Proč nikdo nekritizuje Český telecom?
Jan Čulík
Český telecom přešel koncem minulého roku od stanovování cen za
telefonní hovory prostřednictvím počítadel na ústřednách ke stanovování
cen hovorů pro telefonní účty na základě podrobných informací o
jednotlivých hovorech (denní doba, délka trvání, kam se telefonovalo),
které má Český telecom nyní z digitálních ústředen k dispozici.
V dřevěným byrokratickým jazykem formulovaném dopise, který rozeslal
telefonním účastníkům loni v listopadu Kamil Čermák jako výkonný ředitel
SPT Telecomu pro prodej a marketing, se uvádí, že Český telecom sice nyní
má k dispozici podrobné informace o denní době, o délce trvání každého
jednotlivého hovoru i o tom, kam se telefonovalo, avšak telefonním
účastníkům je nehodlá zatím zpřístupnit, přestože v jiných zemích je praxe
telefonních účtů, rozepsaných (itemizovaných) na jednotlivé hovory běžná
už léta. Jak napsal nedávno Jan Lipšanský, ten, kdo je v ČR s telefonním
účtem nespokojen, musí se dostavit k reklamaci osobně kamsi na telefonní
úřad v Praze a tam mu rozpis hovorů uskutečněných jeho účastnickou stanicí
ukáží na počítačové obrazovce. Chce-li seznam hovorů vytisknout, Telecom mu
účtuje 60 haléřů za každý vytištěný řádek.
Kromě toho, přestože má Český telecom podle přiznání Kamila Čermáka
nyní k dispozici přesné informace o telefonních hovorech svých účastníků,
i nadále účtuje účastníkům poplatky za telefon podle nehorázných,
tříminutových impulsů. Voláte-li tedy 6 minut a jednu vteřinu, naúčtuje
vám Český telecom hovor za celých 9 minut.
Je to arogance, protože technologie už dávno umožňuje účtovat lidem
hovory po vteřině. Ukazuje se také, jak neznalí byli čeští privatizátoři
SPT Telecomu. Vyjednával-li Karel Dyba s holandskými činiteli o privatizaci
SPT Telecomu, měl snad proboha požadovat, aby privatizace vedla ke stejnému
standardu uživatelských služeb, jaký existuje na Západě. A k tomuto běžnému
standardu bezpochyby patří telefonní účet rozepsaný na jednotlivé hovory i
účtování plateb po vteřinách, nikoliv po tříminutových intervalech.
Záhadou je, že tyto skutečnosti málokdo v České republice kritizuje.
Kolik vyšlo v novinách článků o těchto skutečnostech? Že by to bylo dobrou
PR obřího podniku SPT Telecom?
Odnášejí to nakonec samozřejmě zákazníci. Ale komu snad záleží na
nich...