky.
Minulý týden varoval německý velvyslanec v Británii, že protiněmecká
kampaň v britském tisku může nejen poškodit britsko-německé vztahy, ale
může i odradit německé investory od toho, aby investovali v Británii.
Soukromě se němečtí činitelé vyjadřují velmi kriticky ohledně
britského protiněmeckého komplexu, který má podle jejich názoru daleko méně
co společného s realitou v Německu než s realitou v Británii - je to podle
nich problém, vzniklý v důsledku krize britské - nebo přesněji anglické -
totožnosti. A Němci, kteří žijí v Británii, už mají dost neustálého
protiněmeckého nepřátelství.
Juergen Kass žije v Británii celý život, po dobu 29 let. Jeho rodiče
se přistěhovali do Glasgow v polovině šedesátých let. Jeho tatínek byl v
osmdesátých letech v Paisley ředitelem úspěšné firmy, vyrábějící
elektroniku pro kanceláře, Dextronics. Protiněmecké nálady byly podle něho
zejména kruté ve škole, u dospívajících chlapců. "Začali jsme se učit o
druhé světové válce," vysvětluje, "a moji spolužáci, byli to všechno
kamarádi, se najednou rozhodli, že mě už nemají rádi. Chodili za mnou
vojenským pochodovým krokem a nosili falešné hitlerovské knírky. V jednu
chvíli jsem vážně uvažoval o tom, že bych si měl změnit jménoi."
Dieter Werlin, 37, student strojírenství na City University v
Londýně, konstatuje, že je britský bulvární tisk často velmi vehementním
stoupencem protiněmecké hysterie. "Je to starý stereotyp," konstatuje. "Že
jsme vysoce výkonní, chladní a bez humoru. Lidi to přece musejí překonat -
a zpráva o rozhodnutí firmy BMW uzavřít Rover musí být vnímána jako
finanční rozhodnutí. Chcete snad tvrdit, že by nějaká jiná firma dál
financovala prodělečný podnik?"
Podle průzkumů veřejného mínění mají Němci Brity rádi, považují je
za rezervované, ale za přátelské, módní a zábavné. Britské televizní
komedie jako Absolutely Fabulous, Monty Python a Mr. Bean jsou v Německu
neobyčejně populární.
"Myslím, že mají Britové určitý šarm, je v nich jakýsi duch
šedesátých let, o který jsme v Německu přišli a mně se to líbí," konstaoval
Frank Prill, jedenačtyřicetiletý Berlíňan.
Starší Berlíňané pociťují vůči Britům zvlášť silné sympatie. Letecký
most do Berlína v roce 1948 proměnil za jedinou noc spojenecké jednotky z
okupační armády v ochranné vojskou, které poskytovalo během sovětské
blokády Západnímu Berlínu potraviny, šatstvo i léky. Britští vojáci jsou
stále ještě v Německu populární, ale je už jich tam je velmi málo.
Britové, kteří navštíví Německo, jsou většinou překvapeni, jak se
jim tam velmi líbí, a zjišťují, že Němci nejsou ani tak bez humoru, ani tak
autoritářští, jak očekávají. Němci, kteří se přestěhují do Británie, naopak
často zjišťují, že je to nepříjemná zkušenost.
"Myslím, že život v Británii je pro většinu Němců velkým zklamáním,"
konstatuje německý lékař, který strávil v Londýně čtyři roky. "Je to tady
daleko chudší, než jsem očekával, a veřejné služby jsou jako něco ze
třetího světa. Myslím, že Britové mají komplex méněcennosti. Pořád
vykládají, jak je všechno fantastické, ale většina je toho velmi obyčejná."
Juergen Kroenig, londýnský dopisovatel deníku Die Zeit, shrnul
zážitky mnoha Němců, žijících v Británii, nedávno v článku, nazvaném
"Krauts" (tak říkají Britové Němcům). Přiznává, že si Britové dělají
legraci ze všech cizinců a že Němce nemají rádi v mnoha evropských zemích.
Ale argumentuje, že britská antipatie vůči Německu je velmi silná a že
navzdory velmi přátelským vztahům mezi britskou a německou vládou se
britská antipatie vůči Německu prohlubuje.
