Pravidelný týdenní přehled o událostech ve vzdělávání
Nová ministryně školství se "rychle orientuje". Co to znamená?
23. 6. 2015 / Bohumil Kartous
Prezident Zeman minulý týden jmenoval Kateřinu Valachovou novou ministryni školství, přičemž údajně nalezli společný akord stran priorit vzdělávacího systému v ČR. Překvapivě je to podpora technického vzdělávání. Nová ministryně tedy pravděpodobně bude dále pokračovat v kampani Svazu průmyslu, jejímž loajálním ambasadorem se stal její předchůdce. Od minulého týdne už si paní ministryně udělala jasno i ve věci povinné maturity z matematiky. Jestliže by se v roce 2019 jednalo o "ukřižování" maturantů, v roce 2021 už bude povinná státní maturita z matematiky prospěšná. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin, připravovaném vzdělávacím think-tankem EDUin.
Témata týdne:
Státním tajemníkem na MŠMT bude někdejší náměstek Jindřich Fryč (Aktuálně.cz). O souvislostech zavádění inkluze do škol hovořil v ČT Tomáš Habart z Člověka v tísni. Nebývalou míru podvádění v britském školství odhaluje článek deníku The Guardian (Aj).
Výrok týdne:
„To znamená třeba 2020/2021.“ Ministryně školství Kateřina Valachová oznámila nový pravděpodobný termín povinné maturity z matematiky.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Co budou potřebovat dnešní prvňáci, až vstoupí na trh práce? Určitě soft skills. I s přístupem k externím informačním zdrojům, který zajišťuje internet, však budou stále druhým pilířem úspěchu na trhu práce znalosti. Mohou-li školy něco udělat pro lepší vyhlídky svých žáků, měly by klást větší důraz na projektové vyučování, v němž spojí vytváření znalostního základu s podporou dovedností, jako je práce v týmu, řešení problémů a komunikace. Vedle toho by měl svět ekonomiky svět školství lépe a více prolínat, aby děti získaly konkrétní představu o svém možném budoucím zaměstnání, byť jich vystřídají pravděpodobně více a v různých sektorech. A školy by se také měly vrátit k tomu, aby učily děti tomu, co je to práce. Současné díly by ovšem kromě pilníku a svěráku měly obsahovat třeba také práci s 3D tiskem. Na tom se shodli diskutující v rámci posledního Kulatého stolu SKAV a EDUin z řad manažerů českých firem. Návratu „dílen do škol“ si všímá i Aktuálně.cz. Podle náměstka MŠMT Jaroslava Fidrmuce však taková změna stojí a padá s penězi. Ty by školy snad mohly získat z fondů EU. O budoucnosti dnešních školáků na trhu práce hovořila v ČT Silva Pýchová (SKAV).
- Otevřené vzdělávací zdroje a jejich budoucnost. Evropský parlament v minulém týdnu hlasoval o legislativních normách týkajících se autorských práv, sdílení veřejně dostupných autorských děl, tzv. „geoblokingu“ a několika dalších návrzích týkajících se volného sdílení a šíření informací. EDUin vyzval otevřeným dopisem europoslance Pavla Svobodu a Jiřího Maštálku, aby svým hlasováním přispěli k vytvoření takových podmínek, které přispějí k rozvoji a využívání otevřených vzdělávacích zdrojů (tzv. open educational resources). Už několik měsíců běží kampaň na podporu otevřených vzdělávacích zdrojů i v ČR. Výstupy z Týdne otevřeného vzdělávání a další zajímavé informace k tématu naleznete na webu Otevrenevzdelavani.cz. Průkopníky v tomto směru je dnes už proslavená Khan Academy, její česká verze Khanova škola, ale i malé projekty, jako je třebaMonkey English, výuková videa dvou mladých českých učitelů. Ambasadorem a zároveň největším projektem svého druhu v oblasti otevřeného vzdělávaní je pochopitelně Wikipedia a mnoho jejích jazykových mutací. V této souvislosti připomínáme i starší článek serveru Spomocník s řadou užitečných odkazů na konkrétní projekty otevřeného vzdělávání.
- Inspirativní inovace ve vzdělávání. V českém školství si inovace často hledají cestu velmi svízelně. Nejde zdaleka jen o inovace spojené s digitalizací, daleko častěji se jedná o změnu přístupu k výuce žáků, vesměs založeného na zvýšení motivace, podílu žáků na jejich vlastním vzdělávání nebo třeba podpory extrakurikulárních, a přesto klíčových dovedností. Společnost LEGO a mezinárodní organizace Ashoka vytvořily projekt Re-imagine Learning Challenge, který podporuje vzdělávací projekty, jež podobné inovativní přístupy do vzdělávání přinášejí. Krátká videa k těm nejzajímavějším, vždy se stručným popisem, najdete na webu EDUin. Celkem uvedeme 10 inspirativních projektů. Všechna pohromadě je najdete na webu iniciativy organizací Ashoka a LEGo.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Lze k filantropii vychovávat? Přijďte na diskusi 25. 6. od 15:30, Jungmannovo nám. 767, Praha.
- Má škola před rodiči zamykat dveře? Debata s oponenty, EDUpoint, 23. 6., 17.00, Praha
Vytisknout
Související články
9.7. 2015 / Petr Soukup
Na konci školního roku proběhla médii výbušná zpráva o tom, že čeští žáci (9. ročník ZŠ a 3. ročník SŠ) téměř nic neumí, alespoň dle testování České školní inspekce (ČŠI): uspěla jen pětina žáků ZŠ a čtvrtina SŠ. Ústřední školní insp...
15.6. 2015 / Bohumil Kartous
Kateřina Valachová, která bude ve středu 17. 6. jmenována ministryní školství, podle dosavadních prohlášení výrazně změní kurz, který se neúspěšně snažil nastavit Marcel Chládek. Zatímco Chládek bezvýhradně plnil kroky požadované zaměstnavateli, Vala...
9.6. 2015 / Bohumil Kartous
V Paříži na výročním OECD Fóru, které proběhlo minulý týden, padaly na český diskurs velmi "radikální" myšlenky. Švédská ministryně pro strategický rozvoj Kristina Perssonová např. otevřeně prohlásila, že sociální nerovnost je pevně spojena s ideolog...
1.6. 2015 / Bohumil Kartous
Premiér Sobotka čeká, až si prezident Zeman promluví s ministrem Chládkem, toho času na odchodu z vlády. Dá se předpokládat, že Zeman nebude ohýbat ústavu a Chládkovo odvolání z vlády podepíše. Je to totiž nejen v zájmu Bohuslava Sobotky, ale i Andre...