Vodohospodáři oprášili severočeské Gabčíkovo
Vodohospodari znovu oprasili myslenku vystavby dvou vodnich del v
Prostrednim Zlebu a v Malem Brezne. Reditelstvi Vodnich cest jiz pred
casem pozadalo u Mestskeho uradu v Decine o zahajeni uzemniho rizeni
na vystavbu vodniho dila Prostredni Zleb. Ucinilo tak, aniz by byl
zahajen proces hodnoceni vlivu stavby na zivotni prostredi (=EIA).
Se stavbou novych stupnu na Labi nesouhlasi jak ekologicka sdruzeni
(napriklad Deti Zeme a Pratele prirody), tak spravy chranenych
krajinnych oblasti Labske piskovce a Ceske stredohori. Odpor se zveda
i na nemecke strane.
Ing. Jaroslav Kabele s kolektivem nyni dokoncili studii hodnotici vliv
obou del na zivotni prostredi (studii EIA). Deti Zeme se domnivaji, ze
ke skutecnemu zhodnoceni dopadu vodnich del na zivotni prostredi ma
daleko a jako takova by mela byt vracena zpracovatelum. S timto
problemem se v soucasnosti musi vyrovnat Ministerstvo zivotniho
prostredi. Deti Zeme pocitaji s aktivni ucasti v procesu EIA a v
uzemnim rizeni.
Prirovnani planovane stavby dvou stupnu na poslednim neregulovanem
useku Labe ke Gabcikovu samozrejme trochu pokulhava. Presto tu jista
paralela je: stejne jako Gabcikovo dva prehradni stupne znici zatim
neregulovany usek Labe a zcela zmeni ekosystemy vazane na reku. Stejne
jako u Gabcikova se ceska strana setka se znacnym odporem na druhe
strane hranice - v Nemecku.
Vystavbou vodnich del zaniknou bohata spolecenstva ryb zijici v tomto
usek Labe prave diky tomu, ze nebyl dosud zregulovany. Stejne tak tyto
stavby ohrozi vyskyt dalsich ohrozenych druhu rostlin a zivocichu
(napriklad z rostlin drobnokvetu pobrezniho a ze zivocichu bobra a
vydry).
Několik základních informací o vodních dílech na Labi
Duvodem pro obe stavby je snaha umoznit po Labi lodim celorocni
prujezd. Stupen v Prostrednim Zlebu ma docilit vzduti vodni hladiny v
delce 15 km a stupen v Malem Brezne v delce 21 km.
K reseni navrzenemu Hydroprojektem existuje varianta kamennych prahu
vypracovana pred nekolika lety ing. Petrem Formanem.
Obe stavby maji prijit na 6,3 miliardy Kc. Prostredni Zleb by mel byt
podle planu Vodnich cest hotov do roku 2004 a Male Brezno do roku
2006. Jimi navrhovanou a Hydroprojektem vyprojektovanou variantu
podporuje Ministerstvo dopravy CR.