"Poválečná generace vyrostla s týmiž symboly: ve filmech, v
televizních seriálech, v kreslených filmech, v článcích v novinách i v
reklamách: vidí tam stupidní německé vojáky, esesáky s úzkými rty a mluvící
tichým hlasem, byrokraty bez humoru a ony slavné německé turisty, kteří si
pravidelně rozkládají ručník na nejlepší místa u bazénu ještě za úsvitu,"
píše.
Některé německé deníky jako bulvární Bild začaly tisknout
protibritské titulky, které by byly ještě před několika lety nemyslitelné.
Existují známky, že německá trpělivost vůči britské protiněmecké xenofobii
už dosahuje hranice. Jak řekl jeden mladý Němec, žijící v Británii: "Proč
nás nenechají Britové na pokoji a nevyřeší si vlastní problémy? Ať nám
vlezou na záda."
Srbové byli v právu a Jan Čulík je zaujatý, jak správně píše Josef
Fronek
Vážený pane!
Patrně Vás bude zajímat, že mnozí obyvatelé Prahy měli během útoku
NATO na Jugoslávii také možnost celodenně sledovat vysílání bělehradské
televize až do onoho osudného útoku. Umožnila jim to kabelová televize,
která pohotově zařadila toto vysílání na jeden ze svých kanálů.
Díky tomu jsem měl možnost pečlivě sledovat obsah i způsob
vysílání. Dávám Vám za pravdu, že způsob vysílání by snad neobstál ani za
dob největší totality u nás, ale zvažujme - tato země byla před tím navyklá
na takový typ vysílání a pak je náhle napadena, bombardována - to není
zrovna chvíle pro přeměnu např. zpravodajství v investigativní
žurnalistiku.
Obsah byl ovšem velice důležitý - ukazoval jednotný odpor,
posiloval vědomí k tomuto odporu a právě proto - a kvůli ničemu jinému
musela být bělehradská televize
umlčena, právě tak jako musela být celá země zabombardována zpátky na
začátek století. Umím srbsky a chorvatsky velmi dobře, pracoval jsem s
jugoslávskými stavaři dlouhou dobu, složil jsem ze srbochorvatštiny (tehdy
se tak oba jazyky nazývaly) státní jazykovou zkoušku, přečetl jsem mnohé
knihy v originále (Andrič, Krleža, Kiš, Bulatovič aj.). Tuhle odbočku píši
proto, abych mohl odpovědně prohlásit, že nikdy jsem během toho vysílání
neslyšel, že by byla při tomto válečném zpravodajství bělehradskou televizí
dryáčnicky prosazována genocida etnické menšiny, jak píšete v poznámce k
článku Rozpory v postojích...
Jaké máte pro toto tvrzení důkazy? Máte někde autentický záznam
textu, nebo máte k dispozici video záznamy, jako je máte z České televize?
Jak dobře mluvíte srbsky? Jakým způsobem tedy prosazovala bělehradská
televize genocidu Albánců? Vyzývala snad k jejich vyhánění? Vybízela k
hromadným popravám? Tohle všechno jste v té televizi skutečně viděl, anebo
jste si to jenom vymyslel? Chtěl bych od Vás fakta - ne žádnou proválečnou
propagandu z druhé strany.
Pane Čulíku, Vy jste skutečně pořád ještě přesvědčen, že tímto
způsobem bylo oblasti pomoženo? Kdyby byly peníze, které útok stál,
věnovány na rozvoj Kosova, Makedonie, Černé Hory, Albánie a Srbska - tak se
pro řešení vážné situace něco udělalo. Takto v řadě lidí u nás roste
přesvědčení, že to všechno bylo proto, aby pro tentokrát mohli být zase
zabíjeni a vyháněni Srbové. Aby bylo učiněno spravedlnosti zadost, budou
ovšem vyháněni z Kosova do země, která byla bombardováním přivedena na
úroveň Albánie a Makedonie.
