Milá paní Tachecí, to snad nemyslíte vážně
Toto má být vstřícnost vaší banky vůči veřejnosti?
Jan Čulík
Pro pořádek ještě zopakuji, o jak názorný, jasný, vůči občanovi
vstřícný a srozumitelný dokument, vydaný bankou IPB jde. Uvědomme si, že
Barboře Tachecí, ředitelce odboru komunikace s veřejností IPB, na
tomto dokumentu nic nepřipadá nevhodného:
Vážený kliente,
pokud je u této úhrady ze zahraničí dle Opatření ČNB č. 312/1996 Sb. uveden
platební titul 199, prosíme Vás, abyste na tuto naši žádost splnil svoji
povinnost a neprodleně sdělil své pobočce odpovídající účel úhrady na
formuláři "Oznámení změny údajů o úhradě ze zahraničí", který od ní
obdržíte na vyžádání, popřípadě předložil též devizové povolení a tiskopis
o oznamovací povinnosti (pouze v případech stanovených devizovým zákonem č.
219/1995 Sb. a vyhl. č. 261/1995 Sb.)
(Pikantní na výše zmíněné komunikaci bylo také to - aby to bylo
ještě méně přehledné - že platba na formuláři nebyla označena číslem
199, ale delším kódem, které číslicemi 199 končilo. Celá věc byla
matoucí a nejednoznačná.)
Je symptomatické, že se Barbora Tachecí hájí, že oni, IPB, to nic,
oni jen plní (snad nejnesrozumitelnějším způsobem) příkaz České národní
banky. Paní Tachecí má jistě pravdu, že celý problém má dvě části: jednak
zákonná nařízení, která realizuje ČNB, jednak způsob jímž je pak
banky jako IPB provádějí.
Snad nebude Barbora Tachecí Britským listům tvrdit, že zákon její
banku nutí, aby byl dokument, který IPB rozesílá svým zákazníkům, co
nejnesrozumitelnější. Moje poznámka na titulní straně BL v této věci
se v první řadě týkala nesmyslně dřevěného, kafkovského jazyka IPB. To, že
se banka nechce nebo neumí vyjádřit, hraničí s obrovskou arogancí. Vyvolává
to dojem: občané jsou tady pro nás, my jako banka nejsme v žádném případě
pro ně. Nemusíme se přece obtěžovat s tím, aby naše komunikace s veřejností
byla jasná a srozumitelná.
Čím to je, že banku IPB nenapadne - je-li tedy podle zákonných
nařízení nutné uvádět byrokracii v činnost pro každých pár korun, poslaných
do ČR ze zahraničí - napsat dopis normálním lidským jazykem? Třeba takhle:
Vážený zákazníku,
podle Opatření ČNB č. 312/1996 Sb. a devizového zákona jste povinen
informovat svou bankovní pobočku, proč jste obdržel peníze ze zahraničí. Je
to součástí boje proti propírání špinavých peněz. Vzhledem k tomu, že jste
nám tuto informaci dosud neposkytl, prosíme, vyplňte přiložený stručný
formulář a vraťte nám ho poštou. Děkujeme.
(Proč nutit zákazníka, aby zvlášť vážil cestu do pobočky jen pro
vyzvednutí jakéhosi formuláře? Není možné ho k dopisu přiložit rovnou?
Proč lidem ztěžovat život?)
Proti špatným nařízením je třeba se bránit
České úřady mají tendenci svalovat svou odpovědnost a svou práci na
řadové občany. Jsou pro to už od pádu komunismu výmluvné precedenty.
Václavu Klausovi se "nepovedla" privatizace, Viktor Kožený a jiní si
rozkradli české státní podniky, no, kdo za to může, pan Klaus v žádném
případě nikoliv, parlament si odhlasoval ustanovení, že nikdo nesmí
privatizační rozhodnutí zpochybňovat u soudu. Břemeno rozkradených majetků
na sebe bez reptání vzali obyčejní lidé. Nebo spíše - úřady to na ně
svrhly, aniž by se jich na cokoliv ptaly.
