Týden ve světě
Jan Čulík
(Toto je jeden z pravidelných sloupků, který JČ píše každý týden
pro Literární noviny. Tento text vyšel v LitN. ve středu 1. března
2000.)
Udržel se irácký diktátor Saddám Husajn celých jednadvacet let u
moci, protože až otrocky napodoboval Stalina? Tak argumentuje palestinský
autor Said Aburish v nové knize Saddam Hussein: The Politics of Revenge
(Saddám Husajn: Politika pomsty, vyšla právě v nakladatelství Bloomsbury,
Londýn). Od července 1979, kdy se Saddám Husajn stal absolutním vládcem
Iráku, zahynulo více než jeden milion iráckých občanů, buď ve válkách proti
Íránu nebo Kuvajtu nebo v četných krutých čistkách. Aburish nalezl mnohé
podobnosti v rodinném zázemí Stalinově i Husajnově. Tvrdí, že Saddám Husajn
pečlivě studoval Stalinovy metody vlády a ještě je zdokonalil, takže
nelikviduje jen své nepřátele, ale i veškeré jejich příbuzné, příslušníky
jejich kmene i vyznavače téhož náboženství. Jako Stalin i Saddám Husajn
pečlivě pěstuje kult osobnosti (jednou najal britského herce Olivera Reeda,
aby hrál Saddáma Husajna v šestihodinové televizní inscenaci Husajnova
životopisu, která se naštěstí pro Reeda nikdy nepromítala mimo Irák). Od
Stalina převzal podle Aburishe Saddám Husajn i zásadu absolutního utajování
informací a šíření strachu po celé zemi.
Bude znamenat nynější vítězství reformistů v íránských volbách
vznik liberálního režimu v Íránu? Reportér Robert Fisk, známý odborník na
Blízký východ, o tom v britském listě Independent dost pochybuje. Jeho
svědectví ukazuje, jak obtížný bývá přechod od diktatury k demokracii. V
zemi a často i ve vládních strukturách totiž zůstávají lidé, kteří za
totalitního režimu páchali zločiny: bojí se trestu a reformy tedy brzdí.
"Všichni se nyní stali reformátory, i ti, kdo popravovali," píše Fisk a
konstatuje, že navzdory demokratické rétorice "liberálního" hnutí ,
vítězného v nedávných volbách, mnozí jeho čelní představitelé, jsou bývalí
vrazi a popravčí. Nevinnou krev má na svých rukou i Ali Akbar Hašemi
Ransanžání, za jehož prezidentství v Íránu zmizelo 100 disidentů. Pokud by
ale v Íránu skutečně časem vznikla demokracie, bude to přijatelné pro
Spojené státy? USA by podle Fiska znepokojilo, kdyby se pak případně
demokracie rozšířila i do autoritativní Saúdské Arábie a tím by
"destabilizovala" nejdůležitějšího spojence Američanů na Blízkém Východě.
Na vážné nedostatky volebního systému primárek pro volbu amerického
prezidenta poukázal v Independentu Gavin Esler, dlouholetý reportér
televize BBC ve Washingtonu a nyní moderátor satelitního zpravodajského
okruhu BBC News 24. Esler obdivuje energii amerických občanů, jejich
hospodářství i kulturu, ostře kriticky se staví vůči americkému politickému
systému. Vlastně žádný jednotný systém pro volbu a nominaci kandidátů na
prezidenta neexistuje: v padesáti státech je padesát různých systémů mnohdy
s podivnými pravidly. Například v Jižní Karolině a v Michiganu se v
primárkách volí letos jen republikánští kandidáti - demokrat Al Gore není
ani na volebních lístcích. Většina zpráv o amerických primárkách podle
Eslera pomíjí skutečnost, že je systém pro volbu amerického prezidenta
komplikovaný, chaotický, "zvrácený" a v mnoha ohledech nespravedlivý. Je
také nemožné ho oddělit od moci peněz. Ústavní právo na svobodu projevu
znamená, že si každý prezidentský kandidát může koupit tolik televizních
reklam, na kolik má peníze. Proto je poplatek za vstup do prezidentské
politiky nejméně 25 milionů dolarů. Konají se takzvané "aktivní průzkumy
veřejného mínění" (push-polls), kdy pracovníci kandidáta George W. Bushe,
předstírající, že dělají průzkum veřejného mínění, telefonují voličům domů
a sdělují jim záporné informace o protikandidátu Johnu McCainovi. Kdyby byl
americký politický systém soukromým podnikem, už dávno by udělal bankrot,
argumentuje Esler. V Jižní Karolíně se obyčejně primárek účastní jen asi 10
procent registrovaných voličů.
Na internetovém MediaChannel poukazuje Thomas Frank, šéfredaktor
časopisu The Baffler, na to, jak velké mezinárodní korporace nyní využívají
při marketingu svých výrobků velmi efektivně "osvobozenecké", rebelské
ideologie. Předstírají, že dnešní podnikatelský svět plně rozumí
alternativní kultuře mladých lidí, není puritánský a rozbíjí konvence.
Velké podniky formálně přijímají rysy hnutí za sociální spravedlnost. Tak
počítačová firma Apple se tváří, že je humanistická, oděvní podnik Benetton
bojuje za občanské svobody, Microsoft je "pokrokový", gramofonová firma
Virgin Records je protikonformní, kosmetická firma Body Shop projevuje
soucit s chudými, podnik Nike je symbolem autentičnosti, Pepsi mladistvého
vzdoru. Marketingově to funguje, protože je většina lidí determinována
prostředím, v němž žije, a nemůže si vždycky dovolit jednat úplně svobodně.
Proto lidé rádi přijímají podvědomě alespoň marketingové řeči o svobodě a
neuvědomují si, že propadají manipulaci.