Obávám se, že název článku pí. Zajícové není správný - Vaše
postoje se nemění - o čem jste rozhodl, že je černé, zůstává pořád černé
(Srbové, Češi, Rusové), co jste obílil, je bílé navěky. Už Vás na Vaši
jednostrannost a malou objektivitu upozornil Váš bývalý kolega Josef
Fronek. V mnoha věcech s ním nesouhlasím (např. růst dopravních nehod v ČR
je opravdu kritický), ale on Vás asi osobně zná - a proto by měl být pro
Vás jeho názor upozorněním na chyby, kterých se dopouštíte.
Vidíte, uplynul rok a kdybyste mne na to svojí poznámkou
neupozornil, tak bych si ani nevzpomenul, že jsem tehdy měl možnost vidět
zprávy z obou stran. Skutečnost byla a je ovšem asi úplně jiná. Je mi líto
rozbité Jugoslávie, nikdy jsem neměl pocit, že to je "žalář národů", vždy
jsem považoval jugoslávskou národnostní politiku za velmi dobrou (školy,
spolky...). Asi to všechno nepostačovalo, tak jako to nestačilo v bývalém
Československu.
A jenom na okraj - víte vy na Vaší slavistické katedře, že se v
demokratickém Sasku chystají zavřít poslední dvě lužickosrbské školy kde je
hornolužičtina hlavním vyučovacím jazykem? Určitě nejde o porušování
lidských práv srbské menšiny, jenom prý na to nejsou peníze. Dolnolužičany
zase z jejich vesnic vyhánějí hnědouhelné doly - ale to za bombardování
nestojí.
Posílám pozdravy z Prahy, včera tu již byla první jarní bouřka -
padaly při ní i kroupy.
Josef Ladra
Poznámka JČ: Nezapomeňte, že tato "srbská" televize (spíše
však televize Miloševičova a paní Miloševičové) "národně sjednocovala"
srbské občany v době, kdy byly umlčeny všechny nezávislé sdělovací
prostředky a došlo dokonce k vraždě alespoň jednoho novináře. Videopásek
nemám - dal by se ale snad sehnat. Napsal jsem to pod dojmem dokumentárního
filmu britské televize ITV, která líčila, jak se - původně zcela navzájem
přátelští obyvatelé téže jugoslávské vesnice - nejrůznějšího etnického
původu postupně začali pod vlivem televizní propagandy smrtelně nenávidět a
vraždit. Film obsahoval mnohé dokumentární záběry ze srbské i z dalších
bývalých jugoslávských televizí.
Co se nynější situace v bývalé Jugoslávii týče a názoru, zda měl či neměl
Západ Srbsko bombardovat, doporučuji k úvaze tento článek
Martina Woollacotta.
Josef Fronek si do určité míry vytváří vlastní realitu a tu pak kritizuje.
Jeho text by se dal uvádět na pravou míru slovo po slově. A pro ty
čtenáře, jimž případně chybí v Britských listech útěšná chvála, jací jsme
všichni výborní - už skoro čtyři roky tu píšu o tom, že úkolem novinářské
práce není chválit, ale vyhledávat nedostatky a poukazovat na ně pro jejich
nápravu. Je to životně důležitá služba společnosti. Toto prosím není žádný
zvláštní čulíkovský názor, ale úplně běžná věc.
Pětky z chování atd...
Asi jsem nějak postižen archaickým džentlemanstvím, ale opět se hodlám
zastat nějaké pisatelky, kterou neznám, bez ohledu na její argumentaci jako
takovou, jen proto, že se do ní někdo strefuje příliš 'mužně'. Za své
zastarale šovinisticky protekcionistické manýry se všem feministkám
omlouvám.
Newtonův třetí zákon pohybu praví (alespoň někteří fysikové ať prominou
přenášení do hovorové češtiny), že každá akce vyvolává odpovídající
reakci. Bohužel, tohle zřejmě neplatí pro diskusi na stránkách BL. Poněkud
ostřejší tón mého vlastního příspěvku zde neomlouvám, zdá se mi naopak
výjimečně odpovídající naladit stejně falešný tón. Jak už na mou adresu
25.2 podotkla Juliana, je dobré se vyjadřovat k věci, ne k člověku.