A tak je tomu u mnohého ostatního. Je-li zapotřebí vyřešit nějaký
problém, úřady se nesnaží ho vyřešit tak, aby jeho řešením lidi
neobtěžovaly. Naopak složí ruce v klín a většinu břemena přesunou na
obyčejné lidi. Ať se starají.
(V Británii či v Americe neexistují občanské průkazy. Kdyby někdo
chtěl občanky zrušit třeba i v ČR, okamžítě se policie ozve, že to je
nemožné, jakpak by mohla dělat svou práci, kdyby neměla lidi označkované
jako dobytek? Totéž zbytečně široké užívání rodných čísel v ČR pro všechno,
už jsme to v BL probírali mnohokrát. Holt v Británii či v Americe policie
musí pracovat i bez občanek. Voliče to nezajímá, že musí vyvinout větší
úsilí. Ve většině případů se v Británii dávno nechodí vyřizovat si věci
osobně na úřady, všechno se řeší poštou, případně telefonem. Zákazníky
nezajímá, že musejí úřady a poskytovatelé služeb vyvinout větší úsilí. V ČR
je to jaksi naopak. Nebo ne?)
Lidem s odpuštěním není naprosto nic do toho, že existuje
mezinárodní kriminalita a vláda se snaží bojovat proti propírání špinavých
peněz. To je věc pro policii a pro finanční úřady, které nemají
právo si svou práci ulehčovat a zatahovat do ní obyčejné lidi.
Jestliže někdo dostane ze zahraničí jednorázově pouhých 2000 Kč a je
přesto proto nucen pobíhat po bankovních pobočkách a vyplňovat prohlášení,
je to nehorázná, bezostyšná věc, proti níž by měli občané povstat.
Zdá se mi velmi nepravděpodobné, že příjemci takto malých částek ze
zahraničí budou zločinci velkého formátu, provozujících propírání špinavých
peněz ve velkém měřítku. Kolik takových malých částek by muselo do českých
bank na totéž jméno být poukázáno, aby to začalo dávat smysl? A kdyby k
něčemu takovému skutečně došlo, neměl by snad už existovat centrální
bankovní systém, který by příslušné dozorčí úřady automaticky na takovou
anomálii upozornil, aniž by obtěžoval miliony poctivých zákazníků,
kteří skutečně mají právo na to nebýt zdržováni těmito záležitostmi?
Aspoň tak to funguje v západních zemích. Když jsem v první polovině
devadesátých let pracoval jako reportér pro Svobodnou Evropu, dostával
jsem pravidelně bankovním transferem z Německa do své glasgowské banky
částky ve výši několika tisíc liber. Nikdy po mě nikdo nevyžadoval
vyplňování žádných formulářů. Namítnete, že šlo o dvě země Evropské unie.
Jenže po přestěhování Svobodné Evropy do Prahy v roce 1994 jsem přes rok
dostával honoráře z Washingtonu prostřednictvím dolarových šeků,
odesílaných v obálce poštou. Ani po předložení těchto amerických šeků v
britské bance po mě nikdo nechtěl jakékoliv vyjádření. Byly to opět
tisícové částky.
Je známo, že podle britských zákonů mají bankovní úředníci povinnost
upozornit policii, pokud při své práci narazí na něco, co by vyvolávalo
podezření, že dochází k praní špinavých peněz. Nikoho by však nikdy
nenapadlo plošně jakýmsi byrokratickým opatřením (abychom to měli
posichrované a nikdo nás nemohl kritizovat, že nic neděláme, tak budeme
honit nevinné občany) činit překážky bankovnímu provozu obyčejných,
počestných lidí. Víte, ona existuje presumpce neviny.
V demokracii je možno špatné zákony kritizovat. Právě za tímto
účelem má existovat veřejná diskuse. Běžněji probíhá ve sdělovacích
prostředcích a jejím cílem je odstranit z vládních opatření nesmysly, které
lidem zbytečně ztěžují život.
A v demokracii je také možné, že na špatná nařízení mohou pokazovat
v rámci veřejné diskuse i samy banky, v zájmu svých zákazníků, a ne se
nadšeně vrhnout na co nejbyrokratičtější realizaci nedobrých předpisů.