Ani Zahradil, ani Pehe
Plíživá demagogie Jana Zahradila
Juliana
Vazeny pane Culiku,
v sobotnim Pravu 4. 9. 99 je neskutecne demagogicky clanek Jana
Zahradila:
"Pliziva demonizace"; v pondelnim Pravu (6. 9. 99) ma uvahu
"Nezavisli versus strany" Jiri Pehe. Musim rict, ze me
nenadchl ani jeden z nich. Pokusim se vysvetlit, proc.
Janu Zahradilovi se zda, ze v CR dochazi k "plizive
demonizaci" politickych stran. (Je zajimave, jak v mozcich lidi
utkvel normalizacni slovnik - kdysi tu byla pliziva kontrarevoluce, ted
zase pliziva demonizace.) J. Zahradil uvadi, ze: "CR
potrebuje silne a ideologicky vyhranene politicke strany, a proto
potrebuje
volebni system s posilenim vetsinovych prvku" (vladni programy
by nemely
byt "smesici nekonecnych kompromisu"). Ostre se stavi
proti "nezvolenym elitam, ktere by se rady podilely na moci,
ovsem bez nezbytneho vlastniho nasazeni a pozdejsiho uctovani."
(Docela by me zajimalo, jake pozdejsi uctovani ma J. Zahradil na mysli.
Pokud vim, za sve politicke chyby jsou vyslouzili politici
"potrestani" misty ve spravnich radach a ruznych nevladnich
organizacich - nikdo z nich se nevraci mezi obycejne smrtelniky, aby si
mohl na vlastni kuzi vychutnat plody svych moudrych rozhodnuti.)
Takze demokracie podle ODS, jak ji vidi Jan Zahradil a Vaclav Klaus:
Uloha obycejnych lidi je prijit jednou za ctyri
roky k volbam. O nejdulezitejsich otazkach rozhoduji stranicke spicky - a
to i v pripade, ze nastala nova situace, pro jejiz reseni nemaji od
volicu mandat. (Napr. v zadnem volebnim programu nebyl ani rozpad statu,
ani opozicni smlouva.)
Referendum se da pouzit tak jednou za generaci.
Proste demokracie jako podle Schumpetera - jedine, co je obycejnym lidem
dovoleno, je jednou za cas volit mezi mocenskymi elitami.
Mohl byste namitnout, ze v Britanii vetsinovy system uspesne funguje.
Ano.
Ale v Britanii maji dobre propracovane kontrolni systemy ruznych
segmentu
moci. V Ceske republice "vitez bere vse" a do vsech funkci a
kontrolnich
organu si obsadi svoje stoupence. K tomu pritakava chor
pochlebnych
novinaru, takze prakticka kontrola neexistuje. Osobne povazuji
posileni
kontrolnich mechanismu moci za mnohem dulezitejsi, nez zmeny
volebniho
systemu. (A jejich chybeni za mnohem vetsi zlo nez vsemi proklinanou
opozicni smlouvu.)
Presto povazuji politicke strany za lepsi reseni nez
"nepolitickou
politiku" (v tom se s J. Zahradilem shodnu). Cely termin je chybny
-
contradictio in adiecto. Pokud hajim nejake zajmy, je to politicka
politika. Nikdo
nemuze hajit zajmy "cele spolecnosti", nejvyse to, co sam za
zajmy cele
spolecnosti povazuje on. A z hlediska diskuse a reseni problemu je
lepsi,
kdyz ucastnici diskuse primo svoje zajmy definuji, nez kdyz je skryvaji
za
nejake mlhave proklamace.
Navic se v KAZDE organizaci casem ustavi
urcita
hierarchie. Vsadim cokoliv, ze v Impulsu 99 uz je, anebo velmi brzy
vznikne. Takze jaky bude rozdil mezi byrokracii politickych stran
a
Impulsu? Potrebuji ekologove, kteri se privazuji ke stromum nebo
demonstruji pred drubezarnou, nejakou vseobjimajici iniciativu, anebo
jim
staci jejich vlastni organizace?
Nyni k clanku Jiriho Peheho. Autor uznava nutnost existence politickych
stran, ale doufa, ze budou bohate strukturovane a kultivovanejsi.
Zastavila bych se u jeho nazoru, s nimz hluboce nesouhlasim.
J. Pehe: "...reseni ruznych problemu v modernich demokraciich
nejsou ve vzrustajici mire ani pravicova, ani levicova. To pochopitelne
znamena, ze se meni i charakter politickych stran: musi klast vetsi duraz
na odbornost a vecna reseni nez na ideologizujici reseni."
Zni to docela hezky. To, ze ceske politicke strany nemaji dost
dobrych odborniku, je presvedcive dokumentovano napr. v knihach: Jako
ptak na drate (M. Fendrych) a Budovani kapitalismu v Cechach (P. Husak).
Jenze z toho leze "vlada expertu" podle von Hayeka jako sidlo z
pytle. Klasicka levice a pravice sice nyni neexistuji, ale problem je v
tom, ze ruzne skupiny lidi maji ruzne zajmy. Pokud napr. rozhodnu, ze
zamestnanci budou mit nizke platy nebo ze je konzumace geneticky
modifikovanych potravin vyhodna, muze to byt vecne reseni pro manazery
nebo firmu Monsanto.
Clovek, ktery nevyjde s vyplatou, a nevi, co v
supermarketu kupuje, si muze vecna reseni predstavovat trochu jinak.
Proste zaludnost je v tom, ze pod zaminkou vecnych, expertnich reseni
muzou byt prijimana rozhodnuti politicka.
Uvadim link na jeden z mnoha
clanku, ktere popisuji "vecna" reseni:
http://www.iht.com/IHT/WP/99/wp082699.html.
Zabyva se vysledkem pusobeni zapadnich expertu v Rusku. (V BL byla
podobna fakta tez publikovana, ale nenasla jsem link.)
Dale J. Pehe pise: "Neni nezdrave, kdyz urcity pocet poslancu a
senatoru neni spojen se zadnou stranou. Nezavisli politici jim nabizeji
uzitecne zrcadlo uz tim, ze staveji sve nazory, nesvazane stranickymi
sablonami, do kontrastu s nazory straniku. Ti tak maji prilezitost se
obcas konfrontovat se "zdravym rozumem"".
Nezdrave to neni, jen bych se zamyslela nad tim, s jakym
"zdravym rozumem" budou politici konfrontovani. Volebni
kampan je draha a ne kazdy si ji muze dovolit. Urcita uskali vysokych
volebnich nakladu jsou popsana v clanku Williama Pfaffa v IHT: The Power
of Money in America Has a Stranglehold on Democracy
(http://www.iht.com/IHT/WP/99/wp071599.html).
Uvadi v nem, ze vysoke naklady na zvoleni do politickych funkci vedou k
tomu, ze v Americe vladne plutokracie.
Popsala jsem, co nechci, a ceho se obavam - mela bych jeste uvest, cemu
davam prednost. Participacni demokracii. Zrizeni, kde by byla kombinovana
prima a zastupitelska demokracie a kde by byly zesileny kontrolni
mechanismy. Zatim situace prilis optimisticky nevypada. Lod se kymaci
mezi Scyllou ideologu a Charybdou technokratu. Nevim, jestli se
politicke zrizeni Ceske republiky dostane z techto zradnych soutesek. A
jestli o to vubec nekdo
stoji.