Bohužel, milá anonymní bytosti Juliano zajímavých názorů, nelze se
vyjadřovat k věci bez člověka, pokud předmětnou věcí je právě chování
člověka. (A pokud předmětnou věcí je anonymita pisatelky, vyjadřuji se
adresně, když píši na ne-adresu jedné ukázkově tajemné bytosti ?)
(Potud předmluva.)
Výmluvná stať
vědce-grafomana pana Luboše Motla, na evidentně chabou rádobyargumentaci
paní Koutné ohledně transistorů a jejich pojmenování stojí za přečtení.
Asi si pan Motl vzal za cíl ukázkově rozebrat její 'bláboly' - a v
tom by býval uspěl na výbornou, až na jednu drobnost, ryze procedurální.
Pan Motl pominul (jak trefné to slovo) snad nejpodnětnější větičku paní
K:"Především je třeba říci, že by mělo být pod úroveň vědce, aby druhé
lidi podobným způsobem osočoval." Co brání tomu, aby věčně jednooký a
šibalsky se usmívající pravičák ;-) LM jednou provždy rozmetal naše
pochybnosti o své hodnotové škále, ve které 'pravda vítězí knockoutem' ?
Jen to, že lidé zavedli mezi sebou pravidla hry, a rány pod pás
nevedou k vítězství, ale z kola ven. Pan Motl si sám sebe plete s
bombardujícími částicemi uvnitř urychlovače, když se zaměřuje s takovou
vervou na tak nepatrné argumenty, aby je rozbil. Asi jej fascinuje, jaké
klikyháky takový argument zanechá, když jej rozmlátí na cimprcampr, a bude
od toho odvozovat podstatu nějakého z lidmi vnímaných vesmírů.
Ano, paní Koutná, mělo by to být pod úroveň člověka (nejen vědce) aby
lidi podobným způsobem osočoval. Mělo. Ale když je jeho hmotnost tak
mizivá, že se musí takto rozjet, aby byl znát, když je jeho úroveň tak
nízká, co zbývá než osočovat a ponižovat ostatní, aby si plivnul pod nohy a
podestlal.
S předstihem sám sobě vytknu, že se strefuji do manýrů pana Motla stejně
nadbytečně, přestože každý soudný člověk (jeho samého tímpádem
vyjímaje) jeho manýry vnímá jako nevhodné, a nepotřebuje k tomu žádného
Pinkavu, viďte, uznal jsem to, bytosti.
Lepší je nad obsahem argumentace paní Koutné i nad manýry pana Motla
mávnout rukou, jako v té obehrané písničce (Suchého a Šlitra?), kterou
cituji z paměti, i s intonací.
V pimprlové kómédí-i staló se,
žé úsédlá vósa králi na nó-se,
král se namích a bouch pěstí do stó-lu,
závolejte na tú vósú Škrhó-lu.
Škrhó-la si řek', že vosu prožé-ne,
súkovicí mohutně se ožé-ne,
a jak ták, ta vósá sédí na nó-se,
bouchne jů a v tů ránů je po vó-se.
(Zbývá jen, abychom ještě do-da-li,
v turá-nu jé-pó-vó-sé-á-pó-krá-li ....)
Chtěl bych radit, nijak Vás však nenutím,
malé věci řešte ruky mávnutím,
nédopádnété ták jakó Škrhóla,
nebudou Vás považovat zá císaře pána, a jého ródinu ....
Podotkne-li mi někdo, že nad slovnímy výlevy a hrubiánstvím se nemá cenu
pozastavovat, připomenu, že v obsahu, nikoli formě argumentace pana Luboše
je leccos hodnotné, například myšlenka, že se nemají ponechat nežádoucí
projevy bez odezvy. Myslel jste jen ty nežádoucí obsahem, nebo i ty Vaše,
nežádoucí formou? Jistě se dočkáme ukázkové termonukleární reakce na mou
adresu nejen od pana Motla, ale i od myslitelů menší ráže kolem něj
orbitujících, předem však avizuji, že mají pro tentokrát poslední slovo,
tak si dovolte cokoliv pánové. Ať čtenáři posoudí. Reaguji na formu, pane
Motl, zkuste mým motloidním výlevům čelit pro změnu zdvořile. Vždyť to
dokážete!
Z ne příliš jiného soudku:
Upozorňuji sousedícího argumentačního
borce pana Jana Kyncla, - který 'neví jestli je vědec' (to bude asi
nadpis Jana Čulíka) - že není vědec. Nebude jím tak dlouho, dokud mi dluží
odpověď na pár zdvořilých otázek, kterými jsem naznačoval snadnou
zpochybnitelnost některých jeho tvrzení. Sám uznává, že "jedno z pravidel
bádání zní, 'každé tvrzení musí být vyvratitelné.'". Šlo mi totiž o
to, že si pan Kyncl dokázal splést Václava Pinkavu s Pavlem, (který je
vystudovaný fyzik, ač prý méněcenný protože se dokáže živit něčím jiným - a
navíc, světe zboř se, má čas i na Shakespeara). Nejen to, ale pan Kyncl
nedokázal pochopit mou anglosasky skromnou formulaci ze soukromého mailu
"moje interpretace evoluční teorie..." - míněno 'jak tomu rozumím já, poté
co jsem to dokonce studoval'. Popsal nám to zkresleně tak, že 'nějaký
shakespearolog vykládá evoluční teorii po svém'. Ne-exaktnost Vašeho
zacházení s fakty a rétorická demagogie je hodná posměchu, pane Kyncle,
vědče z provolávání !
Pro úplnost, napsal jsem panu Kynclovi 25. 2 tento mail, na který zjevně
nemá, co by kloudného odpověděl:
Dobry den pane Kyncl,
Ad: http://blisty.internet.
cz/0002/20000225i.html#08
Prozatim bych hodnotil takto:
Vtipnost: vyborna. Stylistika: dobra. Snaha hlasat vedu: chvalitebna. Delka
clanku: dostatecna. Pozornost pri argumentaci: nedostatecna.
Davam Vam za pravdu, ze "rozhodne neprichazi v uvahu, ze si poklepeme na
rameno, budeme uznavat svoje nazory a dal kazdy tvrdit to svoje", kdyz jde
o neco podstatneho a jednoznacneho, pricemz nam vychazeji odlisne hodnoty
pri pozorovani tehoz.
Tri kontrolni otazky:-
A) Kde se mimo vas clanek psalo neco o "stretu zajmu" odbornika na svuj
obor?
B) Kdy Vam ktery "shakespearolog" vykladal evolucni teorii "po svem"?
C) Kdo kde navrhoval aby se o vedeckych pravdach "hlasovalo v referendu"?
Tesim se na vysvetleni.
Evoluční teorie je naštěstí veřejně dostupná, ale vykládat si ji
musí každý člověk chtě nechtě po svém, v rámci svých intelektuálních
možností, jak ostatně platí o všem, co vnímáme svými nedokonalými čidly a
mozky.
Je mi skutečně líto, že nemám patent na rozum jako někteří. Jasnozřivá
sebejistota, se kterou lidé prohlašují, že objevují kardinální principy
vesmíru, (ne, že si konstruují výkladové rámce dostupné svým myslím), je
určitě záviděníhodná. Musí to být skvělý pocit, být si něčím tak jistý. Než
se tohle někoho dotkne, mluvím samozřejmě o náboženském fanatismu, ne o
Vás, pánové. Vy jste přece zmítáni pochybnostmi a plni pokorné snahy
poodhalovat jen to, co se dá, v rámci lidkých možností uvažovat, třeba
prostřednictvím exaktní, ale přesto lidmi definované a koncipované
matematiky.
Totiž, je ta naše věda - (matematika, logika, fyzika...) ta jediná
možná? Jak to můžete vědět, uvězněni ve svých lidských mozcích?
Jak třeba objektivně poznáte, že jste se už dávno nezbláznili? Máte na to
jen a jen pocity.
Pocity vlastní neomylnosti nejsou neomylnost sama.
Z vašich statí čiší ne věda, ale víra, v dokonalost a neomylnost člověka
samého a jeho myšlení.
Neomylnost toho člověka, ve kterém je uvězněno Vaše vědomí.